- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Mogen "kwaadaardige" intenties (promoten van racisme, verwerpelijke propaganda etc) een rol spelen bij je filmbeoordeling?
Mogen "kwaadaardige" intenties (promoten van racisme, verwerpelijke propaganda etc) een rol spelen bij je filmbeoordeling?

Onderhond
-
- 86953 berichten
- 11556 stemmen
Ik bagatelliseer discriminatie helemaal niet, integendeel zelfs. Vind het nét een belangrijk probleem, waardoor ik het liever niet zie uitgehold worden door nodeloos gejank.

Donkerwoud
-
- 7854 berichten
- 3421 stemmen
Een generatie van jankerds, die vinden dat ze recht op alles hebben.
Ik ben voor gelijkheid wanneer het gaat over belangrijke zaken. Mensen die dezelfde job uitoefenen moeten evenveel verdienen. De beste moet de job krijgen. Dat soort zaken. Maar wanneer het gaat over "minderheden" die vinden dat videospelletjes niet genoeg op hun smaak zijn afgestemd, of omdat ze hun huidskleur niet genoeg op TV zien, dan haak ik af.
En wat dat "verzuren" betreft, al dat gejank duwt mensen voornamelijk in twee kampen ipv dat er een constructieve discussie plaatsvindt. En da's echt het laatste wat je wil in toch al complexe zaken als dit. Het resultaat is vaak dat het kind met het badwater weggegooid wordt, daar wordt echt niemand beter van. Uiteindelijk zoek je in dit soort discussies vooral naar verdraagzaamheid van beide kampen, niet naar frustraties (die er toch al zijn).
Ben het stiekem klein beetje met je eens in dat overbodige randzaken en overdreven politiek correct afleiden, niet oplossen.
Vanuit haar studie heeft mijn zus ooit meegedaan aan een onderzoek over subjectieve ervaringen van niet-westerse allochtonen t.a.v. betuttelracisme tegenover extreem rechtse uitlatingen. Hun conclusie was dat politiek correctheid over het algemeen als irritanter en minder constructief wordt ervaren dan hardop uitgesproken racisme. Bij een racistische uitspraak kun je de tegenpartij tenminste nog wegzetten als domme gek, terwijl goed bedoelde uitspraken (met een veborgen racistische lading) veel moeilijker zijn om je tegen te wapenen.

mikey
-
- 27849 berichten
- 4737 stemmen
Ik raak de draad weer eens helemaal kwijt: politiek correctheid is betuttelracisme?
En politiek correctheid is veel erger dan openlijk racisme?

arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Ik ook... Betuttelracisme vind ik ook weer zo'n bagatelliserende term.
Bij een racistische uitspraak kun je de tegenpartij tenminste nog wegzetten als domme gek, terwijl goed bedoelde uitspraken (met een veborgen racistische lading) veel moeilijker zijn om je tegen te wapenen.
Ik zal het wel verkeerd begrijpen, want dat is enorme onzin natuurlijk. Niemand zal het fijner vinden om vanwege zijn geboorteplaats voor rotte vis uitgemaakt te worden in plaats van de discussie inhoudelijk aan te gaan met iemand die "goedbedoelde racistische kritiek heeft" (wat dat ook moge zijn?). Zulke kritiek kan alleen maar voortkomen uit onwetendheid.

Donkerwoud
-
- 7854 berichten
- 3421 stemmen
Waarschijnlijk zal mijn zus ook niet al te happy zijn met die weergave van haar onderzoek.
Wat ik (enigszins omslachtig) probeer te zeggen is dat discriminatie/racisme meer kanten opgaat dan pesten, vernedering, naar beneden halen, uitsluiten, etc. Dat het meer kanten heeft dan de ene meerderheidsgroep die zich negatief uitlaat en/of opstelt tegenover de andere minderheidsgroep. Ook bij groepen waar wel acceptatie is, daar kan het zo zijn dat mensen zich niet serieus bejegend voelen.Dat het 'anders-zijn' benadrukt blijft worden. Daar kun je jezelf moeilijker tegen wapenen, want het gebeurt uit de beste bedoelingen, is vaak sociaal geaccepteerd en wordt over het algemeen niet als negatief ervaren. Alle vormen van buitensluiting zijn erg, dat zal ik nooit bagatelliseren of ontkennen.