menu

Mijn Updates +
Film / Algemeen / Filmboeken

zoeken in:
gimli f
Bij Film > Algemeen > Film in de media:

Naast boeken over
Trois Couleurs Trilogie en
The Seventh Seal
zijn er bij het BFI ook nog boeken te vinden over o.a.:

Citizen Kane
Lolita
Pulp Fiction
Seven
The Shawshank Redemption
Alfred Hitchcock
Hitchcock

en verder nog interessante studies als:
American Independent Cinema
Identifying Hollywoods'Audiences

Alles bij het
British Film Institute

Verder:
in de bibliotheek in Breda heb je nog twee boeken over/ van Tarkovsky:
Hoffmanniana : filmscenario gebaseerd op de verhalen van E.T.A. Hoffmann

De horizon van de tragische mens : cultuurfilosofisch gesprek met het film-oeuvre van Andrei Tarkovskij
van de Vlaming Sylvain de Bleeckere.

Wellicht dat deze boeken ook in andere biebs te vinden zijn.
En vergeet dus ook zijn "Collected Screenplays"niet: over filmscenario's.

Veel leesplezier!

Yak
gimli f schreef:
Naast boeken over
Trois Couleurs Trilogie en
The Seventh Seal [ knip! ]

Ik heb even geleden een ook tijdlang zitten bladeren in een boek over Bergman in de b'theek van Den Haag. Volgens mij hebben die vogels ook best veel relevant spul.

Dustyfan
Ik ben al een tijdje op zoek naar goede boeken over film, in 't Engels of Nederlands. Ik denk dan aan het soort naslagwerk als 'Oor's Popencyclopedie' maar dan op filmgebied. Bestaat zoiets eigenlijk wel?
Graag tips en suggesties.

FisherKing
Speelfilmencyclopedie : 's werelds meest uitgebreide naslagwerk. - 6e herz. dr. - Amsterdam : Luitingh-Sijthoff, 1995. - 1856 p. 1e dr.: Haarlem : Rostrum, 1982.
ISBN 90-245-1328-6 (2 delen)
Inmiddels wel wat gedateerd, natuurlijk. En jammer genoeg ook niet digitaal aanwezig. Leeft die encyclopie eigenlijk nog wel ?

Dustyfan
De encyclopedie van Oor leeft nog en wordt elke twee jaar opnieuw uitgebracht. De laatste en 13de editie is van 2002, dus volgend jaar mag je editie 14 verwachten.
Eigenlijk hoopte ik op zoiets mbt film.

Edit: de titel die je noemt is niet meer leverbaar.

kos
Leonard Maltin's MovieGuide.

Maar die is er na 2002 ook mee opgehouden helaas

Dustyfan
Bedoel je deze, Kos?

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://www.nl.bol.com/intershoproot/BOOKCOVER/FC/0/4/5/1/2/0451209400.gif

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

kos
Dustyfan schreef:

Bedoel je deze, Kos?

(afbeelding)

Hij bestaat nog

*gaat opzoeken* Thanks!

Dustyfan
*gaat opzoeken* Thanks!

Zie PM

neo (crew)
Bij Film > Algemeen > Film in de media:

Art of the Matrix

Met geweldige anekdotes, prachtige sketches, foto's en veel meer

Dustyfan
Regelmatig kom ik erg leuke filmboeken tegen, vooral de Slegte heeft nogal eens mooie naslagwerken, posterboeken en biografiën over filmpersoonlijkheden, en vaak ook nog voor een vriendelijk prijsje.

Vandaar dat ik dit topic wilde openen om tips op filmboekengebied uit te wisselen.

Tip van de dag: Het boek 'Film in Nederland', dat begin 2004 is uitgebracht door het Filmmuseum, ligt nu afgeprijsd in de betere boekenwinkels voor €35,- (was: €45,-). Een erg mooi naslagwerk over de filmgeschiedenis in Nederland. link

Nou, ik heb er zelf geen, maar die boeken Films van de Jaren 70 (ook in 80 & 90 editie verkrijgbaar) vind ik ook wel goed. Goeie informatie, mooie foto's, maar The Crow stond in die van de jaren negentig niet eens vermeld! Dat vond ik wel heel erg storend!

FisherKing
Ik vond die reeks (70-80-90) verre van volledig.

Relatief weinig Europese en Aziatische films erin en erg gericht op de US.

Die reeks (70-80-90) vond ik ook niet echt bijzonder. Alleen de introductie in elk boek was wel de moeite waard, omdat ze dan proberen aan de hand van enkele films bepaalde stijlkenmerken van een filmdecennium af te leiden. In het boek over de jaren '90 wordt er zo ook een interessante analyse gemaakt van The Silence of the Lambs.

Hoewel het boek al meermaals elders op de site vermeld wordt, kan Easy Riders, Raging Bulls in dit forum natuurlijk niet ontbreken. Ik heb het alvast met veel plezier gelezen, en door de beschrijving van een periode die grofweg overeenkomt met de jaren '70 slaagt het erin om zelfs inzicht te geven op het huidige, Amerikaanse filmlandschap. De smeuïge details en anecdotes maken het bovendien tot zeer aangenaam leesvoer.

Voorts heb ik Adventures in the Screen Trade, het eerste non-fictie boek van William Goldman (scriptschrijver van o.a. Butch Cassidy & The Sundance Kid, All the President's Men, The Princess Bride) ook erg graag gelezen. Behalve dat het een blik achter de schermen van Hollywood biedt, is dit ook gewoon een erg grappig boek.

Mijn favoriete naslagwerk over films (behalve deze site en IMDB) is The New Biographical Dictionary of Film van David Thomson. Zo'n 1300 grote namen uit de filmindustrie worden door hem genadeloos becommentarieerd. Je hoeft niet altijd met hem eens te zijn, maar hij laat tenminste nooit na om zijn mening van argumenten te voorzien.
De schrijfstijl van David Thomson beviel me trouwens zo goed dat ik niet heb geaarzeld om diens biografie van Orson Welles, Rosebud, te kopen. Zowat de beste film-biografie die ik al gelezen heb. Meestal zijn zulke biografieën nogal saai, maar samen met David Lean: A Biography door Kevin Brownlow, staat Rosebud ver bovenaan mijn lijstje.

Flipman schreef:

maar The Crow stond in die van de jaren negentig niet eens vermeld! Dat vond ik wel heel erg storend!
ik begrijp dat je teleurgesteld bent omdat je dat een erg goede film vindt, maar als ze the Crow er al bij moeten zetten, wordt het een wel erg dik boek.

mister blonde schreef:

Ik begrijp dat je teleurgesteld bent omdat je dat een erg goede film vindt, maar als ze the Crow er al bij moeten zetten, wordt het een wel erg dik boek.

Je bedoelt omdat het aantal genres dan veel te breed wordt, zodat het een boek van veel teveel pagina's zou worden?

Ja goed, die 170-80-90 serie kan dan verre van volledig zijn, de films die erin stonden werden wel van meer dan voldoende commentaar en foto's voorzien. Of vergis ik me daar ook in? Kan, hoor!

ik bedoel dat the Crow niet zo'n belangrijke film was. wat geen reden is om hem niet erg goed te vinden.

Ik heb alweer een tijdje terug het '1001 Movies You Must See Before You Die'-boek aangeschaft. Een aanrader voor degenen die, net als ik, verzot zijn op lijstjes.

Alle mogelijke goede films die je kan bedenken staan er ongeveer wel in (al ben ik er onderhand ook al genoeg tegengekomen die ik toch heel erg mis, maar dat zal iedereen wel hebben), maar daarbij wijkt het boek ook lekker af naar minder voor de hand liggende keuzes.

Daarbij lijkt het boek zich voorgenomen te hebben de hele wereldcinema te behandelen. Dus ook genoeg spul uit Iran, Rusland, Zuid-Korea, Taiwan, veel Frankrijk, naja noem maar op. Maar ook de minder bekende, doch zeer interessante regisseurs als Svankmajer (Alice), Tsukamoto (Tetsuo), Maddin (Archangel) worden niet vergeten.

Ik heb nog bij lange na niet genoeg films gezien om een definitief oordeel over de keuzes te kunnen maken, maar dit boek is toch meer dan een alleraardigst opstapje.

FisherKing
1001 films, dat duurt nog wat. Zeker met iemand als Maddin.

kappeuter (crew)
Er zijn in de Skrien van deze maand enkele filmencyclopediën besproken, en de Time Out Film Guide komt als beste uit de bus.
De recensent is lyrisch over dit boek.
Prachtige cover trouwens: http://www.amazon.com/gp/reade...

Iemand ervaring met deze encyclopedie?

starbright boy (moderator)
Het door Dopke genoemde boek heb ik ook. En ik ben het grotendeels met hem eens. Het boek heeft zich duidelijk tot doel gesteld een soort van dwarsdoorsenede van de wereldcinema te geven. En dat lukt. De films lopen behandelde films lopen uit een van enorme Hollywood-blockbusters tot vrij obscure (cult)films.

Natuurlijk is er altijd wel wat op de keuze aan te merken. Vooral bij recentere films ontbreekt er nog wel het een en ander (Kitano, Moodysson, Medem), maar ik ben toch tevreden. Er is duidelijk soms een grens gesteld aan het aantal films per regisseur. Niet onterecht vind ik. De films waarover je je verbaasd dat ze er niet instaan zijn erg vaak daardoor buiten de boot gevallen (Mouchette, Roma, The Trial, Offret om er eens een paar te noemen).

Elke film krijgt een stukje. Vaak met leuke trivia, wat over de inhoud en de plaats van de film in de geschiedenis. Bij een groot deel van de films staan een of meerdere foto's.

Nederland is ook vertegenwoordigd. Van Verhoeven maar liefst 3 Nederlandse films (en 1 Amerikaanse): Turks Fruit, Soldaat van Oranje en De Vierde Man. Verder nog Spoorloos en, erg opmerkelijk, De Stilte Rond Christine M. van Marleen Gorris.

Als je net als ik een bladerboek over films zoekt is dit een aanrader.

Het boek is dusdanig compleet (met films van 1902 tot 2002) dat er volgens mij van iedere serieuze MM'er minimaal 2 of 3 films uit zijn top 10 het boek wel gehaald hebben.
Ook kan ik geen genre, stroming of subgenre verzinnen dat niet vertegenwoordigd is en komt zowat elk land waar met een zekere regelmaat films gemaakt worden wel aan bod.

starbright boy schreef:

Het door Dopke genoemde boek heb ik ook. En ik ben het grotendeels met hem eens. Het boek heeft zich duidelijk tot doel gesteld een soort van dwarsdoorsenede van de wereldcinema te geven. En dat lukt. De films lopen behandelde films lopen uit een van enorme Hollywood-blockbusters tot vrij obscure (cult)films.

Natuurlijk is er altijd wel wat op de keuze aan te merken. Vooral bij recentere films ontbreekt er nog wel het een en ander (Kitano, Moodysson, Medem), maar ik ben toch tevreden. Er is duidelijk soms een grens gesteld aan het aantal films per regisseur. Niet onterecht vind ik. De films waarover je je verbaasd dat ze er niet instaan zijn erg vaak daardoor buiten de boot gevallen (Mouchette, Roma, The Trial, Offret om er eens een paar te noemen).

Elke film krijgt een stukje. Vaak met leuke trivia, wat over de inhoud en de plaats van de film in de geschiedenis. Bij een groot deel van de films staan een of meerdere foto's.

Nederland is ook vertegenwoordigd. Van Verhoeven maar liefst 3 Nederlandse films (en 1 Amerikaanse): Turks Fruit, Soldaat van Oranje en De Vierde Man. Verder nog Spoorloos en, erg opmerkelijk, De Stilte Rond Christine M. van Marleen Gorris.

Als je net als ik een bladerboek over films zoekt is dit een aanrader.

Het boek is dusdanig compleet (met films van 1902 tot 2002) dat er volgens mij van iedere serieuze MM'er minimaal 2 of 3 films uit zijn top 10 het boek wel gehaald hebben.
Ook kan ik geen genre, stroming of subgenre verzinnen dat niet vertegenwoordigd is en komt zowat elk land waar met een zekere regelmaat films gemaakt worden wel aan bod.

Ik heb hetzelfde boek, echt een aanrader, vooral voor iemand die dvds spaart of geinteresseert is in de filmgeschiedenis. Natuurlijk kunnen ze niet ALLE films bespreken, maar dit is toch wel een heel aardig naslagwerk.

Een boek dat ik voor mij studie moest lezen en wat ik persoonlijk erg goed vond was Film Art: an introduction, door Mcgraw.

Dit boek is vooral interressant voor beginners op het vlak van film, met uitgebreide uitleg over dingen als mis-en-scene, geluid, etc.

Het is wel erg amerikaans/blockbuster georienteerd, maar alles wat erin staat is ook toepasbaar op andere films.

"Easy Riders, Raging Bulls" van Peter Biskind

Vele malen eerder genoemd maar het is dan ook met afstand het meest "unputdownable" boek over film ooit geschreven!

E V
Tip van de dag: Het boek 'Film in Nederland', dat begin 2004 is uitgebracht door het Filmmuseum, ligt nu afgeprijsd in de betere boekenwinkels voor €35,- (was: €45,-). Een erg mooi naslagwerk over de filmgeschiedenis in Nederland. link

[/quote]
Ik heb dit boek, het is inderdaad een mooi en interessant boek. Met veel Nederlandse film erin.

E V
FisherKing schreef:

Ik vond die reeks (70-80-90) verre van volledig.

Relatief weinig Europese en Aziatische films erin en erg gericht op de US.

Dat klopt, maar het bevat zijn wel prachtige foto's.

FisherKing
Ja, wat er staat ziet er perfect uit.

Jordy (admin)
Kent iemand The Making of Blade Runner van Paul M. Sammon? Geleend, ben benieuwd.

Hollands Hollywood ... mijn persoonlijke bijbel heb trouwens ook nog een prachtig boek over Amsterdamned wat mooier dan de film zelf is

Quentin schreef:

Hollands Hollywood ... mijn persoonlijke bijbel

En de boeken van Het Nederlands Scenario zijn ook wel leuk om te lezen. Ik kocht laatst ook een Engels boek over de Nederlandse films uit 1976 en 1977, worden de films in besproken en er staan foto's bij.
Het heet -hoe toepasselijk- Dutch Film '76/'77.

Oh ja, en De Droomfabriek. Dat vond ik echt superinteressant om te lezen. Het doorloopt het hele proces voor het maken van een speelfilm. Alles wordt goed uitgelegd en er komen regisseurs, acteurs, producenten ed. aan het woord.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:40 uur

geplaatst: vandaag om 13:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.