• 15.963 nieuwsartikelen
  • 178.977 films
  • 12.270 series
  • 34.074 seizoenen
  • 649.095 acteurs
  • 199.244 gebruikers
  • 9.388.200 stemmen

Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)

zoeken in:

dragje

• 5098 berichten
  • 0 stemmen

Zavo schreef:

(quote)

Waarbij je waarschijnlijk eerst een extreem duur apparaat van Apple moet kopen... Apple

Nonsens, het wordt via i-tunes aangeboden hetgeen gratis te downloaden valt en op een pc kan draaien. Daarbij is Apple niet duurder dan een pc, een mythe die naar het land van de fabels kan worden verwezen.

Laatst nog een test gedaan, inhoud technisch, tussen pc en mac en de mac kwam zelfs goedkoper uit. Het is maar net welke onderdelen en met welk doel jij je hardware voor moet aanschaffen.

Ik werk met plezier op zowel mac als pc. Ik heb alleen wel XP op de pc geïnstalleerd want Vista is pas echt een wanproduct, maar dat is een andere discussie.

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12873 stemmen

Ben best blij dat Apple zich hiermee bezighoudt. Zij hebben ten minste het geld om zo'n service een tijd draaiende te houden, ook als het niet rendeert in het begin.

Eens ingeburgerd en er meer echte concurrentie komt zullen de prijzen wel dalen, een paar euro voor een HD film via internet is momenteel niet bepaald haalbaar. (te duur en teveel bandbreedte)

starbright boy (moderator films)

• 22425 berichten
  • 5130 stemmen

Onderhond schreef:

(quote)

Lijkt mij juist een extra last, aangezien mensen dan op die moment in hun bank moeten gaan zitten. Voordeel van zulke service is net dat je een film zou kunnen starten wanneer jij er zin in hebt.

Dat is geen extra last, omdat sportwedstrijden daardoor geen concurrentie hebben. Live downloaden kan niet, dus wil je de wedstrijd live zien heb je maar keus uit 1 mogelijkheid. Dat bedoel ik.

Zavo

• 6392 berichten
  • 1616 stemmen

dragje schreef:

Nonsens, het wordt via i-tunes aangeboden hetgeen gratis te downloaden valt en op een pc kan draaien. Daarbij is Apple niet duurder dan een pc, een mythe die naar het land van de fabels kan worden verwezen.

Ik wil jou testmethode wel eens zien dan. Maar goed dit is off-topic.

Zavo

• 6392 berichten
  • 1616 stemmen

starbright boy schreef:

Dat is geen extra last, omdat sportwedstrijden daardoor geen concurrentie hebben. Live downloaden kan niet, dus wil je de wedstrijd live zien heb je maar keus uit 1 mogelijkheid. Dat bedoel ik.

Via internet kun je ook live voetbal kijken als je echt wilt hoor (je moet er wat meer moeite voor doen dan een film downloaden en de kwaliteit is slecht, maar het kan wel).

Maar goed, natuurlijk is er een verschil, maar ik denk dat het met films ook wel kan. Het heeft alleen tijd nodig voordat het ingeburgerd raakt.

dragje

• 5098 berichten
  • 0 stemmen

Onderhond schreef:

, een paar euro voor een HD film via internet is momenteel niet bepaald haalbaar. (te duur en teveel bandbreedte)

Blijkbaar niet.

HD TV Shows

Purchase select episodes of your favorite TV shows in high definition for just $2.99. Or get the whole season in HD with a Season Pass. And when you buy HD, iTunes doubles your viewing pleasure: You also get an iPod-ready version with a file size and resolution that's ideal for smaller screens.

http://www.apple.com/itunes/whatsnew/

@Zavo

Je rukt het nu uit z'n context. Als je me quote, quote dan wel goed.

Het is maar net welke onderdelen en met welk doel jij je hardware voor moet aanschaffen.

Maar verder met je eens dat het off topic is.

Zavo

• 6392 berichten
  • 1616 stemmen

dragje schreef:

@Zavo

Je rukt het nu uit z'n context. Als je me quote, quote dan wel goed.

Dat deed ik ook. Jij zei gewoon letterlijk "Daarbij is Apple niet duurder dan een pc,".

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12873 stemmen

Blijkbaar niet.

Voor mij persoonlijk, en voor een heleboel andere mensen.

dragje

• 5098 berichten
  • 0 stemmen

Zavo schreef:

(quote)

Dat deed ik ook. Jij zei gewoon letterlijk "Daarbij is Apple niet duurder dan een pc,".

Het is maar net welke onderdelen en met welk doel jij je hardware voor moet aanschaffen.

Duidelijk genoeg lijkt mij zo.

@Onderhond

Ah, voor in België waar je voor aantal kilobytes die je extra download extra voor moet betalen. Maar wereldwijd gezien speelt dat dus geen rol van betekenis, zo ook niet in Nederland. Het streamen van HD content is inmiddels haalbaar en de prijs is redelijk, moet ik toegeven.

Hoeveel betaal jij dan extra per MB boven je download quota als ik vragen mag?

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12873 stemmen

1EUR/GB

Zavo

• 6392 berichten
  • 1616 stemmen

dragje schreef:

(quote)

Duidelijk genoeg lijkt mij zo.

Ja uiteraard kun je een pc vinden die duurder is dan de goedkoopste mac. Maar als je een mac naast een pc met dezelfde spcificaties legt is de mac gemiddeld 2 keer zo duur (niet overdreven).

dragje

• 5098 berichten
  • 0 stemmen

@Onderhond

Dat vind ik een behoorlijk hoog bedrag dan. Dat drukt inderdaad wel op de prijs bij het downloaden van HD content.

@Zavo

sorry, maar je overdrijf dus wel... Het is een mythe dat een Mac tweemaal zo duur is als een pc.

Macs Are More Expensive, Right?

linuxinsider

The Apple Mac Cost Misconception

Tom's Hardware

Windows 5x More Expensive than Mac OS X

Roughly Drafted

En daar laat ik het bij, ik heb namelijk een hekel aan mac versus pc discussies eerlijk gezegd, temeer omdat ik op beide systemen werk en beide systemen zo hun plus als minpunten kennen.

Zavo

• 6392 berichten
  • 1616 stemmen

Het enige wat ik er nog over wil zeggen is dat ik net een PC van 600 euro heb gekocht. Voor die prijs heb je alleen een Mac Mini (of zoiets), die lachwekkende specs heeft. Voor dezelfde specs zou je minimaal 1000 euro kwijt zijn bij Apple.

Jeauhan

• 879 berichten
  • 0 stemmen

Zavo schreef:

Het enige wat ik er nog over wil zeggen is dat ik net een PC van 600 euro heb gekocht. Voor die prijs heb je alleen een Mac Mini (of zoiets), die lachwekkende specs heeft. Voor dezelfde specs zou je minimaal 1000 euro kwijt zijn bij Apple.

Specs met elkaar gaan vergelijken heeft ook niet echt veel zin. Windows zelf vergt veel meer van je computer dan Mac OSX. Een mac van vier jaar oud draait nog moeiteloos 10.5 Leopard. Moet je eens met Vista en een pc van 4 jaar oud proberen!

Daarnaast: Macbook beste Windows laptop

En als je prijzen vergelijkt moet je ook de waardevastheid meenemen. Ik heb vorig jaar m'n oude macmini verkocht voor 350 euro, drie jaar eerder gekocht voor 550 euro. Dat verhaal gaat voor een pc niet op.

Maar goed, nu on-topic. Apple is tenminste wel bezig om het illegale downloaden 'aan te pakken'. Het downloaden van films via iTunes (zowel huur voor $3,99 als definitief voor $??) en de Apple TV zijn goede initiatieven. Een dergelijke constructie zou van mij ook in Nederland beschikbaar mogen zijn (mits het aanbod goed is): Apple TV Rentals

Zavo

• 6392 berichten
  • 1616 stemmen

Jeauhan schreef:

Specs met elkaar gaan vergelijken heeft ook niet echt veel zin. Windows zelf vergt veel meer van je computer dan Mac OSX.

Wie heeft het hier over software? Wie zegt dat ik windows wil? Misschien wil ik wel Mac OSX installeren op mijn 'gewone' pc! Oh dat kan niet? Ik mag alleen Mac OXS gebruiken als ik eerst hele dure hardware van Apple koop? Zie je wel dat Apple een fascistisch bedrijf is?

Wouter

• 18721 berichten
  • 3085 stemmen

Terug de schoolboeken in, jij.

Jeauhan

• 879 berichten
  • 0 stemmen

Zavo schreef:

(quote)

Wie heeft het hier over software? Wie zegt dat ik windows wil? Misschien wil ik wel Mac OSX installeren op mijn 'gewone' pc!

Tja, men kunne nu eenmaal niet voor enen dubbeltje op den eersten rang zitten

Friday the 13 th

• 2559 berichten
  • 2028 stemmen

Ik vind downloaden een zéér goede oplossing en als iedereen zou doen als ik (achteraf de "goed" bevallen titels kopen), dan zou het best "meer" geld kunnen opbrengen dan nu.

Ik zal nooit een blockbuster downloaden om er geen cent aan uit te geven. Films die in de reguliere videotheek te vinden zijn, zal ik ook huren.

Vermits ik graag horror kijk zijn niet veel titels uit de jaren 70-80 terug te vinden (buiten de bekenden dan). Ik durf dan ook eerlijk zeggen dat ik the prowler, terror train, alice sweet alice gedownload heb.....

Er zijn er natuurlijk bij waarvan ik er nooit een cent zou aan willen uitgeven, nu ik ze bekeken heb. Maar bijvoorbeeld de drie opgesomde titels zijn mij zo goed bevallen, dat ik ze mij ga bestellen. Het downloaden heeft mij hier dus tot aan gezet.

Vrij normaal dat mensen downloaden. Als je elke titel zou moeten kopen (die moeilijk te vinden zijn), dan zou je nogal wat rommel dvd's bijeen hebben. Ik denk als je een collectie wil maken dat je dan ook films wilt hebben die je meermaals wilt terugzien.

Ik zie in downloaden, als je het op deze manier doet, geen enkel probleem.

kos

• 46710 berichten
  • 8867 stemmen

Dossiers

27 september 2008

Manon Harms

Gratis bioscoopfilms veroveren het net

Dossier

* Internetcolumn

De laatste aflevering van je favoriete serie gemist? Of kun je niet meer wachten tot de nieuwste film van George Clooney hier in de bioscoop draait? Geen nood, internet biedt de oplossing.

Een jaar geleden was het een ware zoektocht om een gratis film of serie te vinden op het net. Veel links werkten niet (meer), sites waar de films opstonden waren binnen een paar weken weer verdwenen of je moest uiteindelijk alsnog betalen.

Daar is verandering in gekomen. De grootste gratis videosite, Surf the Channel (STC), viert komende week haar eerste verjaardag. STC heeft een grote catalogus van tv-series, films, muziekvideo’s en documentaires. Vooral het aanbod van de tv-series is indrukwekkend: niet alleen de allernieuwste aflevering van ’Heroes’ is er te vinden, maar ook de gehele klassieker ’Fawlty Towers’.

Nu het internet steeds sneller wordt, groeit de kwaliteit van de aangeboden video’s ook. Eerder waren de meeste films opgenomen in een bioscoop. Daardoor liet de geluids- en beeldkwaliteit nogal wat te wensen over. Je zag zelfs geregeld mensen opstaan om naar de wc te gaan. Nu kun je een digitale versie van de nieuwste kaskraker een dag na release al terugvinden.

Het gratis aanbieden van filmmateriaal waar copyright op zit, is natuurlijk illegaal. Dus waarom worden sites als STC niet gewoon verboden en uit de lucht gehaald? Heel simpel: de sites bieden alleen een overzicht van links aan, maar hebben zelf geen video’s op hun server staan. Die links worden aangemaakt door internetgebruikers op grote hostingsites als Youtube, Megavideo, Guba en Google. Deze sites vragen hun gebruikers weliswaar om geen filmmateriaal met auteursrecht op hun server te zetten, maar kunnen niet alles controleren. STC gaat ervan uit dat de links die zij op de hostingsites vinden, legaal zijn. En dus zijn zij niet verantwoordelijk.

Ideaal is het bekijken van een serie of film nog niet. Je moet soms een kwartiertje wachten totdat je een film kunt kijken, of je hebt Chinese ondertiteling in beeld. En als het druk is op de site, is er nog wel eens vertraging in de stream. Ook zijn er nog steeds links die uiteindelijk niet werken, al is daar vaak een alternatief voor geplaatst.

Maar de snelheid van de ontwikkeling in streamingsites moet de filmindustrie en de tv-maatschappijen enige angst inboezemen. In dit tempo is het goed mogelijk dat we over een jaar series en films met redelijke kwaliteit kunnen bekijken wanneer wij dat willen, zónder daarvoor te betalen.

Een I-tunes voor films en series zou hiervoor de oplossing kunnen zijn. Voor een soepele stream met zeer hoge beeld- en geluidskwaliteit wil men waarschijnlijk best betalen. De filmmaatschappijen zouden exclusieve trailers, nieuwe scènes of interviews met de acteurs kunnen aanbieden, zodat gebruikers iets extra’s krijgen voor hun geld. Maar vooralsnog kunnen we het aardig redden met de gratis alternatieven.

bron

. Hoe erg kun je achter de feiten aanlopen zeg, en dat voor een serieuze krant.

Die reacties ook. .

kos

• 46710 berichten
  • 8867 stemmen

Een jaar geleden was het een ware zoektocht om een gratis film of serie te vinden op het net.

Lol .

Mescaline

• 7089 berichten
  • 3249 stemmen

Ik koop liever de dvd.. of over een tijdje wie weet ookwel Blue Rays.. dan dat ikhet over internet kijk.. heb liever het schijfje inmijn handen met cover en al..

Nee ikdownload niet.. ofhet moet echt een film zijn die niet te krijgen is

Jeauhan

• 879 berichten
  • 0 stemmen

kos schreef:

(quote)

Lol .

Of deze:

In dit tempo is het goed mogelijk dat we over een jaar series en films met redelijke kwaliteit kunnen bekijken wanneer wij dat willen, zónder daarvoor te betalen.

Zavo

• 6392 berichten
  • 1616 stemmen

Leukste reactie:

1998 heeft gebeld, ze willen hun krantenartikel terug !

The Last

• 7169 berichten
  • 0 stemmen

Ik download ook wel eens een filmpje, maar doe dat eerlijk gezegd alléén bij recente films in desbetreffend jaar (en alleen als de kwaliteit goed is). Als ik bijvoorbeeld iets als Groundhog Day, 12 Angry Men of Inside Man wil (ik noem maar wat), koop ik dat gewoon in de winkel natuurlijk, en soms maak ik bij recente films ook wel eens een uitzondering (No Country for Old Men, Cloverfield..... om maar wat te noemen).

Ik download voornamelijk omdat ik geen 8 euro aan de bios wil verneuken voor een leuk (en in sommige gevallen niet leuk!) wegkijkfilmpje. Ik ga alleen naar de bios bij iets waar ik lang naar heb uitgekeken, vaak zijn dat grote blockbusters.

En wat muziek betreft, ik luister het alleen op m'n computer en mobieltje, dus cd's kopen heeft weinig zin lijkt me.

Ik ben benieuwd, wanneer komt hij uit?

Donkerwoud

• 8682 berichten
  • 3952 stemmen

BoB is een monument, dus laat deze versie maar snel komen. Sowieso is de Japanse kant van de oorlog een tikkeltje onderbelicht in de cinema.

Denveen

• 355 berichten
  • 288 stemmen

Zavo schreef:

Leukste reactie:

1998 heeft gebeld, ze willen hun krantenartikel terug !

dragje

• 5098 berichten
  • 0 stemmen

Mescaline schreef:

Ik koop liever de dvd.. of over een tijdje wie weet ookwel Blue Rays.. dan dat ikhet over internet kijk.. heb liever het schijfje inmijn handen met cover en al..

Same here.

Bovendien vind ik het downloaden van een 20 gig (?) film ook wel tijdrovend hoewel, toegegeven, het niet lang zal duren voordat men op basis van streaming video HD kwaliteit kan binnenhalen.

Maar een schijfje met een boekje erbij (zoals bijna standaard is bij een Masters of Cinema label) prefereer ik boven het het downloaden van een film.

Quentin

• 10202 berichten
  • 8558 stemmen

‘Downloaden is goed voor de Nederlandse economie’

Het onbetaald downloaden van muziek, films en games is goed voor de Nederlandse welvaart. Dat zeggen TNO, SEO Economisch Onderzoek en het Instituut voor Informatierecht in een 142 pagina’s tellend rapport. De onderzoekers schreven het rapport ‘Ups and downs. Economische en culturele gevolgen van file sharing voor muziek, film en games’ in opdracht van ministeries van Onderwijs Cultuur en Wetenschappen, Economische Zaken en Justitie. Filesharing (het uitwisselen van bestanden via internet) is in veel gevallen illegaal, maar het stelt mensen wel in staat om op een laagdrempelige manier kennis te maken met “en breed scala aan cultuurproducten. Dit heeft een welvaartsverhogend effect”, aldus de onderzoekers.

4,7 miljoen Nederlandse internetgebruikers van 15 jaar en ouder hebben in de afgelopen 12 maanden wel eens iets gedownload, zo blijkt uit het onderzoek. Hoewel downloaden jaarlijks voor 100 miljoen euro misgelopen omzet zorgt, is het uiteindelijke effect toch gunstig voor de Nederlandse economie. “Naar schatting ligt de toename van welvaart bij de consumenten in de orde van 200 miljoen euro per jaar”, schrijven de onderzoekers.

Nederlandse internetgebruikers downloaden veel omdat de breedbandpenetratie hier hoog is, aldus het onderzoek. “Muziek wordt verreweg het meest gedownload. Voor Nederland kan, uit een combinatie van verschillende bronnen, het aantal muziekdownloads geschat worden op 1,5 tot twee miljard per jaar. Dat zou ongeveer neerkomen op 7,5 downloads voor iedere in Nederland verkochte track. Het is echter niet zo dat al deze tracks ook beluisterd worden. Consumenten downloaden in het algemeen veel meer dan ze beluisteren.”

Een gedownloade film, cd of game staat niet gelijk aan een niet verkocht product, zeggen de onderzoekers. “Onder downloaders van muziek en film is het percentage kopers even groot als onder niet-downloaders, bij games is het percentage kopers zelfs hoger. Muziekdownloaders gaan bovendien vaker naar concerten en kopen vaker merchandiseartikelen. Downloaders van games kopen jaarlijks meer games dan gamers die nooit downloaden en downloaders van films kopen gemiddeld meer dvd’s dan nietdownloaders.”

http://weblogs3.nrc.nl/klaver/2009/01/19/downloaden-is-goed-voor-de-nederlandse-economie/

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12873 stemmen

Leuk om bepaalde (logische) uitspraken ook een keertje ondersteund te zien door een onderzoek.

Een gedownloade film, cd of game staat niet gelijk aan een niet verkocht product, zeggen de onderzoekers.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.