- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Filmrecensenten
Filmrecensenten

Onderhond
-
- 87464 berichten
- 12536 stemmen
Je hoeft als je echt moet kiezen eigenlijk het minst voor de geoefende filmkijker te schrijven. Die hebben zich hoe dan ook wel goed ingelezen of diverse trailers bekeken voor ze naar de film gaan.
Nee hoor.
Wel zou het leuk zijn moest men zich wat vaker richten op films die niet in de bios uitkomen. Maar eerlijk is eerlijk, echt missen doe ik de recensenten niet.
Geen scores willen geven vind ik dan weer pompeus. Dan moet je je eigen schrijfsels wel erg belangrijk vinden.

Film Pegasus (moderator films)
-
- 30844 berichten
- 5361 stemmen
Tuurlijk moeten stemmen blijven, ik doe ook graag mee. Maar ik ben er van overtuigd dat de meeste mensen niet verder kennen dan het aantal stemmen. Dan kan je beter aandacht geven aan het schrijfsel. En zolang je niet begint te zweven of in een eigen filmbubbel leeft, mag je je eigen schrijfsel best belangrijk vinden. Met de nodige zelfrelativering uiteraard.

kappeuter (crew films)
-
- 74655 berichten
- 5943 stemmen
Hans Beerekamp: ‘Ik ben altijd op zoek geweest naar extreme filmervaringen’ - hpdetijd.nl
Als je terugkijkt op je carrière, hoe zou je jezelf dan omschrijven?
“Ik denk dat ik altijd op zoek ben geweest naar extreme ervaringen. Naar sentiment. Naar momenten die niet analytisch zijn. Ik had grote moeite met films en filmers die heel erg intellectueel blijven. Johan van der Keuken en Rohmer bijvoorbeeld. Daarentegen had ik veel meer met filmers die een direct beroep doen op je gevoel en emotie. Heddy Honigmann en Hitchcock bijvoorbeeld, of musicalfilms.
“Ik ben ook verder gegaan dan veel van mijn lezers prettig vonden. Want veel van hen willen alleen maar een gezellig avondje bioscoop, waarbij niet al te veel in het diepste van je ziel wordt geroerd. Ik wil juist mensen wijzer maken en inzicht geven. Maar ik ben ook geen wereldverbeteraar die de smaak van mensen wil veranderen.

mjk87 (moderator films)
-
- 14025 berichten
- 4273 stemmen
Bij Recensies op MovieMeter - MovieMeter.nl:
Wat ik ook al schreef bij Goodfellas (1990)
Iets over stereotypen dat anno niet meer kan ofzo, Trump moet ook weer eens genoemd worden (Trump wordt eigenlijk in elke recensie van een Amerikaanse film genoemd in die krant, ze hebben er fetisj op hem denk ik) en blijkbaar geldt kwaliteit niet meer.
Die zijn helemaal wappie geworden daar. Nou ik zit morgen lekker in de bios hiervoor.
Als kwaliteit niet meer het uitgangspunt is, waarom zou ik dan nog recensies lezen? Ik lees ze niet voor iemands politieke mening of fascinatie met Trump.

kappeuter (crew films)
-
- 74655 berichten
- 5943 stemmen
Die Floortje Smit is ook zo erg:
Maak dat Kalf genderneutraal, maar kies daarnaast voor meer onderscheid | De Volkskrant
Het zijn allemaal van die pc grachtengordel stukjes.

kappeuter (crew films)
-
- 74655 berichten
- 5943 stemmen
Ik vind het gewoon een slechte zaak als (identiteits-)politiek, waan van de dag en bepaalde agenda's te veel doordringen in filmrecensies / filmartikelen. Zelfs al hebben ze ergens een punt. Ik vind dat niet de taak van een filmrecensent. Bepaalde maatschappelijke thema's moeten natuurlijk wel aan bod kunnen komen, afhankelijk van het onderwerp van de betreffende film die gerecenseerd wordt.

The Oceanic Six
-
- 60502 berichten
- 4089 stemmen
Die Floortje Smit is ook zo erg:
Maak dat Kalf genderneutraal, maar kies daarnaast voor meer onderscheid | De Volkskrant
Het zijn allemaal van die pc grachtengordel stukjes.
Ow, echt vreselijk zeg. Ik krijg hier kromme tenen van. Genderdiversiteit komt bijna altijd van die feminazi types die hun blanke en voorrechte voorkomen willen compenseren door extreem de focus op ongelijkheid te leggen om deugpuntjes te scoren. Bleh. Zeg maar types als Claudia de Breij en Halina Reijn in de showbizz.
De Volkskrant is dan ook een krant die enorm ver van me vandaan ligt en die ik in principe boycot. Al heb ik de linkjes net even aangeklikt.

The Oceanic Six
-
- 60502 berichten
- 4089 stemmen
Wat ik ook al schreef bij Goodfellas (1990)
Als kwaliteit niet meer het uitgangspunt is, waarom zou ik dan nog recensies lezen? Ik lees ze niet voor iemands politieke mening of fascinatie met Trump.
Ach, paar jaar geleden begon dit gehuil al met mensen die Friends vrouwonvriendelijk vonden en wilden boycotten. Dat zijn tegenwoordig de mensen die Jip en Janneke in de vergetelheid willen brengen. Laten we toch aub niet buigen voor dit soort flutmensen.

kappeuter (crew films)
-
- 74655 berichten
- 5943 stemmen
Ik had even gemist dat Ab Zagt met pensioen is gegaan en Gudo Tienhooven hem bij AD op is gevolgd.
Voor zijn opvolger Tienhooven is film bepaald geen nieuw terrein. Reeds 13 jaar maakt hij samen met co-host John de Jong de podcast Movieinsiders. Het wekelijkse programma is een begrip onder filmliefhebbers en bovendien een van de langstlopende podcasts van Nederland. Movieinsiders krijgt per januari een plek onder de vlag van DPG Media. Tienhooven en De Jong trappen in de eerste week van 2021 af met de ‘beste films van het jaar’ in audio en in tekst.
Als filmverslaggever gaat er voor Tienhooven, tot dan toe mediaverslaggever, een lang gekoesterde wens in vervulling. Hij zal de filmverslaglegging een nieuw decennium inleiden: multimediaal verslag doen van het laatste nieuws uit de filmwereld, interviews met de sterren van het grote doek en het mobiele scherm, filmfestivals bezoeken, en het publiek een inkijkje geven in de wereld achter de glitter en glamour.
Ik zag zonet zijn naam staan bij het volgende artikel:
Vergeet Disney, trek de animatieschatkist van Ghibli eens open | AD.nl

-
- 30844 berichten
- 5361 stemmen
Citizen Kane Rotten Tomatoes Score Ruined by 80-Year-Old Review | IndieWire
Door een 80-jaar oude (en negatieve) filmrecensie over Citizen Kane, is de film zijn perfecte score op Rotten Tomatoes kwijt. En als ik filmaccounts op sociale media volg, zou Paddington 2 met een score van 100% dus nu een betere film zijn volgens de site.

Onderhond
-
- 87464 berichten
- 12536 stemmen
Heb me al een paar keer proberen aanmelden daar, als "minority interest" reviewer. Wacht maar als ik ooit binnenraak

-
- 30844 berichten
- 5361 stemmen
Heb me al een paar keer proberen aanmelden daar, als "minority interest" reviewer. Wacht maar als ik ooit binnenraak
Geduld hebben. Die recensie van Citizen Kane heeft er ook 80 jaar over gedaan om op Rotten Tomatoes te komen.

kappeuter (crew films)
-
- 74655 berichten
- 5943 stemmen
De critici over de nieuwste bioscoopfilms (22 juli):
Recensies: Meskina, Supernova & Effacer l’historique - VPRO Cinema - VPRO Gids
De beste Nederlandse romantische komedie in tijden draait sinds donderdag in de bioscoop: Meskina (★★★★), over dertiger Leyla die volgens haar familie nodig aan de man gebracht moet worden. Ook nieuw: een liefdesdrama met Stanley Tucci en Colin Firth en een Franse satire.

kappeuter (crew films)
-
- 74655 berichten
- 5943 stemmen
Internationale groep critici begint eigen recensiesite - Filmkrant
The Film Verdict bevat louter recensies en dan vooral van films die nog niet regulier zijn uitgebracht en in bepaalde gevallen ook niet buiten het festivalcircuit te zien zullen zijn. De bijdragen zijn gebaseerd op de festivalprogramma’s van onder andere Karlovy Vary, Sarajevo, San Sebastian, El Gouna, Venetië, Cartago, Kaïro, Londen, Tokio, Tallinn, Rotterdam en IDFA.

kappeuter (crew films)
-
- 74655 berichten
- 5943 stemmen
El Crítico (2022) - nu te zien op HBO Max
Interessante man, interessante docu. Goede spelduur. Verveelde niet. Ik had nog wel meer docu scenes willen zien naast alle pratende hoofden.
Ik ben benieuwd.

kappeuter (crew films)
-
- 74655 berichten
- 5943 stemmen

John Milton
-
- 23293 berichten
- 12848 stemmen
Er was een tijd dat ik na iedere film film ging kijken wat Ebert erover geschreven had. Nostalgie.

kappeuter (crew films)
-
- 74655 berichten
- 5943 stemmen
Redactioneel – Fuik - april 2023 - Filmkrant
De afgelopen maanden bereikten ons verschillende (onbevestigde) signalen dat enkele dagbladen overwegen om binnen afzienbare tijd maar helemaal te stoppen met filmrecensies. Hun lezers zouden daar geen behoefte aan hebben, getuige het lage aantal clicks op de site.
Ik lees dit nu pas. Erg treurig als dit waar is.
Filmrecensies in dagbladen hebben misschien niet meer dezelfde impact als tot 20 jaar geleden, maar ik lees ze nog steeds graag.
Kan me toch niet voorstellen dat bijv. de Volkskrant hier helemaal mee zou stoppen, of NRC.

IH88
-
- 9464 berichten
- 3161 stemmen
Redactioneel – Fuik - april 2023 - Filmkrant
Ik lees dit nu pas. Erg treurig als dit waar is.
Filmrecensies in dagbladen hebben misschien niet meer dezelfde impact als tot 20 jaar geleden, maar ik lees ze nog steeds graag.
Kan me toch niet voorstellen dat bijv. de Volkskrant hier helemaal mee zou stoppen, of NRC.
Het lage aantal clicks is toch makkelijk te verklaren. Zeker bij het AD, de Telegraaf en het NRC moet je goed je best doen om überhaupt een recensie te kunnen vinden. Op de site, in de papieren krant is het dan weer wel makkelijk te vinden. Vreemd genoeg, want mensen moeten toch op de digitale toer...? Maar op de site is het echt een drama bij alle drie. Trouw en de Volkskrant zijn wel een stuk beter wat dat betreft.

IH88
-
- 9464 berichten
- 3161 stemmen
Het is eigenlijk een soort van kip-of ei verhaal. Filmrecensies worden weinig bekeken omdat ze moeilijk te vinden zijn. Maar filmrecensies komen niet op de hoofdpagina (behalve de echt grote films) omdat ze weinig clicks genereren. Tja...

kappeuter (crew films)
-
- 74655 berichten
- 5943 stemmen
Ja mee eens. De vindbaarheid op de sites kan een stuk beter.
Ik Google vaak in de week van de release op de titel van de film + recensie. Dan vind je wel meteen de recensies in de grote kranten.
Mwoah. Als je echt geïnteresseerd bent weet je ze wel te vinden.
Ik denk gewoon dat filmrecensenten niet meer zo in aanzien staan als vroeger.
Een filmrecensent van een grote krant had vroeger invloed en bij een positieve recensie kwamen er veel meer mensen naar een film. En bij en negatieve recensie kon een film daar echt last van hebben.
Die impact is denk ik wat verdwenen.
Mensen onder de 30 lezen sowieso al weinig kranten en checken misschien eerder de recensies / score op MM, IMDb en sites als Letterboxed e.d.

IH88
-
- 9464 berichten
- 3161 stemmen
Ja mee eens. De vindbaarheid op de sites kan een stuk beter.
Ik Google vaak in de week van de release op de titel van de film + recensie. Dan vind je wel meteen de recensies in de grote kranten.
Mwoah. Als je echt geïnteresseerd bent weet je ze wel te vinden.
Ik denk gewoon dat filmrecensenten niet meer zo in aanzien staan als vroeger.
Een filmrecensent van een grote krant had vroeger invloed en bij een positieve recensie kwamen er veel meer mensen naar een film. En bij en negatieve recensie kon een film daar echt last van hebben.
Die impact is denk ik wat verdwenen.
Mensen onder de 30 lezen sowieso al weinig kranten en checken misschien eerder de recensies / score op MM, IMDb en sites als Letterboxed e.d.
Ja klopt. Eigenlijk hebben de columnisten die rol overgenomen (was vroeger uiteraard ook al zo). Als je op de site van een grote krant komt word je gelijk overladen met columns over allerlei onderwerpen. Controversiële onderwerpen verkopen natuurlijk goed.

starbright boy (moderator films)
-
- 22037 berichten
- 4836 stemmen
Een goede recensie in NRC of de Volkskrant kan nog steeds bezoekers opleveren in filmhuizen. Maar alleen bezoekers van rond de 70 en vooral (zeker driekwart) vrouwen weet ik uit betrouwbare bronnen. Ik heb het idee dat recensies in het AD of de Telegraaf die impact helemaal niet hebben. Het zou me niet verbazen als het AD de eerste is die afhaakt. Met alle daaraan verbonden regionale kranten.
Als er een reden is waarom ik nauwelijks nog kranten lees is en die sites ontloop en er al helemaal niet voor betaal het wel de idiote overdaad aan columns van veelal abominabele kwaliteit. Ik heb daar echt totaal geen interesse in.

kappeuter (crew films)
-
- 74655 berichten
- 5943 stemmen
Dat zijn wel behoorlijk oude bezoekers dan. Ik denk dat 50-ers en 60-ers ook nog wel kranten lezen.
Hangt van de columnist af vind ik. Ik vind bijv. de columns van Teun van de Keuken wel waardevol.