menu

Film / Spoilers / The Prestige (2006)

zoeken in:
Ik denk wel dat deze film een eigen topic verdient. Op het eerste zicht lijkt het misschien niet zo maar er zijn verschillende opvattingen mogelijk over deze film. Iedereen heeft na het zien van deze film een eigen opinie, die sterk kan uiteenlopen met de meningen van anderen.

enkele voorbeelden:

* zijn er klonen van Angier of is het altijd de dubbelganger die terugkeert (in dit geval werkt de machine van tesla niet) - stof genoeg voor discussie lijkt me

* hoe vlug had je door dat borden een tweelingsbroer had? Dit is waarschijnlijk een punt waarvan velen vinden dat het veel te vlug duidelijk was (voor mij niet) Is het negatief dat je het vlug wist of juist positief

Er is genoeg stof om over te discussiëren en als je verschillende meningen en opinies hoort, kan het gebeuren dat je de film ook beter gaat vinden. Pas als je er met verschillende mensen over praat realiseer je dat deze film echt goed in elkaar zit. Voor mij is dit zeker iets wat de score naar boven trekt. Een film waarover je kan discussiëren is voor mij meer waard dan een film waar na afloop alles duidelijk is.

Wat een mooie naam heb je

Maar goed, wil The Prestige ook zeker zien

Ik denk dat Angier clonen had, hij maakte ze dood doordat ze door het gat vielen bij de Tesla. Dus hij werkte wel.. Bovendien zag je dat al met de Hoeden en katten.. Die werden ook gecloned..

En over Borden, had ik het jammer genoeg vroeg door.. Het was makkelijk te zien dat er telkens 2 verschillende mensen waren..

Maar dit is zeker een hele goede film..

- de machine van tesla werkt, genoeg discussie op imdb met koppigaards die absoluut willen dat Root terugkwam, plots goed accent had, meerdere malen sterft en dat caine meespeelt met jackman, allemaal onlogische, zwakke argumenten met andere woorden.
+ de nolans vertellen duiudelijk in interviews dat er bepaalde science-fiction aspecten in meespelen. of zoals ze het liever stellen 'superscience' (itt supernatural)

- ik had het veel te vroeg door: in het begin komt bale sara tegen met haar neefje, hij huilt om het vogeltje en vraagt "where's his brother", bale schrikt en lijkt even van de kaart. toen dacht ik "tweelingbroers heeey?" en lette erg veel op fallon, het kwam dus allesbehalve als een verrassing

ik ben dus blij met de tesla-machine als 2de climax, anders had ik deze film echt slecht gevonden.

Ik begreep het ook niet zo goed in deze film en had al helemaal niet door dat Alfred Borden een tweelingbroer had.
Het is ook vreemd dat twee rivalen die zich al van kinds af aan kennen dat niet van elkaar zouden weten.
Ik had wel snel door dat er twee Bordens waren, maar heb nergens begrepen dat het om een tweelingbroer ging.
Bij Angier plukte ze gewoon iemand van de straat die op hem leek in het begin van het verhaal. Dat was duidelijk.
Wat moet ik er bij denken dat bij het hangen het balletje in die bewaarruimte van die atributen terecht kwam?
Waarom het acracadabra, want dat liet me vermoeden dat hij de dans ontsprongen was.
Ik vond het heel vaag allemaal en hoop dat ik hier meer info krijg van diegene die hem wel begrepen hebben.
Het was Alfred Borden toch die het touw anders deed vastbinden, waarom ontkende hij dat?

Ik heb net nog ff terug gekeken naar het fragment waar dat jongetje huilt om dat vogeltje en vraagt waar zijn broertje was. Daar had ik eigenlijk moeten zien dat hij strange reageerde. Maar kon daar toch niet helemaa aan opmaken dat er ineens een tweeling broer was.
Een moeilijke film al houd ik wel van die illusie films maar hier blijf ik het nmoeilijk hebben.

volgens mij was er geen tweelingbroer maar heeft borden zichzelf'éénmalig gekloond zodat hij de rest van de trucs inderdaad met een dubbelganger kon doen. itt angiers die maar bleef klonen en zijn kloon telkens moest vermoorden

kos
Volgens mij was het echt zijn broer hoor.

ze kenden elkaar niet van kindsbeen af, jackman en bale.
bale heeft nooit een tesla-machine gehad, hij had die chinees door omdat ook hij (zij, de 2bordens) al z'n hele leven iets verbergt enkel en alleen om te schitteren als illusionist.

één van de bordens was er niet bij toen caine hen op het hart drukte géén speciale knoop te maken, de andere maakte het wel, (daarom wist de één écht niet welke knoop het was) de één werd verliefd op sara, de andere op scarlett, de één kreeg de kogel in de hand, de ander moest ze eraf gebeiteld krijgen, de één was vader van het meisje, de ander wilde absoluut wraak nemen op jackman en werd terdoodveroordeeld.

gondwana schreef:
ze kenden elkaar niet van kindsbeen af, jackman en bale.
bale heeft nooit een tesla-machine gehad, hij had die chinees door omdat ook hij (zij, de 2bordens) al z'n hele leven iets verbergt enkel en alleen om te schitteren als illusionist.

één van de bordens was er niet bij toen caine hen op het hart drukte géén speciale knoop te maken, de andere maakte het wel, (daarom wist de één écht niet welke knoop het was) de één werd verliefd op sara, de andere op scarlett, de één kreeg de kogel in de hand, de ander moest ze eraf gebeiteld krijgen, de één was vader van het meisje, de ander wilde absoluut wraak nemen op jackman en werd terdoodveroordeeld.

Mooie aannemelijke uitleg. :klappen:

Even over of het apparaat werkt...ik denk van niet want, volgens mij was het gewoon Root, de dubbelganger van Angier (Jackman).

Want: Als een kloon apparaat iemand dus kloont, weet hij toch alles?
Als Jackman van plan was elke keer een kloon te gebruiken voor zijn act en die te laten dood gaan, dan zou die, kloon, daar toch zeker bezwaar tegen hebben, aangezien hij er vanaf weet?

Waar ik nu gelijk eerlijk aan moet denken, is dat de kloon volgens mij pas er is, wanneer hij in dat ding staat...vervolgens zelf naar beneden valt en de kloon op het balkon staat.
Hm?

Tot nu toe is alles wat ik heb gehoord en gelezen prima in de 'machine bestaat niet'-theorie te passen. Die theorie sluit ook nog eens beter aan bij de thema van de film, namelijk het goochelen. Er wordt niet voor niets zo gehamerd over dat mensen graag verbaasd willen worden en niet de waarheid willen zijn. Daarom willen mensen graag dat de kloonmachine bestaat, terwijl alles gewoon logisch verklaarbaar is.

Ja misschien, wat betreft 100 shows en elke keer zijn dubbelganger doden eerst niet, maar toen hoorde ik dat hij elke keer normaal uit die water tank kon komen.
Maar waarom een tank, en niet gewoon weer zakken?
Omdat ie mogelijk bang is dat iemand hem verzet ofzo?

Ja, dat vroeg ik me ook af. Er is op een bepaald moment toch een flashback waar je hem een paar in die bak met water ziet vallen na de 'truc'? Leest Borden dat ook in het dagboek van Argier? Dan zou het logisch zijn.

Waarschijnlijk lagen er dan normaal wel zakken om op te vallen, maar hadden ze daar nu buiten de dubbelganger om die bak met water daar neergezet (wellicht ook om het schuldgevoel van Borden aan te wakkeren).

Ik had niet door dat Borden een dubbelganger had. Vandaag voor de tweede keer gezien, en je krijgt echt tig aanwijzingen. De nieuwste die ik heb ontdekt is wanneer hij afscheid neemt van Fallon en zegt "je had gelijk, ik had hem zijn truc moeten laten". Er is zo'n scene waarin Borden zegt, laat de man zijn truc.

ik had hem zijn truc doen....we moest zijn truc doen? en hoe had ie het verpest dan?
En Borden had geen dubbelganger, het was zijn tweelingbroer.

Ik heb overigens een paar keer gelezen dat de screenwriter uitsluitsel zou hebben gelezen, maar de enige bron die ik daarvan heb vind ik nou ook weer niet zo duidelijk. Heeft Christopher Nolan er zelf nog iets over gezegd?

Slater schreef:
Even over of het apparaat werkt...ik denk van niet want, volgens mij was het gewoon Root, de dubbelganger van Angier (Jackman).

Want: Als een kloon apparaat iemand dus kloont, weet hij toch alles?
Als Jackman van plan was elke keer een kloon te gebruiken voor zijn act en die te laten dood gaan, dan zou die, kloon, daar toch zeker bezwaar tegen hebben, aangezien hij er vanaf weet?

Waar ik nu gelijk eerlijk aan moet denken, is dat de kloon volgens mij pas er is, wanneer hij in dat ding staat...vervolgens zelf naar beneden valt en de kloon op het balkon staat.
Hm?

1. de kloon weet dat hij zal sterven, dat is net het grootse aan angier, hij is bereid zich 100x op te offeren voor wraak.

2.Root dus volgens jullie dan is er 1algiers die de dochter adopteert, root die sterft voor de ogen van borden, wie is dan diegene die wordt doodgeschoten in de flashback?, wie is dan de angier in de watertank helemaal op het einde (laatste beeld, of hebben jullie daar niet op gelet?)
En als root was gestorven voor de ogen van borden zou cutter wel gezien hebben dat het root was en niet angier, hij kende ze beiden goed en was helemaal niet op de hoogte dat angier nog leefde, daar hield hij teveel van borden voor.

3. door de machine in te stellen kan hij de kloon (of zichzelf, wie zal het zeggen) laten verschijnen waar hij wil, dat iw waar tesla niet op rekende en daarom dacht dat z'n machine niet werkte. De laatste angier is dus waarschijnlijk de kloon van de kloon van de kloon van dekloon ....

Slater schreef:
Ja misschien, wat betreft 100 shows en elke keer zijn dubbelganger doden eerst niet, maar toen hoorde ik dat hij elke keer normaal uit die water tank kon komen.
Maar waarom een tank, en niet gewoon weer zakken?
Omdat ie mogelijk bang is dat iemand hem verzet ofzo?

Wat wil je dan, anders blijft het aantal Angiers maar groeien.

Trouwens, het moet wel klonen zijn, want de 1e keer dat het gebeurt, schiet Angier zijn gekloonde versie dood (in de flashback).

Hando schreef:
Ik had niet door dat Borden een dubbelganger had. Vandaag voor de tweede keer gezien, en je krijgt echt tig aanwijzingen. De nieuwste die ik heb ontdekt is wanneer hij afscheid neemt van Fallon en zegt "je had gelijk, ik had hem zijn truc moeten laten". Er is zo'n scene waarin Borden zegt, laat de man zijn truc.

Fallon bestond eigelijk helemaal niet. Het was Bordon die zich vermomde. Zijn tweelingbroer ging de gevangenis in.

Slater schreef:
Hm?

Dat denk ik ook, want de 1e keer dat hij wordt gekloond, verschijnt de gekloonde versie voor hem en blijft de echte Angier op zijn plek. Omdat er onder de echte Angier nu een luik staat, valt hij hierdoor en sterft hij elke keer. Zo blijft de kloon overleven en die wordt weer gekloond etc.

Turkeyloverz schreef:
Trouwens, het moet wel klonen zijn, want de 1e keer dat het gebeurt, schiet Angier zijn gekloonde versie dood (in de flashback).

Nee niet waar, iemand had dit heel netjes uitgelegd.
Borden 'leest' dit als hij in de gevangenis zit. Hij heeft het dagboek van Angier.
(Als je het nog weet, ze hebben allebei dingen in hun dagboeken gezet die de persoon die hem zou hebben, hun van elkaar dus, op verkeerde sporen zou moeten zetten.)

Slater schreef:
(quote)

Nee niet waar, iemand had dit heel netjes uitgelegd.
Borden 'leest' dit als hij in de gevangenis zit. Hij heeft het dagboek van Angier.
(Als je het nog weet, ze hebben allebei dingen in hun dagboeken gezet die de persoon die hem zou hebben, hun van elkaar dus, op verkeerde sporen zou moeten zetten.)

Is het volgens jou dan nog steeds root die:
- geen accent meer heeft
- weer meewerkt met angiers ondanks hun zware ruzie
- zodanig goed op angiers lijkt dat cutter hem erin herkent, ook al beschouwde hij angiers en borden als zonen
- sterft maar ipv begraven te worden toch in een tank te zien is op het einde
- het niet verdacht vindt dat er elke avond een watertank van de schouwburg naar de opslagplaats wordt vervoerd (dit is niet in het dagboek, dit wordt geobserveerd door borden)

dan vind ik een werkende kloonmachine een mooier verhaal en sterkere logica.

Ja het gaat weer om meningen wie wat leuker vind.
Een machine die het doet, of niet?
Toch was het idee van de Prestige in The Prestige erg leuk, en persoonlijk houd ik het daarbij.
En ja, anders toch maar weer de bios voor een 2e keer bezoeken.

Is het volgens jou dan nog steeds root die:
- geen accent meer heeft
- weer meewerkt met angiers ondanks hun zware ruzie
- zodanig goed op angiers lijkt dat cutter hem erin herkent, ook al beschouwde hij angiers en borden als zonen
- sterft maar ipv begraven te worden toch in een tank te zien is op het einde
- het niet verdacht vindt dat er elke avond een watertank van de schouwburg naar de opslagplaats wordt vervoerd (dit is niet in het dagboek, dit wordt geobserveerd door borden)

dit gaat niet om meningen, dit zijn onwaarschijnlijkheden die in jullie theorie horen...

Het gaat voornamelijk altijd om beiden.
Een film kijk je in 1e instantie al, omdat het je puur vermaakt. Een film zoals deze, die verschillende kanten op kan is bestemd voor jezelf. Zo kan je zelf je hersens overhoop halen.
Daarnaast kijk jij volgens mij ook niet naar het begin/eind tekst van Cutter...
Het gaat er altijd om dat mensen graag gefopt willen worden. Mensen gaan denken dat de machine bestaat, maar nergens wordt zoiets ECHT beweerd.
Alleen door een stuk tekst in een boekje, een man die beweerd dat de machine werkt etc etc.
En zoals vele mensen zeggen, je zag maar één persoon in één tank, en één Angier dood geschoten op de grond.
Zo denk ik inderdaad dat, dat Root en Lord/Angier waren.

En je moet eerlijk toegeven, er zijn verschillende mogelijkheden, maar er is nooit ergens beweer dat jouw Theorie de waarheid is.
*Waarsschijnlijk zal iemand de commentaat op dvd moeten beluisteren*

Luister naar Gondwana jongens( De machine werkt! )

Luister niet naar Gondwana jongens (De machine werkt niet!)

Slater schreef:

En zoals vele mensen zeggen, je zag maar één persoon in één tank, en één Angier dood geschoten op de grond.
Zo denk ik inderdaad dat, dat Root en Lord/Angier waren.

Jup, en Angier heeft Root gespaard in zijn tank omdat...?

Als jij vindt dat film in de eerste plaats puur vermaak is, verschillen wij drastisch van visie op kunst.

Dat blijkt.
Nog nooit echt opgevallen dat er een film is die ons van een ziekte kan verhelpen!
Voor overige films, zoals Amerika en dienst toestanden kijken we docu's.

Kan je dan verklaren waarom ik aan het eind van de film uiteindelijk 3 dode Angiers heb gezien. En waarom Angier na de show in een tank valt dat vanzelf op slot gaat? Dat kan Root niet zijn, want de show wordt meerdere malen gedaan, en er is maar 1 Root en 1 Angier.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:34 uur

geplaatst: vandaag om 09:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.