• 143.203 films
  • 7.046 series
  • 21.386 seizoenen
  • 481.165 acteurs
  • 286.435 gebruikers
  • 8.227.780 stemmen

The Prestige (2006)

zoeken in:

Prudh

• 3124 berichten
  • 1874 stemmen

Buitendat was Root een verradelijke dronkenlap, nogal vreemd dat hij zich later weer bij Angiers voegt, óf dat Angiers nog met hem wilt samenwerken. Ik denk dat sommige mensen meer willen zien dan dat de film prijs geeft.

Slater (crew films)

• 621 berichten
  • 5798 stemmen

3 Angiers? Je bedoeld van dat stukje dat Borden leest?

Want dat kon dus gewoon verzonnen zijn door Angier.

Turkeyloverz

• 4239 berichten
  • 1459 stemmen

Slater schreef:

3 Angiers? Je bedoeld van dat stukje dat Borden leest?

Want dat kon dus gewoon verzonnen zijn door Angier.

Dat kon idd ja, nu je dat zegt, kan alles wel verzonnen zijn eigelijk hmmm...

Maar er moet wel een reden zijn waarom na de show de tank vanzelf op slot gaat en de persoon erin sterft. Dan kun je toch wel aannemen dat dit na elke show gebeurt?

Slater (crew films)

• 621 berichten
  • 5798 stemmen

Ja eigenlijk wel, maar ik blijf het geweldig vinden dat iemand zei dat er een eigen Prestige in de film THE PRESTIGE zit. Maar keek eens bij de film zelf op deze site;

Op de laatste bladzijde heeft iemand een intervieuw gezet met Nolan zelf, hij geeft het zelf toe dat je zelf moet kiezen wat je leuk vind, hij werkt / of niet.

Clydorn

• 161 berichten
  • 812 stemmen

Ik heb nog geen tijd gehad om de film nog een keer te zien en daarom blijft er voor mij een vraag open wat betreft de kloonmachine-is-een-illusie-theorie. Het zou de film ten goede komen als het idd een illusie is, maar het moet natuurlijk wel kloppen. En dit is waar ik tegenaan hik;

Er zijn verschillende vertellijnen. Je hebt flashbacks, het actuele gebeuren en de dagboeken. Flashbacks en de dagboeken hoeven niet betrouwbaar te zijn. Angier en of dubbelganger/kloon gaan in de verschillende vertellijnen 4x dood:

- Verdrinkt in tank (waardoor Fallon wordt veroordeeld voor moord)

- Angier schiet 'Angier' dood bij het kloonapparaat (flashback)

- Borden schiet Angier dood (op het eind)

- en vervolgens ziet hij Angier dood in een watertank

Als we de flashback scene niet meetellen zien we 3x een dooie Angier en we weten zeker dat er 1 dubbelganger is. Dan hebben we er toch één teveel.

Apster

• 1236 berichten
  • 6243 stemmen

Turkeyloverz schreef:

(quote)

Dat kon idd ja, nu je dat zegt, kan alles wel verzonnen zijn eigelijk hmmm...

Maar er moet wel een reden zijn waarom na de show de tank vanzelf op slot gaat en de persoon erin sterft. Dan kun je toch wel aannemen dat dit na elke show gebeurt?

Dat me die tank is voor mij ook een raadsel, misschien een gekke gedachte maar toch wil ik hem hier geven.

De echte Angier staat elke avond op het balkon, omdat zoals hij eerder in de film zei hij graag ook het applaus wil ontvangen. De dubbelganger van Angier opent de show met die ''kloonmachine'' en valt ook elke avond in de tank, maar klimt er daarna snel uit. Er staat immers enkel een blinde man achter het bordes, die toch niets ziet. Daarna wordt er snel een doek over de tank gegooid en wordt de illusie gewekt dat er toch nog een lijk inzit. Je ziet een keer in de film zo'n tank met een doek erover worden afgevoerd en dat ziet Cutter, maar Angier wordt boos en wil niet meer dat hij achter de schermen meekijkt. Wat wel een vraagteken blijft is de avond dat Borden achter de schermen naar binnen sluipt. Weet Angier dan dan hij die avond komt en dan wel een slot op de tank zet? Hij kan niet elke avond de zaal in kijken of hij ertussen zit, want hij is altijd in vermomming.

gondwana

• 1201 berichten
  • 1382 stemmen

Apster schreef:

Dat me die tank is voor mij ook een raadsel, misschien een gekke gedachte maar toch wil ik hem hier geven.

De echte Angier staat elke avond op het balkon, omdat zoals hij eerder in de film zei hij graag ook het applaus wil ontvangen. De dubbelganger van Angier opent de show met die ''kloonmachine'' en valt ook elke avond in de tank, maar klimt er daarna snel uit.

eenmaal neergeschoten en voor hij sterft vertelt angiers borden dat hij zich elke avond moest opofferen (dus elke avond een kloon/zichzelf laten verdrinken, afhankelijk van hoe je de werking van de machine ziet)

Waarom, oh, waarom zou hij er dan nog over liegen?

Apster

• 1236 berichten
  • 6243 stemmen

gondwana schreef:

eenmaal neergeschoten en voor hij sterft vertelt angiers borden dat hij zich elke avond moest opofferen (dus elke avond een kloon/zichzelf laten verdrinken, afhankelijk van hoe je de werking van de machine ziet)

Waarom, oh, waarom zou hij er dan nog over liegen?

Dan liegt hij juist nog steeds tegen Borden, hij zal zelfs bij zijn allerlaatste adem het geheim niet prijs geven. Angier heeft altijd in de schaduw van zijn rivaal gestaan, omdat zijn trucs altijd beter waren. Hij wil koste wat kost de beste truc hebben, Borden nog steeds laten geloven dat hij zichzelf kan klonen en dat hij de beste illusionist is.

Apster

• 1236 berichten
  • 6243 stemmen

Clydorn schreef:

Ik heb nog geen tijd gehad om de film nog een keer te zien en daarom blijft er voor mij een vraag open wat betreft de kloonmachine-is-een-illusie-theorie. Het zou de film ten goede komen als het idd een illusie is, maar het moet natuurlijk wel kloppen. En dit is waar ik tegenaan hik;

Er zijn verschillende vertellijnen. Je hebt flashbacks, het actuele gebeuren en de dagboeken. Flashbacks en de dagboeken hoeven niet betrouwbaar te zijn. Angier en of dubbelganger/kloon gaan in de verschillende vertellijnen 4x dood:

- Verdrinkt in tank (waardoor Fallon wordt veroordeeld voor moord)

- Angier schiet 'Angier' dood bij het kloonapparaat (flashback)

- Borden schiet Angier dood (op het eind)

- en vervolgens ziet hij Angier dood in een watertank

Als we de flashback scene niet meetellen zien we 3x een dooie Angier en we weten zeker dat er 1 dubbelganger is. Dan hebben we er toch één teveel.

Uitgaande van jouw theorie dat de ene flashback niet meetelt, tel ik er dan 2. De dode Angier in de watertank (punt 4) is dezelfde die ook verdrinkt (punt 1).

gondwana

• 1201 berichten
  • 1382 stemmen

Apster schreef:

(quote)

Dan liegt hij juist nog steeds tegen Borden, hij zal zelfs bij zijn allerlaatste adem het geheim niet prijs geven. Angier heeft altijd in de schaduw van zijn rivaal gestaan, omdat zijn trucs altijd beter waren. Hij wil koste wat kost de beste truc hebben, Borden nog steeds laten geloven dat hij zichzelf kan klonen en dat hij de beste illusionist is.

... hij kan zichzelf klonen...

Apster

• 1236 berichten
  • 6243 stemmen

gondwana schreef:

... hij kan zichzelf klonen...

Even uitgaande van de theorie dat de machine werkt, heb ik wat vragen. Hoe kan het dan dat in de flashback Angier zijn kloon zo'n 30 a 40 meter van zich af ziet staan, nadat hij in de machine is gestapt, maar in het theater zijn kloon elke avond ergens hoog bovenin op een platform tevoorschijn komt. Hoe werkt dat dan? Kan hij dan telekinetisch zijn kloon op de plek plaatsen waar hij dat wil. En waarom dan zo'n act, als je echt alles kan klonen kan je volgens mij veel heftigere shows doen, dan zoiets vaags waarbij de een verdwijnt en de ander tevoorschijn komt.

Clydorn

• 161 berichten
  • 812 stemmen

Apster schreef:

(quote)

Uitgaande van jouw theorie dat de ene flashback niet meetelt, tel ik er dan 2. De dode Angier in de watertank (punt 4) is dezelfde die ook verdrinkt (punt 1).

Nee, dat klopt niet. De Angier van punt 1 verdrinkt en dat wordt kennelijk ontdekt door de politie want zonder lijk kon Borden/Fallon niet veroordeeld worden. Bij punt 4 is Borden/Fallon al veroordeeld voor moord en opgehangen.

Daarna zien we nog een 'Angier' in een watertank. Dat is en blijft er toch 1 teveel. Dus moet de Kloonmachine wel werken. Tenzij Angier het eerste lijk (root) op de een of andere manier heeft weten te bemachtigen... maar dat is wel erg vergezocht.

gondwana

• 1201 berichten
  • 1382 stemmen

Apster schreef:

(quote)
Kan hij dan telekinetisch zijn kloon op de plek plaatsen waar hij dat wil. En waarom dan zo'n act, als je echt alles kan klonen kan je volgens mij veel heftigere shows doen, dan zoiets vaags waarbij de een verdwijnt en de ander tevoorschijn komt.

Ja, daarom was tesla zo in de war, hij had zelf niet door dat er daar iets aan geregeld moest worden...

dat was bordens act, hij wou borden naar de kroon steken door die act indrukwekkender te maken, niet door een andere act in elkaar te steken...

prometida

• 299 berichten
  • 257 stemmen

Apster schreef:

(quote)

Even uitgaande van de theorie dat de machine werkt, heb ik wat vragen. Hoe kan het dan dat in de flashback Angier zijn kloon zo'n 30 a 40 meter van zich af ziet staan, nadat hij in de machine is gestapt, maar in het theater zijn kloon elke avond ergens hoog bovenin op een platform tevoorschijn komt. Hoe werkt dat dan? Kan hij dan telekinetisch zijn kloon op de plek plaatsen waar hij dat wil. En waarom dan zo'n act, als je echt alles kan klonen kan je volgens mij veel heftigere shows doen, dan zoiets vaags waarbij de een verdwijnt en de ander tevoorschijn komt.

Waarom hij op een andere plek ontstaat weet ik ook niet, maar zo werkt de machine blijkbaar. Je zag ook de hoeden en de katten op 1 andere plek verschijnen. Een willekeurige plek. Misschien kun je, als de machine echt werkt, veel spectaculairdere shows doen. Maar dit (De verdwenen man) was juist de truc die Angier zó graag beter wilde doen dan Borden. En dat is hem gelukt. Maar oke, uitgaande van jou theorie heb ik ook een vraag.. Jij praat over dubbelgangers van Angier. Dat zij in dit complot zitten.. maar hoe, hóe kan Angier zoveel mensen hebben die op hem lijken?

Apster

• 1236 berichten
  • 6243 stemmen

Clydorn schreef:

Tenzij Angier het eerste lijk (root) op de een of andere manier heeft weten te bemachtigen... maar dat is wel erg vergezocht.

Tada! Waarom niet? Hij kan dat lijk net zo goed opgegraven hebben. Waarom zou dat vergezocht zijn en een machine die kan klonen in een wereld waar alles om illusie draait niet?

Apster

• 1236 berichten
  • 6243 stemmen

gondwana schreef:

(quote)

Ja, daarom was tesla zo in de war, hij had zelf niet door dat er daar iets aan geregeld moest worden...

dat was bordens act, hij wou borden naar de kroon steken door die act indrukwekkender te maken, niet door een andere act in elkaar te steken...

Ik denk niet dat Tesla zo in de war was doordat hij wist dat Angier telekinetische gaven had in gebruik met die machine, wat me al onwaarschijnlijk lijkt. Die hoeden lagen toch ook op een plek ergens buiten. Heeft Angier dat dan ook zo gedaan?

En waarom geen act met dieren, voorwerpen of proefpersonen uit het publiek, hij ging toch al heel ver, kan hij net zo goed laten zien dat hij niet eens hoeft deel te nemen aan de act om te bewijzen dat die machine werkt.

Apster

• 1236 berichten
  • 6243 stemmen

prometida schreef:

Maar oke, uitgaande van jou theorie heb ik ook een vraag.. Jij praat over dubbelgangers van Angier. Dat zij in dit complot zitten.. maar hoe, hóe kan Angier zoveel mensen hebben die op hem lijken?

maar 1 dubbelganger, die acteur. Zie jij de gehele film 3 of 4 of meer Angiers in een scene? Op het laatst zie je alleen in de voorste tank een dubbelganger, de rest van de tanks zie ik enkel vage schimmen.

prometida

• 299 berichten
  • 257 stemmen

Apster schreef:

En waarom geen act met dieren, voorwerpen of proefpersonen uit het publiek, hij ging toch al heel ver, kan hij net zo goed laten zien dat hij niet eens hoeft deel te nemen aan de act om te bewijzen dat die machine werkt.

Omdat hij de truc van Borden wilde overtreffen.

Maar kijk ik vind je theorie heel goed en leuk bedacht. Maar die film, het is toch bijna zeker dat de machine werkte? Denk je nou echt dat Root Angiers dubbelganger wilde blijven? Die man gaat ook eisen stellen. En áls het zo zou zijn.. wie is volgens jou degene die telkens verscheen achter het publiek daar bovenin. En wie is degene die de act aankondigt en daarna in die tank valt. Root was altyd hartstikke dronken.

En waarom zegt Angier dan op het laatste dat hij zoveel opgeofferd heeft en het zwaar heeft gehad? Hij moest elke avond zijn leven opofferen. Wat heeft hij anders voor zware dingen meegemaakt in dat wereldje?

Apster schreef:

(quote)

maar 1 dubbelganger, die acteur. Zie jij de gehele film 3 of 4 of meer Angiers in een scene? Op het laatst zie je alleen in de voorste tank een dubbelganger, de rest van de tanks zie ik enkel vage schimmen.

Ja dat zie ik, je ziet Angier zichzelf doodschieten. Dus dat zijn 2 Angiers. Daarna zie je de show. Dat zijn er ook 2. En jij zegt dat er 1 dubbelganger is, Root. Wie was die andere dan? Die man die Angier doodschoot.

Knisper

• 12971 berichten
  • 1230 stemmen

prometida schreef:

Wie was die andere dan? Die man die Angier doodschoot.

Dat was een flashback dat Borden in Angiers dagboek las. Dit is (volgens mijn theorie) dus een leugen om Borden op het verkeerde been te zetten, oftewel dat heeft zich nooit echt afgespeeld.

prometida

• 299 berichten
  • 257 stemmen

Knisper schreef:

(quote)

Dat was een flashback dat Borden in Angiers dagboek las. Dit is (volgens mijn theorie) dus een leugen om Borden op het verkeerde been te zetten, oftewel dat heeft zich nooit echt afgespeeld.

Een flashback.. oké.

Maar dat betekent dan toch ook dat hij het werkelijk gedaan heeft.

Oh oke ik snap 'm.. hij heeft volgens jou dus niet de waarheid gesproken in dat dagboek omdat het dagboek bedoeld was voor Borden en dit was om Borden op het verkeerde been te zetten.

Ja het zou misschien kunnen maar ik denk toch niet dat het zo is.

prometida

• 299 berichten
  • 257 stemmen

Ik moet dat stukje opnieuw zien

want volgens mij heeft het zich wel echt afgespeeld.

Maar ik heb jammer genoeg niet de dvd hier liggen.

gondwana

• 1201 berichten
  • 1382 stemmen

Apster schreef:

(quote)

Tada! Waarom niet? Hij kan dat lijk net zo goed opgegraven hebben. Waarom zou dat vergezocht zijn en een machine die kan klonen in een wereld waar alles om illusie draait niet?

maar waarom zou hij dat lijk willen opgraven?!

hij vertelt tegen bodern dat hij zichzelf 100malen heeft moeten opofferen en dan zou hij indruk willen maken met één lijk??? Borden zou hem gewoon hebben uitgelachen...

wat is de illusie dan? "waw, angiers, je hebt een zatlap vermoord en z'n lijk opgegraven..."

in mijn visie heeft angiers een zware zelfoppoffering gemaakt, nl. zichzelf 100maal doden, zo overtreft hij borden die '2x een half leven heeft geleefd'.

prometida

• 299 berichten
  • 257 stemmen

Maar geven jullie nou eens antwoord op deze vraag; Waarom zegt Angier, toen hij neergeschoten werd door Borden, ik heb het zwaar gehad en ik heb zoveel opgeofferd voor deze trucs.

Waarom zegt hij dat als hij een dubbelganger had? Hij zegt dat omdat hij iedere avond zijn leven opofferde.

Wat is jullie verklaring hiervoor?

Turkeyloverz

• 4239 berichten
  • 1459 stemmen

prometida schreef:

Maar geven jullie nou eens antwoord op deze vraag; Waarom zegt Angier, toen hij neergeschoten werd door Borden, ik heb het zwaar gehad en ik heb zoveel opgeofferd voor deze trucs.

Waarom zegt hij dat als hij een dubbelganger had? Hij zegt dat omdat hij iedere avond zijn leven opofferde.

Wat is jullie verklaring hiervoor?

Goed punt. Precies nadat Angier zei dat hij offers heeft gemaakt, zie je de scene waarin hij voor het eerst de machine instapt en er een tel later een precies dezelfde Angier voor hem verschijnt (hij schiet hem dood).

Hij zegt daarop ook meteen, ik had moed nodig om elke keer de machine in te stappen, onwetend of ik de man was die in de kist viel, of de man in de prestige.

Nee, voor mij is het overduidelijk dat de machine wel kloont.

Knisper

• 12971 berichten
  • 1230 stemmen

Dat komt uit het dagboek.

De situatie op het einde, waar hij zegt dat hij veel heeft opgeofferd is interessanter om te beoordelen. Met de 'offers' kunnen vele dingen bedoeld worden. Vergeet niet dat Angier een hele uitputtende zoektocht had met het ontcijferen van Bordens dagboek en het vinden van Tesla. Dat zou ook een soort offer kunnen zijn, maar tot een herziening durf ik niks meer te zeggen.

Turkeyloverz

• 4239 berichten
  • 1459 stemmen

Knisper schreef:

Dat komt uit het dagboek.

De situatie op het einde, waar hij zegt dat hij veel heeft opgeofferd is interessanter om te beoordelen. Met de 'offers' kunnen vele dingen bedoeld worden. Vergeet niet dat Angier een hele uitputtende zoektocht had met het ontcijferen van Bordens dagboek en het vinden van Tesla. Dat zou ook een soort offer kunnen zijn, maar tot een herziening durf ik niks meer te zeggen.

Hoe weet je dat het uit het dagboek komt. Er wordt niks gelezen, het dagboek heeft met die scene helemaal geen verband. Je ziet het meteen nadat Angier zegt dat hij heeft geofferd.

Knisper

• 12971 berichten
  • 1230 stemmen

Ik durf nu geen statements meer te maken, aangezien mijn bezichtiging bijna een maand geleden is, maar in mijn herrinering zat dat niet in het einde, maar vertelde hij ergens in het midden van de film dat hij klonen moest doodschieten.

Turkeyloverz

• 4239 berichten
  • 1459 stemmen

Knisper schreef:

Ik durf nu geen statements meer te maken, aangezien mijn bezichtiging bijna een maand geleden is, maar in mijn herrinering zat dat niet in het einde, maar vertelde hij ergens in het midden van de film dat hij klonen moest doodschieten.

Ik heb de film ook een tijdje geleden gezien, maar ik heb hem nog steeds in bezit en heb het net nog even gecontroleerd. Hij komt toch echt wel aan het eind, ik neem aan dat het een feit is en geen gedachte.

prometida

• 299 berichten
  • 257 stemmen

Apster schreef:

(quote)

En wat zijn die schimmen volgens jou dan? Allemaal doden? Volgens jou is er 1 dubbelganger, Root, hij zit in een tank en is dood. Wie zijn al die andere ''schimmen'' dan?

Of wil je beweren dat dat geen doden zijn?

Ik ben er bijna zeker van dat dit allemaal klonen zijn van Angier. En niet allemaal andere mensen of weet ik veel wat. Waarom zouden die mensen zichzelf opofferen. En áls het geen mensen waren, (die schimmen) wat zijn het dan wel volgens jou?

Apster

• 1236 berichten
  • 6243 stemmen

gondwana schreef:

maar waarom zou hij dat lijk willen opgraven?!

hij vertelt tegen bodern dat hij zichzelf 100malen heeft moeten opofferen en dan zou hij indruk willen maken met één lijk??? Borden zou hem gewoon hebben uitgelachen...

wat is de illusie dan? "waw, angiers, je hebt een zatlap vermoord en z'n lijk opgegraven..."

Is dat niet vaak wanneer je de uitleg ziet hoe een truc in elkaar steekt, dan valt het altijd tegen. Dan denk je, toch wel vrij makkelijk of slap zelfs hoe ze dat gedaan hebben.

gondwana schreef:

in mijn visie heeft angiers een zware zelfoppoffering gemaakt, nl. zichzelf 100maal doden, zo overtreft hij borden die '2x een half leven heeft geleefd'.

Het gaat in deze film niet in het overtreffen van hoeveel lijken je opofferd, het gaat om hoe geniaal de truc is. Hoe snel je jezelf ergens kan laten verdwijnen en ergens anders tevoorschijn komt, met afstand die wordt ''afgelegd'' ook meegerekend.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.