• 12.883 nieuwsartikelen
  • 168.854 films
  • 11.058 series
  • 31.703 seizoenen
  • 628.871 acteurs
  • 196.076 gebruikers
  • 9.175.625 stemmen

Monty Python

zoeken in:

Pastichio Rocker

• 6344 berichten
  • 0 stemmen

AC/DC

• 420 berichten
  • 0 stemmen

Hahaha, geniaal

AddictedToMovies

• 1780 berichten
  • 0 stemmen

Eén van m'n favoriete idiote sketches

kaztor

• 235 berichten
  • 146 stemmen

Ik heb die Monster Box op het oog met alle Python-films and sketches. Nu relatief goedkoop te krijgen, trouwens.

Gizzmann

• 5617 berichten
  • 2683 stemmen

Eigenlijk een veel te flauwe grap, maar Palin weet het geweldig leuk te brengen Vooral in de aflevering zelf werkt het briljant.

Dit is er eentje die bijna nooit word genoemd, maar ik vind hem toch echt erg leuk:

candymancandyman

• 290 berichten
  • 2175 stemmen

We want bwyan.

Gizzmann

• 5617 berichten
  • 2683 stemmen

Geen idee waarom, maar deze vind ik ook ECHT heel erg grappig (eigenlijk had dat liedje aan het eind van mij geeneens gehoeven).

Metalfist

• 12407 berichten
  • 3964 stemmen

Geweldig! Dit kan erg leuk gaan worden

Metalfist

• 12407 berichten
  • 3964 stemmen

Ben nu al een aantal avonden bezig met Almost the Truth (de lange versie van ongeveer 6 uur) en daar blijkt maar uit hoe geniaal de zes mannen bij elkaar waren. Ik heb wel ongeveer alles gezien van films maar sommige zijn zo enorm lang geleden dat ik er niet op heb gestemd. Flying Circus blijft echter mijn favoriet van hun vanwege een aantal ge-ni-ale sketches zoals de Self Defence Class, Dead Parrot, Spanish Inquisition, ...

Voor de geïnteresseerden: ik heb bij de Almost the Truth documentaire 4 links gezet naar een debat van Cleese en Palin tegen twee religieuze types vanwege Life of Brian. Ik heb alleen nog maar wat highlights gezien maar Cleese en Palin lijken de twee ander compleet te kraken

Mochizuki Rokuro

• 18926 berichten
  • 15496 stemmen

Gisteren en vandaag vier hele episodes uit het tweede seizoen gekeken. Vooral die met sketches die hier genoemd worden. En enkele met 'undertakers'-scènes erin.

Eerst #26, Royal Episode 13: Nogal langdradig en flauw bij de opening met de 'Coal Mine', maar de drie opeenvolgende nonsens met Man Who Speaks Only End/Beginning/Middle of Words zijn leuk. Dan is het weer wat aanmodderen, al blijven ontploffingen ('Exploding Version of Blue Danube') altijd erg leuk. De Undertaker Sketch in deze episode is mager ook al is dit (denk ik) een zeldzame sketch waarin het zaal publiek betrokken wordt. Hospital Run heeft nog wel aardige momenten trouwens.

Toen #21, Archaelogy Today: Eigenlijk is deze hele episode sterk, Silly Vicar, en de meeste animaties zijn goed. Tussendoor een hoogtepunt met de Mosquito Hunters (ontploffingen!!), maar het einde is het best. Vanaf Mrs. Thing en Mrs. Entity is het één absurd hoogtepunt vooral met Beethoven's Mynah Bird en het hele vervolg met componisten is grandioos.

Vervolgens #16 Déjà Vu en #17 Buzz Aldrin Show. Vooral die tweede is weer van hoog niveau. De start is sterk met de geschiedenis van Masons (vrijmetselaars), zowel de cartoons als de sketches, maar de finale met de Chemist Sketch (alle sketches kennen de bekende intro's van de mannetjes met zakdoeken (de Gumby's)) vond ik briljant. Het ontaardt, net als Beethoven's Mynah Bird met enkele losse flodders die erop voortborduren. Vrolijk en weergaloos chaotisch (met steeds Less Naughty Chemists). En toch komt het ook nog een beetje samen met Police Constable Pan-Am. Heerlijk.

Op naar meer.

Mochizuki Rokuro

• 18926 berichten
  • 15496 stemmen

En Episode 11 The Royal Philharmoic Orchestra Goes to the Bathroom er gelijk maar aan vast geplakt. Twee lange episodes spelen hier de hoofdrol: 'Agatha Christie Sketch' met een stamelende John Cleese en een hoop dode rechercheurs en constables. Én de 'Interesting People' sketch met Palin als talkshow host die nog sneller onderwerpen afraffelt dan Matthijs van Nieuwkerk. De meeste gasten zijn erg leuk. Idle is sterk als Invisible Mr. Watson, Cleese schreeuwt, maar is vooral top als man die een kat influenza kan bezorgen en een hoop nonsens verder. Alle epsiodes worden omkleed met veel Undertakers grappen, waarbij vooral de vermoeide dragers leuk zijn. Het geheel gaat een beetje uit als een nachtkaars. O ja en er is een bekend Cleese personage: de voetballer Jimmy Buzzard.

Metalfist

• 12407 berichten
  • 3964 stemmen

Geen idee wat daar van is gekomen (er is wel een poster van uitgebracht maar wordt in onderstaand artikel niet besproken) maar een reünie zit er blijkbaar echt wel aan te komen:

Monty Python 'reuniting': Comedy group reforming after 30 year break, report claims - Mirror Online - mirror.co.uk

Hannibal

• 9174 berichten
  • 3128 stemmen

Monty Python komt weer bij elkaar voor theatervoorstelling - Cultuur - VK - volkskrant.nl

Terry Jones: 'Ik ben er erg enthousiast over', zei Jones. 'Ik hoop dat we er veel geld mee verdienen, ik hoop dat ik mijn hypotheek kan afbetalen.'

Metalfist

• 12407 berichten
  • 3964 stemmen

Ik heb alleen maar de laatste 10 minuten van de press conference gezien (damn you sollicitatiegesprek!), iemand die een linkje heeft naar de volledige conference?

Metalfist

• 12407 berichten
  • 3964 stemmen

Held! Ik had al gezocht maar niets gevonden, nu blijkt het ineens op YT te staan De enige die ik vond was al terug verwijderd.

thunderball

• 5741 berichten
  • 1380 stemmen

Vooral die opmerking tegen die Spaanse journaliste was briljant!

moviefreak#1

• 14334 berichten
  • 23375 stemmen

Die had je natuurlijk niet verwacht

thunderball

• 5741 berichten
  • 1380 stemmen

Hahaha!! Nee, je verwacht immers nooit de Spa...

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Heeft iemand anders hier de show gezien die ze afgelopen jaar opvoerde in de O2 Arena, die in sommige bioscopen in Nederland is vertoond als Monty Python Live (Mostly) en die nu de ronde maakt op Film1?

Ik zag hem en kan toch niet een gevoel van teleurstelling onderdrukken. De bekende sketches zijn nog steeds leuk en het was zeker aardig om ze weer opgevoerd zien worden. De Pythons hebben nog steeds genoeg komische timing om dit goed over te brengen.

Echter knaagde er iets. Ik weet dat ze allemaal nou de 70 gepasseerd zijn en dat je moeilijk de jeugdige energie van toen kon verwachten. Ook weet ik dat dit een theatershow was en de chaotische, snelle, hak-op-de-tak stijl van de serie niet echt na te doen valt. Niettemin, de vrij langzame en vooral eerbiedige manier die we hier voorgeschoteld krijgen doet nauwelijks aan Python denken. De serie en de films hadden een afkeer voor vorm, formaliteit, sentimentaliteit en al helemaal glamour. Ze waren praktisch een komisch eerbetoon aan chaos en waanzin. Daarom is het toch wat jammer om de heren uiteindelijk in net pak te zien verschijnen, dankbaar het applaus accepterend als mannen die weten dat ze de erkenning verdient hebben. Dat hebben ze ook, maar het formele past niet bij de toon.

Nog minder passend zijn de musicalsequenties met jeugdige dansers. Natuurlijk hebben die komische teksten en settings, maar wie gaat er nou naar een Pythonshow kijken om een derde van de speeltijd op te zien gaan aan anonieme balletspelers? Ik vermoed dat het ook wat gedaan is om gezondheidsredenen van de Pythons, maar een interessante onderbreking vond ik deze showstoppers nooit worden. Het zal de invloed van Idle zijn, die ook het brein achter deze show is en zelf al musicals geproduceerd heeft, naast het schrijven van de meeste liedjes in Python, die overigens bijna allemaal langs komen.

Idle kwam hier sowieso het beste er vanaf. Hij had de meeste energie en hij kreeg veel liedjes om te zingen. Zijn geheugen liet hem niet in de steek, wat bij Cleese en Jones nog wel eens zichtbaar gebeurde. Het viel mij op dat Terry Jones sowieso nauwelijks een sketch mocht dragen en minder in de show voorkwam. Ik heb begrepen dat dit ook echt komt omdat hij moeite heeft zijn teksten te onthouden deze dagen. Jammer. Opvallend is Terry Gilliam, die nauwelijks acteerde in de serie en de films, maar nu volledig de kans gegrepen lijkt te hebben om zich uit te leven. Hij leek er opvallend veel plezier in te hebben en had de vitaliteit van iemand van half zijn leeftijd.

Echt slecht was de show misschien niet, maar toch was dit zo'n gevalletje waarbij ik zelf denk dat ze het misschien beter hadden kunnen laten. Monty Python was te lang geleden en de laatste jaren of zelfs decennia hebben alleen Gilliam en Idle nog de interesse gehad om zich uit te dagen zo leek het, iets wat je hier gewoon terug ietwat terug ziet (met Palin was verder niets mis hier overigens). Monty Python Live (Mostly) is waarschijnlijk hun enige werk dat ik nooit zal herzien.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.