- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm challenge zomer 2016
Horrorfilm challenge zomer 2016
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Dat leek mij ook, maar mocht er toch anders besloten worden, dan zal ik daar niet over gaan zeuren.
-"Oh neeee, nu heb ik voor niets een film gekeken". Het zou niet gekker moeten worden
Uiteraard kunnen wij niet controleren of je een film exact na middernacht begint te kijken, maar we gaan uit van de eerlijkheid van onze deelnemers 
De reden waarom ik registraties pas toesta vanaf 27 juni 12 uur 's middags is dat de meeste van ons niet gaan controleren als er registraties in het midden van de nacht gebeuren en midden van de dag lijkt mij een mooie middenweg.
Nu goed als Miszmi er geen probleem mee heeft dan is dat voor mij OK, je hebt geluk dat zij jouw horrormama is ook al is ze een stuk jonger
Met je gat in de boter gevallen zeggen we hier in Vlaanderen 
En ja Flat Eric ik zal jou toewijzen aan Miszmi 
Kondoro0614 ja en de red devils hebben het alvast ook al goed ingezet
4-0!!!
Flat Eric
-
- 6443 berichten
- 1026 stemmen
Ik als het goed is! Ik zet je in ieder geval in het bestand. Mocht het veranderd zijn, zal alexspyforever het wel laten weten vermoed ik.
Prima!

Miszmi
-
- 3240 berichten
- 598 stemmen
Ik zal mijn recensie morgen na 12:00 wel plaatsen. Zo starten met Friday the 13th, voordat ik door al die delen heen ben, zijn we twee weken verder vermoed ik
.
En gefeliciteerd met België, Johan! Benieuwd hoe ver ze komen. Twijfel nog steeds of Duitsland of België mijn favoriet is.
John Milton
-
- 24220 berichten
- 13385 stemmen
Das Wachsfigurenkabinett (1924) - FTV - 5 punten - 27 juni 2016
Review: mijn eerste film uit de MM horrorchallenge was Paul Leni en Leo Birinsky's Das Wachsfigurenkabinett uit 1924, een stille Duits expressionistische film uit de de UFA stal. Het was de laatste film die Paul Leni in Duitsland maakte voordat hij voor The Cat and the Canary naar Amerika vertrok. Waxworks, zoals de film ook wel bekend is, kwalificeert zich voor deze challenge door de genre-aanduiding fantasy, horror op IMDb, maar het betreft hier in feite een anthology film met drie verhalen in één. Het smokkelen begint dus gelijk. Het is vooral de meer expressionistische laatste episode over Jack the Ripper die hem hieronder laat vallen.
http://i46.photobucket.com/albums/f135/Jeroen_Berndsen/image_zps5se90tik.jpeg
Das Wachsfigurenkabinett bevat maar liefst drie grote karakteracteurs uit de Duitse stille film: Emil Jannings, en Caligari's Conrad Veidt en Werner Krauss. Een jonge schrijver (Wilhelm Dieterle) wordt door de uitbater van een wassenbeeldenmuseum ingehuurd om verhalen voor bij de beelden te bedenken, om de kaartverkoop wat te stimuleren. Vervolgens krijgen we deze verhalen uiteraard voorgeschoteld. Jannings is Harun al-Rashid in een Duizend en een nacht verhaal. Veidt speelt Iwan de Verschrikkelijke in het tweede verhaal en in het laatste deel geeft Krauss gestalte aan niemand minder dan Jack the Ripper. Het vierde verhaal over Rinaldo Rinaldini (die ook door Dieterle gespeeld zou worden) sneuvelde door gebrek aan budget, hoewel zijn beeld nog wel zichtbaar is.
Das Wachsfigurenkabinett kijkt prima weg voor wie films uit deze periode een enigszins warm hart toedraagt. Er zijn betere films gemaakt in de jaren '20 en er zijn engere films gemaakt. Hij zal voor veel mensen wellicht te langzaam zijn, maar toch is hij alleen vanwege de acteurs en de expressionistische sfeer zeker het kijken waard.
3,5*
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Proficiat John Milton voor het afbijten van de spits. Registratie is prima en correcte toepassing van de punten, gelieve wel de afkorting "FTV" te gebruiken ipv "FW" voor een eerste kijkbeurt 
Ik heb de film ook gezien vorig jaar en kan me helemaal vinden in je review 
Night's Watch
-
- 1212 berichten
- 1200 stemmen
You're Next (2011) – FTV – 2 punten – 27 juni 2016
Ik ben met het kijken van You're Next al meteen met de eerste film van deze challenge afgeweken van mijn watchlist, maar heb zeker geen spijt van gekregen.
Het plot is niet bijster interessant maar er zitten toch een aantal leuke wendingen in, vooral Sharni Vinson zorgt dat deze wendingen goed uit de verf komen. De maskers vond ik goed passen en er zaten een aantal horrorfilm waardige moorden tussen (visdraad/blender). Prima begin van deze challenge.
HALVE TAMME. (moderator series)
-
- 13470 berichten
- 1305 stemmen
Sweatshop (2009) - RW - 1 punt - 27 juni 2016.

Review:
"The beast en zijn kornuiten
.''
Wat begint deze film met een lekkere openingsscène zeg.
Na de openingsscène wordt de kijker getrakteerd op 30 minuten niets, maar dan valt de 31ste minuut in met als gevolg dat de hel in alle felheid losbreekt. Je tv wordt dan overspoeld met veel sadistische martel
-trucjes en brute moorden (een genot om naar te kijken dus).
Verder zie je dat je niet met de professionele acteurs / actrices te maken hebt, want het acteren laat nogal eens te wensen over (niet als storend ervaren, dus ach).
Kortom kan ik mijn medegebruikers melden dat ik (voor de tweede keer) een fijne filmervaring achter de rug heb. Ik ben wederom tevreden, meer dan.
Sweatshop (2009) een bloederig festijn.
4,0*
Richard_Voorhees
-
- 2311 berichten
- 2135 stemmen
The Cat and the Canary (1927) - FTV - 5 punten - 27 juni 2016
Review
Deze door Paul Leni geregisseerde silent film, gebaseerd op een toneelstuk met dezelfde titel, is voor mij zo'n beetje de eerste full-length silent (horror)film die ik bekeken heb.
De ervaring was me dan ook best apart. Niet alleen moest ik wennen aan de continue muzikale begeleiding, maar ook het zeer expressievolle acteer werk was even een omschakeling.
De soundtrack wist me uiteindelijk wel te intrigeren, daar de kineast duidelijk met de muziek het verhaal probeerde te ondersteunen. Het acteer werk kwam dan al gauw wat cartoonesk op me over en was niet helemaal mijn smaak. Al moet ik wel zeggen dat de casting van de dienst meid perfect was voor deze film. Zij weet puur door haar uitstraling angstaanjagend over te komen en dat is een noemenswaardige prestatie.
Het verhaal is dan helaas wel weer erg dunnetjes. Misschien toen wel de eerste in zijn soort, maar heden ten dage hebben we al vele varianten op dit verhaal voorbij zien komen. Mede daardoor was de twist dan ook weinig verrassend en voor de oplettende kijker al ruim van te voren te voorspellen.
Jammer, want wat de maker dan wel weer verrassend goed doet is het maken van lange shots door creepy hallways met verschillende kleur tinten en de nodige aankleding (spinnenwebben).
Geen slechte kennismaking met de silent era films wat mij betreft, maar een hoogvlieger kan ik het ook niet noemen: 2,5*.
John Milton
-
- 24220 berichten
- 13385 stemmen
The Old Dark House (1932) - FTV - 5 punten - 27 juni 2016 (tussenstand totaal: 2 films, 10 punten)
http://i0.wp.com/moviessilently.com/wp-content/uploads/2014/08/old-dark-house.jpg
Review: James Whale, Carl Laemmle, Boris Karloff, Universal Pictures, Jaren '30. Iedere horrorfanaat die zijn geschiedenis kent moet op zijn minst bij enkele van die woorden wat enthousiast worden. Het verhaal is niet wat The Old Dark House de moeite waard maakt, maar meer wat Whale ermee doet, en de karakters waarmee hij het bevolkt. Karloff als butler in zijn eerste credited starring role na het succes van Frankenstein alleen al maakt het zowat de moeite waard. Bijzonder moment: opeens in een film uit '32 een van de karakters 'Singin' in the Rain' horen zingen, wat een nummer uit 1929 blijkt te zijn. Deze film was jarenlang verloren gewaand, tot tot een kopie opdook. Gelukkig maar. Het mag het niveau van Whale's Frankenstein films misschien niet halen, maar het is alsnog zeer genietbaar voor liefhebbers van de oude Universal stal.
Saillant detail: ik kwam er zojuist achter dat ik me een beetje aan de actrice die het oude vrouwtje in Titanic speelt heb lopen verlekkeren, die oude Rose die de diamant in het water laat vallen. Het is Gloria Stuart die hier in haar gloriejaren in een satijnen nighty rondhuppelt. You go, girl!
Vanmorgen dus gelijk maar de tweede horror erin gegooid op deze vrije maandag. Het begin is er, zogezegd. Organisatoren, is de manier waarop ik de tussenstand erbij heb gezet een goed idee?
Gang_Star
-
- 6837 berichten
- 3401 stemmen
Verdorie, ben ik eindelijk eens vroeg klaar met werken en dan zijn er al genoeg mensen mij voorgegaan met kijken 
Afbijten met Progeny (1998)
moviefreak#1
-
- 14390 berichten
- 25163 stemmen
Annabelle ( John R. Leonetti, 2014) FTV 2 punten 27 juni 2016
Behoorlijk flauwe spinoff/prequel van The Conjuring met zeer vlakke personages en eigenlijk weinig nieuws onder de zon. Oersaaie eerste vijftig minuten met enkele jumpscares op basis van harde muziek, daarna iets beter maar toen was ik er al redelijk klaar mee.
**/*****
Kondoro
-
- 11519 berichten
- 2861 stemmen
Challenge ziet er erg leuk uit zo. Vanavond na het leren maar even eentje aanzetten.
-
- 13470 berichten
- 1305 stemmen
The Prowler (1981) - RW - 2 punten - 27 juni 2016.

Review:
Damn right it's my fishing trip. And if you bother me about anything, Bill, I'll kick your
ass across the state line, okay?
Het script is aardig bedacht en sprak mij daarom ook enorm aan, maar helaas wordt
het op een zeer matige manier uitgevoerd. Daarbij komt ook nog eens kijken dat de
hoofdpersonages, het acteerwerk en de getoonde kills totaal niet interessant voor
mij waren om gedurende 87 minuten te volgen.
The Prowler (1981): Leuk om een keer gezien te hebben, niets meer en niets minder.
2 sterren van mijn kant.
(Totaal aantal punten H. T: 3).
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
John Milton tussenstand bijhouden is zeker goed, dat maakt het voor de organisatoren gemakkelijker. Deze film heb ik in april gezien, maar hij kon me weinig bekoren.
Richard_Voorhees jammer dat de film niet zo geslaagd was voor jou. Ik heb deze al een keer of 3 gezien en het is een van mijn favoriete silents. Vind deze wat atmosfeer betreft schitterend en ja natuurlijk de dienstmeid Mammy Pleasant is top! Misschien is The Bat (1926) meer iets voor jou. Dat heeft een verhaal dat het brein toch wat meer aan het denken zet.
joolstein
-
- 10828 berichten
- 8911 stemmen
Gvozdi (Nails) (2003) - FTV - 2 punten - 27 juni 2016
http://cs313122.vk.me/v313122519/6fe9/bSIN8PWRKmc.jpg
Review: Surrealistische film van Andrey Iskanov. Bijzonder sfeervolle aaneenschakeling van beelden. De beelden hadden volgens mij ook wel weg van Andy Warhols popart en Japanse invloeden. Ik zag zo voor me dat de film in een museum werd vertoont. De eerste kennismaking met deze regisseur en het beviel me goed! Ook de soundtrack was vet! Elektronische soundscapes die perfect paste bij de beelden. Door deze klanken kwamen de laatste 10 minuten zelf nog beter binnen!
joolstein
-
- 10828 berichten
- 8911 stemmen
Alucarda, la Hija de las Tinieblas (1978) -FTV - 3 punten - 27 juni 2016 (totaal 5 punten)
https://postvazut2.files.wordpress.com/2011/08/alucarda2bposter21.jpg
Review: Een Cult B-film. Persoonlijk staan films over heksen me wel aan. Echter bij deze film leek het net of dat ik naar toneelstuk dat vastgelegd op film aan het kijken was. De film is lekker bloederig(rode verf) en de mooie decors maken dat deze film toch nog dik in orde is. Niet voor mensen die allergisch zijn voor schreeuwende vrouwen. Die komen in de film in overvloed voor!
leatherhead
-
- 3556 berichten
- 1813 stemmen
Another (2014) - FTV - 2 punten - 27 juni 2016
http://3.bp.blogspot.com/-g8Cgz8m5lHU/U_43cy7T7MI/AAAAAAAAEvw/n_1c71eVbOU/s1600/Another.jpg
Review: Olijk kitschfestijn dat wel wat weg heeft van een Argento (maar wel minder sterk). Met véél creativiteit en schwung in elkaar gedraaid, al kwam het er niet altijd even lekker uit. Net iets te amateuristisch soms. Toch een apart en sfeervol horrorfilmpje dat meer gezien mag worden.
Gang_Star
-
- 6837 berichten
- 3401 stemmen
#1 Progeny (1998) 1,5* - FTV - 3 punten - 27 juni 2016

Review: Zonder enige verwachting aan deze film begonnen, aangezien ik niet bepaald een fan ben van het werk van Brian Yuzna. Deze poster heeft mij overgehaald om deze film te gaan kijken, ondanks dat ik het verhaal van te voren maar zeer matig vond. De film zelf is behoorlijk traag, ruim 40 minuten voordat er eindelijk een beetje spanning inkomt. Tussendoor zijn er nog een aantal scenes die duidelijk maken dat er te maken is met een buitenaardse levensvorm, maar het wordt gewoonweg niet spannend. De weinige momenten van gore zijn gelukkig een stuk beter geslaagd, de bevalling van de alien zag er prima uit en ook de scene met de echo was sterk. Het is dan ook jammer dat het qua sfeer ook zelden effectief is, want als totaalplaatje is Progeny een matige horrorfilm die weinig vormen van vermaak biedt. Een flinke tegenvaller.
Extra notitie: In de regels staat geen spoilers, maar toch heb ik spoilers toegevoegd. Ik ga er vanuit dat het wel toegestaan is om dit tussen spoilertags te plaatsen alexspyforever.
Miszmi
-
- 3240 berichten
- 598 stemmen
Friday the 13th (1980) - FTV - 3 punten - 27 juni 2016
Review: Een film die ik al langere tijd wilde kijken. Vroeger hadden we hem op DVD, maar zonder ondertiteling. Mijn Engels was toentertijd niet voldoende. De laatste jaren ben ik het eigenlijk een beetje vergeten, maar door deze challenge ben ik er nu toch aan begonnen. De film viel mij eigenlijk een beetje tegen. Tot de laatste vijftien minuten was er geen echt verhaal te vinden in de film, dit vond ik erg jammer. Tevens had ik verwacht meer van Jason te zien, ik had als enige voorbeeld Freddy vs. Jason, welke ik eerder wel heb gekeken. Mijn verwachtingen lagen erg hoog en dat is mijn struikelblok geweest. Veel fouten in de film, bijvoorbeeld geen stroom, maar in de weerkaatsing van het raam wel een lamp zien branden wat niet de olielamp was. Uiteindelijk heb ik vaker gelachen tijdens de film dan dat er spanning bij kwam kijken. Toch heb ik besloten om de rest wel te gaan kijken, ik heb vernomen dat er vanaf deel 3 meer van Jason te zien is. Ik ben benieuwd.
Miszmi
-
- 3240 berichten
- 598 stemmen
Friday the 13th Part 2 (1981) - FTV - 3 punten - 27 juni 2016 - Tussenstand: 6 punten
Review: Doordat ik deel 1 met teveel verwachtingen ben gaan kijken, had ik bij deze film minder hoge verwachtingen. Dit scheelde een hoop, maar wederom mistte ik het verhaal. Er was weinig verhaal in te vinden en niet echt vernieuwend ten opzichte van het eerste deel. Het verhaal begon redelijk met een terugblik naar deel 1, maar achteraf zag ik het verband daar niet zo van in. Ik had verwacht dat daarop verder zou worden gespeeld, maar er komt uiteindelijk gewoon een nieuw verhaal, althans, een nieuwe film. Ik heb het allemaal al eens eerder gezien in het vorige deel. Het einde voelt een beetje raar en niet compleet, het is onduidelijk wat er nu op het einde is gebeurd. Ik hoop dat ik hier in deel 3 antwoorden op krijg.
-
- 13470 berichten
- 1305 stemmen
Eden Lake (2008) - RW - 1 punt - 27 juni 2016.

Review:
''Intense filmervaring.''
E. L. (2008) trakteert de kijker op:
Goede acteurs / actrices, acteerprestaties die uitermate
geloofwaardig zijn, geweldige opbouw van spanning,
brute moorden en een beklemmende sfeer die je pas
loslaat als de film afgelopen is.
Geen vuiltje aan de lucht dus, 4 dikke sterren van mijn
kant voor Eden Lake (2008).
(Totaal aantal punten H. T: 4).
Gang_Star
-
- 6837 berichten
- 3401 stemmen
(Totaal aantal punten H. T: 4).
Ben ik nu gek, of snap ik dat hele puntensysteem niet? 3x een RW, hoe kun je dan 4 punten hebben, lijkt mij dat elke film dan evenveel punten oplevert 
-
- 13470 berichten
- 1305 stemmen
Gang_Star
-
- 6837 berichten
- 3401 stemmen
Aha thanks HALVE TAMME. ik moet nog even wennen aan al die regels 
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Ben ik nu gek, of snap ik dat hele puntensysteem niet? 3x een RW, hoe kun je dan 4 punten hebben, lijkt mij dat elke film dan evenveel punten oplevert
Regeltjes lezen best GS 
ik heb het niet te ingewikkeld gemaakt maar dan nog blijkbaar 
-
- 13470 berichten
- 1305 stemmen
Aha thanks HALVE TAMME. ik moet nog even wennen aan al die regels
Gang_Star
-
- 6837 berichten
- 3401 stemmen
Regeltjes lezen best GS 
ik heb het niet te ingewikkeld gemaakt maar dan nog blijkbaar
Vraag me niet waarom maar ik zat met RW is allemaal 1 punt in het hoofd. Maar heb mij blijkbaar vergist.
John Milton
-
- 24220 berichten
- 13385 stemmen
El Orfanato (2007) - FTV - 2 punten - 27 juni 2016 (tussenstand totaal: 3 films, 12 punten)
http://www.everythingscary.com/photos/albums/userpics/orphanage_6.jpg
Review: al jaren lag hij klaar, deze Spaanse door Guillermo del Toro geproduceerde mysterie/drama/horror. Van regisseur Bayona, zag ik al wel tweemaal Lo Imposible (2012), de tsunamifilm uit 2012 met Naomi Watts en Ewan McGregor. Die beviel míj in tegenstelling tot redelijk wat anderen wél goed, waardoor de wens om zijn 'doorbraakfilm' te kijken wat sterker werd. Na twee oudjes vannacht en vanmorgen was de tijd rijp voor iets recenters.
El Orfanato is een van de hoogst gewaardeerde recente films met horror als een van de genreaanduidingen op MovieMeter, en ook op ICheckMovies keert de film op drie lijstjes terug. Horror is over het algemeen niet het lievelingsgenre van veel critici, maar deze heeft een 87% fresh rating op Rottentomatoes. Een gelauwerde film dus, en ik snap best waarom. Vanaf het begin neemt Bayona rustig de tijd om het verhaal en de karakters op te bouwen, waarbij de sfeer langzamerhand steeds benauwender wordt. Visueel ziet alles er goed uit en ook de score mag er wezen. Zeker bij een horrorfilm niet geheel onbelangrijk. Het geluid speelt bij deze film sowieso een grote rol, van onheilspellend gekraak tot plots klinkende kinderstemmen. Belén Rueda speelt overtuigend als de geplaagde Laura, die door de gebeurtenissen in de film tot wanhoop gedreven wordt.
Een typische horror is het dan ook niet, al ben ik een paar keer mild geschrokken. Wel (en belangrijker) hebben meerdere malen de haren op armen en benen rechtop gestaan. Een goed teken. Ik zou El Orfanato typeren als een psychologisch dramamysterie met horrorelementen. Zijn moderne klassiekerstatus maakt hij voor mij echter net niet helemaal waar. Voor een 4* waardering zakt hij net wat teveel in rond het midden en vond ik het einde niet sterk genoeg, maar een welverdiende (ruime) 3,5* krijgt hij zeker.
Zo. En nu gaat John Milton weer 'nuttige' dingen doen. Zoals afwassen, boodschappen doen en koken. En vanavond is voor Game of Thrones en Sillicon Valley, so no more scary children for me. I hope... 
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Tamme en John Milton zijn bijzonder goed op dreef, met horten en stoten heb ik eindelijk mijn eerste film afgewerkt.
Gog (1954) - FTV - 4 punten - 27 juni
Deze film wordt hier enkel met sci-fi aangeduid en op imdb met liefst 3 waaronder horror maar dan weer geen sci-fi. De film is in de eerste plaats sci-fi met enkele milde horrorelementen. Het begint sterk met een mysterieuze moord op 2 wetenschappers, daarna krijg ik meer het gevoel dat ik naar een wetenschappelijke documentaire aan het kijken ben met diverse proefnemingen. Na een uur komt het dan toch los al had ik op dat moment al door wie de mysterieuze moordenaar is. Leuk om eens gezien te hebben. Dat de film erg obscuur is, was ook te zien aan de beeldkwaliteit.