- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Filmboeken
Filmboeken
Sol1
-
- 570 berichten
- 261 stemmen
De Duits-Franse schrijfster en filmcritica Lotte H. Eisner (1896-1983) moet natuurlijk ook vermeld worden.
Zij was in 1936 mede-oprichtster van Cinémathèque Française, één van de grootste filmarchieven ter wereld, in Parijs.
Verder publiceerde zij een reeks van essays, artikelen en recensies in filmtijdschriften; waaronder het in Frankrijk vermaarde Revue du Cinéma, later bekend als Cahiers du Cinéma.
Boeken van haar zijn onder andere:
L'Écran Démoniaque: Influence de Max Reinhardt et de l'Expressionnisme (1952)
Het boek uit 1952 is later in het Engels verschenen als: The Haunted Screen.
Het is een klassieker en behandelt de invloed van het expressionisme op de Duitse cinema.
Het is vermoedelijk haar best bekende en meest gewaardeerde werk, hoewel haar andere werk ook zeker niet mag worden vergeten.
John Milton
-
- 22285 berichten
- 12033 stemmen
Ik heb ze alle drie als e-book, mochten er liefhebbers zijn
Sol1
-
- 570 berichten
- 261 stemmen
Door omstandigheden verscheen de Engelse vertaling 'Film Architecture: Set Designs from Metropolis to Blade Runner' eerder dan het Duitse origineel.
Dat Duitse origineel maakt van dezelfde afbeelding op de voorkant gebruik:
Filmarchitektur: Von Metropolis bis Blade Runner - Donald Albrecht e.a. (1996)
kappeuter (crew films)
-
- 73927 berichten
- 5886 stemmen
Filmjournalist Joost Broeren-Huitenga heeft met illustrator Mara Piccione een boekje in de Kakkerlakjesreeks gemaakt over de levenslessen die hij uit films heeft gehaald. ‘We wilden een afspiegeling maken van wat film is.’
Net als in de film
Joost Broeren-Huitenga en Mara Piccione.
Loopvis, €7,99.
20 blz
John Milton
-
- 22285 berichten
- 12033 stemmen
https://images2.imgbox.com/4c/0d/d562dv7m_o.jpg
The historiographical essays in this collection engage with the question of how we might rethink silent film history, especially in the context of the developed media ecosystem that defined the early 1900s. Influenced by methodologies as diverse as media archaeology and industrial studies, and sensitive to both the textual contours of silent films and the cultural, economic, and ideological currents that helped shape them, the Oxford Handbook of Silent Cinema invites its reader to envision its object in expansive terms that incorporate the propulsive energy of the first decades of the 1900s and deploy the analytical frameworks of the current day.
1: Rob King and Charlie Keil - "Introduction: The History of the History of Silent Film"
Part One: Origins - From Invention To Medium
2: Tom Gunning, "The Invention of Cinema"
3: Doron Galili, "Early Cinema and the Emergence of Television: An Archaeology of Intertwined Media"
4: Stefan Andriopoulos, "The Right to One's Own Image: Animism, The Student of Prague, and Legal Doctrine"
5: Jane Gaines, "Copying Technologies: Two Pirates, Two Centuries" II: Intermediality: Genre and Aesthetics in Silent Film
Part Two: Intermediality: Genre And Aesthetics In Silent Film
6: Andre Gaudreault and Philippe Marion, "The Unfinished Business of History: Defense and Illustration of the Concept 'Cultural Series'"
7: Daisuke Miyao, "Reviewing Maple Viewing (Momijigari, 1899)"
8: Allyson Nadia Field, "African-American Film History Beyond Cinema: William Foster and the Legacy of Black Theatrical Comedy"
9: Weihong Bao, "Picture, Shadow, Play: Ontology, Archaeology, Ecology"
10: Rob King, "Biograph 1904: The Invention of Chase Comedy"
11: Miriam Siegel, "Storied Spaces: Staging and Editing in Early American Feature Films"
12: Tom Paulus, "Salon Tango: Hollywood Pictorialism and the Beaux-Arts Tradition"
13: Tami Williams, "Symbolist Impressions: Modern Theater, Germaine Dulac, and the Making of an Art Cinema in Belle epoque France (or, the False Ideal of the Cinema against Theater)" III: Pedagogical Formations: Nontheatrical Cinema and the Uses of Film
Part Three: Pedagogical Formations: Non-Theatrical Cinema And The Uses Of Film
14: Greg Waller, "Popular Science Monthly and the Uses of Moving Pictures"
15: Scott Curtis and Oliver Gaycken, "Cinema and Science in the Silent Era"
16: Alison Griffiths, "Cinema on the Move: Museum-Sponsored Expedition Film in the Silent Era"
17: Jennifer Horne, "Babies and Brochures: Public Service Pamphlet Films of the US Children's Bureau (1919-1926)"
18: Shelley Stamp, "Curiosity Seekers, Morbid Minds, and Embarrassed Young Ladies: Female Audiences and Reproductive Politics Onscreen" IV: Hollywood, Inc:: The Institutions of Mass Culture
Part Four: Hollywood, Inc.: The Institutions Of Mass Culture
19: Charlie Keil and Denise McKenna, "Unlikely Allies: Crafting Hollywood as Institution and Invention"
20: Luci Marzola, "A System of Thorough Co-Operation: Technology, Service, and the Film Labs of Hollywood"
21: Ross Melnick, "A Prologue to Hollywood: Sid Graumann, Film Premieres, and the (Real Estate) Development of Hollywood" 22: Derek Long, "Franchising as a Strategy of National Feature Distribution in the 1910s: The Case of the Triangle Film Corporation"
23: Paul S: Moore, "Paramount Pictures, National Advertising Agencies, and the Conspicuous Distribution of First-Run Feature Films in the United States" V: Nation, Empire, World: The Spaces and Times of Modernity
Part Five: Nation, Empire, World: The Spaces And Times Of Modernity
24: Giorgio Bertellini, "Going Silent on Modernity: Periodization, Geopolitics, and Public Opinion"
25: Lee Grieveson, "Empire/State/Media"
26: Kaveh Askari, "Dandyism, Circulation, and Emergent Cinema in Iran: The Powers of Asynchrony"
27: Jennifer Peterson,
"The Covered Wagon: Location Shooting and Settler Melodrama" 28: Anne Bachmann, "Scandinavian Cinema, Location, and the Discourse of Quality in 1920"
29: Ruth Mayer, "Running Late: The Silent Serial, the Cliffhanger, and the Exigencies of Time, 1914-1920" VI: Cinematic Publics: Critics, Fans, Communities
Part Six: Cinematic Publics: Critics, Fans, Communities
30: Johannes von Moltke, "The Silent Film Criticism of Siegfried Kracauer"
31: Sumiko Higashi, "The Decline of Middlebrow Taste in Celebrity Culture: The First Fan Magazines"
32: Laura Horak, "The Many Genders and Sexualities of American and European Silent Cinema"
33: Breixo Viejo, "Art, Anti-Art, and Poetic Cinema: Revisiting Un Chien andalou (Luis Bunuel, 1929)"
34: Donna Kornhaber, "Coda: Silent Film after Sound"
Meer dan een beetje academisch, maar als ik die inhoudsopgave zo zie, zit er een hoop moois in deze bundel. Als er liefhebbers zijn, hoor ik het graag.
Sol1
-
- 570 berichten
- 261 stemmen
Maggie Hennefeld is Associate Professor of Cultural Studies & Comparative Literature and McKnight Presidential Fellow at the University of Minnesota, Twin Cities.
Ze concentreert zich bij haar werk nogal eens op relatief onbekende stille films uit de beginjaren van de cinema.
Vanuit een wat onverwacht standpunt is haar boek:
Death by Laughter: Female Hysteria and Early Cinema - Maggie Hennefeld (2024) - BoekMeter.nl
dat op dinsdag 19 maart 2024 zou moeten verschijnen.
Op 27 maart 2018 verscheen al:
Specters of Slapstick and Silent Film Comediennes - Maggie Hennefeld (2018) - BoekMeter.nl
Zie verder bijvoorbeeld ook het vrij uitgebreide artikel van 24 september 2019 van Hennefeld in de Los Angeles Review of Books over 'Léontine' (de feitelijke persoon achter die naam/actrice is, ondanks diens verschijning in diverse films, niet bekend):
Looking for Léontine: My Obsession with a Forgotten Screen Queen
Sol1
-
- 570 berichten
- 261 stemmen
Een goed ontvangen boek, met gebundelde essays uit het filmtijdschrift 'Sight and Sound' van het British Film Institute:
Women and Film: A Sight and Sound Reader - Karen Alexander e.a. (1992) - BoekMeter.nl
Fiscvs
-
- 2 berichten
- 0 stemmen
Ik ben op zoek naar filmboeken, die per periode films beschrijven met wellicht een foto maar graag met een anekdote waarom die film goed is. Lijkt me heerlijk om door te lezen en dan zo op het spoor te komen van een film die ik gemist heb. Ik vind bijv die korte filmpjes op cinetree ook leuk om mij enthousiast te maken voor titels die ik tot dan toe gemist heb.
Verder lijkt het me leuk dit soort boeken in de kast te hebben en de serie uit te kunnen breiden als er weer een periode verstreken is.
Bestaat er zoiets?
Sol1
-
- 570 berichten
- 261 stemmen
Taschen Books heeft een hele serie uitgegeven over films, inclusief filmboeken per decennia.
Die boeken zijn in ieder geval verkrijgbaar in het Duits en in het Engels.
Vergelijk de informatie op: TASCHEN Books: Books. Film
Misschien als je daar een (inkijk)exemplaar van te pakken kan krijgen dat je kan zien of het iets voor je is.
Vooral die '100 Movies of the...' serie...
Verder zit je op een site als MovieMeter met onder andere meer dan 162.000 films en uitgebreide zoekfuncties natuurlijk altijd goed
Fiscvs
-
- 2 berichten
- 0 stemmen
Dit is precies wat ik zoek, mooie boeken die ik lekker af en toe kan doorbladeren. dank je wel!
ik ken natuurlijk deze site en imdb, maar het is ook fijn om gewoon eens ontspannen met een boek en biertje te bladeren en dan iets wat je (weer) raakt te gaan kijken. Soms wat nostalgische vibes.
Sol1
-
- 570 berichten
- 261 stemmen
De Britse filmhistoricus Peter Cowie is voor mij geen grote bekende, maar zou wel meer dan 30 filmboeken op zijn naam moeten hebben staan.
Onverwacht zalig klein boekje, dat desondanks volgestopt zit met verhalen, analyses, informatie en foto's:
Finnish Cinema - Peter Cowie (1976) - BoekMeter.nl
Veel daarvan zal (relatief) onbekend zijn voor de gemiddelde lezer/filmliefhebber.
Gezien het jaartal, maakt het boekje inmiddels zelf duidelijk deel uit van de geschiedenis.
Sol1
-
- 570 berichten
- 261 stemmen
Voor de Canadese filmschrijfster, producente en regisseuse Kier-La Janisse is op MovieMeter ook een bescheiden plekje ingeruimd: Kier-La Janisse - MovieMeter.nl
Haar boek 'House of Psychotic Women' uit 2012 geldt als een mijlpaal in het genre:
In 2022 verscheen daarvan een 'expanded edition'.
Zie ook het eerste berichtje bij het boek.
Sol1
-
- 570 berichten
- 261 stemmen
Het door het hoge roddelgehalte omstreden Hollywood Babylone van regisseur en schrijver Kenneth Anger.
De ideeën uit het boek vormden een inspiratie voor regisseur Damien Chazelle bij Babylon (Film, 2022)
John Milton
-
- 22285 berichten
- 12033 stemmen
https://images2.imgbox.com/33/a0/qAxGf7bj_o.jpg
This is the true history of women directing horror movies.
Having conducted hundreds of interviews and watched thousands of horror films, Heidi Honeycutt defines the political and cultural forces that shape the way modern horror movies are made by women. The women’s rights and civil rights movements, new distribution technology, digital cameras, the destruction of the classic studio system, and the abandonment of the Hays code have significantly impacted women directors and their movies. So, too, social media, modern ideas of gender and racial equality, LGBTQ acceptance, and a new generation of provocative, daring films that take shocking risks in the genre.
Includes short films, anthologies, documentaries, animated horror, horror pornography, pink films, and experimental horror.
Spit on Your Celluloid is a first-of-its-kind celebration, study, and "a book that needed to be written" (says cult filmmaker Stephanie Rothman). You will never look at horror movies the same way again.
Chapter 1: Mother of All Evil: 1896 Through 1945
Chapter 2: A Land of Both Shadow and Substance: The United Kingdom and the United States in the 1950s and 1960s
Chapter 3: A Woman’s Place is in Exploitation Films: Drive-Ins, Art Films, and Feminism
Chapter 4: Obras maestras del terror: Non-English Language Horror
Chapter 5: Some Nudity Required: Strippers, Sequels, and VHS
Chapter 6: Sometimes Dead is Better: Theatrical Horror of the 1980s & 1990s
Chapter 7: Pieces of Jennifer's Body: Theatrical and Mainstream Horror of the 21st century
Chapter 8: 21st Century Viscera: Digital Technology, Short Films, and Innovation
Chapter 9: Promising Young Women: The Changing Nature of Horror
John Milton
-
- 22285 berichten
- 12033 stemmen
https://i.ibb.co/8sGGxmQ/image.png
Horror has been embraced by mainstream pop culture more than ever before, with horror characters and aesthetics infecting TV, music videos and even TikTok trends. Yet even with the commercial and critical success of The Babadook, Hereditary, Get Out, The Haunting of Hill House, Yellowjackets and countless other horror films and TV series over the last few years, loving the genre still prompts the question: what's wrong with you? Implying, of course, that there is something not quite right about the people who make and consume it. In Feeding the Monster, Anna Bogutskaya dispels this notion once and for all by examining how horror responds to and fuels our feelings of fear, anxiety, pain, hunger and power.
Sol1
-
- 570 berichten
- 261 stemmen
Bedankt voor beide laatste suggesties , ik heb ze gelijk bij BoekMeter toegevoegd, zo komen we nog ergens:
I Spit on Your Celluloid: The History of Women Directing Horror Movies - Heidi Honeycutt (2024)
Feeding the Monster: Why Horror Has a Hold on Us - Anna Bogutskaya (2024)
Ik hou zo alleen wel heel erg weinig tijd over...
Sol1
-
- 570 berichten
- 261 stemmen
Nog niet in de gelegenheid geweest deze te lezen en van een commentaar te voorzien:
Celluloid Ceiling: Women Film Directors Breaking Through - Gabrielle Kelly e.a. (2014)
Het boek schijnt niet echt bekend te zijn en is inmiddels al wat ouder, maar wordt door de (geografische) reikwijdte wel goed ontvangen door de weinige (?) lezers.
Sol1
-
- 570 berichten
- 261 stemmen
Dina Iordanova (Bulgarije, 1960) heeft een hele reeks filmboeken en artikelen in filmtijdschriften op haar naam staan.
Daarbij staat de Oost-Europese cinema centraal.
Enkele van die boeken zijn:
Cinema of Flames: Balkan Film, Culture and the Media - Dina Iordanova (2001)
John Milton
-
- 22285 berichten
- 12033 stemmen
Nice! Bij dat soort boeken is het alleen jammer dat de afgelopen 20+ jaar mist. maar dan nog, we mogen blij zijn dat ze er zijn.
John Milton
-
- 22285 berichten
- 12033 stemmen
Danse Macabre. 25 Years of Danny Elfman and Tim Burton (2010)
– Danse Macabre: 25 Years of Danny Elfman and Tim Burton: A meticulously researched, lavishly illustrated 250+ page fine linen-wrapped hardbound book, entitled with gold foil stamping, and featuring a foreword by Johnny Depp. The book also includes rare photos, stories, and interviews from the cast and crew behind the scenes of this classic music — from the early days of Elfman’s band Oingo Boingo to the recent blockbuster film Alice in Wonderland. Interviewed are such collaborators and peers as Guillermo Del Toro, Phillip Glass, Paul Haggis, James Newton Howard, Tom Jones, Michael Keaton, Ang Lee, Errol Morris, Thomas Newman, Catherine O’Hara, Jon Peters, Paul Reubens, David Rockwell, Scott Rudin, Marc Shaiman, Howard Shore, Twyla Tharp, Gus Van Sant, and Richard Zanuck. This comprehensive 10″x10″ keepsake book is written by acclaimed film-music journalist Jeff Bond and designed by Grammy Award winning designer Matt Taylor.
E-book op kunnen snorren dat bij die prachtige 25th Anniversary Music Box set zat.
Sol1
-
- 570 berichten
- 261 stemmen
Marc Yamada is een professor in de geesteswetenschappen met een doctoraat in de Japanse literatuur en cultuur. Zijn werk over bijvoorbeeld Heisei lijkt (daardoor) misschien wat abstract.
Van hem zijn onder andere:
Kore-eda Hirokazu - Marc Yamada (2023)
Murakami Haruki on Film - Marc Yamada (2024)
Het laatste boek staat gepland voor 15 oktober 2024.
Sol1
-
- 570 berichten
- 261 stemmen
Van de filosoof, filmregisseur en scenarioschrijver Jurriën Rood is uiteraard op MovieMeter een pagina bekend: Filmografie Jurriën Rood - moviemeter.nl
Op 12 september 2024 verscheen zijn boek Film en Filosofie Beantwoorden Grote Levensvragen - Jurriën Rood (2024), dat ook de nodige (positieve) aandacht in de Nederlandse pers kreeg.
Sol1
-
- 570 berichten
- 261 stemmen
Van de uitgeverij Letterwerk in het Belgische Borgerhout, eveneens een filosofische benadering:
Lichaam en Steen: Over Film - Camiel van Winkel (2023) - BoekMeter.nl
Camiel van Winkel is kunsthistoricus en auteur en doceert kunst en kunsttheorie in Brussel.