• 15.742 nieuwsartikelen
  • 177.914 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.932 acteurs
  • 198.970 gebruikers
  • 9.370.271 stemmen

Star Wars Saga

zoeken in:

nakada

• 2203 berichten
  • 1666 stemmen

SilverGun schreef:

(quote)

Nou en of. Misschien handiger om de feiten eerst op een rijtje te hebben.

Uit dat artikel en het doorgelinkte artikel is inderdaad op te maken dat Star Wars veel invloed heeft gehad op de Amerikaanse popcultuur en een flinke boost heeft gegeven aan de ( science fiction ) film ( hetgeen ik overigens al eens eerder heb aangegeven. ) Het geeft echter geenzins aan dat het een enorme invloed op de hedendaagse popcultuur heeft. Waar zijn die invloeden nu dan nog af te lezen ? Films leunen al lang weer op andere voorbeelden, boeken dan ? Muziek ? Ik zie het niet, maar laat me graag overtuigen door de ongetwijfeld goede voorbeelden die jij hebt.

Die appels en peren vergelijkingen ga ik maar niet op in.
Nee natuurlijk niet, anders zou je nog eens moeten erkennen dat het toen ook allemaal niet zo geweldig was.

nakada

• 2203 berichten
  • 1666 stemmen

SilverGun schreef:

En iemand van buitenaf is meestal veel beter in staat om het grote geheel te overzien en becommentariëren.

Datzelfde geldt wellicht ook voor iemand die niet zo'n Star Wars fan is ?

harm1985

• 526 berichten
  • 503 stemmen

Mes snijdt natuurlijk aan twee kanten, iemand die geen Star Wars fan is kan ook niet teleurgesteld zijn in de film als zijnde Star Wars film, maar kan het als film an sich enorm kut vinden (waar een fan wat vergevensgezinder is).

nakada

• 2203 berichten
  • 1666 stemmen

Daar heb je natuurlijk gelijk in.

Maar vind je ook niet, dat die genadeloze afrekening van de prequals nog extremer is geworden door de grote teleurstelling ( na al die jaren wachten ) ? Als je even naar jezelf kijkt dan. Je had ze in eerste instantie niet zo zwaar beoordeeld. Eén deel ging zelfs van 3* naar 0.5* geloof ik.

harm1985

• 526 berichten
  • 503 stemmen

Af en toe kan een herziening wonderen doen.

SilverGun

• 1151 berichten
  • 818 stemmen

nakada schreef:

Het geeft echter geenzins aan dat het een enorme invloed op de hedendaagse popcultuur heeft.

Die Family Guy episodes zijn zo recent als maar kan Daarnaast moet je popcultuur veel breder opvatten. Iemand die weinig met Star Wars heeft zal in 9 van de 10 gevallen toch bekend zijn met een lightsaber, The Force of Darth Vader, vanwege SW´s weerslag op de popcultuur. Het feit dat de prequels vooral teren op personages, settings, props, voertuigen etc. van de oude films en zelf nauwelijks iets significants ingebracht hebben, spreekt ook boekdelen.

Nee natuurlijk niet, anders zou je nog eens moeten erkennen dat het toen ook allemaal niet zo geweldig was.
Die brakke vergelijking tussen CGI en praktische effecten slaat nergens op, aangezien de prequel kritiek wat effecten betreft gericht is op de toepassing daarvan. Verder mag je zelf eens wat bronnen gaan raadplegen om er achter te komen dat de waardering voor de oude trilogie op meer dan enkel nostalgische gevoelens is gebaseerd. Ik heb weinig zin om telkens onderwijzertje uit te hangen.

nakada

• 2203 berichten
  • 1666 stemmen

Leuk dat je Family Guy aanhaalt, inderdaad een Amerikaanse serie. En ware het zo dat daarin ( of in die talloze andere series ) alleen van Star Wars een parodie gemaakt was dan had je waarschijnlijk ook nog een goed voorbeeld gehad. Echter worden daarin vele films op de hak genomen, geen punt dus.

Ik weet echt wel wat popcultuur betekend hoor. En dat Star Wars bekend is zal ik niet ontkennen, maar ook dat geld voor meerdere films. Ze hebben invloed gehad op de hedendaagse popcultuur, maar dat enorme mag je rustig weglaten.

Die brakke vergelijking tussen CGI en praktische effecten slaat nergens op, aangezien de prequel kritiek wat effecten betreft gericht is op de toepassing daarvan.
Dit slaat nergens op. Het enige wat ik wilde aangeven was dat zowel op de nieuwe als op de oude serie genoeg aanmerkingen te maken zijn en, inderdaad vaak van hetzelfde nivo.

Verder hoef ik geen bronnen te raadplegen ten behoeve van mijn eigen conclusies. Ik trek die conclusie uit de herhaalde opmerkingen van verschillende users op deze site in combinatie met de, in mijn ogen vaak hoge waarderingen. Dat is mijn conclusie en daar mag jij het helemaal mee oneens zijn als je wilt. Meestertje.

SilverGun

• 1151 berichten
  • 818 stemmen

nakada schreef:

Leuk dat je Family Guy aanhaalt, inderdaad een Amerikaanse serie.

Ja. En wat wil je zeggen? Een woordje in Italics zetten zonder verdere toelichting is een beetje doelloos.

En ware het zo dat daarin ( of in die talloze andere series ) alleen van Star Wars een parodie gemaakt was dan had je waarschijnlijk ook nog een goed voorbeeld gehad. Echter worden daarin vele films op de hak genomen
Ja bedenk zelf een random criterium, "er mag alleen een parodie op Star Wars zijn gemaakt!" Daarnaast: Star Wars wordt niet even zijdelings aangehaald, er zijn drie volledige episodes aan besteed.

Ik weet echt wel wat popcultuur betekend hoor.
En dan vragen naar voorbeelden van films, boeken of muziek waarop Star Wars invloed heeft gehad. Popcultuur is een veel breder begrip zoals ik al aangaf.

maar dat enorme mag je rustig weglaten.
Eh nee. Nog maar even wat lesmateriaal Quote uit de eerste alinea:

Star Wars references are deeply embedded in popular culture;[1] references to the main characters and themes of Star Wars are casually made in many English-speaking countries with the assumption that others will understand the reference. Darth Vader has become an iconic villain. Phrases like "evil empire" and "may the force be with you" have become part of the popular lexicon.[2] The first Star Wars movie in 1977 was a cultural unifier,[3] enjoyed by a wide spectrum of people.[4]

"Enorm" dus.

Veel plezier met je eigen conclusies verder, ik heb m'n punten wel gemaakt en laat het hierbij.

nakada

• 2203 berichten
  • 1666 stemmen

Ja. En wat wil je zeggen? Een woordje in Italics zetten zonder verdere toelichting is een beetje doelloos.
Het gaat mij om het Amerikaanse, zoals ook al te lezen in een post of acht eerder. Iets wat in het door jou aangehaalde "lesmateriaal" uit Wikpedia ook nog maar eens aangegeven wordt :
George Lucas' six -film Star Wars saga has had a significant impact on modern American popular culture
Bovendien :
references to the main characters and themes of Star Wars are casually made in many English-speaking countries with the assumption that others will understand the reference
Dus niet in alle Engelssprekende landen. Het lijkt mij dat, om het predikaat enorme invloed op de hedendaagse popcultuur te verdienen dat dat dan verder moet gaan dan Amerika en wat Engelstalige landen. Ik heb niet de indruk dat het hier in Nederland veel verder komt dan wat Lego. Maar dat zal dan wel aan mij liggen.

Ja bedenk zelf een random criterium, "er mag alleen een parodie op Star Wars zijn gemaakt!"
Onzin, dat bedoel ik helemaal niet. Enorme invloed suggereerd meer dan andere. En in al die Amerikaanse ( zie boven ) tekenfilmseries komen allerlei parodieën voorbij. Dat neemt niet de invloed van Star Wars weg, maar wel het "enorme".

En dan vragen naar voorbeelden van films, boeken of muziek waarop Star Wars invloed heeft gehad. Popcultuur is een veel breder begrip zoals ik al aangaf.
Zoals ik ook al eerder aangaf weet ik wel wat popcultuur is. Ik vroeg enkel om voorbeelden. Dan kan ik wel vragen hoe vaak bij jullie in de buurt 'the force may be with you' wordt geroepen maar ik had graag wat tastbaarders gehad.

Fijn dat je de discussie helemaal toespitst op dit niet zo belangrijke punt. Maar hoe groot de invloed uiteindelijk ook is geweest, de films worden er niet beter van.

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3279 stemmen

Ik heb niet de indruk dat het hier in Nederland veel verder komt dan wat Lego. Maar dat zal dan wel aan mij liggen.

Je bent ongetwijfeld geen gamer.

SilverGun

• 1151 berichten
  • 818 stemmen

nakada schreef:

Het gaat mij om het Amerikaanse, zoals ook al te lezen in een post of acht eerder.

Waarbij de toelichting ook al ontbrak.

Onzin, dat bedoel ik helemaal niet.
Dan kun je het beter ook niet letterlijk zeggen

Ik vroeg enkel om voorbeelden. Dan kan ik wel vragen hoe vaak bij jullie in de buurt 'the force may be with you' wordt geroepen maar ik had graag wat tastbaarders gehad.
En ik gaf aan dat er meer is dan films, boeken en muziek wat onder popcultuur valt. Zat tastbare voorbeelden in dat Wiki artikel als je er nog naar op zoek bent trouwens.

Fijn dat je de discussie helemaal toespitst op dit niet zo belangrijke punt.
Wtf? Je gaat toch echt zelf uitgebreid in op het linkje dat ik in eerste instantie plaatste.

Maar hoe groot de invloed uiteindelijk ook is geweest, de films worden er niet beter van.
Dat kun je oneindig blijven herhalen maar ik heb twee pagina's terug al aangegeven wat ik de oude films precies zoveel beter vind maken.

Verder ben je op bizarre wijze aan het focussen op details die moeten bewijzen dat het predikaat "enorm" onverdiend is. Inmiddels is vastgesteld dat de invloed in elk geval reikt tot Amerika en vele Engelssprekende landen. Maar blijkbaar moeten het toch echt alle Engelssprekende landen zijn, want many is niet genoeg Ik kan daar onmogelijk serieus op ingaan.

Madecineman (moderator films)

• 7484 berichten
  • 1715 stemmen

nakada schreef:

Dus niet in alle Engelssprekende landen. Het lijkt mij dat, om het predikaat enorme invloed op de hedendaagse popcultuur te verdienen dat dat dan verder moet gaan dan Amerika en wat Engelstalige landen. Ik heb niet de indruk dat het hier in Nederland veel verder komt dan wat Lego. Maar dat zal dan wel aan mij liggen.

Alsof Engelstalige uitdrukkingen uit populaire films zich beperken tot dat taalgebied... Een quote als; "Use The Force, Luke" is toch wereldberoemd en zo zijn er meer.

nakada

• 2203 berichten
  • 1666 stemmen

Nou vooruit nog 1 keer dan.

nakada schreef:

Het gaat mij om het Amerikaanse, zoals ook al te lezen in een post of acht eerder.

Waarbij de toelichting ook al ontbrak.

Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig. Het ging erom of de invloed enorm was of niet. "Enorm" suggereerd veel meer dan andere en/of over een groot deel van de aardbol. Jij wilt dat staven met een artikel uit Wikipedia. Daar blijkt geen van tweeën uit. Het geeft aan dat er invloed is in Amerika en een deel van de Engelstalige landen. Dat klinkt mij niet als "enorm" in de oren. Ik versta onder enorme invloed bijvoorbeeld Disney.

Dan kun je het beter ook niet letterlijk zeggen
Ja zo lus ik er nog wel een paar. Jij maakt er nota bene zelf "er mag alleen een parodie op Star Wars zijn gemaakt!" van, terwijl ik schreef : "En ware het zo dat daarin alleen van Star Wars een parodie gemaakt was dan had je waarschijnlijk ook nog een goed voorbeeld gehad". Wat alleen maar aangeeft dat er meerdere films op de hak genomen worden en de invloed dus niet groter is dan die andere films. ( Volgens dit argument )

Fijn dat je de discussie helemaal toespitst op dit niet zo belangrijke punt.

Wtf? Je gaat toch echt zelf uitgebreid in op het linkje dat ik in eerste instantie plaatste.

Dat linkje zelf is niet groot nee, maar de lappen tekst die er aan hangt was toch behoorlijk wat leeswerk vergeleken met mijn opmerking en met mijn reactie. Maar ik heb voordurend de kwaliteit van de films zelf erbij betrokken. Jij was de eerste die het alleen maar over dit onderwerp had : dus toespitsen op.

Verder ben je op bizarre wijze aan het focussen op details die moeten bewijzen dat het predikaat "enorm" onverdiend is. Inmiddels is vastgesteld dat de invloed in elk geval reikt tot Amerika en vele Engelssprekende landen. Maar blijkbaar moeten het toch echt alle Engelssprekende landen zijn, want many is niet genoeg Ik kan daar onmogelijk serieus op ingaan.
Prachtig dat je eindelijk toegeeft wat ik al vanaf het begin beweer : een redelijke impact ( wat mij ook niet slecht lijkt ) en vooral invloed in Amerika en nog wat Engelstalige landen. Redelijke impact lijkt mij hierbij beter passen dan enorme invloed.

En ga mij nou niet verwijten dat ik me hierop focus, jij was het die nogal sarcastisch reageerde op 1 kleine opmerking van mij.

nakada

• 2203 berichten
  • 1666 stemmen

Madecineman schreef:

(quote)

Alsof Engelstalige uitdrukkingen uit populaire films zich beperken tot dat taalgebied... Een quote als; "Use The Force, Luke" is toch wereldberoemd en zo zijn er meer.

Inderdaad, maar dat wordt wel zo gezegd in dat Wikipedia artikel met betrekking tot Star Wars. Eerlijk gezegd denk ik zelfs dat dat overdreven is. "Use the force" is natuurlijk veel verder bekend. Maar goed, als je een argument wil geven voor een "enorme invloed" moet je natuurlijk niet aankomen met een artikel die dat maar beperkt tot een klein deel van de wereld. Ik bedoel, Andre Hazes is heel erg bekend in ons land maar om dan te zeggen dat ie een enorme invloed heeft gehad op de hedendaagse popcultuur...

nakada

• 2203 berichten
  • 1666 stemmen

BoordAppel schreef:

(quote)

Je bent ongetwijfeld geen gamer.

Nee. Maar die zijn toch ook van Lego ?

Eazy

• 569 berichten
  • 298 stemmen

The force unleashed

Knights of the old republic

Zijn niet van Lego

nakada

• 2203 berichten
  • 1666 stemmen

Ik zit hem alleen maar te klieren.

Die ken ik niet. Ik ben geen gamer, alleen Lord of the rings dankzij mijn zoontje. Hij heeft ook een paar Lego Star Wars games.

Minotaures

• 7810 berichten
  • 2534 stemmen

Vanaf september 2011 is de Star Wars saga eindelijk op Blu-ray verkrijgbaar!

Prijs valt wel mee, had eigenlijk iets meer verwacht.

• 7484 berichten
  • 1715 stemmen

Maar zijn het nu echt de originele op Blu Ray of toch gewoon weer die vreselijke met CGI gemodificeerde gedrochten die Lucas een jaartje of 10-15 terug uitbracht?

Sasja

• 1338 berichten
  • 120 stemmen

ik zou zeggen dat het de 2de is

• 7484 berichten
  • 1715 stemmen

Dan blijft mijn boycot mooi staan

Minotaures

• 7810 berichten
  • 2534 stemmen

Geen idee welke van de 2. Ik wist niet eens dat er 2 soorten waren, plus wat het verschil tussen beide soorten is.

Zodra die uitkomen, kijk ik het nog even na. Want ik wil het complete saga op Blu-ray hebben.

• 7484 berichten
  • 1715 stemmen

Yep, Lucas heeft wat CGI her en der in de oude trilogie gegooid maar erger nog hij heeft bepaalde scenes compleet veranderd (en zeker niet ten goede).

Opdat wij nooit zullen vergeten;

Han shot First!

Minotaures

• 7810 berichten
  • 2534 stemmen

Die ken ik niet. Maar inderdaad wel een stuk beter dan die waar die het met z'n hoofd ontweek, dat was inderdaad een zwakke verandering.

Ik denk dat op de Blu-ray verpakking zelf meer informatie staat welke versies het allemaal zijn. En de Blu-ray een beetje kennende zou het ook kunnen zijn dat ze onder 'Extra's' als 'Deleted scenes' zijn bijgevoegd.

harm1985

• 526 berichten
  • 503 stemmen

Minotaures schreef:

Geen idee welke van de 2. Ik wist niet eens dat er 2 soorten waren, plus wat het verschil tussen beide soorten is.

Zodra die uitkomen, kijk ik het nog even na. Want ik wil het complete saga op Blu-ray hebben.

Ik heb begrepen dat het de nieuwe remaster uit 2004 is en dat er een bonus disc bij zit waarop de theatrical version opstaat. Helaas betreft het wederom de laserdisc transfer die letterboxed is. En bij Ep. 1 is Yoda vervangen door CGI.

Er komen 3 boxsets uit, eentje met de prequels, eentje met de original trilogy en eentje met beiden. Die laatste zal 9 discs bevatten, met 30 uur bonusmateriaal, inclusief Theatrical versions dus. Of die ook in de Original Trilogy box zullen zitten weet ik niet. Op zich lijkt me die 30 uur wel interessant, vond de bonus DVD bij de eerste DVD box ook interessant, maar ik ga niet weer die Special Editions kopen.

En ja hoor: er zit een extra scene in Ep. 6, waarbij je ziet dat Luke een nieuwe Lightsaber heeft gemaakt en die in R2D2 verstopt, zodat het geen verrassing meer is dat R2 dat ding bij heeft:

Sasja

• 1338 berichten
  • 120 stemmen

ik heb zelfs op een ander forum gelezen dat er van die scene 3 verschillende versies zijn. (sorry ik ben niet heel erg bekend met de originele versies maar met de versies die ergens jaren 90 op videoband verschenen en daarna duurde het een tijdje voordat ik ze weer zag)

Maar er is dus ook een versie waarbij ze allebei tegelijk schoten

harm1985

• 526 berichten
  • 503 stemmen

Ja, in het origineel schiet Han eerst, wat hem als personage neerzet als een rogue, iemand die in koele bloeden een ander neerschiet. Heeft als gevolg dat zaijn personage een enorme verandering ondergaat over de drie films, want op het eind is hij heel heldhaftig en behulpzaam in plaats van egoïstisch en geld belust. In de Special Edition schiet Greedo eerst en reageert Han daarop, wat dus direct afbreuk doet aan zijn imago als rogue en de groei van zijn personage ernstig beschadigd. In de remastered edition uit 2004 schieten ze bijna gelijk. Geef mij de eerste versie maar, niets coolers dan 'Yes, I BET you have' en dan bang!

Overigens zijn de laatste twee versies met CGI gedaan als ik me niet vergis.

• 7484 berichten
  • 1715 stemmen

Ja volgens mij ook... Trouwens beidde tegelijk schieten is wel erg lame zeg Ik hoop nog steeds op een opgepoetste versie van de originele films zonder alle veranderingen achteraf, gewoon zoals ze toentertijd in de bioscoop draaide. Begint een beetje ijdele hoop te worden maar toch...

mnrk

• 1876 berichten
  • 1733 stemmen

Maar het geluid van de Lightsaber en Tie Fighters in Dolby True HD ....

Skycrawler

• 741 berichten
  • 0 stemmen

Heel erg jammer dat George Lucas zijn oude successen moest bewerken door er overbodige cgi-animaties in te verwerken. Ik heb de originele Star Wars trilogie gelukkig nog op video!

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.