menu

Film / Algemeen / Films vertoneelstukt

zoeken in:
Naast liefhebber van films ben ik ook een groot liefhebber van toneel. Vooral Toneelgroep Amsterdam onder regie van Ivo van Hove zie ik graag.

Onlangs voerden zij Rocco e i Suoi Fratelli op als toneelstuk en binnenkort, van 7 t/m 20 juni, brengen ze het Antonioni Project ten tonele. Een stuk welke de trilogie L'Avventura, La Notta en L'Eclisse omvat.

In het nieuwe seizoen staan de volgende toneelstukken, gebaseerd of films, op het programma: Angels in America en La Grande Bouffe.

De site van Toneelgroep Amsterdam geeft verdere info.

Van een aantal films worden helaas ook musicals gemaakt, en helaas ook nog eens naar het nederlands vertaald. Otto e Mezzo (Nine) en Sunset Boulevard zijn o.a. in het theater waar ik gewerkt heb geweest.
Veel voorbeelden weet ik verder niet. Veel films die ook in het theater te zien zijn, waren vaak al een theaterstuk. Zoals Grease, The Rocky Horror Picture Show, Cabaret en Tommy (Moet je in het theater zien! En niet van Di-Rect he!).
Van de toneelstukken weet ik alleen nog Opening Night van John Cassavetes, die is wel na de film voor het toneel bewerkt.
One flew over the Cuckoo's Nest ook, maar daar was geloof ik al een toneelbewerking van, voor dat de film uitkwam.
Een aantal films van Woody Allen nog, maar ik weet niet meer welke precies. Interiors geloof ik.

Leuk Topic! Ik hoop hier nog wat tips aan te treffen. Van de bewerkingen van Antonioni had ik al gehoord en naar een toneelbewerking van La Grande Bouffe ben ik eigenlijk best wel benieuwd.

Who's Afraid of Virginia Woolf is van het toneel naar het doek gekomen.

ja maar dat komt heel vaak voor. Van Shakespeare alleen al kun je het aantal verfilmingen schatten op zo'n 200, of neem Tennessee Williams. Maar Toneelstukken die bewerkt zijn van alleen een film zie je niet zo vaak.

Sleuth nog misschien, of was dat ook al een toneelstuk?

Ja, je hebt helemaal gelijk. Toen ik het bericht typte was ik even in de veronderstelling dat de film er eerder was dan het toneelstuk.

Geschreeuw en gefluister van Bergman scheen ook erg goed te zijn op toneel.

Dit was toch van oorsprong een toneelstuk?

The One Ring schreef:
(quote)

Dit was toch van oorsprong een toneelstuk?

Klopt, je hebt gelijk. De toelichting bij de film begint daar al mee.

Querelle schreef:
...
Van de toneelstukken weet ik alleen nog Opening Night van John Cassavetes, die is wel na de film voor het toneel bewerkt.
....

Ook deze wordt in het nieuwe theaterseizoen opnieuw opgevoerd door Toneelgroep Amsterdam.

Nog enkele tegengekomen:

Teorema van Pasolini door Toneelgroep Amsterdam

Adam's Apples door o.a. Toneelhuis (19 jan 2010 in Amsterdam Stadsschouwburg)

Trois Couleurs van Kieslowski door Munchner Kammerspiele (13 en 14 feb 2010 in Amsterdam Stadsschouwburg)

Bart Simpson
Soldaat van Oranje toch ook?

Rebecca (musical gebaseerd op gelijknamige film van Hitchcock) komt volgend jaar naar Nederland.

kos
Maar die film is ook weer gebaseerd op een boek.

Ik kan niet wachten op de vertooneelstukking (prachtig werkwoord) van The Man With the Movie Camera.

eRCee schreef:
Geschreeuw en gefluister van Bergman scheen ook erg goed te zijn op toneel.

Ja, typische esthetische Van Hove-kenmerken op scène, maar wat mij betreft veel te hermetisch gebracht. Op geen enkel moment kreeg ik voeling met gelijk welk personage, en beeldend was het ook allemaal minder boeiend dan anders. Zo was er veel overbodig naakt op scène, ging Chris Nietvelt nogal vaak in overdrive en miste ik in essentie waar het Bergman om draait (al heb ik de film niet gezien). Ergens probeerde Van Hove flitsend te zijn (via videokunst enerzijds, maar ook in de actie), maar anderzijds zit er bijvoorbeeld midden in het stuk een scène-wissel van om en bij de tien minuten waarin niets wordt gezegd...wat behoorlijk nietszeggend overkomt.

Om maar te zeggen, ik was absoluut niet overtuigd. Integendeel.

kos schreef:
Maar die film is ook weer gebaseerd op een boek.

Maar de film valt maar moeilijk uit te vlakken dus heeft er ongetwijfeld toe bijgedragen dat dit toneelstuk gemaakt wordt. Tellen musicals trouwens ook? In dat geval kan ik een aantal Disney-titels aandragen...

Zo goed als alle Disney titels zijn gebaseerd op boeken.
Zelfs the Lion King is een Hamlet voor kinderen

Deze week ga ik naar Glengarry Glen Ross. Van oorsprong een toneelstuk en later verfilmd. Nu weer op de planken.

Ondertussen Rocco en zijn broers, het Antonioni-project en Opening Night gezien. Vaak wordt in diezelfde periode in het Filmmuseum de film vertoond, wat mooi vergelijkingsmateriaal is.

In december gaat Teorema in premiere en wordt Angels in America weer opgevoerd, wat een absoluut hoogtepunt is.

Alles gespeeld door Toneelgroep Amsterdam.

En, hoe doet Ivo Van Hove het...?

JJ_D schreef:
En, hoe doet Ivo Van Hove het...?

Teorema geselecteerd voor New York Lincoln Center Festival 2010

Van 15 tot 19 juli 2010 staat de voorstelling Teorema – nu exclusief te zien in de Stadsschouwburg Amsterdam – op het prestigieuze Lincoln Center Festival in New York. Elke zomer presenteert het festival een brede waaier van internationale en uitzonderlijke dans-, muziek-, opera- en toneelvoorstellingen die zowel de klassieke als de hedendaagse interpretatie niet schuwen.

Voor het eerst in haar veertienjarige festivalgeschiedenis valt deze eer te beurt aan een Nederlands gezelschap. Voor Toneelgroep Amsterdam is dit een bevestiging van haar steeds groter wordende internationale reputatie.
bron
Wel goed, denk ik

Ik ken de film Teorema niet, maar qua uitvoering vond ik het bijster origineel wat hij op de planken bracht. Één grote ruimte die multifunctioneel is en de acteurs die de teksten in de 3e persoons enkelvoud uitspreken was erg verfrissend.

Van Hove blijft verrassen met hele verschillende vormen van toneel. Na topstukken als Romeinse Tragedies en Angels in America is dit even zo boeiend, alleen totaal anders.

Blijft inderdaad een razend interessant figuur. Hoop dat hij met zijn nieuwe stukken ook België zal aandoen, maar het ziet er voorlopig niet naar uit...?

Gast
geplaatst: vandaag om 00:42 uur

geplaatst: vandaag om 00:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.