• 15.963 nieuwsartikelen
  • 179.004 films
  • 12.272 series
  • 34.077 seizoenen
  • 649.163 acteurs
  • 199.261 gebruikers
  • 9.389.426 stemmen

Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)

zoeken in:

Macmanus

• 13726 berichten
  • 3705 stemmen

Aha, maar had het ook nog iets met CD's en downloaden te maken, of is het gewoon niet populair meer?

starbright boy (moderator films)

• 22428 berichten
  • 5131 stemmen

Macmanus schreef:

Aha, maar had het ook nog iets met CD's en downloaden te maken, of is het gewoon niet populair meer?

Dat laatste, al is het wel onderdeel van de verandering waar de muziekindustie in al zijn facetten in zit. Na veel platenzaken die dicht gingen, gaan nu danceclubs en disco's omvallen. Op het platteland sluit al de ene na de andere dorpsdiscotheek (soms na decennia), de hippere clubs in de steden komen nu ook aan de beurt.

Maar het is eigenlijk off-topic

Film Pegasus (moderator films)

• 31163 berichten
  • 5455 stemmen

Grote namen zullen ook geen last hebben van illegale downloads. Op muzikaal vlak zijn die zeker van volle zalen bij optredens. En denk maar aan gratis te downloaden albums van bvb Prince, David Bowie of Radiohead, die nadien het zelfs nog goed doen in de fysieke verkoop. Illegaal downloaden zal altijd wel een medaille zijn met twee kanten. Het stimuleert idd de culturele bagage en mensen blijven evengoed kopen. Anderzijds blijft het materiaal dat je verkrijgt zonder één cent uit te geven. De dupe zijn de nieuwe talenten die niet meer de grote kansen krijgen van platenmaatschappijen. Te onbekend om zelf op een podium te staan of een cd te verkopen en voor een de platenbonzen in de vergeethoek geduwd.

Grote probleem van illegaal downloaden is dat het fenomeen zich sneller heeft gemanifesteerd en maatschappelijk aanvaard is, voordat de platenmaatschappijen konden reageren. Als cd's en dvd's goedkoper worden gaan ze er volgens mij veel meer verkopen. Uit dat Nederlands onderzoek is toch gebleken dat downloaders evengoed kopen. Maar volgens mij enkel budgetair gelimiteerd worden en downloaden zien als een aanvulling ervan plus natuurlijk het ontdekken van nieuw materiaal.

En zoals Starbright boy al zei is de kwaliteit niet altijd even sterk. Ik ben een leek in die dingen. Films downloaden doe ik al helemaal niet, maar bij muziek probeer ik soms wel eens wat rond te zoeken om nieuwe dingen te leren kennen. Helaas zijn die dingen niet altijd even kwalitatief, al is het al wat gebeterd met de jaren. Veel mensen downloaden, maar weinig mensen hebben de juiste kennis erover. Ik blijf dus evengoed m'n geld uitgeven aan films en muziek, al kijk ik natuurlijk wel uit naar wat en voor hoeveel ik geld uitgeef in die dingen.

Ik treed starbright boy ook bij bovendien met z'n voorspellingen over danceclubs en optredens. Het aantal discotheken in België is sterk gedaald omdat mensen liever thuis feestjes bouwen. De optredens zijn wel razend populair. Misschien wel door het downloaden dat mensen meer met muziek bezig (kunnen) zijn en zo meer dingen leren kennen. Platenmaatschappijen investeren ook minder in een cd omdat ze daar minder op verdienen en gaan hun geld in optredens en promotie errond opvoeren. De hoge tickets die je tegenkomt zijn kwestie van vraag en aanbod. Ik woon niet ver van het Sportpaleis en kan gerust zeggen dat elk optreden het er zo goed als vol zit, ondanks de hoge prijzen. Eén van de voordelen van downloaden zeker?

-fal

• 2028 berichten
  • 2290 stemmen

Film Pegasus schreef:

De dupe zijn de nieuwe talenten die niet meer de grote kansen krijgen van platenmaatschappijen. Te onbekend om zelf op een podium te staan of een cd te verkopen en voor een de platenbonzen in de vergeethoek geduwd.

Of net via dl's bekendheid kunnen verwerven.

Drs. DAJA

• 4355 berichten
  • 4515 stemmen

BoordAppel schreef:

(quote)

Dan download je niet de juiste bestanden / rip je niet op een goede manier.

Tussen CD en MP3 duidelijk wel. FLAC en CD is een ander verhaal, ik heb nog geen goede vergelijkingen kunnen trekken maar tot nu toe weinig verschil gehoord. maar dat zal waarschijnlijk met mijn FLAC-ervaring te maken hebben. Ook het verschil tussen vinyl en CD is hoorbaar, ik prefereer vinyl omdat ik het geluid lichter en helderder vind. 't liefst heb ik een Audio-DVD, vooral als de verschillende kanalen goed zijn geremasterd.

Thiver

• 477 berichten
  • 5406 stemmen

De eerste promo is er! En wat ziet het er allemaal weer veelbelovend uit.

The Oceanic Six

• 60515 berichten
  • 4107 stemmen

Had hem al gezien, fraaie trailer. Beloofd hopelijk een schitterend ''vervolg'' op BoB.

The Last

• 7169 berichten
  • 0 stemmen

Band of Brothers = (net als SPR overigens)

Hopelijk wordt dit interessanter, dat scheelt meteen al wat. Ik ben verder nog wel benieuwd naar Generation Kill, ook van HBO. Lijkt me veel beter.

The Oceanic Six

• 60515 berichten
  • 4107 stemmen

Tsja, als je BoB saai vind concludeer ik dat je niks hebt met WO 2 films of series want BoB is het beste wat daarin is gemaakt voor velen.

Halcyon

• 9952 berichten
  • 0 stemmen

In de topictitel staat duidelijk "geen downloadtips".

Chainsaw

• 8845 berichten
  • 3576 stemmen

Wat Halcyon zegt. Bericht is verwijderd.

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

Zucht.

Het is alweer 2009, en legaal downloaden is nog steeds niet goed geregeld. Een voorbeeld, ik wil Oorlogswinter graag zien en daar graag voor betalen (en niet alleen omdat de regisseur meeleest)

- Ik kan 'm in de bioscoop zien, maar goed dat moet maar net uitkomen, is er niet van gekomen. Een bezoekje naar een goede bios is voor mij een hele onderneming (auto, parkeren, wachtrijen) dus ik kan niet elke interessante film in de bioscoop zien.

- Ik kan 'm kopen, het lijkt me echter een film die ik maar 1 keer wil zien.

- Ik kan 'm gaan huren in de videotheek, maar ik ga echt niet 2x een half uur van m'n duurverdiende vrije tijd opgeven om er heen te rijden, parkeerplaats te zoeken, in de drukte staan, om vervolgens nog maar af te wachten of de dvd er is, en of er geen krassen op zitten. Bovendien zit ik met een kater op de bank en wil ik de deur uberhaupt niet uit.

- Ik kan 'm over een paar maanden op digitale "on demand" kanalen zien, maar ik wil 'm nu zien

- Ik kan 'm bij diverse online videotheken op m'n Windows PC bekijken. Ik heb echter geen Windows PC en ik wil 'm graag op de bank en m'n tv zien.

Ik zit hier dus spreekwoordelijk met 5 euro in m'n hand, maar de branche blijft het maar vertikken om mij een klantvriendelijke manier te geven om deze uit te geven. Gek genoeg kan ik "illegaal" wel met een druk op de knop een perfecte dvd downloaden die ik kan branden, of om kan zetten in elk gewenst formaat zodat ik 'm op m'n media center, m'n laptop, m'n dvd speler, m'n Apple TV, m'n iPod, m'n mobiele telefoon en/of m'n spelcomputer kan kijken. Jammer filmbranche, dan geef ik die 5 euro wel ergens anders aan uit.

kappeuter (crew films)

• 74673 berichten
  • 5985 stemmen

Ik snap je punt maar wil graag ook even een andere variant vertellen.

Ik woon op 3 minuten loopafstand van een goede MovieMax met ruime sortering.

Van de belangrijkste nieuwe films hebben ze tegenwoordig 20 tot 30 exemplaren. Ik heb de afgelopen jaren nog nooit haperingen in het beeld gehad. De dvd's zijn meestal in uitstekende staat.

Rijen zijn er zelden en als ze er wel zijn, zijn ze binnen 2 minuten weg.

Ik heb in december voor 100 euro een huurtegoed van 200 euro kunnen kopen. Dat betekent dus dat ik nu in feite films voor de helft van de prijs huur.

Ik betaal dus straks maar 2 euro voor Oorlogswinter.

Minpunten van de standaard videotheek: het personeel heeft geen verstand van films en is niet op de hoogte van de laatste releases.

Je bent afhankelijk van wat er op dvd verschijnt. Ik zou bijvoorbeeld een heleboel Franse films willen zien, maar die komen hier gewoonweg niet uit (bios of dvd), dus in die zin sluit ik me aan bij jouw verhaal.

kos

• 46713 berichten
  • 8868 stemmen

Jordy schreef:

Zucht.

Het is alweer 2009, en legaal downloaden is nog steeds niet goed geregeld. Een voorbeeld, ik wil Oorlogswinter graag zien en daar graag voor betalen (en niet alleen omdat de regisseur meeleest)

- Ik kan 'm in de bioscoop zien, maar goed dat moet maar net uitkomen, is er niet van gekomen. Een bezoekje naar een goede bios is voor mij een hele onderneming (auto, parkeren, wachtrijen) dus ik kan niet elke interessante film in de bioscoop zien.

- Ik kan 'm kopen, het lijkt me echter een film die ik maar 1 keer wil zien.

- Ik kan 'm gaan huren in de videotheek, maar ik ga echt niet 2x een half uur van m'n duurverdiende vrije tijd opgeven om er heen te rijden, parkeerplaats te zoeken, in de drukte staan, om vervolgens nog maar af te wachten of de dvd er is, en of er geen krassen op zitten. Bovendien zit ik met een kater op de bank en wil ik de deur uberhaupt niet uit.

- Ik kan 'm over een paar maanden op digitale "on demand" kanalen zien, maar ik wil 'm nu zien

- Ik kan 'm bij diverse online videotheken op m'n Windows PC bekijken. Ik heb echter geen Windows PC en ik wil 'm graag op de bank en m'n tv zien.

Ik zit hier dus spreekwoordelijk met 5 euro in m'n hand, maar de branche blijft het maar vertikken om mij een klantvriendelijke manier te geven om deze uit te geven. Gek genoeg kan ik "illegaal" wel met een druk op de knop een perfecte dvd downloaden die ik kan branden, of om kan zetten in elk gewenst formaat zodat ik 'm op m'n media center, m'n laptop, m'n dvd speler, m'n Apple TV, m'n iPod, m'n mobiele telefoon en/of m'n spelcomputer kan kijken. Jammer filmbranche, dan geef ik die 5 euro wel ergens anders aan uit.

Ik begrijp je punt wel en ik ben de laatste die zou mogen klagen over downloaders, maar alles wat je opnoemt is in principe niet echt relevant natuurlijk.

Het is hetzelfde als je op dit moment per se een fles whisky wil hebben, en iemand staat voor je deur om hem aan je te verkopen, maar je weet wel dat die fles gejat is van de buurman.

Maar je wil niet zelf een fles halen en daar helemaal voor naar de supermarkt rijden en parkeren en vrije tijd opgeven etc.

En dan klagen dat anno 2009 de whiskeybezorgdienst nog zo slecht is geregeld dat je verplicht bent die gejatte fles te kopen.

.

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

Het punt is dan ook dat iedereen verwent is met illegale downloads.

Daar kan geen winkel tegenop, zelfs de legale downloads niet. En daar komt voorlopig geen verandering in, de meeste legale aanbieders verdienen er nog niets op, eerder verlies...

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

Laten we het op bootleg-Whisky houden die precies zo smaakt als the real deal. Als de makers van die namaak Whisky het mij erg makkelijk maken door mij precies de service te geven die ik wil (bv. bezorging aan huis) en de makers van echte Whiskey uit een soort vooroorlogse minachtende houding zoiets hebben van "moehawaha wij hebben de macht, jullie puny consumentjes komen het maar halen, als je mazzel hebt hebben we nog iets staan...". Dan zou ik geneigd zijn om voor de bootleg Whisky te gaan inderdaad.

Bij muziek is het uiteindelijk goed gekomen (DRM-vrije mp3's in goede kwaliteit tegen een redelijke prijs). Laten we hopen dat we op zeer korte termijn ook restrictievrije downloads voor films krijgen, waarbij je voor een paar euro in een algemeen aanvaard formaat een recente film kunt downloaden, en er vervolgens op je gemak mee kan doen waar je zin in hebt.

Of schiet eens op met films in de Nederlandse iTunes store dat zou voor mij het probleem in ieder geval al oplossen omdat ik een van de 23 Nederlanders ben met een Apple kastje gekoppeld aan z'n tv.

Halcyon

• 9952 berichten
  • 0 stemmen

In essentie is de zelzaamheid of de hoge kostprijs van een product nog geen vrijgeleide om het te "stelen". Op die manier kan je diefstal van dure of moeilijk te verkrijgen producten maar al te makkelijk rechtvaardigen. Soms moet je je er gewoon bij neerleggen dat je niet alles kan hebben. Mooie theorie, maar in de praktijk werk het natuurlijk niet zo. Ook niet voor mezelf. Ik heb sinds kort het downloaden van films ontdekt en ben hier erg blij om. Films die ik de moeite waard vind zal ik achteraf alsnog op DVD aanschaffen omdat ik het leuk vind m'n collectie uit te breiden, al de rest heb ik dan toch maar mooi gestolen. Ik download gewoon omdat ik niet altijd het geduld en het geld heb om te wachten op een DVD-release. Gelukkig ben ik niet zo hypocriet om flauwe excuses te gaan zoeken en de schuld bij een ander te leggen. Illegaal downloaden mag niet, maar de verleiding is simpelweg te groot.

• 31163 berichten
  • 5455 stemmen

Het morele verschil tussen het stelen van een film en die fles whisky. Beiden zijn uiteraard verkeerd, maar bij de whisky moet je je fysiek bewegen en naar je buurman brengen of naar de winkel om het te kunnen stelen. Bij een film illegaal downloaden zie je enkel je pc en krijg je ook niet echt 'het gevoel' dat je steelt. En ook al weet je dat het stelen is, toch is de verleiding groot als je met de problemen te kampen hebt die Jordy opnoemt.

Er zijn natuurlijk ook mensen die nog niet eens de moeite nemen om naar de bioscoop, winkel of videotheek te gaan en sowieso downloaden. Alsof je standaard een fles whisky pikt bij je buurman als je dorst hebt als was het de normaalste zaak van de wereld.

De verleiding is zeer groot, iedereen (technisch gezien) kan het, het is goedkoper en het is ook een pak gemakkelijker om thuis je film binnen te halen dan de auto te nemen om de film in huis te halen. Dan spreken we nog niet over films die je downloadt omdat je die niet in de winkel kan vinden. Wat het downloaden niet goedkeurt, maar toch wel te begrijpen valt.

Legan

• 18121 berichten
  • 4947 stemmen

Ik zie het downloaden toch wel wat anders dan als 'het stelen van whiskey'. Internet zie ik meer als een soort bibliotheek. Ik betaal netjes mijn abonnement en in ruil daarvoor staat alle info gratis tot mijn beschikking om in te zien. Zaken als de herkomst, copyright, plagiaat, ... zijn voor mij, als betalende klant zijnde, irrelevante bijzaken. Dus geen morele bezwaren of zelfs gewetensproblemen van mijn kant .

kos

• 46713 berichten
  • 8868 stemmen

Dat kun je dan wel zo zien, maar het is gewoon feitelijk onjuist.

• 31163 berichten
  • 5455 stemmen

Legan schreef:

Ik zie het downloaden toch wel wat anders dan als 'het stelen van whiskey'. Internet zie ik meer als een soort bibliotheek. Ik betaal netjes mijn abonnement en in ruil daarvoor staat alle info gratis tot mijn beschikking om in te zien. Zaken als de herkomst, copyright, plagiaat, ... zijn voor mij, als betalende klant zijnde, irrelevante bijzaken. Dus geen morele bezwaren of zelfs gewetensproblemen van mijn kant .

Dat is het gevoel dat iedereen wel heeft, daarom dat er ook minder problemen worden gemaakt met downloaden dan met het stelen van die figuurlijke fles whiskey. Er is zo goed als geen reglementering rond internet. Nu gaat het over downloaden van films en muziek, maar uiteindelijk kan je de discussie ook opentrekken naar foto's en teksten natuurlijk.

Legan

• 18121 berichten
  • 4947 stemmen

kos schreef:

Dat kun je dan wel zo zien, maar het is gewoon feitelijk onjuist.

Wat is onjuist? Dat ik mij geen zorgen maak over hoe het wordt aangeboden? Dat doe ik ook niet met zogenaamde 'legale' dingen. Je betaalt toch niet voor groene stroom hoop ik?

Bij een doodgewone supermarkt ga ik ook niet vragen wat nu precies de herkomst van een bepaald product is, of wat erop staat juist is of wat er nu precies in zit. Die taak ligt bij de leverancier en niet bij de in feite onwetende klant.

Film Pegasus schreef:

Dat is het gevoel dat iedereen wel heeft, daarom dat er ook minder problemen worden gemaakt met downloaden dan met het stelen van die figuurlijke fles whiskey. Er is zo goed als geen reglementering rond internet. Nu gaat het over downloaden van films en muziek, maar uiteindelijk kan je de discussie ook opentrekken naar foto's en teksten natuurlijk.

Het verschil is dat ik betaal voor internet. Stelen houdt in dat je iets neemt zonder te betalen. Zie daar het verschil.

Onderhond

• 87616 berichten
  • 12875 stemmen

In de bib moet je naast je abonnement ook vaak nog betalen als je een film/CD wil lenen ...

• 31163 berichten
  • 5455 stemmen

Je betaalt voor internet, voor de toegang dus naar de virtuele wereld. Niet voor zaken die er op te vinden zijn. Als je een auto koopt mag je er ook niet zomaar mee rijden, daar dient een rijbewijs voor. Ik betaal ook voor de bibliotheek, maar mag ook niet zomaar alles meenemen. Boeken volgens bepaalde regels (hoeveelheid, duur) en audiomateriaal is nog bijbetalen.

kos

• 46713 berichten
  • 8868 stemmen

Legan schreef:

Het verschil is dat ik betaal voor internet. Stelen houdt in dat je iets neemt zonder te betalen. Zie daar het verschil.

Dit meen je toch niet serieus hoop ik he? Ik mag toch aannemen dat je beseft dat toegang tot internet je niet automatisch het recht verschaft auteursrecht met voeten te betreden.. dat weet mijn neefje van 6 nog wel...

Da's net zoiets als zeggen 'ja, ik rij dan wel naar de whiskydief toe om de fles op te halen, maar ik betaal toch benzine voor mn auto?'

Onderhond

• 87616 berichten
  • 12875 stemmen

Waar Legan wél gelijk in heeft is dat je op het internet als gebruiker niet zomaar kan zien waar wel en geen rechten opstaan.

Je kan een aantal logische aannames maken natuurlijk, maar daarmee heb je nog steeds geen zekerheid.

Het internet is meer als een markt zonder verkopers, waar free samples naast betalende goederen en illegale goederen uitgestald staan. En waar niemand je tegenhoudt iets te nemen.

Legan

• 18121 berichten
  • 4947 stemmen

Onderhond schreef:

In de bib moet je naast je abonnement ook vaak nog betalen als je een film/CD wil lenen ...

Iets wat meer met hebzucht dan met iets anders te maken heeft. Er zijn al biebs waar je moet betalen per boek en dit voorzie ik in de 'nabije' toekomst voor iedere bieb.

Ach, ze weten toch dat onder het mom van ... (vul zelf maar een willekeurige bullshit reden in) ... de mensen alles accepteren. Voorbeeld: de JSF.

Film Pegasus schreef:

Je betaalt voor internet, voor de toegang dus naar de virtuele wereld. Niet voor zaken die er op te vinden zijn. Als je een auto koopt mag je er ook niet zomaar mee rijden, daar dient een rijbewijs voor.

Mmmm interessant. Je draait echter de dingen om denk ik. Het betalen voor internet is eerder te vergelijken met het betalen van een soort wegenbelasting. Deze betaling geeft mij het recht om op iedere weg van mijn keuze te met een daarvoor geschikt product.

Wat betreft het product (een auto in dit geval), is de vraag of ik überhaupt een product echt daadwerkelijk koop. Want een andere wijze van ernaar kijken is dat je een testrit maakt bij een dealer. Ik gebruik een product zonder voor dat product te hebben betaalt (alleen van toepassing als je geen films brandt natuurlijk en tot die categorie behoor ik ).

Verder moet je een rijbewijs (leren autorijden) eerder vergelijken met leren lezen. Beiden staan in feite totaal los van het gebruik maken van een product (boek, auto, film, ...).

Film Pegasus schreef:

Ik betaal ook voor de bibliotheek, maar mag ook niet zomaar alles meenemen. Boeken volgens bepaalde regels (hoeveelheid, duur) en audiomateriaal is nog bijbetalen.

Echter je zit met het probleem dat de bibliotheek alleen beschikt over een paar exemplaren. En om iedereen een kans te geven, moet je dan wel regels opstellen. Dit is niet het geval wat betreft internet.

Altijd leuk dit soort discussies, ongeacht wie er nu daadwerkelijk gelijk heeft .

/edit: en alweer nieuwe berichten verschenen zie ik

kos

• 46713 berichten
  • 8868 stemmen

Onderhond schreef:

Waar Legan wél gelijk in heeft is dat je op het internet als gebruiker niet zomaar kan zien waar wel en geen rechten opstaan.

Je kan een aantal logische aannames maken natuurlijk, maar daarmee heb je nog steeds geen zekerheid.

Reken maar dat een rechtbank er van uit gaat dat jij redelijkerwijs kunt aannemen dat je inbreuk maakt op auteursrecht als je een p2p-programma, torrent van een film etc. op je computer hebt.

Logische aannames is meer dan genoeg.

Legan

• 18121 berichten
  • 4947 stemmen

kos schreef:

Dit meen je toch niet serieus hoop ik he? Ik mag toch aannemen dat je beseft dat toegang tot internet je niet automatisch het recht verschaft auteursrecht met voeten te betreden.. dat weet mijn neefje van 6 nog wel...

Da's net zoiets als zeggen 'ja, ik rij dan wel naar de whiskydief toe om de fles op te halen, maar ik betaal toch benzine voor mn auto?'

Ik heb toegang tot de bieb en ik mag in ieder boek lezen dat tot mijn beschikking staat. Dus mijn antwoord op je eerste vraag is: Ja.

kos

• 46713 berichten
  • 8868 stemmen

Internet is toch geen bieb Wat is dat voor idiote vergelijking?

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.