• 12.674 nieuwsartikelen
  • 167.952 films
  • 10.904 series
  • 31.283 seizoenen
  • 626.326 acteurs
  • 195.672 gebruikers
  • 9.159.769 stemmen

Zwart-wit als stijlmiddel

zoeken in:

klute89

• 3649 berichten
  • 0 stemmen

is The last Picture Show al genoemd? Het is wel al een oudje.

(afbeelding)

Wouters

• 2665 berichten
  • 1837 stemmen

ja waarschijnlijk wel. Angel-A al genoemd ???

volgens mij ging het trouwens om zwart-wit als stijlmiddel. gaat niet bij alle films die hier genoemd zijn op. Soms ook budgetgericht(zeker in de categorie '50-'70)

Anatolia

• 2666 berichten
  • 1511 stemmen

Dan maar geen nieuw topic:

Zwart-wit wordt ook vaak gebruikt als middel om het historische van de setting van een verhaal te benadrukken. Opvallend hierbij is dat ik tot nog toe geen zwart-wit-film ben gekomen waarvan het verhaal zich afspeelt vóór de 19e eeuw, wat natuurlijk (tussen haakjes: god, wat was die Shepherd ^ mooi) verband houdt met de uitvinding van de (zwart-wit-)film. Wij hebben bewegende beelden uit die periode, maar ze zijn allemaal zonder kleur en daarom ervaren we haar in ons bewustzijn ook zonder kleur, i.t.t. vroegere perioden als de prehistorie, de klassieke oudheid of de middeleeuwen.

Nu vraag ik mij af: klopt deze aanname en is de keuze van bepaalde regisseurs daarom ook te begrijpen? Zou een Schindler's List of een Das Weisse Band niet goed genoeg geweest zijn in kleur?

Karl van H.

• 2808 berichten
  • 2169 stemmen

Misschien bleken de kleuren wel heel slecht uit te vallen en hebben ze toen maar alles zwart-wit gemaakt

De zwart-wit scènes in I'm Not There zijn trouwens ook erg mooi.

(afbeelding)

Apollinisch

• 21283 berichten
  • 0 stemmen

Mary and Max:

(afbeelding)

Observator

• 18281 berichten
  • 3508 stemmen

Osoi Hito (Gô Shibata, 2004):

(afbeelding)

Ta Divna Splitska Noc (Arsen A. Ostojic, 2004)

Knisper

• 13014 berichten
  • 1261 stemmen

(afbeelding)

The Turin Horse (Béla Tarr, 2011)

K*D

• 240 berichten
  • 653 stemmen

The human centipede 2 toch? Heb de film zekf niet gezien maar dat had ik ergens gelezen dacht ik.

Dogie Hogan

• 13381 berichten
  • 788 stemmen

The Big Combo (1955)

(afbeelding)

40's filmpromo: actrice Ramsay Ames

(afbeelding)

Ook in strips: Milton Caniff

(afbeelding)

kappeuter (crew films)

• 74055 berichten
  • 5900 stemmen

Ziet er voor mij beetje te geforceerd 'nep oud' uit:

Bait (2019)

kappeuter (crew films)

• 74055 berichten
  • 5900 stemmen

Hier ben ik erg benieuwd naar:

The Lighthouse (2019)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1124000/1124696.300.jpg?cb=1558386749

IMDb schreef:

The movie is set in 1890 and was filmed in black and white with equipment from the 1940's and camera lenses from the 1920's. It's shot on 35mm black-and-white film stock, which is virtually unheard of nowadays, because most black and white movies are shot in color and then get converted to black and white in post production.

IMDb trivia

Binoche

• 173 berichten
  • 145 stemmen

Ik denk dat in The Lighthouse vooral het 1.2:1 beeldformaat als stijlfiguur belangrijk is, omdat het de twee mannen die elkaar dicht op de huid zitten ook dwingt fysiek dicht op elkaar te zitten, en dat verhoogt de beklemmende toon van de film (ander goed voorbeeld hiervan: Xavier Dolan's Mommy).

Het zwart-wit in deze film (en misschien juist wel de gebruikte apparatuur) zorgt er wel voor dat de film ook echt oud aanvoelt. Zoals ik in mijn recensie al schreef, dit zou met wat aanpassingen net zo goed een 'stomme film' kunnen zijn. Vooral in de scenes buiten de vuurtoren is dat treffend. Alleen al om die reden is het aan te raden deze film te zien (naast de vele andere redenen).

Overigens, "camera lenses from the 1920's", maar wel met speciaal voor deze film gemaakte filters .

kappeuter (crew films)

• 74055 berichten
  • 5900 stemmen

Deze film is ook in zwart-wit:

Beats (2019)

Misschien kiezen makers weer iets vaker voor zwart-wit als 'stijlmiddel'. Het is immers duurder om te maken, waar het vroeger juist andersom was.

kappeuter (crew films)

• 74055 berichten
  • 5900 stemmen

Ik geloof dat ik Parasite liever in kleur zie.

kappeuter (crew films)

• 74055 berichten
  • 5900 stemmen

Belfast (2021) - vanaf 2 december in de bioscoop

kappeuter (crew films)

• 74055 berichten
  • 5900 stemmen

kappeuter (crew films)

• 74055 berichten
  • 5900 stemmen

mikey

• 28756 berichten
  • 5072 stemmen

Faster, pussycat! Kill! Kill!, trouwens op het audio comm van de dvd sprak meyer consequent over black& silver.

mikey

• 28756 berichten
  • 5072 stemmen

mikey schreef:

Faster, pussycat! Kill! Kill!, trouwens op het audio comm van de dvd sprak meyer consequent over black& silver.

of was het nou black/blue???? hmmmm, i forgot

kappeuter (crew films)

• 74055 berichten
  • 5900 stemmen

Twee nieuwe releases:

De nieuwe film van Jos Stelling:

De Dans van Natasja (Film, 2023) - vanaf 11 januari in de bioscoop

Fremont (Film, 2023)

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.