Indecent Proposal (1993)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Adrian Lyne
met Robert Redford, Demi Moore en Woody Harrelson

Een jong, verliefd echtpaar raakt na de aankoop van hun huis in de geldproblemen. Ze besluiten hun geluk in Vegas te beproeven waar ze echter al hun overgebleven geld verliezen. Dan komen ze een miljonair tegen die een miljoen dollar biedt voor één nacht met de vrouw. Het aanbod brengt hevige schade toe aan de relatie.

speranza
Deze film met de oogverblindend mooie Demi Moore heeft 15 jaar geleden veel indruk op mij gemaakt. Het is waar dat iedereen deze film toen gezien moest hebben. Het is inderdaad bijzonder kortzichtig om deze film nu volledig te gaan afkraken. Daar doe ik dus niet aan mee.

avatar van OlafK
Indecent Proposal is nu echt zo'n film waarbij je je tijdens het kijken gruwelijk ergert aan de verhaallijn. Een misselijkmakend verhaal eigenlijk, maar ach... ik moet zeggen dat ik de film zelf wel redelijk goed te pruimen vond.

En hoewel de film een gigantisch voorspelbaar einde kent, waarbij Harrelson en Moore elkaar weer terugvinden, werd de film nergens saai. Vanaf het moment dat we ons in het casino bevinden, kent de film een behoorlijke vaart en weet dat ook lange tijd vast te houden.

Redford is een acteur uit de A-klasse. Ook hier zet hij zn rol geweldig neer. Jammer dat Moore en Harrelson niet altijd even overtuigend uit de verf komen.

Het idee achter het verhaal is misselijkmakend, de film aardig. Een kleine 3 sterren.

avatar van DragQueen
Een vrij doorsnee film, met een prima verhaal. bovendien is alles wel aardig uitgewerkt, zij dat het vrij voorspelbaar was allemaal. toch heb ik genoten van de film, die een prima cast bezit. allen acteren degelijk genoeg om te overtuigen. 3 sterren.

avatar van Mescaline
Aardige film die het vooral van het acteer niveau moet hebben(Hoe kan dat ook anders met Robert Redford en Woody Harrelson? 2 prima acteurs!
En Demi Moore zag er ook weer heerlijk uit
Maar toch mist deze film wat.. het einde viel behoorlijk tegen en de spanningen waren ook teweinig aanwezig..
De film was een beetje langdradig en er had wel wat meer gedaan mee kunnen worden.. de film is nu best zoet en lief..
Gewoon een aardige film die leuk is om een keertje gezien te hebben.. maar die verder ook niks tot weinig toevoegt..
Door de acteurs kom ik toch nog net uit op een 3 sterren

avatar van TurkseTroel
Deze film zit dus echt wel in mijn top 3! Elke keer als ik hem zie zit ik aan het eind weer snikkend voor de TV, ook al probeer ik toch elke keer mijn best te doen om dit keer NIET te huilen.

Inderdaad, bij de beoordeling van de film moet je wel rekening houden met het feit dat deze film 15 jaar oud is.

Als het geen indrukwekkende film was, zou ook niet iedereen hem kennen.

Mescaline schreef:
En Demi Moore zag er ook weer heerlijk uit
Door de acteurs kom ik toch nog net uit op een 3 sterren

Hier sluit ik mij helemaal bij aan en voor mij is de film ook een magere 3* waard.

avatar van jacky82
het is geen meesterwerk maar zeker een goede film.

avatar van bjerik76
mee eens zie hieronder.
je blijft hem toch afkijken of er iets ( gaat) gebeuren of er iets gebeurt is.

avatar van Dogie_Hogan
Remake van Verde doncella uit 1968.

(Plot: Spanje, 1968. De jonge Moncho en Laura zijn een pas officieel verloofd stel, dat niet kan trouwen vanwege gebrek aan geld. Een volwassen en onaantrekkelijk mysterieuze man biedt op een dag Moncho en Laura een koffer gevuld met 1 miljoen peseta's aan. In ruil daarvoor wil hij het voorrecht hebben een nacht met de bruid door te brengen voordat de bruiloft plaatsvindt. Dit betekent een groot dilemma voor Laura en Moncho, omdat zij moeten kiezen tussen het opofferen van hun eergevoel of een leven in armoede. Wat zullen Laura en Moncho doen?)

avatar van moviemafketel
Redelijke film met goed acteerwerk van Harrelson. Muziek bij tijd en wijlen ook prima in orde.
Verder geen bijzonder verhaal. Einde was ik wel benieuwd naar hoe de makers ze toch weer bij elkaar zouden krijgen. Mooi gespeeld door Redford waar je gedurende de film ook steeds minder een hekel aan krijgt. Een mooie Moore in haar jongere jaren blijft ook altijd leuk om te zien.

avatar van 606
Toch nog een redelijke film, niet helemaal mijn smaak.
Goed geacteerd, en het einde was ook best goed.
Verders geen bijzondere film.

2,5 ster

speranza
Mijn hemel! Wat is die Demi Moore heerlijk!

avatar van martijn011
Vreemd die wel behoorlijk lage score..

Ik heb het in ieder geval niet zo beleefd als de meesten. Ik moet zelfs bekennen dat ik behoorlijk meegezogen werd door het verhaal en de prachtige en interessante dialogen.

Met de cast is in ieder geval weinig mis. Robert Redford is een absolute klasse-acteur die dat in deze film ook bewijst.
Zijn rol als miljardair die met een miljoen dollar de vrouw van Harrelson een nachtje wil 'lenen' speelt hij met verve. Ik kon geen hekel aan hem krijgen, hij wekte op de een of andere manier meer sympathie op dan ergernis.
Harrelson vond ik ook sterk. De dialogen die hij samen met Moore had waren ijzersterk. Vooral de scene in bed waarin ze twijfelen of ze het nou wel of niet moeten doen.
Geloofwaardig? Absoluut!

De film zet je ook wel iets aan het denken. Wat zou jij doen als je het aangeboden kreeg? Ik zat de hele film met die gedachte in mn hoofd.
Ja, ik heb me vermaakt met deze toch wel prachtige film.
Natuurlijk klopt niet alles en worden sommige clichés ook niet vermeden, maar hier vond ik het niet storend.
Niet zo slecht als de score doet vermoeden!

Hoewel afgekraakt in de pers blijf ik deze verfilming superleuk vinden. "Manipulatief, nauwelijks interessant, een hype, moralistisch, een extreme melodramatische soapopera, een ongegeneerde truc om miljoenen mensen naar de bioscoop te trekken (dat is wel gelukt!)", de kritieken waren niet mals. En ik weet het wel: als film niet bepaald betekenisvol, maar waarschijnlijk ben ik te sentimenteel en romantisch.

avatar van Angelo2
Mooie film met goed acteerwerk. Ontroerend einde ook. Leuk om samen met je vriendin te kijken. Kreeg meteen ook de vraag of ik dat zou doen.

avatar van Dee Al
Een redelijke film. Het verhaal leek me niet echt heel interessant, maar ik moet zeggen dat het op zich best leuk uitgewerkt is. Toen aan het begin van de film bleek dat de relatie tussen David en Diana stukgelopen was door de in de plot genoemde deal, was ik erg benieuwd hoe dat nou precies zo gekomen was.

Ik begon met veel aandacht te kijken. Er zit een mooi sfeertje in de film, wat me wel boeide. De film werd nog interessanter toen Robert Redford in beeld kwam. Hij zette een rol neer die me fascineerde en zijn acteerwerk boeide me wel. Het aanbod wordt op een realistische wijze gebracht (want ik vreesde nogal dat de indecent proposal op een onrealistische wijze uit de lucht zou komen vallen). Dat is echter niet het geval. De regisseur weet dit op een goede manier naar voren te brengen.

De bewuste nacht met Diana wordt grotendeels buiten beeld gelaten. Iets waar ik mee eerst aan stoorde, maar ik begreep al snel dat het weglaten van deze sappige details de rest van de film ten goede kwam. Omdat David met de vraag leeft wat zijn vrouw in deze ene nacht met John Gage uitgespookt heeft, is het het beste als de kijker daar ook nauwelijks iets van af weet. Net zoals David kunnen ook wij alleen maar suggesties doen wat er in de bewuste nacht gebeurt is. Dit komt vooral door de uitspraak van Gage we doen niets dat jij niet wil. Dat roept de vraag op wat Diana dan allemaal wou? In hoeverre voelde ze zich tot Gage aangetrokken? Zit David goed met zijn wantrouwen, of is daar helemaal geen rede voor? Dat wordt mooi in het midden gelaten.

Ik vind wel dat Lyne iets dieper in had mogen gaan op de spanningen tussen David en Diana. Nu waren het twee ruzietjes, en naar het uit elkaar gaan werd niet echt opgebouwd. De hartstochtelijke relatie tussen David en Diana die in het eerste deel van de film beschreven wordt, vloekt ook een beetje met de snelheid waarmee ze uit elkaar gaan en waarmee Diana verliefd wordt op Gage. Dit deel vond ik dan ook ongeloofwaardig en dat ging ten koste van mijn inleving in de personages. Maar de goede acteerprestaties maakten dit enigszins goed.

Het einde was redelijk. De scène waarin Gage zich neerlegt bij het feit dat Diana niet zo van hem houdt als ze van David doet, was goed. Het einde waarop David en Diana elkaar tegenkomen op de plek waar David haar ten huwelijk vroeg, lag er wel heel dik bovenop. Maar goed, dat mag ook wel bij een romantische film. Dat wil ik bij deze film wel door de vingers zien.

Toch heeft de film ook geen enorme indruk op me gemaakt: een voldoende, maar geen ruime voldoende.

avatar van Sergio Leone
Slappe hap.

Indecent Proposal is leuk totdat D. en D. akkoord gaan met het voorstel. Wat nadien volgt is dom, flauw en voorspelbaar romantisch gewauwel en wat drama.
Diane is één van de domste filmpersonages ooit. Haar acties zijn egoïstischer dan zijn kan, en het waarom wordt in het midden gelaten.
Het einde waarbij alles terug goed komt is om van te kotsen.

Robert Redford is oké als oude charmeur zonder inhoud. Woody Harrelson en Demi Moore zijn van een niveautje minder. Hun eerste scènes samen zijn nog goed, maar als het verhaaltje begint te slabakken, begint ook hun acteren te slabakken.

VIsueel is het allemaal vrij saai en dof. Het casinogedeelte had glamoureuzer kunnen en moeten zijn, om het contrast met hun eigen huis groter te maken.
Maar uiteindelijk boeit dat ook al niet veel meer, aangezien de inhoud op niets trekt.

avatar van K. V.
Van deze had 'k vroeger al stukken gezien en nu eens de volledige film bekeken. 'k vond het geen misse film. Het eerste uur vond 'k erg goed, het laatste kwartier is jammer genoeg redelijk voorspelbaar.
De cast deed het ook goed. Ze zitten allemaal goed in hun rol en komen overtuigend over.
De film verveeld niet en weet me wel de volledige zit te boeien. De moeite om om de zoveel jaar eens te (her)bekijken.

Was destijds toch wel een film wat voor enige ophef zorgde (achteraf gezien nergens voor nodig). . Het verhaal was best aardig en wist ook wel te boeien (zeker het begin vond ik best interessant) maar een hoogvlieger vond ik het zeker niet. Zeker uitvoering had beter gekund en met name middenstuk van de film was wat flauwtjes en saai en op een gegeven moment hunkerde ik naar het einde wat gelukkig nog best redelijk was. De drie hoofdrolspelers waar deze film om draait deden het ook niet meer dan redelijk en mijn oog viel vooral op Demi Moore die er destijds best fraai uitzag.

Lange tijd geleden dat ik deze film nog eens had gezien.
Maar ik blijf het een goede film vinden, met prima vertolkingen.
En ondanks het thema is de film toch een beetje (té) braaf, ik denk dat het er bij een (hoeft niet) remake allemaal wat wilder aan zou toe gaan nu.

avatar van Parisa
Laag gemiddelde hier.

Als het einde wat minder sentimenteel was geweest en we (meer) sex hadden gezien van Redford en Moore zou dit zeker een 4* zijn geweest.
Demi was mooi in deze film. En Redford met zijn proposal zeer verleidelijk.

avatar van missl
Man en vrouw zijn heel erg verliefd maar komen dan ontzettend in de geldproblemen. Wanneer een rijke man hen een aanbod doet voor heel veel geld dan verloopt de relatie niet meer zo soepel. De vraag is dan of ze voor elkaar gaan of toch voor het geld. Al hebben ze niet heel veel tijd nodig om hierover na te denken, jammer dat dat niet wat meer uitgediept is. Verder kijkt de film wel lekker weg maar word nergens spannend.

avatar van John Barry
Indecent Proposal is een leuke en romantische film, maar deze film is ook weer niet super bijzonder.

Erg goed in deze film vond ik het acteer werk. Vooral Robert Redford was goed opdreef als de rijke miljonair John Gage. Maar ook Demi Moore en Woody Harrelson acteren goed.

Het verhaal in de film vind ik leuk verzonnen, maar ze hadden er wel wat meer mogen bij verzinnen of anders de film wat korter mogen maken. Het eerste stuk van de film vind ik erg goed maar het tweede stuk van de film vond ik erg langdradig. Het einde van de film vond ik tegenvallen.

De muziek van John Barry vind ik erg goed en zorgt op de juiste momenten voor een romantische sfeer en laat je voelen wat de karakters in het verhaal voelen.

Indecent Proposal is een aardige film , maar er had meer uit het verhaal gehaald kunnen worden. Desalniettemin is Indecent Proposal wel een aardige film om een keer gezien te hebben.

3 sterren voor deze film.

Mr.Bungle
Redelijke film met een redelijk verhaal.
Wel gedragen door een erg goede cast,Harrelson en Redford zijn klasse-acteurs.
Ook nog die goede oude tijd dat Demi Moore nog een erg mooi vrouwtje was.
Het spel is dus erg goed en vooral overtuigend.
Verhaalsgewijs kabbelt het maar voort en voort en is het nogal voorspellend.
Toch krijg je wel stiekem een klein brokje in de schacht tegen het einde aan.
De soundtrack is subliem.

avatar van Filmkriebel
Vrij zwak. Het dilemma dat opgeworpen wordt in dit relatiedrama is goed gevonden en de eerste helft werkt wel, maar daarna zakt de film ellendig in elkaar tot en met de vreselijke Roy Orbison op de soundtrack. De chemie tussen Moore en Redford werkt helemaal niet; tussen een kat en een hond zit nog meer chemie. Ik kon maar nergens geloven dat ze er voor koos om Redfords liefje te worden. Voor Redford was deze rol een misser. Veel meer dan de dandy uithangen met de handen in zijn zakken doet hij niet en hij weet zijn personage niks van diepgang te geven. Harrelson brengt het er nog het best van af, en zijn emotionele ondergang is schrijnend om te zien. Maar hoe weinig mensenkennis kwam hier aan bod ...

avatar van des1
Er zijn meer manieren om naar deze film te kijken. Het verhaal en de moraliteit. En de manier waarop het verhaal gebracht wordt en hoe er geacteerd wordt. Wat je ook mag zeggen van Adrian Lyne's verhaalkeuze, die man is een zeer begaafd regisseur als je je bewust bent van hoe er over iedere scene is nagedacht en er uitvoering aan gegeven is. Ik ga geen voorbeelden noemen, aangezien het naar mijn smaak één onophoudelijke stroom van op elkaar voortbouwende scenes zijn die het verhaal verder brengen. Opmerkelijk is ook hoe hij het beste uit zijn cast weet te halen. Ooit Demi Moore beter zien acteren? Ik vond vooral Oliver Platt als slimme, babbelgrage advocaat priceless. En ik geef het je maar te doen: ja, jij moet de rol spelen van een charismatische, gladde (maar niet te glad) tycoon die denkt liefde te kunnen kopen. Dat kan natuurlijk heel snel fout lopen. Redford krijgt eigenlijk nooit echt credit voor de vanzelfsprekendheid waarmee hij mensen portretteert. Muziek van John Barry vond ik out of tune. Ik heb door de 'gelijkklinkendheid' teveel associaties met weidse open vlakten (als in Out Of Africa en Dancing With The Wolves).

avatar van Metalfist
Your pants are on fire

Blijkbaar is Indecent Proposal indertijd wat een schandaalfilm geweest, of toch op zijn minst een film met een bepaalde reputatie. Het zorgde er meteen voor dat ik heel wat weigerachtiger kwam te staan ten opzichte van de film aangezien de andere schandaalfilms die ik had gezien (Nine 1/2 Weeks, ook van deze Adrian Lyne, en Ultimo Tango a Parigi) me niet echt goed waren bevallen. Ik ben echter in mijn Robert Redford periode de laatste tijd en dan kijk je alles wat je tegenkomt.

Aangenaam verrast dan ook dat ik hier wel wat mee kon. Het uitgangspunt is simpel en het is even wachten eer het indecent proposal effectief wordt uitgesproken, maar tot aan dat punt is het wel echt genieten. De relatie tussen D. & D. komt goed tot zijn recht en de muziek van John Barry ondersteunt mooi. Eenmaal akkoord wordt gegaan met het voorstel zakt de film een tikkeltje in omdat de relatie tussen D. & D. ook inzakt, maar dat wordt langzamerhand toch weer mooi opgebouwd. Het feit dat de bewuste nacht geheim wordt gehouden blijkt daarvoor een goede zet te zijn. Enig punt van smet is wel de snelheid waarmee Diana haar relatie met Gage start, dat strookt toch niet zo goed met de verliefdheid van het koppel vooraleer ze akkoord gaan. Het happy end was te verwachten natuurlijk en voelt een tikkeltje geforceerd aan (was wel content dat tussen de lijnen wordt duidelijk gemaakt dat Diana effectief de enige was en dat er niet zo'n miljoenen club was, want dat had toch niet echt in het beeld van Gale gepast) maar ik kan er wel mee leven.

Vooral omdat hier een sterke cast achter zit. Primaire reden om te zien was dus Robert Redford en ik moet de film waar hij slecht in is nog tegenkomen. Lijkt werkelijk geknipt te zijn voor de rol. Al wat ouder en toch nog die looks, dat charmante en tegelijkertijd toch ook gluiperige dat over zijn persoon hangt, ... Heerlijk. Vreemd genoeg spreekt IMDB wel over een pornoster die als body-double voor Redford heeft gediend, ik vraag me dan toch af in welke scènes aangezien Redford heel de tijd zijn kleren aanhoudt. Ik had de meeste twijfels over Demi Moore maar het mag gezegd worden dat ze er a) wel erg appetijtelijk uitziet en b) één van haar beste rollen ooit neerzet. Iets wat misschien ook wel te danken is aan het naturelle samenspel met Woody Harrelson. Had niet verwacht dat hij dit soort rollen zou aankunnen, leek me toch meer een komische acteur te zijn, maar dit doet hij erg goed.

Ik ben wat verbaasd over de lage score, want hoewel ik ten volle begrijp dat er hier en daar wel iets scheelt met Indecent Proposal, is het wel een film die bijblijft. Een simpel doch intrigerend uitgangspunt en dito uitwerking. Vind deze in ieder geval heel wat beter dan Nine 1/2 Weeks, al lijkt me dat voor een groot deel ook de verdienste van de cast.

Dikke 3.5*

avatar van mikey
typisch gevalletje: leuk voor vrouwen, maar ook leuk voor de mannen