- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm challenge zomer 2016
Horrorfilm challenge zomer 2016
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Zo mijn lijstje is klaar: Horrorfilm challenge zomer ...
Zal proberen zoveel mogelijk van deze films te kijken gedurende de zomer. Je wilt niet weten wat ik allemaal tegengekomen ben op de 'nog zien'-stapel, sommige liggen er nu al 3 jaar... Ik ben niet van plan om de hele zomer alleen maar horror te kijken en ik hou me ook niet perse aan dit lijstje. Aanvankelijk wou ik ook rewatches doen, maar die bewaar ik voor oktober 
Miszmi
-
- 3240 berichten
- 598 stemmen
Ik vind het ook prima om moviemeter en/of IMDb aan te houden. Ik denk dat dat voor ons als organisatoren ook makkelijker is. Ik ken bij lange na niet alle films die gekeken worden, dan moet ik straks nog op onderzoek uit of die bij één van de andere punten van toepassing is. Ik leg me er ook bij neer als er wordt gekozen om die punten wel mee te nemen, ik ben de moeilijkste niet.
Oktober zou voor mij ook niks zijn. Oktober is de eerste tentamenweek van het nieuwe jaar. Dus tegen die tijd veel te druk met school, evenals Bas dat is. Nu ben ik er slechts een week tussenuit met mijn zoon, als de Griezelbus onder horror valt, komt dat die week het dichtbij denk ik hahaha. De overige weken heb ik echter voldoende tijd om ''s avonds één of twee films op te pakken als ik zin heb
.
Ik neem trouwens aan dat bioscoopfilms ook tellen? Ga waarschijnlijk volgende week naar The Conjuring 2, maar als het niet telt, hoef ik hem hier ook niet mee te nemen 
tattoobob
-
- 8198 berichten
- 2562 stemmen
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Ik neem trouwens aan dat bioscoopfilms ook tellen? Ga waarschijnlijk volgende week naar The Conjuring 2, maar als het niet telt, hoef ik hem hier ook niet mee te nemen
Tuurlijk geldt een bioscoopfilm als het om horror gaat.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Volgende week wil ik ook naar The Conjuring 2 gaan
. Toch wel een beetje vanwege de challenge want anders had ik m wel laten liggen tot ie op DVD te huur was.
Gang_Star
-
- 6837 berichten
- 3401 stemmen
. Toch wel een beetje vanwege de challenge want anders had ik m wel laten liggen tot ie op DVD te huur was.
Te huur op dvd
Zijn er nog videotheken in Spanje?
Miszmi
-
- 3240 berichten
- 598 stemmen
Ik had het al met vriendinnen afgesproken, nu wordt het waarschijnlijk over drie weken, maar dat geheel terzijde
. Geeft mij de tijd om deel 1 volgende week te gaan kijken. Ooit mee begonnen, na 5 minuten werd zoonlief wakker en nooit afgekeken hahahaha.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Ik had het al met vriendinnen afgesproken, nu wordt het waarschijnlijk over drie weken, maar dat geheel terzijde
. Geeft mij de tijd om deel 1 volgende week te gaan kijken. Ooit mee begonnen, na 5 minuten werd zoonlief wakker en nooit afgekeken hahahaha.
Lol, ik had die beter na 5 minuten al afgezet, want ik vond er echt geen bal aan 
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Ik heb daarom mijn "filmkijkstrategie" maar veranderd, nu pak ik vooral arthouse in de bioscoop omdat die niet in de videotheek uitkomt, en bewaar ik het popcornvermaak voor de videotheek.
Gang_Star
-
- 6837 berichten
- 3401 stemmen
Voor 50 cent huren, dat is wel een wereld van verschil met wat hier in Nederland toen een dvd kostte om te huren. Zo blijft de markt daar dus aardig op gang. Geen toekomst qua fysieke drager in het ene land, maar juist wel in een ander land. Ik sta daar toch een beetje van te kijken, videotheken in Spanje. Dacht eigenlijk dat het wel overal zo zou zijn gegaan met de videotheken zoals dat hier is gegaan.
Miszmi
-
- 3240 berichten
- 598 stemmen
Lol, ik had die beter na 5 minuten al afgezet, want ik vond er echt geen bal aan
Hahaha, ik heb alleen het voorstukje gezien zeg maar en toen ze die twee hoofdpersonages voorstelden heb ik hem uitgezet. Nooit meer opgepakt, maar wil hem alsnog wel graag zien. Dat zijn toch wel de soort films die ik kijk in het horror genre, maar zal ook zeker veel Stephen King oppakken tijdens de challenge. Zal alleen een hele enkele zijn die ik nog niet gezien heb 
Kondoro
-
- 11519 berichten
- 2861 stemmen
Hahaha, ik heb alleen het voorstukje gezien zeg maar en toen ze die twee hoofdpersonages voorstelden heb ik hem uitgezet. Nooit meer opgepakt, maar wil hem alsnog wel graag zien. Dat zijn toch wel de soort films die ik kijk in het horror genre, maar zal ook zeker veel Stephen King oppakken tijdens de challenge. Zal alleen een hele enkele zijn die ik nog niet gezien heb
Misschien is het handiger maar, sowieso wel leuker om inderdaad voorafgaand deel twee nummer één even te kijken. Je krijgt inderdaad een introductie dat handig is om deel twee verder mee te kijken.
Overigens beiden prima films.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Dat zijn toch wel de soort films die ik kijk in het horror genre,
Wat voor soort films bedoel je dan, films met paranormaal/bovennatuurlijk thema of jump scare stuff?
Miszmi
-
- 3240 berichten
- 598 stemmen
Wat voor soort films bedoel je dan, films met paranormaal/bovennatuurlijk thema of jump scare stuff?
Beide dus. Paranormal Activity, Poltergeist en dat soort films vind leuk, maar ook met een film als The Blair Witch Project of A Nightmare on Elmstreet kan ik mij prima vermaken.
Ik zie zelf alleen niet zo snel wat er onder 'Jump scare stuff' valt, ik ben zo'n type dat nooit schrikt en een ander keihard uitlachen omdat diegene schrikt
. Ik ben nog steeds op zoek naar de eerste film die ik daadwerkelijk eng vind. Drag me to hell moest eng zijn, maar vond ik ook absoluut niet bijzonder.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Beide dus. Paranormal Activity, Poltergeist en dat soort films vind leuk, maar ook met een film als The Blair Witch Project of A Nightmare on Elmstreet kan ik mij prima vermaken.
Ik zie zelf alleen niet zo snel wat er onder 'Jump scare stuff' valt, ik ben zo'n type dat nooit schrikt en een ander keihard uitlachen omdat diegene schrikt
. Ik ben nog steeds op zoek naar de eerste film die ik daadwerkelijk eng vind. Drag me to hell moest eng zijn, maar vond ik ook absoluut niet bijzonder.
Met andere woorden je kijkt zoals ik geen horror omdat je het eng vindt of er van wil schrikken, eerder voor de entertainment factor. Vind ik een heel goede reden. Mensen die mopperen dat een horrorfilm niet eng genoeg is vergeten dat angst heel subjectief is. Ik kijk graag horror omdat er veel meer thema's en verhalen in zitten die mij aanspreken dan in andere genres.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Ik kijk graag horror omdat er veel meer thema's en verhalen in zitten die mij aanspreken dan in andere genres.
Ben het daar mee eens, eng vind ik eigenlijk geen enkele film, soms ben ik dan teleurgesteld omdat mensen een film een bepaalde reputatie geven (The Exorcist, totaal niet eng vind ik, maar wel erg goed). Zelf kijk ik vooral horror om de sfeer die dat soort films uitstralen. En ook omdat ik vind dat een film wat met je moet doen, het moet bepaalde emoties overbrengen. In Horror staan angst en de dood centraal en komt dat dus vrijwel altijd aanbod. De entertainment factor zit wat mij betreft in fascinatie in mysterieuze zaken en goede effecten en kill scènes. Van die moderne horror met CGI jump-scares houd ik niet, ik vind bij een horror-film cinematografie en dergelijke ook erg belangrijk. Als de sfeer heel sterk is wil ik slecht acteerwerk en goedkoopheid nog wel eens door de vingers zien...
Miszmi
-
- 3240 berichten
- 598 stemmen
Mensen die mopperen dat een horrorfilm niet eng genoeg is vergeten dat angst heel subjectief is.
Dat mopperen heb ik inmiddels wel afgeleerd, in mijn puberteit ergerde ik mij wel vaak dat films niet eng waren. Inmiddels heb ik me erbij neergelegd dat ik geen horror hoef te kijken omdat het als 'eng' staat aangeschreven. Zoals jij ook zegt, angst is subjectief. Ik ken mensen die na een horrorfilm niet meer over straat gaan, in het donker dan, maar ook mensen zoals ik, die er geen minuut wakker van ligt. Het scheelt misschien ook dat ik ermee ben opgegroeid, mijn oudste broer en ik schelen 7 jaar en hij was in zijn puberteit alleen maar met horrorfilms bezig en ik keek ze geregeld mee.
Ik kan me niet meer herinneren of ik het toen echt eng vond, ik zal het vast en zeker wel spannend hebben gevonden. Het was ook geen uitzondering als Freddy Krueger in mijn dromen voorkwam
. Ik heb van nature sowieso weinig angsten, alleen spinnen ben ik als de dood voor. Zal ook nooit een film kijken met spinnen erin, dan ben ik daadwerkelijk bang 
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Nogmaals de toewijzingen, update tot op vandaag
Toegewezen aan alexspyforever:
Toegewezen aan baspls:
Toegewezen aan Boeikens:
Toegewezen aan Miszmi:
alexspyforever
Mensen kunnen zich blijven inschrijven zolang de challenge loopt...
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Morgen 27 juni gaan we dus officieel van start, vanaf dan kunnen er horrorfilms worden gekeken en geregistreerd. Registraties kunnen worden gedaan vanaf 12 uur.
Hier dus nog eens de regels, hopelijk deze keer zonder fout:
Regels (opgesteld door organisatoren alexspyforever, baspls, Boeikens en Miszmi)
Doel:
* Zoveel mogelijk verschillende horrorfilms kijken in een tijdspanne van iets meer dan 2 maanden (66 dagen)
* Het kijken van een film levert 1 of meer punten op
* Er is GEEN verplichting om elke dag van de aangegeven periode een horrorfilm te kijken. Of je er nu slechts 1 of 100 kijkt, maakt niet uit. Iedereen die een horrorfilm kijkt in deze periode en dit registreert zal in het eindklassement worden opgenomen.
* Deelnemen is belangrijker dan winnen: het is een kans om ervaringen uit te wisselen, kijklijstjes te reduceren, aanbevelingen te krijgen en te geven, nieuwe films te ontdekken...
Periode:
* 27 juni tot en met 31 augustus 2016
* Inschrijven kan vanaf 21 juni 2016 en dit zolang de challenge loopt
Aan welke voorwaarden moet worden voldaan?
* Langspeelfilms (minstens 45 minuten)
* De film moet in zijn geheel worden bekeken zodanig dat een korte review kan worden gegeven
* Moet aan de definitie horror voldoen
Definitie horror
Wat verstaan we onder horror?
We hebben deze definitie vanwege teveel discussie heel sterk vereenvoudigt
Op MovieMeter en/of IMDb ingeschreven als horror (ook als we hier niet altijd mee akkoord gaan)
Worden niet aanvaard:
* Kortfilms (minder dan 45 minuten)
* Afleveringen van series zelfs indien deze langer zijn dan 45 minuten
* Langspeelfilms die niet aan de bovenvermelde horrordefinitie voldoen
* Bij twijfel kan de filmkeuze steeds worden voorgelegd aan de organisatoren
Puntenverdeling:
* Films tot en met het jaar 1939: 4 punten
* Films vanaf het jaar 1940 tot en met 1969: 3 punten
* Films vanaf het jaar 1970 tot en met 1999: 2 punten
* Films vanaf het jaar 2000: 1 punt
* Een extra punt voor een film die je voor de eerste keer kijkt
* 2 of meer keer dezelfde film kijken binnen de aangegeven periode levert geen punten op
Hoe de bekeken films registeren?
* Door een bericht te plaatsen in dit topic
* Van elke bekeken film vermeldt de deelnemer de titel, jaartal, een korte review (minstens elementen die je goed en/of niet goed vond, geen spoilers), of je de film voor de 1ste keer hebt gezien of herbekijkt, het aantal punten dat de film oplevert en de datum dat je deze hebt bekeken
* Een film die je een 1ste keer kijkt geef je aan met FTV (first time view), een film die je herbekijkt met RW (re-watch)
* Het is toegestaan om films bekeken over meerdere dagen te bundelen in één bericht
* Berichten geplaatst voor 27 juni en na 31 augustus worden niet in rekening gebracht, leveren dus geen punten op
* Registraties die niet volgens de regels zijn worden niet in rekening gebracht, de persoon in kwestie kan een foutieve registratie corrigeren
Een concreet voorbeeld van een registratie (opgesteld door baspls). Het mag ook korter dan dit:
Frankenstein (1931) - RW - 4 punten - 30 April 2016
Review: Klassieke horror-film met Boris Karloff, bijzonder sfeervol. Persoonlijk vind ik het toch een van de allerbeste Universal-horrors. De scène waar Frankenstein bloemetjes in het water gooit vond mooi uitbeelden wat voor onbegrepen wezen het is...
Ook ik heb een 2-tal voorbeelden opgesteld verder terug in dit topic. Het makkelijkste is een review te schrijven bij de betreffende film en dan te verwijzen hiernaar via een permalink, om dubbel werk te vermijden.
De organisatie:
* ziet erop toe dat de challenge volgens de regels verloopt
* mag ook zelf deelnemen aan de challenge (en alle 4 doen ze dus mee)
* kan een registratie in twijfel trekken en weigeren als deze niet aan de horrordefinitie voldoet (ook indien de registratie door een organisator werd gedaan)
* heeft de macht om deelnemers die herhaaldelijk de regels overtreden te diskwalificeren
* houdt van elke deelnemer de registraties bij en maakt de tussentijdse puntentotalen op
* maakt het eindklassement op na 31 augustus
* indien mogelijk wordt wekelijks een tussenstand opgesteld
Ik wens iedereen alvast veel succes en vooral veel kijkplezier 
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Dus even voor de duidelijkheid, Afleveringen van Masters of Horror tellen dus ook niet mee. Bijvoorbeeld John Carpenter's Cigarette Burns (2005), dit lijkt een film, maar is eigenlijk een aflevering van die serie.
John Milton
-
- 24220 berichten
- 13385 stemmen
En het is echt vanaf 12 uur morgenmiddag? Wordt daar niet toch stiekem 00.00 uur mee bedoeld? 
Ik kom nu net uit het werk, misschien dat ik er straks nog wel eentje ingooi, morgen toch vrij. Ik dacht dan kan ik gelijk BAM van start 
Night's Watch
-
- 1212 berichten
- 1200 stemmen
En het is echt vanaf 12 uur morgenmiddag? Wordt daar niet toch stiekem 00.00 uur mee bedoeld? 
Ik kom nu net uit het werk, misschien dat ik er straks nog wel eentje ingooi, morgen toch vrij. Ik dacht dan kan ik gelijk BAM van start
Ik had exact dezelfde gedachte, maar je was me voor 
Miszmi
-
- 3240 berichten
- 598 stemmen
Wie adopteert mij eigenlijk?
Ik als het goed is! Ik zet je in ieder geval in het bestand. Mocht het veranderd zijn, zal alexspyforever het wel laten weten vermoed ik.
Ik denk toch echt dat hij 12:00 's middags bedoelt, maar ik heb er persoonlijk geen problemen mee als vannacht de eerste berichten al komen.
John Milton
-
- 24220 berichten
- 13385 stemmen
En laat jij nu net mijn horrormammie zijn 
Mooi!
Dan ga ik er zo nog even voor zitten met een flesje Pinot Grigio. Hoort eigenlijk bier en chips bij, of een whiskytje, maar dat is er niet. Slecht voorbereid, Milton.
Miszmi
-
- 3240 berichten
- 598 stemmen
Ik beslis natuurlijk niet alleen, maar ik zie zelf het probleem niet zo. Als er vannacht nog een film gekeken wordt, kan de recensie + overige informatie net zo goed ook gelijk geplaatst worden in mijn ogen. Zal de punten hoe dan ook toekennen, aangezien het na middernacht is gekeken.
John Milton
-
- 24220 berichten
- 13385 stemmen
Dat leek mij ook, maar mocht er toch anders besloten worden, dan zal ik daar niet over gaan zeuren.
-"Oh neeee, nu heb ik voor niets een film gekeken". Het zou niet gekker moeten worden 
Miszmi
-
- 3240 berichten
- 598 stemmen
Dat leek mij ook, maar mocht er toch anders besloten worden, dan zal ik daar niet over gaan zeuren.
-"Oh neeee, nu heb ik voor niets een film gekeken". Het zou niet gekker moeten worden
Oh, ik ook niet hoor. Ik ben de moeilijkste niet hahaha. De film zal je echter sowieso niet voor niks kijken. Er wordt slechts gesproken van het plaatsen van de recensie na 12:00, dit betekent dus wel dat je de film voor die tijd al gezien kan hebben, zoals jij dus zo nog gaat doen. Zolang de film na 0:00 gestart wordt, is er geen enkel probleem in de punten. Het gaat slechts om het plaatsen van de recensie na 12:00, waar ik dus geen moeite mee heb als dat al eerder gebeurt.
John Milton
-
- 24220 berichten
- 13385 stemmen
Got it. Kan ik nog rustig even moviemeteren en ICM-en voor ik hem start!