menu

Film / Genres en landen / De Franse film

zoeken in:
kappeuter (crew)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=Yz1Vt8KQfEw

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

L'Art d'Aimer (2011)

Van de regisseur van Un Baiser S'il Vous Plaît (2007)

Slechts een van mijn favoriete Franse films: OSS117 Rio ne reponds plus. Heeft iemand enig idee of deze al op DVD (met NL ondertiteling) is verschenen. Mijn Frans is goed genoeg om m zonder ondertiteling te kijken, maar tis ook om m te kijken met mensen die de franse taal niet machtig zijn.

Toevallig woont een fransman in mijn huis met een fantastische filmsmaak. Absolute aanrader in my opinion: A la folie... Pas du tout (he loves me, he loves me not).

kappeuter (crew)
Franse film verovert de Nederlandse bioscoop met maar liefst 4 titels in de Top 20.

Met maar liefst 4 Franse films in de Top 20 van best bezochte bioscoopfilms is de Franse film met een geweldige opmars bezig in de Nederlandse bioscoop.

Dat de film Intouchables van Olivier Nakache en Eric Toledano in Nederland inmiddels meer dan 850.000 bioscoopbezoekers heeft getrokken en nog steeds hoog in de Top 20 staat, is alom bekend.

Maar er is nog veel meer.
De Rouille et D’Os van Jacques Audiard met in de hoofdrollen Marion Cotillard en Matthias Schoenaerts trekt sinds de release op 14 juni iedere week meer bezoekers. Inmiddels staat de teller op ruim 50.000. Dankzij een geweldige pers en een uitstekende mond tot mond reclame groeit de film uit tot een groot arthouse succes.
De film houdt gelijk tred met België waar, sinds de release tijdens het Filmfestival van Cannes, al meer dan 130.000 mensen de film bezocht hebben. Het op een na beste resultaat voor een Franse film dit jaar.

De komedies Tous Ensemble van Stéphane Robelin met Jane Fonda en Daniel Brühl, en Le Prénom van Matthieu Delaporte & Alexandre de la Patellière met o.a. Patrick Bruel en Valérie Benguigui maken het viertal in de Top 20 compleet.

Het succes komt niet onverwachts. Het bioscoopbezoek in Frankrijk is vorig jaar met 45% gestegen met dank aan een aantal succesvolle films van eigen bodem. Daarmee kwam het bezoekersaantal op het niveau van eind jaren ’70. Voor 2012 verwacht men wederom een toename in het verkochte aantal bioscoopkaarten.

Het is duidelijk dat het publiek, zowel in als buiten Frankrijk, komedies als Le Prénom, Intouchables, Tous Ensemble, Comme un Chef en grote films als De Rouille et D’Os en Des hommes et des dieux, weet te waarderen. De Franse cinemaproductie staat in volle bloei en de kwaliteit wordt ook internationaal als vanouds op waarde geschat.

In de komende periode zullen nog veel Franstalige films in de Nederlandse bioscoop worden uitgebracht. Eind juli Les Neiges Du Kilimandjaro van Robert Guédiguian en de culinaire komedie Comme un Chef van Daniel Cohen met Jean Reno in de hoofdrol.

In augustus volgen de films Cloclo van Florent-Emilia Siri, de komedie Les Infidèles van Michel Hazanavicius en de documentaire Journal de France van Raymond Depardon (La vie moderne) en Claudine Nougaret.

(persbericht MVSP)

kappeuter (crew)
In de top-20 van bestbezochte bioscoopfilms staan deze week maar liefst vier Franse titels, en dat is een stuk meer dan normaal. Filmjournalist Floortje Smit verklaart het succes. (Radio 1)

Verheugend nieuws.
Nu de juiste uitspraak van de titels nog.
Misschien komt dat ooit nog wel goed, wanneer er maar voldoende Franse films gedraaid en bekeken worden.

kappeuter (crew)

https://www.youtube.com/watch?v=p0SXKZuFwVQ

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Populaire (2012) - vanaf 29 november in de bioscoop

WhoKnowZ schreef:
Mijn top 10

01. 4,5* - Premier Jour du Reste de Ta Vie, Le
02. 4,5* - Haine, La
03. 4,5* - Haute Tension
04. 4,5* - Scaphandre et le Papillon, Le
05. 4,5* - Instinct de Mort, L'
06. 4,5* - Manon des Sources
07. 4,5* - Samouraï, Le
08. 4,0* - Il Y A Longtemps Que Je T'Aime
09. 4,0* - Irréversible
10. 4,0* - Jean De Florette

Een update, meer dan een jaar later. Scoren meer dan 4,5*:

01. 5,0* - Du Rififi chez les Hommes (1955)
02. 4,5* - Cercle Rouge, Le (1970)
03. 4,5* - Premier Jour du Reste de Ta Vie, Le (2008)
04. 4,5* - Haine, La (1995)
05. 4,5* - Haute Tension (2003)
06. 4,5* - Scaphandre et le Papillon, Le (2007)
07. 4,5* - Cœur en Hiver, Un (1992)
08. 4,5* - Enter the Void (2009)
09. 4,5* - Immortel, L' (2010)
10. 4,5* - Choses de la Vie, Les (1970)
11. 4,5* - Instinct de Mort, L' (2008)
12. 4,5* - Long Dimanche de Fiançailles, Un (2004)
13. 4,5* - Manon des Sources (1986)
14. 4,5* - Samouraï, Le (1967)

Bij Mensonges, Les (2010):

Het is triest gesteld met de hedendaagse Franse (t.v.) film.
Zie het stemgemiddelde voor deze films op MovieMeter.

De acteurs & actrices doen hun best, de entourage en de 'decors' zijn over het algemeen goed te noemen, maar het is NIET BOEIEND !!

En dat ligt volgens mij aan het script, of aan de regisseur, of aan beide.

Bijzonder jammer, want ik draag de Franse Cinema een warm hart toe.

Ik vrees dat de Franse eis om op radio en TV minimaal 50% eigen nationaal produkt te vertonen ook een hoop middelmatigheid in de hand werkt.

Dat ben ik helemaal met Wendyvortex eens. Het overgrote deel van dit soort films bekijk ik ook op TV5 Monde. ( 'n soort Franse Staatszender, die overigens ook een heleboel leuke dingen uitzendt, en NOOIT RECLAME !! ) Is echt Super.

Darbie schreef:
TV5 Monde. die overigens ook een heleboel leuke dingen uitzendt, en NOOIT RECLAME !! ) Is echt Super.

Een van mijn absolute favoriete TV zenders, die ik niet zou willen missen.
Franse films met Nederlandse ondertiteling, w.o. ook veel klassiekers die je op DVD niet kan vinden met N.O.
Meestal ook nog in uitstekende beeldkwaliteit.

De middelmatige producties neem ik dan maar op de koop toe.

kappeuter schreef:
(embed)

Populaire (2012) - vanaf 29 november in de bioscoop

Absolute aanrader! Wat een heerlijke film. Moet vaker Franse films gaan bekijken.

Wat betreft Franse cinema toch qua film een behoorlijk lichtgewicht hoor.

Uiteraard! Lichtgewichten kunnen ook ongelooflijk leuk zijn, hè?

Heerlijk is ook niet een typering die je gebruikt voor een film als deze bijvoorbeeld.

Bedoel meer als iets je zal aanzetten tot het kijken van meer Franse cinema zou ik me niet richten op middle of the road werk.

Voor jou middle of the road-werk, ik denk daar anders over.
Gezien je reactie, ben ik er bijna zeker van dat je bijvoorbeeld Amelie Poulain niet kon waarderen.

Klopt, maar dat Jeunet een vakman is valt niet te ontkennen. Alleen niet mijn ding. Ik zeg ook niet dat lichtvoetige films niet goed kunnen zijn. Ik zeg alleen dat er nog veel betere cinema te vinden is in Frankrijk, gewoon een tip die je gratis en voor niks krijgt .

Even La Maison de Nina (2005) onder de aandacht brengen. Een Franse film over de naoorlogse periode, waarin Frankrijk in rap tempo opvanghuizen voor joodse weeskinderen uit de grond stampte, en jonge overlevenden uit concentratiekampen (van diverse nationaliteiten) opving. Voor de liefhebbers, zonde als een film over zo'n weinig bekende historische gebeurtenis in de vergetelheid raakt. Er was nog niet op gestemd. Ik heb het op een Franse DVD gezien (geen ondertitels), en ook op IMDb zijn er maar weinig die deze film gezien hebben.

Dick2008
Le Gendarme et les Gendarmettes (1982)
L'Homme Orchestre (1970)
Astérix aux Jeux Olympiques (2008)
Taxi (1998), Taxi 2 (2000), ( Taxi 3 (2003) )

Vroeger keek ik wel veel Franse films.. maar ja het is nu 2015

Regisseur? en actrice Annie Girardot.

Film Pegasus (moderator)
Dick2008 schreef:

Vroeger keek ik wel veel Franse films.. maar ja het is nu 2015

Je mag in 2015 ook nog Franse films kijken.

Ik ben opgegroeid met de Franse humor van Louis de Funès of Bourvil. De oudere Franse films misten soms wel wat subtiliteit. Met de komst van Luc Besson (als regisseur of producer) zag ik al wat modernere films. Denk aan de Taxi-reeks, Léon en Transporter.

Ik heb gelukkig met de jaren de Franse film leren ontdekken. Zwoele zomerfilms als 37°2 le matin, Manon des sources, Swimming pool of L'été meurtrier. De boeiende thrillers als Rififi, Nikita, Le samouraï, Le trou en Le cercle rouge.

De 21e eeuw heeft ook al pareltjes afgeleverd die mijn liefde voor de Franse cinema alleen maar doen groeien: Intouchables, La vie d'Adèle, L'auberge Espangnole, Le premier jour du rest de ta vie, La tourneuse de pages, Caché, De rouille et d'os, Amélie Poulain, Le passé, Naissance des pieuvres, ...
En natuurlijk ook de horrors/thrilers als Martyrs, Haute Tension, Ils, Frontière(s), ...

En zo kan ik nog wel wat titels opnoemen. Heerlijk filmland.

Dick2008
Weinig gezien de laatste tijd, of ze vielen vaak tegen.

Film Pegasus schreef:
En zo kan ik nog wel wat titels opnoemen. Heerlijk filmland.

Ga dan nog maar even door, wie houdt je tegen.

kappeuter (crew)

https://www.youtube.com/watch?v=H96Qxp-3ssc

This work as a citizen and a spy, as an explorer and a painter, as a columnist and an adventurer that has been described so well by many authors, from Casanova to Gilles Perrault, is a beautiful definition of a filmmaker that we want to apply to Renoir, Becker, to the Vigo of L'Atlante, to Duvivier, as well as to Truffaut and Demy. To Max Ophuls and also to Bresson. And to these lesser known filmmakers, Grangier, Gréville, or Sacha, whom through a scene or a film, illuminate an emotion, reveal surprising truths. I would like this film to be an act of gratitude to all the filmmakers, scriptwriters, actors, and musicians who suddenly appeared in my life. Memory warms us up: this film is a bit of coal for winter nights.

EDIT; inmiddels toegevoegd: Voyage à Travers le Cinéma Français (2016)

Belgische release: 12 oktober (Alternative Films)

Dat oogt als een tekst die Tavernier zelf geschreven heeft. Ik heb een poging gedaan om de film in te sturen, maar het plot vertaalt zich niet gemakkelijk. De Franse bron heeft ook die inhoud.
Bedankt voor de link.

kappeuter (crew)
Gelukkig zijn er nog distributeurs die Franse films uitbrengen in NL:

https://www.youtube.com/watch?v=tbIDqc9VsM0

Mektoub, My Love: Canto Uno (2017) - vanaf 19 juli in de bioscoop
L'Atelier (2017) - vanaf 2 augustus in de bioscoop
Plaire, Aimer et Courir Vite (2018) - vanaf 16 augustus in de bioscoop

kappeuter (crew)
geplaatst:

https://www.youtube.com/watch?v=kNEvRxCdIXE

Le Daim (2019) - vanaf 19 december in de bioscoop

kappeuter (crew)
geplaatst:

https://www.youtube.com/watch?v=YWEiviIVwsI

Au Bout des Doigts (2018) - vanaf 1 augustus in de bioscoop

kappeuter (crew)
geplaatst:
Catherine Deneuve: de Franse film staat er beroerd voor | Trouw

Trouw schreef:
“Frankrijk maakt te veel en te slechte films”, zei de grande dame van de Franse cinema.
Het was een opmerking die de filmindustrie heeft moeten zien aankomen, wetend dat film na film voor lege zalen wordt afgespeeld, dat het aantal Franse inzendingen voor internationale prijzen al jaren minimaal is en er slechts een handjevol Franse films per jaar aan het buitenland wordt verkocht.
Het subsidiesysteem in Frankrijk is dermate gunstig, dat er in 2018 bijna 200 Franse films werden gemaakt, waarvan er slechts twee uit de kosten kwamen. De rest werd gemaakt, was kort in roulatie, en verdween daarna naar de wereld van de dvd’s. Ook de krant Le Monde luidde de alarmbel: “Filmproducenten besteden meer tijd aan het binnenhalen van subsidie dan aan het verbeteren van hun scenario’s.”

Goh, het is in Frankrijk ondanks het gunstige subsidiesyteem dus best droevig gesteld. Commercieel en artistiek gezien.

kappeuter (crew)

https://www.youtube.com/watch?v=8dGF1GHwfx0

Les Plus Belles Années d'une Vie (2019) - vanaf 9 april 2020 in de bioscoop

Gast
geplaatst: vandaag om 17:02 uur

geplaatst: vandaag om 17:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.