- Home
- Filmforum
- Film - Video on Demand
- Video on demand - VOD
Video on demand - VOD
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Tenzij het en-en is. Dat er een constructie gehanteerd wordt dat de film gelicensed wordt aan een Netflix, maar voor niet abonnees ook op VOD/koop verkrijgbaar is via de aanbieder zelf?
Ik ben ook tegen versnippering, maar wellicht is er een tussenweg, door exclusiviteit uit te bannen?
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Videodienst NLZiet komt maar moeizaam van de grond | Het Financieele Dagblad (te lezen na registratie)
Videodienst NLZiet heeft aan supporters geen gebrek. De Raad van Cultuur noemde het initiatief vorige maand een antwoord op de opmars van Netflix. Ster-baas Frank Volmer liet zich in gelijke bewoordingen uit. En ook John de Mol leek op NLZiet te zinspelen, toen hij afgelopen najaar het kabinet ...
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Niels Baas (NLZIET): 'De omroepen moeten nu doorpakken' | Spreekbuis
Volgens hem laat de Amerikaanse gezamenlijke streamingdienst Hulu zien wat de mogelijkheden zijn. Het gaat hier om een Netflix-tegenhanger, waarin Disney, 21st Century Fox, Comcast en Time Warner zich hebben verenigd. Hun bibliotheek aan tv- en filmmateriaal biedt tegenwicht aan het populaire Netflix. Volgens de laatste berichten beschikt Hulu over 17 mln abonnees.
Alastor
-
- 2634 berichten
- 3018 stemmen
NLZIET moet oppassen dat het zelf niet gewapeld wordt.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
NLZIET moet oppassen dat het zelf niet gewapeld wordt.
Wat betekent dat?
Alastor
-
- 2634 berichten
- 3018 stemmen
Geen idee, dat moet je spreekbuis.nl vragen. 
skinny_tie
-
- 1227 berichten
- 3648 stemmen
Tenzij het en-en is. Dat er een constructie gehanteerd wordt dat de film gelicensed wordt aan een Netflix, maar voor niet abonnees ook op VOD/koop verkrijgbaar is via de aanbieder zelf?
Ik ben ook tegen versnippering, maar wellicht is er een tussenweg, door exclusiviteit uit te bannen?
Exclusiviteit levert op korte termijn misschien meer op, maar op lange termijn kan de uitwerking toenemende frustratie van de kijker zijn. Een dienst als film.nl (of wat Moviemeter doet) is, als het werkt, een goede stap, maar zolang de meeste films nergens terug te vinden zijn, helpt het niet.
De behoefte aan exclusiviteit is echter van alle tijden. Ik kan me herinneren dat Film1 (toen nog FilmNet) ooit van kabelaanbieders eiste dat zij de doorgifte van BBC1 blokkeerderen omdat daar Indecent Proposal (1993) (gratis) te zien zou zijn terwijl deze destijds ook in hun (betaalde) aanbod zat.
Alastor
-
- 2634 berichten
- 3018 stemmen
Voor de toekomst lijkt mij het beste pad, dat elke 'contenteigenaar' een bibliotheek heeft waaruit al haar films te huren zijn per stuk. En dat ze daarnaast in licentie kunnen worden gegeven aan sVOD-aanbieders.

kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Apple begint concurrent Netflix | Financieel | Telegraaf.nl
Cue meldde dat Apple een dienst maakt die anders dan Netflix zich zal richten op een kleiner aantal series van hoge kwaliteit.
Zie ook:
Waarom Apple Disney of Netflix nooit zal overnemen (interview) - iphoned.nl
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Welke VOD-diensten gebruiken jullie?
De diensten die ik gebruik:
1. Netflix
2. Film1 - Degelijk aanbod. Ik zie helaas wel steeds meer oudere titels als vulling. Op zich niet erg zolang het niet ten koste gaat van nieuwere titels. Ik vind het sterke punt van Film1 namelijk het recente aanbod. Dat is op Netflix een stuk minder.
3. iTunes - Ik ben met name geïnteresseerd in oudere / goedkopere titels voor 1 -2 euro. Op MM komt er nog een mogelijkheid op prijs te zoeken.
Ziggo on Demand heb ik ook een paar keer gebruikt, maar alleen toen films tijdelijk veel goedkoper waren. Ik vind 6 euro per nieuwe film geen optie.
MUBI en Amazon Prime wil ik nog eens proberen.
Alastor
-
- 2634 berichten
- 3018 stemmen
Ik heb een lidmaatschap bij Netflix en MUBI.
MUBI wil ik nog eens proberen.
Als je MUBI uitprobeert via deze link kunnen jij en ik allebei 30 dagen gratis kijken (= 59 films). Paypal of creditcard nodig. Als je het binnen die 30 dagen weer opzegt worden er geen kosten in rekening gebracht.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Ik heb een lidmaatschap bij Netflix en MUBI.
Als je MUBI uitprobeert via deze link kunnen jij en ik allebei 30 dagen gratis kijken (= 59 films). Paypal of creditcard nodig. Als je het binnen die 30 dagen weer opzegt worden er geen kosten in rekening gebracht.
Hartelijk dank!
Bij deze heb ik me aangemeld. Ben benieuwd. 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Alastor
-
- 2634 berichten
- 3018 stemmen
Hopelijk gaan Fandor en FilmStruck de oversteek naar het Europese vasteland maken:
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Jasperloos
-
- 14 berichten
- 3567 stemmen
Welke VOD-diensten gebruiken jullie?
MUBI en Netflix. Op Netflix is het vaak iets meer zoeken om een goede film te vinden, maar met de wekelijkse VPRO tips en de zoekfunctie van Moviemeter kom ik een heel eind.
Ik had een abonnement op Cinetree, maar die heb ik een aantal maanden geleden opgezegd, omdat ik bijna alles al had gezien. Er was nu een actie voor ex-abonnees waarbij je voor €3,- 3 maanden lid bent. Toch maar gedaan, ook al was Layla M. de enige ongeziene uit het huidige aanbod.
Verder wacht ik met smart op Filmstruck. Dat aanbod maakt alle andere diensten voor mij overbodig.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Ik merk wel dat ik steeds meer VOD-diensten nodig heb om een beetje fatsoenlijk filmaanbod te hebben. Het houdt allemaal niet over.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Tech-top komt steeds vaker ook via de TV binnen | Het Financieele Dagblad
(Artikel is gratis te lezen na registratie)
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1725 stemmen
Bij Film > Algemeen > Netflix:
Wel goed om even ONDER DEZELFDE VOORWAARDEN in hoofdletters te schrijven. Er zijn wat mensen die denken dat je nu, als je in een ander Europees land bent, ook al het content van dat land kunt bekijken. Dat is dus niet zo.
is echt klote eigenlijk.
Wij hebben er eigenlijk alleen maar mee te verliezen, wonende in zo een klein landje.
Nu het aanbod in Frankrijk, Spanje en eigenlijk overal op het Europese vasteland is ook niet wat het moet zijn. Ik vind het ook echt kut dat die rechten altijd zo zwaar verspreid moeten worden. Dat is echt overal mee zo (met games ook bvb.). UK heeft een veel beter aanbod. En de Amerika's hebben zoveel meer.
Als je binnenkort echt drie, vier, vijf streamingsdiensten is het hek helemaal van de dam, want dan heb je Proximus, Telenet, Netflix, Amazon, Disney's streamingdienst die overal om vechten, en ik ga echt geen 100 euro per maand betalen om naar iets te kunnen kijken, met hun fucking exclusieve rechten ook altijd. Echt belachelijk. De klant is er altijd de dupe van...
Als ik dan illegaal blijven kijken, moeten ze ook niet zagen hoor, lol. Geldwolven. Voor Play More moet je fucking 25 euro per maand betalen. Echt belachelijk. En dan zitten ze te zeggen dat iedereen profiteert van de betere economie. Ja de uitgaven worden altijd maar duurder en duurder, terwijl inkomsten niet veranderen. Is dat dan het toonaangevende beeld van een beter wordende economie (vrije markt, en die zever).
En dan nog eens die oorlog tussen Netflix en die filmfestivals, het gedoe rond Facebook of die mediamagnaten die met hun poten niet van de vrouwen kunnen afblijven, en dat de media blijkbaar de taak heeft gekregen om ons op te voeden.
centurion81
-
- 2066 berichten
- 1986 stemmen
is echt klote eigenlijk.
Wij hebben er eigenlijk alleen maar mee te verliezen, wonende in zo een klein landje.
Nu het aanbod in Frankrijk, Spanje en eigenlijk overal op het Europese vasteland is ook niet wat het moet zijn. Ik vind het ook echt kut dat die rechten altijd zo zwaar verspreid moeten worden. Dat is echt overal mee zo (met games ook bvb.). UK heeft een veel beter aanbod. En de Amerika's hebben zoveel meer.
Als je binnenkort echt drie, vier, vijf streamingsdiensten is het hek helemaal van de dam, want dan heb je Proximus, Telenet, Netflix, Amazon, Disney's streamingdienst die overal om vechten, en ik ga echt geen 100 euro per maand betalen om naar iets te kunnen kijken, met hun fucking exclusieve rechten ook altijd. Echt belachelijk. De klant is er altijd de dupe van...
Als ik dan illegaal blijven kijken, moeten ze ook niet zagen hoor, lol. Geldwolven. Voor Play More moet je fucking 25 euro per maand betalen. Echt belachelijk. En dan zitten ze te zeggen dat iedereen profiteert van de betere economie. Ja de uitgaven worden altijd maar duurder en duurder, terwijl inkomsten niet veranderen. Is dat dan het toonaangevende beeld van een beter wordende economie (vrije markt, en die zever).
En dan nog eens die oorlog tussen Netflix en die filmfestivals, het gedoe rond Facebook of die mediamagnaten die met hun poten niet van de vrouwen kunnen afblijven, en dat de media blijkbaar de taak heeft gekregen om ons op te voeden.
Respect, maar je vergeet toch nog een paar aspecten in je poging alle leed in de wereld te koppelen aan VOD-diensten

TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1725 stemmen
Respect, maar je vergeet toch nog een paar aspecten in je poging alle leed in de wereld te koppelen aan VOD-diensten
Nee, de ellende met de VOD-diensten maakt deel uit van een groter geheel.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Ik mis nog een stukje armoede en opwarming van de aarde. 
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1725 stemmen
Ja, zo een dingen hangen nu éénmaal samen met commerce, en die wereld is op z'n zachtst gezegd geen vrolijke wereld.
IH88
-
- 9727 berichten
- 3182 stemmen
Wel een zeer zwartgallig wereldbeeld. Als Disney, Amazon en Netflix straks elkaar gaan beconcurreren krijg je misschien eindelijk eigen content dat van betere kwaliteit is. Want de drie diensten zullen veel ouwe meuk erop zetten, maar zelfgeproduceerde content zal de hoofdmoot worden. En uiteindelijk zullen er twee of drie echt grote VOD diensten overblijven, dus dat lost zich vanzelf op. Door concurrentie krijg je hopelijk betere kwaliteit. En even over de prijs:
Netflix - 10 euro.
Disney - waarschijnlijk tussen de 10 á 15 euro.
Als je echt wil:
Film 1, HBO, Amazon, allemaal dezelfde prijs. Proximus en Telenet ken ik niet.
Niemand gaat natuurlijk meer dan drie VOD diensten nemen, (met alleen Netflix kom ik al tijd tekort en is me watchlist eindeloos) dus je bent hoogstens 40 euro kwijt.
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1725 stemmen
Het staat wel in de sterren geschreven dat Netflix ooit zal overgenomen worden, dat wel.
IH88
-
- 9727 berichten
- 3182 stemmen
We zullen zien. En er kunnen over 10 jaar wel 20 VOD diensten zijn, iedereen zal er 1 of 2 kiezen waar hij/zij zich het prettigst bij voelt. En uiteindelijk zullen de grootste diensten (Disney/Netflix) wel het grootst blijven.
Disney is heel kindvriendelijk (ouders zullen dus snel Disney voor de kinderen nemen) en heeft de twee grootste franchises van dit moment (Marvel en Star Wars), dus als ze het goed aanpakken kan dat gigantisch worden.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Zul je op den duur niet iets overkoepelends krijgen? Dat je voor een bepaald bedrag van allerlei diensten mag snoepen. Beetje zoals je nu een bedrag aan je provider betaalt en dan een breed scala aan tv-zenders kunt kijken zonder dat je met die zenders zelf iets te regelen hebt.
IH88
-
- 9727 berichten
- 3182 stemmen
Zul je op den duur niet iets overkoepelends krijgen? Dat je voor een bepaald bedrag van allerlei diensten mag snoepen. Beetje zoals je nu een bedrag aan je provider betaalt en dan een breed scala aan tv-zenders kunt kijken zonder dat je met die zenders zelf iets te regelen hebt.
Gaan Netflix en Disney (en andere VOD diensten) nooit toelaten. En waarom ook, want Netflix is zonder hulp van lokale providers zo groot geworden. En Disney gaat dezelfde kant op. Zolang het aantal mensen dat een abonnement neemt blijft stijgen zie ik niet in waarom VOD diensten hun autonomie zouden willen afstaan.