- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)
Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Vrij logisch inderdaad. Zo koop ik namelijk ook pas een cd wanneer ik hem na het downloaden goed genoeg vind. Dus downloaden is in mijn persoonlijke situatie wel degelijk voordelig voor de makers.
Met films ligt het net iets anders.
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3705 stemmen
Kon ik je zo ook wel vertellen maar toch leuk dat er een gedegen onderzoek naar gedaan is. Merk bij mezelf ook dat ik veel vaker naar concerten ga dan ik deed, omdat ik nu veel meer boeiends ken.
Pure
-
- 770 berichten
- 0 stemmen
Toch zit in de laatste alinea wel een lichte drogreden. Gaan muziekdownloaders meer naar concerten omdat ze downloaden, of downloaden frequente concertgangers meer omdat ze nu eenmaal meer interesse hebben in muziek?
Het een ondersteunt het ander natuurlijk, maar ik mis hier wat nuance. Net zoals niet ieder gedownload product gelijkstaat aan een verkocht product, is niet ieder concertbezoek een gevolg van het downloaden van muziek.
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Hoewel downloaden jaarlijks voor 100 miljoen euro misgelopen omzet zorgt, is het uiteindelijke effect toch gunstig voor de Nederlandse economie. “Naar schatting ligt de toename van welvaart bij de consumenten in de orde van 200 miljoen euro per jaar”, schrijven de onderzoekers.
Dit onderzoek toont alleen maar aan dat frequente downloaders naast proletarisch winkelen ook gewoon boodschappen doen.
Understatement van het jaar om dat als een open deur te bestempelen.
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Toch zit in de laatste alinea wel een lichte drogreden. Gaan muziekdownloaders meer naar concerten omdat ze downloaden, of downloaden frequente concertgangers meer omdat ze nu eenmaal meer interesse hebben in muziek?
Het een ondersteunt het ander natuurlijk, maar ik mis hier wat nuance. Net zoals niet ieder gedownload product gelijkstaat aan een verkocht product, is niet ieder concertbezoek een gevolg van het downloaden van muziek.
Exactomundo.
Wat interessant is, is dat nu voorzichtig de conclusie getrokken kan worden dat mensen die veel downloaden ook weleens wat kopen. Altijd leuk om retorische conclusies uit gepubliceerde onderzoeken te lezen.
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3705 stemmen
Nee wat uit dit onderzoek blijkt is dat mensen die downloaden gerichter en vaker CD's Games en DVD's kopen.
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12874 stemmen
En daarbij niet enkel op hun gespaarde geld gaan zitten, maar dat ook uitgeven aan gerelateerde artikelen (zoals concerten en merchandise).
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Nee wat uit dit onderzoek blijkt is dat mensen die downloaden gerichter en vaker CD's Games en DVD's kopen.
Maar dat is dus een open deur.
Mensen die totaal geen interesse hebben voor films, games, muziek zullen ook niet snel games, muziek en/of films gaan downloaden.
Voor die mensen die wel veel downloaden kan gesteld worden dat er een zekere interesse voor dit genre bestaat en is het niet meer dan 'logisch' dat deze mensen ook weleens wat aanschaffen.
Wat de filmindustrie echter claimt is dat, zeer eenzijdig, door het downloaden van de film zij met inkomstenderving te maken hebben. Dit klopt dus, volgens het onderzoek, niet als je het zo stellig stelt.
Ik ben veel meer benieuwd wat het effect zal zijn als het downloaden van een film of een muziek cd onmogelijk werd gemaakt, maar aangezien dat een utopie betreft is elk denkbare conclusie hierover ook slechts hypothetisch.
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3705 stemmen
Maar je "weleens wat aanschaffen", klopt dus niet. Ze kopen meer dan de mensen die hier niet aan mee doen. De groep niet downloaders hoeft natuurlijk ook niet per se er niet in geïnteresseerd te zijn. Open deur zeker maar wel 1 waar kennelijk onderzoek naar gedaan moest worden, omdat veel mensen uit de bizz het niet geloofde. Overigens is de groep die het meest naar de bios gaat, dvd's en games koopt niet toevallig ook de groep die het meest download.
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Overigens is de groep die het meest naar de bios gaat, dvd's en games koopt niet toevallig ook de groep die het meest download.
Daar hoef je geen 'overigens' voor te zetten hoor, het lijkt mij de essentie nu juist van dit onderzoek. Ik stel alleen dat één conclusie binnen deze context onmiskenbaar aan een andere conclusie is verbonden, die van de logica.
Mensen die geen interesse hebben in films, downloaden minder snel een film en zullen ook minder snel geneigd zijn om naar de bios te gaan en dat het 'logisch' is dat mensen die veel downloaden ook naar de film gaan op basis van de interesse hiervoor.
Ik deel de consensus dat de conclusies van dit onderzoek de wind uit de zeilen haalt bij mensen die beweren dat het downloaden van films, games, muziek per definitie enkel en alleen inkomstenderving veroorzaakt.
Maar zo ridicuul als de, bijvoorbeeld, de filmindustrie het stelt zo ridicuul is het eveneens om nu te gaan stellen dat mensen die veel downloaden een zegen zouden zijn voor diezelfde industrie. Ik vind dat lariekoek omdat in de tijd dat het downloaden van games, muziek en films niet eens mogelijk was er ook een flinke interesse bestond.
Resumerend
Het één sluit het ander niet uit, aldus het onderzoek. Waarvan akte, visa versa idem dito zou ik stellen. Met andere woorden, als het downloaden van muziek, films en games onmogelijk zou worden zou dit volgens mij niet zou betekenen dat dit eveneens resulteert in inkomstenderving of een afname in interesse.
Maar ik geef toe, dat is en blijft een nooit te bewijzen aanname edit- ook al was hier vroeger wel sprake van.
Dat is wat ik wilde stellen.
starbright boy (moderator films)
-
- 22425 berichten
- 5130 stemmen
Eens met dragje, oorzaak en gevolg zijn onduidelijk. Er is alleen een correlatie en het is moeilijk daar een sluitende conclusie aan te hangen zonder verder onderzoek. Dat dat er is blijkt niet uit het artikel. Als dat er niet is, is het maar een slap onderzoek dat een paar open deuren intrapt.
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3079 stemmen
Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de ministeries van Cultuur, Economische Zaken en Justitie. De conclusies zijn onder meer gebaseerd op gesprekken met een aantal fervente downloaders en een representatief onderzoek onder 1500 Nederlandse internetgebruikers.
© Novum
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3705 stemmen
Het één sluit het ander niet uit, aldus het onderzoek. Waarvan akte, visa versa idem dito zou ik stellen. Met andere woorden, als het downloaden van muziek, films en games onmogelijk zou worden zou dit volgens mij niet zou betekenen dat dit eveneens resulteert in inkomstenderving of een afname in interesse.
Zeker niet, maar je hebt door downloaden wel meer keuze mogelijkheden, je ontdekt meer, je word bewuster van wat je wil gaan kopen. Dus in dat opzicht is downloaden iets dat voordelig is voor de consument. En nu blijkt dus ook dat de downloader ook nog blijft kopen kopen KOPEN! Ik wist het al, maar niet iedereen kennelijk. Denk ook niet dat het onderzoek wil zeggen dat als er geen downloaden mogelijk is de downloadende consument stopt met kopen. Maar dat er niet minder wordt gekocht door het downloaden, wat nog wel eens werd beweert. Dus het belangrijkste nadeel van downloaden nogal meevalt.
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3079 stemmen
Vreemd dat er dan wel honderden videotheken en platenzaken hun deuren moesten sluiten...
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12874 stemmen
Kan er wel een mee te maken hebben dat een consument wel gerichter gaat kopen en ziet dat de platenzaak of videotheek om de hoek maar een boerenbedoening is.
Het internet als globale store biedt daarentegen voor ieder wat wils.
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3705 stemmen
Dat heeft dan ook totaal niets te maken met het goedkoper worden van dvd's en het nogal zinloos is om 4 euro voor een dvd voor 1 dag te gaan huren. Pure platenzaken moeten waarschijnlijk breder gaan worden door ook dvd's en games te verkopen. Kan gebeuren, de wereld veranderd, daardoor ook deze dingen. Het legaal downloaden en dingen als de Ipod en andere MP3 dragers maken een cd kopen natuurlijk ook steeds zinlozer. Ik koop een cd, zet het op me Ipod en gebruik die cd nooit meer, tsja....
-
- 22425 berichten
- 5130 stemmen
Legaal muziek downloaden is in Nederland nooit van de grond gekomen en dat gaat ook nooit lukken. De cijfers op dat gebied blijven erg laag. De schuld van de muziekindustrie trouwens (lees: de platenmaatschappijen, die er veel te laat mee waren). De muziekindustrie is aan het veranderen. Over een paar jaar voorspel ik dat CD's nòg goedkoper zullen zijn, festivals en concerten vèèl duurder en meer dan de helft van de gewone danceclubs gesloten.
Rujar
-
- 2871 berichten
- 3816 stemmen
Waarom zou iets kopen als je ook gratis kan krijgen? Al denk ik wel dat een ruime meerderheid van de mensen die films/muziek/games downloaden in eerste instantie dit product nooit gekocht zouden hebben. Geloof wel dat de traditionele videotheken binnen een zeer korte termijn niet meer bestaan.
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3079 stemmen
Kan er wel een mee te maken hebben dat een consument wel gerichter gaat kopen en ziet dat de platenzaak of videotheek om de hoek maar een boerenbedoening is.
Het internet als globale store biedt daarentegen voor ieder wat wils.
Het is jammer voor een hele grote groep mensen en ondernemers dat het "fysiek" en "online kopen" niet naast elkaar meer kan bestaan.
Het merendeel wil liever iets "in zijn hand" voelen om tot koop over te gaan. En het wordt ondertussen al een eenheidsworst in velen steden. (In dorpen kun je al moeilijk echte worst kopen).
Ander branches hebben dus ook last van het internet. Er bestaan ondertussen al "spookdorpen" in Nederland. Steeds meer panden komen leeg te staan en gezellig winkelen in de grote stad is in iedere stad hetzelfde (Er zijn altijd uitzonderingen, maar ook daar wordt het steeds minder.)
Niet alleen de detailhandel heeft last van dit fenomeen, toch ook de hele economie. Mensen die nooit op internet kopen zijn straks helemaal de dupe.
Als dat illegale gedeelte weg zou vallen, dan kan de consument gewoon weer lekker kiezen op welke manier hij het product wil kopen.
Ik verwacht trouwens dat de prijzen van Cd's en het andere spul straks alleen maar omhoog gaat in fysieke winkels want zij hoeven geen rekening te houden met verzendkosten en krijgen ook een steeds grotere macht positie. Daarbij moeten ze wel, om alle andere oplopende kosten in evenwicht te houden.
"Wij film liefhebbers" hebben natuurlijk weinig te vrezen als het om onze hobby gaat. Wij vinden onze kanalen wel. Maar wie redt de economie?
Quentin
-
- 10202 berichten
- 8558 stemmen
Maar wie redt de economie?
Volgens mij ontgaan je enkele macroeconomische concepten, want de situatie die jij schets zal vooral positieve gevolgen voor de economie hebben. De veronderstelde culturele armoede daargelaten.
The Last
-
- 7169 berichten
- 0 stemmen
Over een paar jaar voorspel ik dat CD's nòg goedkoper zullen zijn
Dat zou denk ik niet alleen liggen aan de toenemende muziek download, maar eerder het verdwijnen (of minder gebruiken) van de cd-speler. Want kom, laten we nou eerlijk zijn, wie gebruikt tegenwoordig nog zo'n ding? Sinds de komst van de mp3 zijn cd's eigenlijk useless. Voor de 'verzamelaar' is dat natuurlijk een ander verhaal, maar het zou me niks verbazen als de cd-speler de aankomende 1 of 2 jaar net als de platenspeler en videorecorder zal eindigen.
Pure
-
- 770 berichten
- 0 stemmen
De platenspeler leeft nog volop hoor. Vinyl wordt de laatste jaren steeds meer verkocht.
-
- 22425 berichten
- 5130 stemmen
Platenspelers worden ook op steeds meer plekken verkocht. Een paar jaar geleden had je moeten zoeken. Nu zie je ze op heel veel plekken. VHS, dat is wel echt dood.
En de CD speler gaat ook niet zo eindigen, athans niet op korte termijn. Zeker een wat ouder publiek download niet en een publiek dat kickt op geluidskwaliteit ook niet. MP3 is qua geluid inferieur aan zowel CD's als vinyl. Bovendien zijn CD's meestal goedkoper dan alle tracks legaal downloaden, zeker als ze ongeveer een half jaar uit zijn.
Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
Dat zou denk ik niet alleen liggen aan de toenemende muziek download, maar eerder het verdwijnen (of minder gebruiken) van de cd-speler. Want kom, laten we nou eerlijk zijn, wie gebruikt tegenwoordig nog zo'n ding? Sinds de komst van de mp3 zijn cd's eigenlijk useless. Voor de 'verzamelaar' is dat natuurlijk een ander verhaal, maar het zou me niks verbazen als de cd-speler de aankomende 1 of 2 jaar net als de platenspeler en videorecorder zal eindigen.
Ik moet toch ergens m'n cd's op afspelen?
En zoals starbright boy al zei: mp3 is inferieur aan cd en vinyl. Er gaat niks boven een mooie cd met een mooi boekje of een plaat met gave hoes. Bovendien is het geluid van een cd en vooral van vinyl 100x beter dan dat van een mp3.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3285 stemmen
Je moet echt een supergehoor hebben wil je het verschil tussen een MP3 of cd horen.
Dat vinyl beter klinkt is al helemaal een fabeltje.
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12874 stemmen
Daarbij is het niet zo dat je enkel in mp3 kan downloaden. Genoeg flac releases om kwaliteitsgekken blij te houden.
En wat platenspelers betreft, het leeft nog wel, maar sprankelend is het allerminst. Toch vooral een echte nichemarkt.
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3705 stemmen
De muziekindustrie is aan het veranderen. Over een paar jaar voorspel ik dat CD's nòg goedkoper zullen zijn, festivals en concerten vèèl duurder en meer dan de helft van de gewone danceclubs gesloten.
Vraag me af waarom je dat met die danceclubs verwacht? Volgens mij gaat het daar prima mee.
-
- 22425 berichten
- 5130 stemmen
Je moet echt een supergehoor hebben wil je het verschil tussen een MP3 of cd horen.
Dat vinyl beter klinkt is al helemaal een fabeltje.
Ik heb verre van een supergehoor, ben helemaal geen geluidsfreak, maar ik hoor het wel degelijk. Vind het zelf niet zo storend ofzo, maar wel vrij duidelijk.
@onderhond: Vinyl is natuurlijk een (enigszins groeiende) nichemarkt. En dat de vinylverkoop groeit is vrij opmerkelijk omdat tegelijk de dancevinylmarkt echt volledig ingestort is. CD's worden een (grotere) nichemarkt ipv het massaprodukt dat het ooit was.
En er zijn natuurlijk al veel betere downloadformaten, maar die weet de gemiddelde CD-consument nog lang niet te vinden.
-
- 22425 berichten
- 5130 stemmen
Vraag me af waarom je dat met die danceclubs verwacht? Volgens mij gaat het daar prima mee.
Integendeel zelfs. Het gaat heel erg slecht met de danceclubs in Nederland. Vorig jaar een omzetdaling van 30% meen ik. Wekelijks naar een DJ gaan is passé.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3285 stemmen
Ik heb verre van een supergehoor, ben helemaal geen geluidsfreak, maar ik hoor het wel degelijk.
Dan download je niet de juiste bestanden / rip je niet op een goede manier.