• 15.787 nieuwsartikelen
  • 178.146 films
  • 12.220 series
  • 33.993 seizoenen
  • 647.196 acteurs
  • 199.047 gebruikers
  • 9.373.780 stemmen

Horrorfilm Challenge

zoeken in:

Hans Landa

• 105 berichten
  • 7 stemmen

Hoelang duurt de challenge nu precies, las op de frontpage halverwege sep-nov dacht ik, ergens anders weer 31 dagen?

Shaky

• 3736 berichten
  • 13047 stemmen

alexspyforever schreef:

Ok stilaan tijd om de leukste challenge van het jaar langzaam van onder het stof te halen. De summer challenge eindig op 11 september maar we kunnen alvast de voorbereiding starten. Het algemene principe van 31 films waarvan minstens de helft FTV dat blijft uiteraard het hoofddoel en aangezien jullie daar ruim 2 maand de tijd voor zullen krijgen zal dat voor de meeste moeten kunnen lukken (ik denk iedereen behalve Theunissen )

Ik wil echter ook jullie de kans geven om input te geven. We hebben allemaal wel onze favoriete thema's binnen horror. Iedereen krijgt daarom de kans om eentje op de themalijst te zetten. Stel Kondoro ziet graag zombiefilms en geeft zombies als een favoriet thema, komt dit thema op de lijst. Eenieder die een zombiefilm kijkt krijgt dan een themapunt (dat wordt een apart klassement). John Milton is dan beetje sadistisch en zegt ik kies surrealisme als thema, zelfde principe, kijken van een horror met dit thema levert 1 themapunt op. Stel we eindigen met 20 thema's op de lijst. Als je alle thema's die op de lijst belanden zal aandoen wordt je puntenaantal binnen dit klassement aan het eind verdubbeld.

Het algemeen klassement houden we simpel 1 punt per gekeken film en een extra punt voor een FTV.

Theunissen

joolstein

Shaky

ikkegoemikke

John Milton

Woland

Collins

MovieMind

Hollywood007

Kondoro

wendyvortex

Number23

Shadowed

Noodless

morpheus2000

ZZ TOP

Daan258

scorsese

dualcia

Fransman

Boenga

Dus hebben jullie een favoriet thema binnen horror, geef maar aan!

Startdatum: 15 september 2022

Einddatum: 15 november 2022

Dit was het beginbericht Hans Landa, maar de organisator komt nog met een nieuw bericht wanneer we op het punt van beginnen staan met alle regels, etc.

ZZ TOP

• 507 berichten
  • 2188 stemmen

Ik ben er dit jaar ook weer bij. Ben niet zo thuis in de thema's, maar ik zie dat het thema slasher nog niet gekozen is. Dus bij deze

Zitten leuke films tussen Theunissen! Gaan op het lijstje voor deze challenge.

En mooi artikel trouwens op de voorpagina laatst. Heeft weer mooi een aantal nieuwe deelnemers opgeleverd. Lekker bezig John Milton!

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Update themalijst

Ja de slasher mocht eigenlijk niet ontbreken waarvoor dank ZZ

1. John Milton: Art/slow burn horror (ook wel elevated horror volgens de snobs)

2. Shaky: found footage

3. Theunissen: Splatter/gore

4. Number23: 80s horror

5. Kondoro: zombies

6. joolstein: Folk horror

7. ikkegoemikke: 60s horror

8. Noodless: giallo

9. Hollywood007: feestdagen

10. Collins: haunted house

11. Woland: occult

12. wendyvortex: sci-fi horror

13. morpheus2000: animal horror

14. alexspyforever: shot on video horror

15. IH88: teen horror

16. dualcia: comedy horror

17. Shadowed: aquatic horror

18. Tanguy: Kannibalisme

19. Hans Landa: Torture horror

20. moviemike: space horror

21. jippie2010: religie en sektes

22. Shinobi: locked in a room

23. ZZ TOP: slasher

Wil er iemand alsnog vampieren nemen? Dat is toch een opvallend afwezig thema. Nu goed ik ben er ook wel geen groot fan van.

joolstein

• 10835 berichten
  • 8922 stemmen

Oef het wachten duurt tergend lang kunnen we niet gewoon beginnen

ikkegoemikke

• 3449 berichten
  • 4888 stemmen

Morgen begint het, niet? Telt dan een film die ik beëindig om 00:01 ook ?

IH88

• 9731 berichten
  • 3184 stemmen

Ik zie nu pas iets qua thema's wat ik niet helemaal begrijp.

1. Wat is het verschil tussen shot on video horror en found footage.

2. Wat is shot on video horror ?

Shaky

• 3736 berichten
  • 13047 stemmen

IH88

Found Footage = films waarin zogenaamd het beeldmateriaal later is teruggevonden. Bijvoorbeeld Blair Witch, Creep, Hell House. Dus echt als onderdeel van het plot.

Shot on Video is iets technisch en heeft niks met het plot te maken. Letterlijk 'shot on video'. Dus bijvoorbeeld films die gefilmd zijn met een Super 8.

IH88

• 9731 berichten
  • 3184 stemmen

Ok ja, als ik google op Shot on Video horror movies krijg ik vooral horrorfilms uit de jaren 80. Zal eens kijken.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

IH88 schreef:

Ok ja, als ik google op Shot on Video horror movies krijg ik vooral horrorfilms uit de jaren 80. Zal eens kijken.

Dat klopt de meeste stammen uit die periode. Deze lijst kan ook helpen:

SHOT-ON-VIDEO HORROR - Movies List on MUBI

joolstein en ikkegoemikke jullie klinken als jochies die smachtend zitten te wachten tot de deur naar de snoepwinkel eindelijk open gaat. Nog even geduld en braaf zijn, morgen mogen jullie helemaal los gaan.

En wat je vanavond al kijkt dat mag je na middernacht registreren.

ikkegoemikke

• 3449 berichten
  • 4888 stemmen

alexspyforever schreef:

En wat je vanavond al kijkt dat mag je na middernacht registeren.

https://static.wikia.nocookie.net/4f9ba5eb-1b31-4c89-bb2b-a9f16c991f07

moviemike

• 1309 berichten
  • 5770 stemmen

En hoe weten jullie hier eigenlijk wat ik al heb gezien en wat nog niet?

Gaan jullie van mijn eerlijkheid uit

ikkegoemikke

• 3449 berichten
  • 4888 stemmen

moviemike schreef:

En hoe weten jullie hier eigenlijk wat ik al heb gezien en wat nog niet?

Gaan jullie van mijn eerlijkheid uit

Tuurlijk speelt iedereen het eerlijk.

Als er nu een enorme prijzenpot aan vast hing zou ik misschien overwegen om vals te spelen.

Nu heb ik eigenlijk geen reden om dat te doen

Ik doe mee omdat het een super motivatie is om nog meer films te kijken,

om mijn eigen streefdoel van het jaar te behalen

John Milton

• 24225 berichten
  • 13388 stemmen

Wat ik vanavond kijk voor de horrorchallenge wordt mijn 10.000e stem, zie ik.

5 digits

moviemike

• 1309 berichten
  • 5770 stemmen

ikkegoemikke schreef:

(quote)

Tuurlijk speelt iedereen het eerlijk.

Als er nu een enorme prijzenpot aan vast hing zou ik misschien overwegen om vals te spelen.

Nu heb ik eigenlijk geen reden om dat te doen

Ik doe mee omdat het een super motivatie is om nog meer films te kijken,

om mijn eigen streefdoel van het jaar te behalen

Ah, er hangt geen prijzenpot aan vast

Dat wist ik niet

ikkegoemikke

• 3449 berichten
  • 4888 stemmen

moviemike schreef:

(quote)

Ah, er hangt geen prijzenpot aan vast

Dat wist ik niet

Oei, is er toch een prijzenpot ?

joolstein

• 10835 berichten
  • 8922 stemmen

alexspyforever schreef:

YES vanavond begint het dan en JA als het buiten grijs en druilerig is, kan je, niets anders wensen dan je te warmen aan gruwelijke killers, monsters uit de donkerste krochten of liters aan bloed? Wat zijn het St Nicolaas en Kerstfeest als je er ook het goede oude Samhain is!

Theunissen

• 12271 berichten
  • 5514 stemmen

IH88 schreef:

Je kan "X (2022)", als je die nog niet gezien hebt, ook beschouwen als een "Shot on Video" film. Die Horror film speelt zich namelijk af in de jaren 80 en draait om een filmploeg.

IH88

• 9731 berichten
  • 3184 stemmen

Theunissen schreef:

(quote)

Je kan "X (2022)", als je die nog niet gezien hebt, ook beschouwen als een "Shot on Video" film. Die Horror film speelt zich namelijk af in de jaren 80 en draait om een filmploeg.

Yep, die heb ik al gezien. Komt nog een prequel en sequel aan zo te zien. Pearl en MaXXXine.

John Milton

• 24225 berichten
  • 13388 stemmen

Ik vind het wel een bruikbare tip, Theunissen. X als TIENduizendste stem. Toepasselijk toch?

Dat wordt hem vanavond!

Shaky

• 3736 berichten
  • 13047 stemmen

Geinige film, maar dat is toch geen Shot on Video?

IH88

• 9731 berichten
  • 3184 stemmen

alexspyforever schreef:

(quote)

Dat klopt de meeste stammen uit die periode. Deze lijst kan ook helpen:

SHOT-ON-VIDEO HORROR - Movies List on MUBI

joolstein en ikkegoemikke jullie klinken als jochies die smachtend zitten te wachten tot de deur naar de snoepwinkel eindelijk open gaat. Nog even geduld en braaf zijn, morgen mogen jullie helemaal los gaan.

Heb je een goede tip voor een shot on video horrorfilm?

Shaky

• 3736 berichten
  • 13047 stemmen

Een 'acquired taste' die categorie . Misschien dat je iets leuks uit deze lijst kunt plukken 80s SOV (Shot-on-Video) Horror?

John Milton

• 24225 berichten
  • 13388 stemmen

Shaky schreef:

Geinige film, maar dat is toch geen Shot on Video?

Vind ik idd ook niet.

X is op een Sony Cinealta Venice van een kleine halve ton geschoten.

moviemike

• 1309 berichten
  • 5770 stemmen

Ik kon hier op dit forum die verhalen over John Milton niet geloven en dus heb ik even het profiel bezocht.

Ik kwam meteen bij recente stemmen uit en zag dat hij tweemaal na elkaar een Pinocchio-film heeft beoordeeld

Ik geef hier nu al op voor die eerste plaats

John Milton

• 24225 berichten
  • 13388 stemmen

Ook echt dezelfde ochtend gekeken. Geen aanrader

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Horrorfilm challenge 2022

Allemaal welkom op onze 6de editie van onze jaarlijkse challenge, een periode van hoogconjunctuur voor de liefhebbers van het genre dat niet is bestemd voor broekschijtertjes en evenmin voor hen die de neus ophalen omdat ze denken dat het enkel om bloed, gore en afgehakte lichaamsdelen gaat. Nu vind ik dat niet erg, ze kunnen me wat met hun pseudo-intellectueel gewauwel. In al die jaren blijf ik mijn standpunt dat horror nog altijd het beste genre is omdat het zo rijk is. In geen enkel ander genre ken ik zoveel kruisingen met andere genres of zoveel verschillende thema’s. De meest geniale concepten en verhalen kom ik ook steeds weer bij horror terecht. Het blijft natuurlijk allemaal heel subjectief. Net zoals in andere genres is er ook veel troep tussen, nu ook dat hangt weer van je eigen smaak en voorkeuren af. Ik kan een goede trashy horror op tijd en stond wel waarderen en prefereer ze zelfs over de elevated horror.

Tijdsperiode?

We starten op 15 september (vanaf dan mag er geregistreerd worden) en eindigen op 15 november. Officieel is de horrorperiode van 1 tot 31 oktober (Halloween als eindpunt) met als doel elke dag een horrorfilm te kijken zodanig dat je op 31 eindigt. Natuurlijk is dat voor mensen die wegens werk, school, opleiding, sociale verplichtingen etc niet evident. Vandaar dat we 2 weken eerder beginnen en 2 weken langer doorgaan. Een echte horrorfan is trouwens ook niet gebonden aan de oktobermaand, die kan het hele jaar door horror kijken.

Doel

Hoewel we bij deze editie ook een themaklassement hebben, blijft de belangrijkste opzet nog steeds dat je op het einde van de rit minstens 31 horrorfilms hebt gekeken waarvan meer dan de helft (minstens 16 dus) FTV’s zijn. Voor de nieuwelingen FTV staat voor ‘first time view’ oftewel een film die je voor de eerste keer kijkt (die je dus nooit eerder hebt gezien). Je mag zoveel andere films herbekijken (dat noemen we een RW, rewatch) zolang je bij de 31 of meer verschillende films die je hebt bekeken er 16 FTV’s zitten. Dan ben je als het ware geslaagd in het examen en mag je je een echte horrorheld noemen (of eerder wanen).

Wat is toegestaan?

Het is een horrorfilm challenge dus uiteraard enkel films die aan het genre beantwoorden. Je bent niet verplicht om bewijs te leveren dat een film op MovieMeter, imdb of een andere filmsite het horrorlabel heeft gekregen, deze sites kun je bij twijfel als richtlijn raadplegen. Ik ga uit van jullie eerlijkheid. Enkel langspeelfilms (full feature films) zijn toegestaan dat wil zeggen minstens 40 minuten speelduur. Alles met een kortere speelduur zijn shorts en niet toegestaan. Afzonderlijke afleveringen van horrorseries zoals The Walking Dead zijn dus evenmin toegestaan. Wel toegestaan zijn miniseries en afleveringen van series zoals The Masters of Horror, die elk een aparte film op zich zijn (en ook allemaal als film zijn geregistreerd op MovieMeter).

Masters of Horror (TV Series 2005–2007) - IMDb

Algemeen klassement

Iedere film die je kijkt levert 1 punt op in het algemene klassement en je krijgt een extra punt als de bekeken film een FTV is. Eens als je het doel hebt gehaald van 31 films waarvan minstens 16 FTV krijg je een bonus van 14 punten. Dit is om te vermijden dat iemand die het minimum doet (16 FTV en 15 RW, 32 + 15 =47 punten) alsnog achter iemand zou eindigen die 30 films films kijkt allemaal FTV’s (60 punten). De winnaar is degene die aan het einde van de rit het meeste punten heeft gehaald (niet noodzakelijk de meeste films heeft gekeken tenzij het natuurlijk allemaal FTV’s zijn). Iedereen die het einddoel haalt krijgt echter een noemenswaardige vermelding en felicitaties.

Themaklassement

Dit is een nevenklassement om het wat uitdagender te maken voor die wat interesse hebben om buiten de comfortzone te gaan of het gewoon fijn vinden om af te wisselen. Hier gewoon 1 punt voor een geldige film die voldoet aan een van de thema’s. Hier maakt het niet uit of het om een FTV of RW gaat (je kan hier nooit meer dan 1 punt voor krijgen). Dit betekent dat als een film aan meerdere thema’s beantwoordt je dus een keuze moet maken. Kijk je bijvoorbeeld Midsommar en je kiest voor folk horror als thema dan zal je voor religie en sektes een andere film moeten kijken om dit ook te kunnen afvinken. Hou dus goed bij welke thema’s je al hebt gehad. Eens je ze allemaal hebt gehad mag je je score verdubbelen. Vervolgens mag je als je daar zin in hebt opnieuw door de thema’s gaan telkens weer voor een punt.

Hoe registeren?

Vooreerst nummer je registraties dat is voor jou en voor mij als ik achteraf een eindstand ga opstellen het gemakkelijkste. Wat je moet vermelden zijn de titel en het jaartal van de film. Het makkelijkste is de url van de filmpagina op MovieMeter of imdb te copy-pasten dan zouden de nodige gegevens automatisch moeten verschijnen. Vermeld verder of het om een FTV of RW gaat en indien het aan een van de thema’s uit de lijst beantwoordt die je nog niet hebt aangedaan vermeldt dit. Vermeld ook de punten die je in elk klassement scoort en vanaf de 2de registratie bereken de tussenstand voor de klassementen.

Neem ik het voorbeeld van Midsommar voor mezelf die ik al ooit heb gekeken

1. Midsommar (Film, 2019) - MovieMeter.nl

RW – 1 punt

Thema: religie en sektes – 1 punt

Vervolgens kijk ik een folk horror (bedankt joolstein voor de lijst) die ik nog niet eerder heb gezien

2. Dark Waters (Film, 1993) - MovieMeter.nl

FTV – 2 punten (Totaal: 3 punten)

Thema: folk horror – 1 punten (Totaal 2 punten)

Moest het nog niet duidelijk zijn kijk gerust hoe de veteranen het doen. Er zijn genoeg deelnemers die het klappen van de zweep kennen. Ook hier ga ik weer van jullie eerlijkheid uit bij de berekening en of je al of niet een thema hebt aangedaan (of de film ook daadwerkelijk hebt bekeken). Vals spelen heeft geen zin want een fysieke prijs valt er niet te winnen.

Het schrijven van een recensie is optioneel al is het altijd fijn om je mening te horen ook al is het maar kort. Afbeeldingen die bij de film horen mag ook maar hou het een beetje binnen de perken

Nog even onze themalijst herhalen en de deelnemers taggen:

1. John Milton: Art/slow burn horror (ook wel elevated horror volgens de snobs)

2. Shaky: found footage

3. Theunissen: Splatter/gore

4. Number23: 80s horror

5. Kondoro: zombies

6. joolstein: Folk horror

7. ikkegoemikke: 60s horror

8. Noodless: giallo

9. Hollywood007: feestdagen

10. Collins: haunted house

11. Woland: occult

12. wendyvortex: sci-fi horror

13. morpheus2000: animal horror

14. alexspyforever: shot on video horror

15. IH88: teen horror

16. dualcia: comedy horror

17. Shadowed: aquatic horror

18. Tanguy: Kannibalisme

19. Hans Landa: Torture horror

20. moviemike: space horror

21. jippie2010: religie en sektes

22. Shinobi: locked in a room

23. ZZ TOP: slasher

MovieMind

ibendb

bart007bond

Hieriskoetjeboe

john mcclane 2

Martijnn

Moeilijk om films te vinden binnen een bepaald thema, contacteer dan degene die het thema heeft gekozen.

Dan rest er mij enkel nog om jullie veel succes en vooral veel plezier te wensen. En dat de meest maniakale moge winnen!

Ready, set and dance with the devil (and pray that you will survive)

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

moviemike schreef:

Ik kon hier op dit forum die verhalen over John Milton niet geloven en dus heb ik even het profiel bezocht.

Ik kwam meteen bij recente stemmen uit en zag dat hij tweemaal na elkaar een Pinocchio-film heeft beoordeeld

Ik geef hier nu al op voor die eerste plaats

Als je echt wil winnen zeg dan maar dag aan uitslapen en sociaal leven. Een plaats bij de eerste 5 zou al heel mooi zijn voor een eerste keer want naast John Milton zijn er ook nog ikkegoemikke (die wel heel gemotiveerd is na iedereen te hebben verpletterd in de summer challenge), Noodless (meervoudig winnaar), Shaky (ook al winnaar geweest) en joolstein (die zelfs van op zijn werk kan kijken jaja). Je bent bij deze dus gewaarschuwd

john mcclane 2

• 3489 berichten
  • 6576 stemmen

Zin in ! Ik sta altijd te kijken wat voor mooie afbeeldingen er staan . Zelf al paar keer pogingen gedaan een afbeelding toe te voegen maar het lijkt wel doorgewinterde IT werk

Je hebt dus niet verplicht om thema’s toe te voegen ? Of te kijken ?

Of is dit dit keer wel erg belangrijk .

Ik heb inmiddels al een grote lading klaar liggen

Maar maak me geen illusies ..

jippie2010

• 2612 berichten
  • 8099 stemmen

Is het bij 31 films klaar? Of tel je door als je er meer gezien hebt?

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.