menu

Film / Genres en landen / Films over kunst / schilders en kunstenaars

zoeken in:
Ik ben de laatste tijd een beetje op zoek naar films over kunstenaars/kunst in het algemeen uit de geschiedenis. Ik vind het altijd een fascinerend onderwerp. Wie helpt mij een beetje verder te zoeken

Dit staat al op mijn lijstje:
Caravaggio (Jarman)
Francis Bacon (David Hinton (is meer moderne kunst maar goed)
Van Gogh (Pialat)
Nightwatching (Greenaway)
Modigliani (Davis (vond ik niet zo boeiend)
Mystère Picasso (Clouzot)
Antonio Gaudi (Teshigahara)
Lust for Life (Minnelli)
Edvard Munch (Watkins)

Dick2008
Ken je deze al, gaat over Gauguin

Oviri (1986)

Kenji Miyazawa: Spring and Chaos
Edwardo Rampo Rampo

Beiden schrijvers.

Frida (2002)

Pastichio Rocker

- Love is the Devil (Francis Bacon) !
- Moulin Rouge (1952) over Toulouse Lautrec
- Savage Messiah (1972) Gaudier
- El Greco (1966 en 2007)
- The Agony and the Extacy (Michelangelo)
- Surviving Picasso
- I Shot Andy Warhol
- Goya's Ghosts
- Andrey Rublyov
- The Moon and Sixpence (Gauguin)
- Dong (2006 ) Liu Xiadong (documentaire)
- Vincent and Theo
- Klimt

In Film > Genres en landen > films over kunstschilders:

Ik zoek titels van films over(het leven van) kunstschilders. Als voorbeeld Midigliani. Maar er zijn er vast veel meer!
Wie denkt mee?

(Modigliani)

Akiresu to Kame
Vicky Cristina Barcelona (beetje)
Russkiy Kovcheg (Russian Ark)

Ben ook wel benieuwd naar meer.

Kurosawa's Yume heeft ook een segment over/met Van Gogh.

Reinbo
Surviving Picasso
Frida
Factory Girl
I Shot Andy Warhol
Vincent et Moi

Je kan natuurlijk ook zelf even de zoek functie gebruiken en zoeken in plotomschrijving....

Le Mystère Picasso van HG Clouzot is live-action Picasso.

lantana
-Bright Star

kappeuter (crew)
Rutger Hauer als Pieter Bruegel de Oude in Mill and the Cross, The (2011)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=ComEmjiBa48

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Andy Warhol in de film Factory Girl

Factory Girl (2006)

Ik zie vnl. films over kunstschilders.
Schrijvers, musici, componisten enz. vallen toch ook onder kunstenaars of zie ik dat verkeerd.

Midnight in Paris van Allen

Twee mooie series: " desparate romantics " bbc series over de prerafaelieten.
En " the impressionists " bbc series ( Monet,Manet,Cezanne,Renoir,Degas) prachtige serie met zeer goede casting en sfeerbeelden.

Dadara - Fall and Rise of the Fools Ark

In Film > Genres en landen > schilder biopics:

Hier moet ik er best nog veel van zien eigenlijk, van de bekendere titels schieten Pollock en Klimt me nu te binnen, maar eigenlijk had ik tot nog toe alleen Edward Munch van Watkins op mijn actieve "te zien lijstje" (ja, daar istieweer ) Maar op mijn altijd gaande film-onderzoekingen heb ik de laatste tijd ineens een paar opvallende obscure vondsten gedaan in dit "genre" die ik toch best graag wil zien. Dus ik dacht, ik start er weer eens een topic-je over.
De combinatie van schilderkunst en cinema, in de vorm van een biopic, is volgens mij een redelijk vruchtbare door de creatieve/stillistische mogelijkheden die het ondewerp altijd biedt, dus ben benieuwd wat in dat opzicht de favorieten van de MM-ers zijn en of er nog meer onterecht obscure titels in deze hoek te vinden zijn!

Aloïse (1975)
met Isabelle Huppert én Delphine Seyrig (in dezelfde rol ook nog), misschien wel mijn favoriete actrices allertijden. helaas nog niet met subtitles te vinden.

Ivica Matic - Zena s krajolikom aka Landscape With Woman (1975)
Gevonden in het kader van mijn zoektocht naar Joegoslavische cinema, een film geinspireerd door naieve schilderkunst, ok, dit is geen biopic, maar wel een perfecte double-bill met de volgende, die wél in dit toppic thuis hoort

Pirosmani (1969)
en dat is er dan weer eentje die ik wil zien in het kader van de Georgische cinema verkenning

Zoltán Huszárik - Csontváry (1980)
van de regisseur van Szindbád (1971) en dat alleen maakt het eigenlijk al must see; het is de enige andere lange film van deze regisseur en de stills zijn werkelijk prachtig, helaas zijn de subs erg matig, dus zal ook deze voorlopig ongezien blijven... of second run moet met een DVD release komen ofzo... fingers crossed!

kappeuter (crew)
Deze mag ook zeker niet ontbreken in dit topic:
Séraphine (2008)

waste land
manufactured landscapes
exit through the giftshop
deze zijn allemaal wel vrij recent weet niet of dat relevant is

kappeuter (crew)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=ImeYxCpubKs

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:08 uur

geplaatst: vandaag om 18:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.