• 15.896 nieuwsartikelen
  • 178.633 films
  • 12.251 series
  • 34.041 seizoenen
  • 648.426 acteurs
  • 199.171 gebruikers
  • 9.382.726 stemmen

Knock-Out: Horror (2011)

zoeken in:

mikey

• 28995 berichten
  • 5145 stemmen

Friday? Toevallig die met de heggeschaarscene?

Onderhond

• 87601 berichten
  • 12861 stemmen

yeyo schreef:

Dat het nergens voor nodig is om tot vervelens toe het genre van films in twijfel te trekken, gewoon omdat je ze slecht vindt.

Moest ik dat doen zou ik Zombi 2 ook niet als horror omschrijven ... maar denk er gerust het jouwe van.

FillumGek

• 8987 berichten
  • 3398 stemmen

8-8 he jongens...

yeyo

• 6353 berichten
  • 4620 stemmen

Onderhond schreef:

Moest ik dat doen zou ik Zombi 2 ook niet als horror omschrijven ... maar denk er gerust het jouwe van.

So what? Ik zeg toch ook niet dat je het altijd doet. Maar je beseft toch zelf ook wel dat het inconsequent is om de ene psycho-horror tot het genre te laten behoren, maar de andere niet. Je gebruikt het gewoon als extra 'argument' om films die je niet aanstaan verder in de grond te boren.

Bottleneck

• 8233 berichten
  • 2117 stemmen

dutchtuga schreef:

(quote)

Maar het is het perspectief wat de ervaring echt compleet teniet doet. Het is hetzelfde als in een bepaald Friday the 13th-deel. Vind het goedkoop en van weinig bewondering voor het genre getuigen.

Het moment was flauw maar in principe is het niet eens een heel ander trucje dan bijv. Psycho deed (maar veel beter natuurlijk). Buiten dat blijft er zoveel moois over van HT toch, had op mijn beleving amper invloed in ieder geval

Onderhond

• 87601 berichten
  • 12861 stemmen

yeyo schreef:

Maar je beseft toch zelf ook wel dat het inconsequent is de ene psycho-horror tot het genre te laten behoren, maar de andere niet.

Niet als de ene film voor dik 3/4 speelduur op horror leunt en de andere amper 15 minuutjes nee. Dat heb je nu eenmaal met cross-overs, als de verdeling niet evenredig is dan valt zo'n film nu eenmaal meer in de ene categorie dan in de andere.

Heeft niks met voorkeuren of MTV editing (blijft een vaag argument) te maken.

yeyo

• 6353 berichten
  • 4620 stemmen

Het heeft duidelijk wel met voorkeur te maken, want je komt er enkel op de proppen mee bij films die je slecht vindt (en oud zijn). Repulsion behoort niet tot een ander genre tijdens het eerste uur, maar heeft enkel een ongewoon lange opbouw.

dutchtuga

• 16970 berichten
  • 4101 stemmen

Bottleneck schreef:

(quote)

Het moment was flauw maar in principe is het niet eens een heel ander trucje dan bijv. Psycho deed (maar veel beter natuurlijk). Buiten dat blijft er zoveel moois over van HT toch, had op mijn beleving amper invloed in ieder geval

Het is me ook pas bij herziening echt gaan irriteren.

Onderhond

• 87601 berichten
  • 12861 stemmen

yeyo schreef:

want je komt er enkel op de proppen mee bij films die je slecht vindt (en oud zijn)

Nee hoor, heb bijv tegen La Vie Nouvelle als Requiem fa Dream gestemd, tov films die ik slechter vond, maar als horror beter kon waarderen. Heb ik ook telkens duidelijk vermeld.

yeyo

• 6353 berichten
  • 4620 stemmen

Oké, dat klinkt zeer redelijk. Maar je moet begrijpen dat het soms overkomt als natrappen.

Threeohthree

• 5557 berichten
  • 2935 stemmen

Rubber (2010) - Zombie 2 (1979)

8-8

maxcomthrilla

• 15579 berichten
  • 2847 stemmen

dutchtuga schreef:

Ook dat nog. Geforceerde twists

Maar ondertussen wel Martyrs in je Top 10 hebben staan.

Haute Tension

the pope

• 5380 berichten
  • 2398 stemmen

8-9

dutchtuga

• 16970 berichten
  • 4101 stemmen

maxcomthrilla schreef:

Maar ondertussen wel Martyrs in je Top 10 hebben staan.

Beetje nutteloze vergelijking. Twee totaal verschillende films. Martyrs is een film met twee segmenten, niks geforceerde twists. Haute Tension borduurt gewoon voort op de hype die met Se7en en The Usual Suspects is ingezet.

Lord Flashheart

• 6454 berichten
  • 2375 stemmen

En voor de rest leent Haute Tension alles bij z´n Amerikaanse klassieke tegenhangers als The Texas Chainsaw Massacre. Maar alleen omdat het een Franse film betreft krijgt het bij sommige lieden zoveel extra krediet. (en niet te vergeten wat hippe MTV-clipjes editing)

Tonypulp

• 21231 berichten
  • 4608 stemmen

Maar alleen omdat het een Franse film betreft krijgt het bij sommige lieden zoveel extra krediet.
Lijkt me uitgesloten.. één van je vele complot theorieën ?

FillumGek

• 8987 berichten
  • 3398 stemmen

Eerst waren het de Azië fans en nu de liefhebbers van Franse films...

Threeohthree

• 5557 berichten
  • 2935 stemmen

@LF: Zag je reactie net ook even bij de KO europese cinema, maar denk je nou echt dat Small Gods of Haute Tension hoger worden gewaardeerd omdat het uit een specifiek land komt?

Lord Flashheart

• 6454 berichten
  • 2375 stemmen

Gewoon een feit Jeroentje. De meeste horrorfilms halen amper de drie sterren, behalve als het Frans is. Dan is het ineens Kunst met een hoofdletter K blijkbaar. Uiteraard hebben de heren van het bekende clubje (met alpinopet en ringbaardje) dat goed gezien, ik zou niet durven twijfelen aan hun kunstenaarsoog. Misschien leuk om een keer een MM meeting in het Booymans te organiseren; ze hebben daar een geweldig kunstzinnige Pindakaasvloer.

Lord Flashheart

• 6454 berichten
  • 2375 stemmen

Threeohthree schreef:

@LF: Zag je reactie net ook even bij de KO europese cinema, maar denk je nou echt dat Small Gods of Haute Tension hoger worden gewaardeerd omdat het uit een specifiek land komt?

Ja. Niet voor niets sprak en spreekt de culturele elite van Europa al eeuwen Frans.

Threeohthree

• 5557 berichten
  • 2935 stemmen

Ik zal je dan uit de droom helpen want dat heeft vooralsnog gewoon met de uitwerking van bepaalde elementen te maken. "Een Franse stijl inderdaad!" kan gezegd worden. In dat geval zijn er zat Franse (horror) films waar ik een schurft hekel aan heb, Haute Tension bijvoorbeeld.

Bottleneck

• 8233 berichten
  • 2117 stemmen

Lord Flashheart schreef:

En voor de rest leent Haute Tension alles bij z´n Amerikaanse klassieke tegenhangers als The Texas Chainsaw Massacre. Maar alleen omdat het een Franse film betreft krijgt het bij sommige lieden zoveel extra krediet. (en niet te vergeten wat hippe MTV-clipjes editing)

HT heeft dan ook een bepaalde 'stijl' die enkele Franse/Europese films hebben, dat valt je toch wel op mag ik hopen. Wat niet wil zeggen dat elke Franse horror/thriller gelijk goed is want er zijn er zat die het proberen maar het niet lukt. Ik zit zelfs al een aardige tijd te wachten op de volgende hit mocht die er nog komen.

edit wat Boogeyman ook zegt

Lord Flashheart

• 6454 berichten
  • 2375 stemmen

FillumGek schreef:

Eerst waren het de Azië fans en nu de liefhebbers van Franse films...

Ik zet al jaren Azië tussen haakjes (Azië). Het extremistische groepje filmliefhebbers kenmerkt zich vooral door "Style over Substance"; iets wat je voornamelijk in de Aziatische cinema terugvindt, maar zich daar zeker niet tot beperkt. Sommige European arthouse en American Independent films horen daar ook zeker bij.

Threeohthree

• 5557 berichten
  • 2935 stemmen

En dat zelfde liedje gaat ook op bij een aantal Franse horrorfilms. En om die zelfde reden worden ze (door mij) goed bevonden, dat lijkt me duidelijk. Maar niet omdat het nu gelabeld wordt met 'Frankrijk' of 'Japan'.

Lord Flashheart

• 6454 berichten
  • 2375 stemmen

Behalve de taal is mij niet opgevallen wat er nu zo typisch (Frans) is aan de moderne Franse horrorfilm. Stuk voor stuk prima films, daar niet van, maar zeker niet beter of anders dan oudere Amerikaanse werken. Of het moet de moderne editing, camerawerk e.d. zijn, maar die vind je ook terug in moderne Amerikaanse horror.

Bottleneck

• 8233 berichten
  • 2117 stemmen

Vaak hoog tempo/korte speelduur, zenuwachtige score, realistische alledaagse of zelfs lelijke pesonages zonder opsmuk, in-your-face hard geweld, geen melodramatisch gedoe en/of lange opbouw, etc. Niet bepaald typische dingen voor oude (Amerikaanse) horror maar in europese films zijn ze vaak wel allemaal tegelijk aanwezig

Threeohthree

• 5557 berichten
  • 2935 stemmen

Voor mij is elke horrorfilm anders. Maar het moge duidelijk zijn dat ik de moderne horror hoger heb zitten dan de gemiddelde klassieker. Daarbij speelt de stijl van filmen een grote rol, maar ook de spanningsopbouw, gore-gahalte en layout. En uiteraard de door Bottleneck zojuist genoemde elementen.

Glacius

• 4299 berichten
  • 3034 stemmen

dutchtuga schreef:

(quote)

Enkel het begin.

De gehele film is een slasher... Hoezo alleen het begin? Er zit gewoon een psychologisch aspect aan het plot, maar dat heeft niks te maken met het subgenre.

Glacius

• 4299 berichten
  • 3034 stemmen

Lord Flashheart schreef:

Beetje onzin. Een film als Ils geef ik bijvoorbeeld ook niet meer dan 3 sterren. Martyrs, L'Interieur en HT idd 4 sterren. Maar Sheitan en Frontiére(s) 3,5 ster.

dutchtuga

• 16970 berichten
  • 4101 stemmen

Glacius schreef:

(quote)

De gehele film is een slasher... Hoezo alleen het begin? Er zit gewoon een psychologisch aspect aan het plot, maar dat heeft niks te maken met het subgenre.

Het is jammer dat je niet teveel kan zeggen over het einde zonder in spoilers te vervallen. Maar 'gewoon'? Nee, Aja barst van de pretentie met dat einde. Bij herziening is het werkelijk tenenkrommend, ook de overacting van dat wijf. En dan moeten we het nog serieus nemen ook. Nee, mag mij had het begin gewoon doorgezet moeten worden, zonder idiote plottwist. Een echte slasher had die chick allang afgemaakt

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.