• 15.747 nieuwsartikelen
  • 178.061 films
  • 12.206 series
  • 33.976 seizoenen
  • 647.065 acteurs
  • 199.002 gebruikers
  • 9.371.774 stemmen

Meest onder/overschatte acteur/actrice

zoeken in:

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

T®inity schreef:

'Neger' betekent geen zwart hoor.

link

Etymologie

Hoe komen we aan het Nederlandse neger in de oorspronkelijke en nog steeds meest gebruikelijke betekenis van ‘een zwarte persoon’? Daarover zijn twee (vrij) recente etymologische woordenboeken het niet met elkaar eens. Beide vermelden het voorkomen van het woord van 1654, maar als adjectief (zwart).

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Iets heel anders dan mensen het land uit zetten. Sterker nog, iemands werk niet goed vinden is iets anders dan iemand niet dulden.

Ok, beetje een overtrokken voorbeeld. Wilde slechts aangeven dat discussie en argumentatie toch leuk en nodig zijn. Wat doen we hier anders?

ItaliaLatinaMche

• 104 berichten
  • 0 stemmen

Dit forum kunnen ze wel verwijderen, want je mag niet je mening geven over elke acteur. Ze hadden tussen haakjes moeten zetten (over elke acteur behalve Pacino).

T®inity

• 571 berichten
  • 0 stemmen

cornelis schreef:

(quote)

link

Etymologie

Hoe komen we aan het Nederlandse neger in de oorspronkelijke en nog steeds meest gebruikelijke betekenis van ‘een zwarte persoon’? Daarover zijn twee (vrij) recente etymologische woordenboeken het niet met elkaar eens. Beide vermelden het voorkomen van het woord van 1654, maar als adjectief (zwart).

Zo wordt het gebruikt maar dat betekent 'neger' niet.

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

ItaliaLatinaMche schreef:

Dit forum kunnen ze wel verwijderen, want je mag niet je mening geven over elke acteur. Ze hadden tussen haakjes moeten zetten (over elke acteur behalve Pacino).

Nou ben je aan het drammen, zus.

T®inity

• 571 berichten
  • 0 stemmen

Ze doet een suggestie.

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

T®inity schreef:

Zo wordt het gebruikt maar dat betekent 'neger' niet.

Van oosprong wel degelijk. Negro (portug) Niger (lat).

ItaliaLatinaMche

• 104 berichten
  • 0 stemmen

Ramon K wat doe jij hier, als je toch mensen afzeikt. Ik vind het niet nodig waarom je mij afzeikt, heeft geen reden. En is niet leuk.

ItaliaLatinaMche

• 104 berichten
  • 0 stemmen

Nou ben je aan het drammen, zus.

Ok broer. Sorry Broer.

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

Niemand word om argumentatie gevraagd, alleen mij, en waarom omdat het over Pacino gaat.

Er is aan veel mensen op deze site gevraagd om argumentatie, zeker in het geval van ietwat afwijkende meningen.

Maar je hebt die argumentatie ook gegeven. Laat het dan rusten, zou ik zeggen, en pleeg geen Calimero.

kos

• 46688 berichten
  • 8845 stemmen

Niemand word om argumentatie gevraagd, alleen mij, en waarom omdat het over Pacino gaat.

Nee, omdat het zo opmerkelijk is. Als je een erg afwijkende mening hebt (zoals je zelf al aangaf) is het wel zo leuk om aan te geven waarom je die hebt.

Als ik de nummer 1 uit de top 100 vreselijk zou vinden, zou ik ook aangeven waarom ik dat zou vinden, anders snapt niemand er wat van. Da's nou juist het leuke aan een afwijkende mening.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Zijn cynisme haha ja. Hij komt mensen beoordelen die hij niet kent. En dan nog grote bek geven ook.

Mensen beoordelen, grote bek geven, rascist.......?

O jee, wat komt er nog meer?

T®inity

• 571 berichten
  • 0 stemmen

cornelis schreef:

(quote)

Van oosprong wel degelijk. Negro (portug) Niger (lat).

Dat zijn ingeburgerde woorden. Zoek he teens op uit een periode voor de slavernij. Je vindt niks.

ItaliaLatinaMche

• 104 berichten
  • 0 stemmen

En daarom vind ik het dus ook leuk om Pacino niet goed te vinden. Als 1 van de weinige. Enja ik gaf argumentaties maar die waren niet goed genoeg, en dan weet ik het ook even niet meer.

kos

• 46688 berichten
  • 8845 stemmen

T®inity schreef:

Dat zijn ingeburgerde woorden. Zoek he teens op uit een periode voor de slavernij. Je vindt niks.

In de Romeinse tijd was negro al zwart

ItaliaLatinaMche

• 104 berichten
  • 0 stemmen

Gelukkig ben jij wel erg goed in de nederlandse taal. Ramon

T®inity

• 571 berichten
  • 0 stemmen

Ik vermeldde al eerder Morgan freeman is zwaar onderschat...

Laat zien dat jullie geen 'Hype Marketeers' zijn.

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

T®inity schreef:

(quote)

Niger is latijn (heel oud dus) voor zwart.

Sommigen denken dat negeren ook met neger te maken heeft (Raymann suggereerde dat vorig jaar nog in een interview), maar dat komt van negare (lat), ontkennen, niet van niger. Negeren (klemtoon op de eerste e) bestaat ook, is wel afgeleid van neger, en betekent pesten.

www.vandale.nl:

ne·ger (de ~ (m.), ~s)

1 persoon behorend tot één van de zwarte rassen uit Afrika => nikker, roetmop

kos

• 46688 berichten
  • 8845 stemmen

En daarom vind ik het dus ook leuk om Pacino niet goed te vinden. Als 1 van de weinige. Enja ik gaf argumentaties maar die waren niet goed genoeg, en dan weet ik het ook even niet meer.

Prima, maar voel je dan niet meteen aangevallen. Dan kunnen we hier zand over smijten

T®inity

• 571 berichten
  • 0 stemmen

kos schreef:

(quote)
In de Romeinse tijd was negro al zwart

Ik zou het niet weten.. Beetje off topic vind je niet??

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

En daarom vind ik het dus ook leuk om Pacino niet goed te vinden.

Gefeliciteerd. Geniet van je afwijkende mening.

ItaliaLatinaMche

• 104 berichten
  • 0 stemmen

Ik voel me ook niet aangevallen hoor kos.

Ik vind het alleen raar, dat mensen zoals Ramon K, meteen raar moeten doen tegen iemand.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Raar? Waar dan?

ItaliaLatinaMche

• 104 berichten
  • 0 stemmen

Op paginas in dit forum he duh. Ik heb je niks gedaan, dus geen reden om zo raar tegen mij te doen toch.

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

T®inity schreef:

(quote)

Ik zou het niet weten.. Beetje off topic vind je niet??

Jij begin erover. En bent verkeerd geinformeerd.

Het woord is afgeleid van het Latijn: Niger (dwz zwart)

Op zich is de benaming "Neger" - in letterlijke zin - zelfs al veel ouder dan de weg naar Rome. De Romeinen namen het namelijk over van de Oude Grieken, die het reeds hadden over de AITHIOPS (Ethiopiërs = zwarthuidigen).

bron

ItaliaLatinaMche

• 104 berichten
  • 0 stemmen

Maar in de tijd, dat blanken tegen zwarten of andersom gingen. Hebben de blanken de betekenis slaaf ervan gemaakt, toch of zit ik nu fout.

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

Het woord heeft door de geschiedenis een buitengewoon beledigende connotatie gekregen (inderdaad die van ondergeschikte, slaaf), inderdaad. Niet een woord datje nog moet willen gebruiken.

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12839 stemmen

kos schreef:

Nee, omdat het zo opmerkelijk is. Als je een erg afwijkende mening hebt (zoals je zelf al aangaf) is het wel zo leuk om aan te geven waarom je die hebt.

Als ik de nummer 1 uit de top 100 vreselijk zou vinden, zou ik ook aangeven waarom ik dat zou vinden, anders snapt niemand er wat van. Da's nou juist het leuke aan een afwijkende mening.

Kan je nu wel mooi zeggen, maar zelf als beargumenteer je dat, dan nog wordt er steeds zwaar afgegeven hier. Het versje verandert dan van je geeft geen argumenten in je geeft verkeerde argumenten, en nog steeds blijf je iemand die enkel maar wat interessantdoenerij verkoopt.

Wordt ongetwijfeld binnekort vervolgd bij Throne of Blood van Kurosawa. Hou de film alvast in het oog

Diesel

• 9411 berichten
  • 0 stemmen

Deze discussie begint vreemde vormen aan te nemen.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Mensen beoordelen, grote bek geven, rascist.......?

Ik heb je niks gedaan

Nou? Helemaal niks?

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.