- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Filmboeken
Filmboeken
E V
-
- 1105 berichten
- 3048 stemmen
Het witte doek is ook een interessante serie.
Er is een deel over regisseurs, cameramannen, kleding ontwerpers in de film en componisten van filmmuziek.
bioscoopzaal
-
- 2805 berichten
- 4325 stemmen
Ik heb alweer een tijdje terug het '1001 Movies You Must See Before You Die'-boek aangeschaft.
Inderdaad een absolute aanrader. Goed geschreven recensies en een prima selectie van bekende (en minder bekende) klassiekers. Alleen jammer dat net Tetsuo: The Iron Man in het verkeerde decennium staat (1998 ipv. 1988). Maar verder niks op aan te merken.
Een aanrader is ook Eyes Wide Open van Frederic Raphael. In het boek beschrijft hij hoe hij samen met Kubrick heeft gewerkt aan het scenario van Eyes Wide Shut, op basis van Traumnovelle van Schnitzler. Erg interessant voor diegenen die willen weten hoe het is om met een genie/mafkees als Kubrick te werken. Maar over de man zelf kom je helaas niet veel te weten.
Voor de liefhebbers van Britse Hammer-horrorfilms is Nightwalkers van Bruce Lanier Wright zeer aan te bevelen. De man heeft een vlotte schrijfstijl, een uitstekende kennis van zijn onderwerp en neemt het allemaal niet zo heel serieus. Maar toch straalt zijn liefde voor de Hammerfilms van elke pagina en heeft hij uiteindelijk wel heel veel respect voor het werk van Christopher Lee, Peter Cushing, Terence Fisher en consorten.
En niet te missen is natuurlijk ook Rebel Without a Crew van Robert Rodriguez, over het maken van zijn no-budget meesterwerk El Mariachi. Geschreven in dagboekvorm en tot de nok toe gevuld met alles wat je moet weten over no-budget filmmaking. Erg boeiend!
Dustyfan
-
- 5607 berichten
- 0 stemmen
Het witte doek is ook een interessante serie.
Er is een deel over regisseurs, cameramannen, kleding ontwerpers in de film en componisten van filmmuziek.
Kun je hier wat meer over vertellen? Auteur(s), jaar van uitgave, evt. ISBN? Alleen op de titel kan ik het namelijk niet vinden.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
De twee beste boeken zijn wat mij betreft het Hitchcock/Truffautboek en 'Easy Riders, Raging Bulls'.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Aangeschaft: Joseph McBride's biografie over Frank Capra: The Catastrophe of Success.
(bijna 800 pagina's voor een paar euro bij De Slegte)
aegron
-
- 4030 berichten
- 1265 stemmen
zeg kent iemand boeken/artikelen over kleurgebruik in films?
Dustyfan
-
- 5607 berichten
- 0 stemmen
Inmiddels hebben we al aardig wat boeken over film, maar wat jij zoekt net niet.
Misschien heb je iets aan deze site?
thekaz
-
- 1 berichten
- 20 stemmen
dag allen
ben benieuwd dat jullie iemand die heel geintereseerd is in film maar er niet zo heel veel van afweet aanraden om te gaan lezen, boeken over (het maken van een) film in het algemeen dus eigenlijk. enige suggesties?
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Ik heb alweer een tijdje terug het '1001 Movies You Must See Before You Die'-boek aangeschaft. Een aanrader voor degenen die, net als ik, verzot zijn op lijstjes.
Alle mogelijke goede films die je kan bedenken staan er ongeveer wel in (al ben ik er onderhand ook al genoeg tegengekomen die ik toch heel erg mis, maar dat zal iedereen wel hebben), maar daarbij wijkt het boek ook lekker af naar minder voor de hand liggende keuzes.
Daarbij lijkt het boek zich voorgenomen te hebben de hele wereldcinema te behandelen. Dus ook genoeg spul uit Iran, Rusland, Zuid-Korea, Taiwan, veel Frankrijk, naja noem maar op. Maar ook de minder bekende, doch zeer interessante regisseurs als Svankmajer (Alice), Tsukamoto (Tetsuo), Maddin (Archangel) worden niet vergeten.
Ik heb nog bij lange na niet genoeg films gezien om een definitief oordeel over de keuzes te kunnen maken, maar dit boek is toch meer dan een alleraardigst opstapje.
Dit boek heb ik ook, wel gewoon in het Nederlands, voor mijn verjaardag gekregen dit jaar. Erg leuk om te lezen en heel compleet. Een aanrader.
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12835 stemmen
—Takashi Miike
Tom Mes heeft na z'n boek over Miike nu ook Tsukamoto aangepakt. Minder eigen ontledingen (gelukkig, want daar draven ze te hard in door), meer interviews met de man zelf, over elk van z'n film een aardig woordje onstaansgeschiedenis. Komt volgende maand ongetwijfeld in m'n collectie terecht.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
De twee beste boeken zijn wat mij betreft het Hitchcock/Truffautboek en 'Easy Riders, Raging Bulls'.
IDD erg goed. Voeg ook Down and dirty in pictures aan toe over Miramax (van de schriver van ER, RB)
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Heb de 2-delige 6e editie van de Speelfilmencyclopedie op de kop weten te tikken. (was wel nodig want de 4e editie viel uitelkaar)
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12835 stemmen
Tom Mes heeft na z'n boek over Miike nu ook Tsukamoto aangepakt. Minder eigen ontledingen (gelukkig, want daar draven ze te hard in door), meer interviews met de man zelf, over elk van z'n film een aardig woordje onstaansgeschiedenis. Komt volgende maand ongetwijfeld in m'n collectie terecht.
Heb het boek nu uit, en ik krijg alleen maar meer respect voor Tsukamoto's manier van werken. Houdt zoveel mogelijk in eigen handig (werkt dan ook bijna nooit met externe producers/geld) en weet zo zijn films zo dicht mogelijk bij z'n eigen visie te houden.
Boeiend boek, al blijven de tussenstukjes van Mes zelf een beetje vervelen. Gelukkig vallen die makkelijk over te slaan. Zeker een aanrader voor diegene die iets verder willen kijken dan Tsukamoto's opvallende uiterlijk.
BenicioDelToro
-
- 4178 berichten
- 1391 stemmen
Voor wie net als ik ambities heeft op het gebied van scenarioschrijven voor film en televisie, is De Verborgen Schrijver van Ger Beukenkamp een aanrader.
Deze man is zelf een begenadigd schrijver van met name tv-drama's. De Verborgen Schrijver vertelt stap voor stap hoe Beukenkamp een scenario schrijft. Aan de hand van voorbeelden uit de praktijk maakt hij aanschouwelijk hoe zijn denkwerk verloopt, wat hij met zichzelf afspreekt voordat hij aan de uitwerking kan beginnen, en welke valstrikken er tijdens het schrijven nog kunnen opduiken. De toon van het boek is niet-theoretisch, ambachtelijk en praktijkgericht. En dat leest prettig weg. Ideaal voor beginnende scenaristen.
Uitgeverij International Theatre en Film Books. ISBN 9064036292.
Voor meer (goede) boeken over het maken van films, kijk op www.filmmaken.nl/boeken
streeter
-
- 1436 berichten
- 6799 stemmen
Er is dit boek, geschreven door deze MM-user:
feanaro surion
-
- 5765 berichten
- 1770 stemmen
Voor wie net als ik ambities heeft op het gebied van scenarioschrijven voor film en televisie, is De Verborgen Schrijver van Ger Beukenkamp een aanrader.
Deze man is zelf een begenadigd schrijver van met name tv-drama's. De Verborgen Schrijver vertelt stap voor stap hoe Beukenkamp een scenario schrijft. Aan de hand van voorbeelden uit de praktijk maakt hij aanschouwelijk hoe zijn denkwerk verloopt, wat hij met zichzelf afspreekt voordat hij aan de uitwerking kan beginnen, en welke valstrikken er tijdens het schrijven nog kunnen opduiken. De toon van het boek is niet-theoretisch, ambachtelijk en praktijkgericht. En dat leest prettig weg. Ideaal voor beginnende scenaristen.
Uitgeverij International Theatre en Film Books. ISBN 9064036292.
Voor meer (goede) boeken over het maken van films, kijk op www.filmmaken.nl/boeken
Een erg leuk boek inderdaad, heb hem zelf ook 
Deze is ook erg goed:

Fred Neil
-
- 251 berichten
- 188 stemmen
Ik heb pas 2 leuke boeken gekocht:
"Fritz Lang" (van Lotte Eisner)
"Een selectie uit het tijdschrift Film en theater 1921-1944"
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Boeken die ik bezit en tevens kan aanraden:
*Andrey Tarkovsky, Sculpting in Time
*Donald Richie, A Hundred Years of Japanese Film
*Donald Richie, The Films of Akira Kurosawa
*Ingmar Bergman. Laterna Magica (Autobiografie)
*John Walker, Halliwell's Top 1000 Absoluut geen juiste samenstelling van een top 1000 denk ik, maar je kunt zo wel enkele leuke (onbekende) films ontdekken.
*Chris Wiegand, Federico Fellini
*Paul Duncan, Stanley Kubrick
De laatste twee titels vind ikzelf niet echt diepgravend genoeg, maar ze bevatten wel vele prachtige stills.
*Alain Silver & James Ursini, Film Noir
*Peter Ettedgui, Cinematografie, Het Witte Doek
Boek over cameramensen dat ik ooit kreeg. Erg mooi. Oa Cardiff, Nykvist, Coutard, Chapman, Deakins... aan het woord.
*Bergman over Bergman Gesprekken met Ingmar Bergman gevoerd door Stig Bjorkman, Torsten Manns en Jonas Sina.
*Jacques de Visscher, 'Zielekanker', symboliek in de filmkunst van Ingmar Bergman.
Ik ben geen lezer maar de laatste tijd wil ik nog wel eens een boek over cinema bestellen. Heb ook wat boeken over dialoog, personages en filmmakerij in het algemeen hier liggen. Leuk tijdverdrijf.
Laatst bestelde boek: The Story of Film (Mark Cousins)
Miss Daisy
-
- 321 berichten
- 2291 stemmen
Ik wil volgende boeken bestellen maar omdat ze nogal duur zijn had ik graag geweten wat jullie ervan vinden?
- Close-up : wereldgeschiedenis van de film / Mark Cousins
- Film history : an introduction / Bordwell, David
Voor rest kan ik alle boeken van de uitgever Tasschen aanraden www.tasschen.com -> Meestal niet zo diepgraven maar hele mooie foto's en tof om te lezen.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
In Films > Algemeen > Boek 'Films van de jaren '70':
Ik zag vandaag het boek liggen. Heb getwijfeld of ik het zou kopen maar het uiteindelijk niet gedaan.
Kan iemand me vertellen of dit boek de moeite waard is? Of is het zo'n boek dat je beter eens bij de bib gaat halen en er uithaalt wat je interessant vindt?
Miss Daisy
-
- 321 berichten
- 2291 stemmen
Er is al een topic open over filmboeken...
Ik heb het boek aangeschaft en vindt het zeker de moeite. Het boek kost niet zoveel en er staan heel mooie foto's in.
roger
-
- 206 berichten
- 55 stemmen
In Films > Algemeen > boeken over films:
Via de bibliotheek heb ik een prachtig boek gevonden waarin de geschiedenis van de film wordt behandeld. Op meer dan 500 bladzijden geeft Mark Cousins in zijn boek Close Up een meeslepend overzicht van de filmgeschiedenis tot en met de jaren negentig.
Goed en duidelijk geschreven. Een aanrader.
BenicioDelToro
-
- 4178 berichten
- 1391 stemmen
Heb vorige week de biografie van Sean Penn gekocht... heb hem nog niet gelezen, maar ben benieuwd!
litjens999
-
- 532 berichten
- 76 stemmen
Heb gisteren de herziende editie van:
"1001 films , de meest spraakmakende films allertijden" (Librero) gekocht in een boekenwinkel in Heerlen voor maar 19,95.
Een fantasties naslagwerk met mooie foto's (960 pagina's)
102 jaar filmgeschiedenis van 1902 tot 2004
*Chrissie*
-
- 415 berichten
- 0 stemmen
Ik zoek het boek over de film van The Neverending Story en dan vooral de naam van de schrijver, kan iemand mij daarmee helpen??
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Michael Ende (Duitsland). Tevens schrijver van Momo en de Tijdspaarders (dat mag ook wel eens verfilmd [animatie?] worden).
Mr Confused
-
- 1715 berichten
- 6588 stemmen
Voor de horror fans onder ons:
* Movie psychos an madman: film psychopaths from Jekyll and Hyde to hannibal lecter
* Meat is murder: an illustrated guide to cannibal culture
* Eros in Hell: sex, blood and madness in japanese cinema
* Killing for culture: an illustrated history of death film from mondo to snuff
* Inside teradome: an illustrated history of freak film
* Shockmasters of the cinema
* Necronomicon volume 1 & 2 : the journal of horror and erotic cinema
Art
-
- 13507 berichten
- 3658 stemmen
Heb gisteren de herziende editie van:
"1001 films , de meest spraakmakende films allertijden" (Librero) gekocht in een boekenwinkel in Heerlen voor maar 19,95.
Een fantasties naslagwerk met mooie foto's (960 pagina's)
102 jaar filmgeschiedenis van 1902 tot 2004
Die heb ik ook!
Een heerlijk naslagwerkje met inderdaad mooie foto's.
LaCaméraStylo
-
- 266 berichten
- 368 stemmen
Fellini over Fellini, interessant en heel grappig.
Luis Bunuel - Mijn laatste snik
Parker Tyler - Classics of the foreign film, heel mooi oud boek waarin films worden besproken die buiten Amerika zijn gemaakt.
Dageraad van een nieuwe cinema reeks - de geboorte van de Nouvelle Vague, beetje onsamenhangend boek, maar wel een mooie compilatie van goede en vaak ook belangrijke artikelen en interviews.
Peter Ettedgui - Cinematografie, het witte doek, boek over cinematografie en wijdt aparte hoofdstukken aan grote cinematografen/cameramensen.
Ik heb ook nog The Movie Book van Phaidon, dit is eigenlijk een fotoboek met alle belangrijke en bekende filmmensen op alfabetische volgorde met kleine stukjes tekst erbij, heel gaaf. En ik heb ook nog de 1000 meest spraakmakende films, ook een heel leuk boek vind ik.