- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Star Wars Saga
Star Wars Saga
SilverGun
-
- 1151 berichten
- 818 stemmen
De reviews nog niet gezien dus. Lijkt me iets verstandiger om dat wel te doen ipv zelf wat te verzinnen over ingewikkelde plots en vreselijk uitgediepte personages 
nakada
-
- 2203 berichten
- 1666 stemmen
Ik verzin niks zelf. Het enige wat ik zeg is dat de aangedragen voorbeelden al erg genoeg zijn. Je kunt deze films uitgebreid analyseren maar het blijven gewone avonturenfilmpjes van het niveau Indiana Jones. Niet zo moeilijk over doen, ze spreken je aan of niet.
En waar ik niet over uit kan is dat men de oude triologie behandelt als het beste wat de filmwereld heeft voortgebracht en de nieuwe als de slechtste. Terwijl het eigenlijk zes gemiddelde films zijn van wisselde kwaliteit, waarbij de oudste een redelijke impact heeft gehad.
Nou vooruit : hieronder een overzichtje van het soort opmerkingen dat ik bedoel. Het geeft allemaal aan dat het matige films zijn. Ga je de eerste 3 films zo beoordelen valt er ook wel zo'n lijst aan te leggen.
10 november 2010, 15:34 uur
1-Het hele verhaal van die drie films is bout, als ik politiek wil zien, kijk ik wel politiek24, is nog begrijpelijker ook.
2-….Anakin loopt zogenaamd over naar de 'Dark Side' omdat hij Padme wil beschermen...en dan doodt hij haar uiteindelijk zelf in zijn woede.....om vervolgens aan het eind te vragen hoe het met haar is. Klopt geen drol van, een Sith onder invloed van the Dark Side maalt daar niet om.
3-Welke debiel bedenkt het nou dat robots 'auw' zeggen als ze worden neergeschoten of überhaupt praten? Je zou denken dat robots die zo geavanceerd zijn, op een andere manier communiceren, via een draadloze verbinding als BlueTooth wellicht
4-General Grievous, had er niet iets langer over die naam kunnen worden nagedacht?
5-…..Vader in Return of the Jedi nog wenkbrauwen had (en lang niet zo verminkt was) is hier ineens Anakins halve gezicht weggefikt….
3-4-5-gaat nergens over
4 januari 2011, 15:13 uur
1-…..de light-saber gevechten. Plinkett geeft hele nieuwe inzichten hierin. Waar het bij IV, V en VI vooral ging over de achterliggende emoties, zijn de gevechten hier tot in de perfectie geoefende en dus niet-spontane emotieloze over gechoreografeerde gevechten.
2-…..het eindgevecht tussen Anakin en Obi-Wan…..gewoon een belachelijk gevecht dat er alleen maar 'cool' moet uitzien. Zoals Plinkett al zegt, het had gerust in één ruimte kunnen spelen en maar ene minuut of drie hoeven duren
5 januari 2011, 14:11 uur
1-Het feit dat alles voor een green screen is opgenomen helpt niet mee, de actiescenes zitten propvol met crap en dat had ik op zich nog wel willen slikken als ik me verbonden voelde met de personages….
2- Zoals Plinkett al opmerkte, kennelijk was Lucas de ontberingen van het opnemen van Star Wars (1977) zo beu dat hij er nu voor gekozen heeft om vanuit zijn luie stoel in een gecontroleerde omgeving deze films te maken.
3-Daarbij zijn de dialogen dramatisch en dan ook nog eens saai in beeld gebracht, het is continue hetzelfde, of ze zitten op een bank, of ze lopen door een gang of hal en gaan dan stilstaan om te praten….
4-….je zou deze drie films als karakterstudie van Anakin kunnen zien, maar dan is het gewoon heel erg slecht uitgewerkt.
5-Yoda heeft geen moment inzicht in de interne kwellingen van Anakin, terwijl hij dat met al zijn wijsheid toch zou moeten kunnen doorzien.
6-….fucking obvious dat Palpatine niet helemaal kosher is, maar niemand die erover nadenkt om hem eens nader te onderzoeken….simpele spionage camera was genoeg geweest.
7-….Obi-Wan zegt het zelfs letterlijk en dat hij een goede man was, die verleid is door de dark side. Dit terwijl Anakin eigenlijk van kinds af aan een ongelooflijk irritante kerel is met een duister randje die continue loopt te ruziën met Obi-Wan.
8- Zoals Plinkett al zei, toen hij deze film vergeleek met Citizen Kane, Welles gebruikte veel special effects of een verhaal te vertellen. Lucas gebruikt een verhaal om special effects te laten zien.
3-4-5-6-7-is dit niet klagen over te weinig diepgang en uitdiepen van karakters ?
5 januari 2011, 16:58 uur
1-Dat komt omdat Han, Luke en Leia onderdeel zijn van een groter verhaal en hun personages niet uitgediept hoeven worden (in de zin van zoals dat hier zou moeten gebeuren). Maar ze 'groeien wel'. Zoals Plinkett al zei, je ziet dat ze verliefd zijn, bij Padme en Anakin moet je dat worden verteld
2- Ik begrijp nog steeds geen zak van I-III, van het begin met de blokkade vanwege Space Tax tot hoe Palpatine the Empire weet te stichten (hadden ze em niet gewoon moeten afzetten nadat de oorlog afgelopen was, dat was wel gewoon de bedoeling, daarnaast hadden ze ook gewoon security beelden kunnen laten zien van hem en Anakin aan de senaat, zoals Plinkett ook al zei.)
2-klachten over het verhaal
Plinkett wordt hier zes keer aangehaald. En als dit het nivo is van zijn reviews, dan hoef ik ze niet te zien. Kijk, als je een film als 2001 SO tot op de seconde gaat analyseren, dat kan ik me voorstellen. Maar Star Wars ???
SilverGun
-
- 1151 berichten
- 818 stemmen
De oude trilogie heeft een enorme invloed ("redelijke impact"
) gehad op de hedendaagse popcultuur. Het gaat om een filmserie die wereldwijd al jarenlang geliefd is en waar meerdere generaties mee zijn opgegroeid, wat The Phantom Menace waarschijnlijk de meest geanticipeerde film ooit maakt.
Voor wat lightsaber actie en veel bonte kleurtjes op het scherm voldoen de prequels tot bepaalde hoogte, maar voor velen betekent Star Wars wat meer. De nieuwe films hebben miljoenen mensen uitermate teleurgesteld, niet slechts een klein groepje die hard fans. Niemand wist echter precies de vinger te leggen op de vele zwaktes en inconsistenties. Het waren vooral wat makkelijke, weinig omvattende catchphrases over de irritatiefactor van JarJar Binks en de zwak uitgewerkte romance in II en III die uit de kast werden gehaald om die teleurstelling uit te drukken. Daarom worden de Plinkett reviews zo gewaardeerd en zelfs door gerenomeerde critici als Rogert Ebert geroemd.
Harm noemt gewoon wat dingen die hem storen en haalt daarbij wat uit hun context gehaalde zaken uit de Plinkett reviews aan. Maar om dan aan te nemen dat daarin de essentie van in totaal ruim vier uur videomateriaal opgesloten zit, is wel erg kortzichtig.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ontzettend ongeinspireerd. Ik zie niets origineel in zijn films. Case in point: Avatar. Cameron lijkt wel fantasieloos.
Dat vind ik een vreemde opmerking. Zeker Terminator en The Abyss waren buitengewoon origineel, ook Aliens heeft hij op een hele originele manier een vervolg gegeven. Verder blijf je de term origineel en ongeïnspireerd verwarren. Geïnspireerd is hij zeker, alleen toont zich dat meer in de technische vernieuwingen (de man verlegd met elke film de grenzen van het mogelijke) dat in de verhalende kant van zijn films. En fantasieloos? Hij had Avatar wel eerst helemaal in zijn kop en vooral hoe hij het in beeld wilde brengen. Ik weet niet waarvoor projecten jij doorgaans mee rondloopt, maar ik neem mijn petje daar voor af en buig diep.
harm1985
-
- 526 berichten
- 503 stemmen
Zijn reviews gaan veel verder dan dit en hij gebruikt beelden uit de films om zijn punt te verduidelijken.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Kunnen jullie echt luisteren naar die Plinkett? Wat een vervelende zeurstem heeft die zeg, en dan constant maar die overdreven superlatieven ter vergelijk. Wat een vreselijke vent zeg....klinkt alsof ie een gezichtsverlamming heeft en driekwart van zijn hersens zijn uitgevallen, gezien hetgene hij hij zegt. Persoonlijk kijk ik nog liever naar Attack of the Clones, dan dat ik nog 1 minuut langer naar 'm moet luisteren.
SilverGun
-
- 1151 berichten
- 818 stemmen
Je had al wel in de gaten dat ie niet echt Plinkett heet maar mede met die zeurstem een typetje neerzet?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ongetwijfeld, maakt 'm er niet minder irritant, kinderachtig en irrelevant op.
harm1985
-
- 526 berichten
- 503 stemmen
Dat vind ik dan weer behoorlijk overdreven. Hij is heel wat minder. Production design: slecht. Karakters: levenloos. Verteltoon: kinderachtig: Verhaaltje: herhaling van de eerste film. Als dit de eerste film was, dan was het het bij één film gebleven.
Grappig dat je dat zegt, de Death Star zou eigenlijk pas in Episode VI voor het eerst gebruikt worden, maar omdat Lucas geld te kort had, werd ie ook al in IV gebruikt.
harm1985
-
- 526 berichten
- 503 stemmen
De performance van Plinkett is juist van humor doorspekt, tot en met de kelder-scenes aan toe. Al moet ik zeggen dat de eerste review de beste is.
SilverGun
-
- 1151 berichten
- 818 stemmen
Irrelevant vanwege een irritante stem en "overdreven superlatieven"? 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Irrelevant, omdat hij zich verschuilt achter een typetje en inderdaad met overdreven vergelijkingen aankomt en omdat hij de scenes en opmerking uit de film uit hun context haalt. Lekker makkelijk scoren, maar niet relevant.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
De performance van Plinkett is juist van humor doorspekt, tot en met de kelder-scenes aan toe.
Tja, zo zijn er ook mensen die om La Vita e Bella kunnen lachen.....
harm1985
-
- 526 berichten
- 503 stemmen
... anyway, ooit de FanEdits gezien? Heb het nu niet over de Phantom Edit, maar o.a. die van JasonN, die er behoorlijk wat heeft uitgesneden, waaronder een hoop punten die Plinkett bekritiseerd.
Ga vanavond eens proberen Star Wars (1977) te kijken, in de bioscoopversie.
SilverGun
-
- 1151 berichten
- 818 stemmen
Irrelevant, omdat hij zich verschuilt achter een typetje en inderdaad met overdreven vergelijkingen aankomt en omdat hij de scenes en opmerking uit de film uit hun context haalt. Lekker makkelijk scoren, maar niet relevant.
Het typetje is effectiever om zijn kritiek over te brengen, een ander stemmetje en wat humor (of deze je liggen of niet) maken die niet plots irrelevant. Wat een bizarre redenering. Verder wordt geen enkele opmerking of scene uit de context van de film gehaald. Zo'n opmerking vraagt natuurlijk om een voorbeeld om er een beetje toe te doen. Hij wendt hooguit wat beeldmateriaal aan voor een ondersteunend visueel grapje (gezichtsuidrukking van Yoda met een blik vol ongeloof ofzo), maar dat staat verder buiten datgene waar hij kritiek op uit.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Tja, ik zou natuurlijk op zoek naar voorbeelden kunnen gaan, maar ik heb werkelijk geen enkele zin om nog langer naar die vent te luisteren. Hij overdrijft ook te veel om serieus te nemen. Enige nuance levert vaak een veel beter resultaat.
SilverGun
-
- 1151 berichten
- 818 stemmen
Voldoende nuance aanwezig maar daarvoor had je langer naar die vent moeten luisteren denk ik.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Dan moet hij maar normaal doen....als je werklijk iets te melden heb, hoef je je niet achter zo'n (overdreven) typetje te verschuilen. Ik zou zeggen luister eens wat audio commentaar tracks van Criterion en je zal snappen waarom ik hier geen zin in heb....
Minotaures
-
- 7810 berichten
- 2534 stemmen
Ik wacht met smart naar de Blu-ray release van beide trilogies. Samen met The Lord of the Rings trilogy belangrijke trilogies die ik zeer graag wil hebben.
Zal wel een duur aankoop zijn, maar heb het wel voor over.
SilverGun
-
- 1151 berichten
- 818 stemmen
Dan moet hij maar normaal doen....als je werklijk iets te melden heb, hoef je je niet achter zo'n (overdreven) typetje te verschuilen. Ik zou zeggen luister eens wat audio commentaar tracks van Criterion en je zal snappen waarom ik hier geen zin in heb....
Jammer dat de verpakking je niet ligt, van verschuilen is geen sprake verder. Maakt de kritiek er ook niet anders om. Waarom commentaartracks op Criterion releases me tot andere inzichten zouden brengen (hoe boeiend die ook kunnen zijn) ontgaat me een beetje.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Die zijn namelijk erg sterk inhoudelijk en vele malen leerzamer dan dat geschreeuw van die man. Luister uberhaupt liever naar analyses van vakmensen en de regisseur zelf dan naar recensenten. Beste stuurlui staan aan wal princiepe.
SilverGun
-
- 1151 berichten
- 818 stemmen
De commentaartracks van mensen als Lucas, McCallum en Muren bij de prequels zijn anders weinig onthullend. Regisseur en "vakmensen" (wie dat ook mogen zijn) zijn sowieso veel minder geschikt om de pijnpunten van een film bloot te leggen dan een onafhankelijke persoon. Nogal irrelevant dus, die Criterion opmerking.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik heb het over Criterion commentaar tracks, niet van die ego talk tracks van de grote hollywoodmaatschappijen.....
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Welk punt? Op Criterion spreken immers ook onafhankelijke vakmensen. Bovendien zijn regisseurs vaak zelf ook prima in staat om aan te geven waar ze fout zaken. (Zeker als ze door Criterion gevraagd worden, in tegenstelling tot bij zo'n promotietrack die ze om contractuele redenen moeten opnemen)
Daarnaast vind ik het vaak leerzamer om te horen waarom een keuze is gemaakt of hoe het tot stand is gekomen, dan iemand die van buiten af aangeeft dat het niet goed is, dat laatste kan ik zelf ook wel zien.
Anyway, je zou er eens een paar moeten luisteren, dan begrijp je mijn punt direct.
nakada
-
- 2203 berichten
- 1666 stemmen
De oude trilogie heeft een enorme invloed ("redelijke impact"
) gehad op de hedendaagse popcultuur. Het gaat om een filmserie die wereldwijd al jarenlang geliefd is en waar meerdere generaties mee zijn opgegroeid, wat The Phantom Menace waarschijnlijk de meest geanticipeerde film ooit maakt.
Maar op de oorspronkelijke drie is ook van alles aan te merken. Bij de nieuwe wordt de cgi gehekelt, bij de oude moet ik lachen als er weer een muppet in beeld komt. De nieuwe : robots mogen geen 'auw' zeggen, de oude : ik lach me kapot als Luke in zijn X-wing in dat Death Star "kanaal" vliegt en zijn computertje een belachelijke animatie van het kanaaltje laat zien om beter te kunnen vliegen ? "Luke gebruik de force" ! 
General Grievious = Han Solo ( ik doe alles alleen ? )
En dat is alleen nog maar op geheugen.
Enorme invloed op de hedendaagse popcultuur ?
Kom op.
Nogmaals : de eerste drie zijn niet zo goed, de volgende drie zijn minder maar ook niet zo veel minder. ( en dan doel ik op een verhouding 5* - 0.5* )
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ach, geef het een kans, na 3 of 4 minuten weet je of je het wat vind of niet. Anderen schijnen het wel wat te vinden, dus je moet het toch voor jezelf bepalen lijkt me...
harm1985
-
- 526 berichten
- 503 stemmen
Overigens, Lucas heeft al aangegeven dat bij de Blu-ray versie (oftewel een Archival Release, wat zoveel wil zeggen als dat dat de definitieve versie zal zijn) dat Yoda in the Phantom Menace ook CGI zal zijn. Dat was het plan oorspronkelijk al, maar de techniek was nog niet goed genoeg. Voor Attack of the Clones hebben ze een segment uit Empire gebruikt om de verbeteringen te laten zien op CGI gebied waar de pop vervangen is door CGI. Dit overtuigde Lucas om CGI te gebruiken vanaf episode II en nu dus ook Phantom Menace.
Ook grappig: Steven Spielberg was erg onder de indruk van Soldaat van Oranje en wilde aan Lucas voorstellen om Verhoeven Return of the Jedi te laten regisseren. Toen men echter zijn destijds meest recente film Spetters zag waren ze zo geschokt door alle seks en geweld dat ze er maar vanaf zagen. Verhoeven zei later: ze waren zeker bang dat ik die Ewoks seks zou laten hebben.
SilverGun
-
- 1151 berichten
- 818 stemmen
Welk punt? Op Criterion spreken immers ook onafhankelijke vakmensen. Bovendien zijn regisseurs vaak zelf ook prima in staat om aan te geven waar ze fout zaken. (Zeker als ze door Criterion gevraagd worden, in tegenstelling tot bij zo'n promotietrack die ze om contractuele redenen moeten opnemen)
Daarnaast vind ik het vaak leerzamer om te horen waarom een keuze is gemaakt of hoe het tot stand is gekomen, dan iemand die van buiten af aangeeft dat het niet goed is, dat laatste kan ik zelf ook wel zien.
Anyway, je zou er eens een paar moeten luisteren, dan begrijp je mijn punt direct.
Informatief en leerzaam zijn die commentaartracks wel (heb die van RoboCop en Fanny och Alexander beluisterd) maar de functie daarvan is niet het blootleggen van pijnpunten, ondanks dat dat misschien zijdelings wel eens gedaan wordt. Staat daarom ver verwijderd van deze discussie. Zien dat het niet goed is, is één ding. Verwoorden wat er precies niet goed is: iets heel anders. En iemand van buitenaf is meestal veel beter in staat om het grote geheel te overzien en becommentariëren.
SilverGun
-
- 1151 berichten
- 818 stemmen
Enorme invloed op de hedendaagse popcultuur ?
Kom op.
Nou en of. Misschien handiger om de feiten eerst op een rijtje te hebben. Die appels en peren vergelijkingen ga ik maar niet op in.