• 15.742 nieuwsartikelen
  • 177.911 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.886 acteurs
  • 198.959 gebruikers
  • 9.370.041 stemmen

De Franse film

zoeken in:

Linda

• 1336 berichten
  • 0 stemmen

Ik moet voor Frans een werkstuk gaan maken en ik doe het over (ja je voelt hem al aankomen) Franse films. Ik wil daar ook wat favorietenlijstjes bij doen en daarom wil ik jullie vragen of jullie even de volgende vragen willen beantwoorden:

1. Wat zijn je favoriete franse films?

2. Wie is/zijn je favoriete Franse regisseur(s)?

3. Wie is/zijn je favoriete Franse acteur(s)/actrice(s)

Alvast bedankt voor het invullen!

tovenaar

• 6723 berichten
  • 0 stemmen

Favoriete Franse Films:

- Microcosmos: Le Peuple de l'Herbe (1996)

- Fabuleux Destin d'Amélie Poulain, Le (Amelie) (2001)

- Appartement, L' (1996)

- Delicatessen (1991)

- Haine, La (1995)

- Peuple Migrateur, Le (Travelling Birds) (2001)

- Trois Couleurs Trilogie

Favo Franse regisseur: Jean-Pierre Jeunet

tovenaar

• 6723 berichten
  • 0 stemmen

Ohja,

Actrice: Audrey Tautou

Acteur: Vincent Cassel

blabla

• 2070 berichten
  • 5242 stemmen

Vraag 1:

Amelie

Le Salaire de la Peur

Le Grand Bleu

L'Appartement

Vraag 2:

Luc Besson

Henri-Georges Clouzot

Vraag 3:

Actrice:

Audrey Tautou

Véra Clouzot

Acteur:

Jean Reno

Vincent Cassel

Yves Montand

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3279 stemmen

1. La Haine

Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain

2. Luc Besson

3. Jean Reno

En verder heb ik gewoon een hekel aan Fransen .

Tonyvdb

• 1408 berichten
  • 1168 stemmen

BoordAppel schreef:

En verder heb ik gewoon een hekel aan Fransen .

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3279 stemmen

Naja, muziek kunnen ze ook nog wel maken.

Agony

• 1985 berichten
  • 1256 stemmen

Beste Franse film:

1. La Haine

2. L'appartement

3. Trois coleurs: Blue

4. Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain

5. Le Huitième Jour

6. Le Grand Bleu

7. Delicatessen

Acteur: Vincent Cassel, Jean Reno

Actrice: Juliette Binoche

Regisseur: Jean-Pierre Jeunet

gotti

• 14075 berichten
  • 5883 stemmen

1. Amelie

Delicatessen

La Haine

Trois Coleurs: Rouge (of eingelijk was de hele trilogie wel leuk)

2. Luc Besson en Jean Pierre Jeunet

3. Acteurs: Jean Reno en Vincent Cassel

Actrice's: Audrey Tautou en Juliette Binoche

narva77 (crew films)

• 12722 berichten
  • 6540 stemmen

1:) Op 1: Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain, en daarna in willekeurige volgorde:

-L'Appartement

-Delicatessen

-La Cité des enfants perdus

-Manon des Sources en Jean de Florette

-Trois Couleurs Bleu, Blanc et Rouge

-Léon

-Le Grand Bleu, en nog veel meer

2:) Luc Besson en Jean-Pierre Jeunet, en mag Roman Polanski ook?

3:) Mannen: Jean Reno, Mathieu Kassovitz, Vincent Cassel, Jean-Marc Barr

Vrouwen: Audrey Tautou, Juliette Binoche, Julie Delpy, Irène Jacob, Isabelle Huppert

Tja, ik kan niet kiezen

Menni

• 1762 berichten
  • 0 stemmen

films: La Fille Seule, Le Fabuleux Destin D'Amélie Poulain, Y Aura-t-Il de la Neige à Noël?, Ponette, Hiroshima Mon Amour, Jour de Fête, Marie, La Fille sur le Pont, Irréversible, Les Diables

regisseurs: Sandrine Veysset, Gaspar Noé, Benoit Jacquot, Jacques Doillon, Francois Ozon

acteurs: Daniel Auteuil, Jacques Tati, Vincent Cassel, Gérard Depardieu, Dominique Pinon

actrices: Virginie Ledoyen, Marie Gillain, Isabelle Huppert, Julie Delpy, Victoire Thivisol

.. succes ermee!

neo

• 15435 berichten
  • 10035 stemmen

Films:

Microcosmos: le peuple de l'herbe

Eloge de l'amour

Amelie

Regisseurs:

Luc Besson

Acteurs/actrice:

Jean Reno, Michel Piccoli, Emmanuelle Beart en Emmanuelle Seigner.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Ik vind de kwaliteit van de Franse film de laatste jaren erg achteruit gaan. Ik zie erg weinig inventiviteit.

Buiten 'gevestigde' namen als Jeunet en Ozon is er bar weinig te beleven.

De eeuwige Franse relatiekomedie van stellen op middelbare leeftijd die in een crisisje zitten en ruziemaken in de keuken, tja, dat heb je nou wel eens gehad.

Ik verlang weer naar de jaren '90 met films als L'Appartement, La Haine en de Trois Couleurs trilogie.

Wat vinden jullie?

Flipman

• 7109 berichten
  • 1141 stemmen

Christophe Gans is wel cool! Ik heb Le Pacte Des Loups gezien en Crying Freeman. Die laatste is geen Franse film, maar toch, wel redelijk cool. Maar Le Pacte Des Loups is wel een van m'n favoriete films, mooie sfeer, gave muziek, grappig verhaal...

Verder: De Astèrixfilms. Die eerste was bij vlagen wel lolig, die tweede was werkelijk geniaal!!

Maar ik moet bekennen dat ik niet heel veel verstand van Franse films heb.

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12834 stemmen

kapp: vergeet je nu Noé, of heeft FisherKing je eindelijk overgehaald ?

Verder een aardige vermelding voor Haute Tension, die het slashergenre weer verse impulsen gaf en Innocence, die me zeer boeiend lijkt.

Menni

• 1762 berichten
  • 0 stemmen

Innocence in z'n eentje al spreekt die stelling volledig tegen ja . Verder zijn enkele namen inderdaad erg 'gevestigd' inmiddels (ik noem ook een Jacquot en Klapisch), maar er is genoeg nieuw talent, ook al is 't soms even zoeken. Etre et Avoir, Les Diables, toch niet de minste films van de laatste jaren..

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Onderhond schreef:

kapp: vergeet je nu Noé, of heeft FisherKing je eindelijk overgehaald ?

Nee die vergeet ik niet, omdat ik, ik had het wat duidelijker moeten formuleren, in het bijzonder de laatste 2/3 jaar bedoel. Na 2002 is het er erg op achteruit gegaan vind ik.

Irréversible is alweer van 2002. Want in dit verslechterde klimaat heeft Gaspar Noé dus nog niet weer een film mogen maken?

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Menni schreef:

Innocence in z'n eentje al spreekt die stelling volledig tegen ja . Verder zijn enkele namen inderdaad erg 'gevestigd' inmiddels (ik noem ook een Jacquot en Klapisch), maar er is genoeg nieuw talent, ook al is 't soms even zoeken. Etre et Avoir, Les Diables, toch niet de minste films van de laatste jaren..

Dat vind ik dan juist schrijnend, dat documentaires de trots van de Franse cinema moeten redden. Ik vind de documentaire een belangrijk en waardevol genre, daar niet van, maar de jaren dat de Franse (en de italiaanse) cinema toonaangevend waren, lijken even voorbij.

Les Diables ken ik niet. Een berisping van de Nederlandse distributeurs is wellicht op zijn plaats. Ik huur regelmatig middelmatige Franse filmpjes in de videotheek. Jammer dat 'ie hier niet eens op dvd is verschenen. Ik geloof graag dat het een goede film is.

Redlop

• 8961 berichten
  • 3566 stemmen

La Pianiste, Une affaire de goût, Amelie, Irréversible, 5x2, Swimming Pool, C'est la Vie, L' Homme du Train, Un Long Dimanche de Fiançailles geven voor mij aan dat de Franse film verre van dood is. Zo'n lijst met NL-films van vergelijkbare kwaliteit kan ik niet maken.

FisherKing

• 18696 berichten
  • 0 stemmen

Ik zie het ook als een sterrenprobleem. Vroeger had je in Frankrijk echt grote acteurs en actrices waar speciaal films voor werden gemaakt. Bijvoorbeeld Louis de Funes en Jean-Paul Belmondo. En daar werden een hoop films mee geproduceerd. Zo'n superster ontbreekt nu eigenlijk.

Evenals de filmproductie van destijds.

Toen werden er wel 500 per jaar gemaakt, waardoor er vele goede films tussen zaten, nu nog maar 50 (ofzo) waardoor de spoeling dunner wordt.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Redlop schreef:

La Pianiste (2001), Une affaire de goût (2000), Amelie (2001), Irréversible (2002), 5x2 (Ozon), Swimming Pool (Ozon), C'est la Vie (2001), L' Homme du Train (2002), Un Long Dimanche de Fiançailles (Jeunet) geven voor mij aan dat de Franse film verre van dood is. Zo'n lijst met NL-films van vergelijkbare kwaliteit kan ik niet maken.

Mijn stelling is dat het na 2002 er op achteruit is gegaan. Dus moet je niet titels noemen die daarvoor of in dat jaar uitkwamen, want dan ben ik het met je eens.

Je weet dat ik Amelie (2001) en Une Affaire de Goût (2000) op 5 heb staan.

En ik zei 'behalve gevestigde namen als Ozon en Jeunet'.

Redlop

• 8961 berichten
  • 3566 stemmen

kappeuter schreef:

Mijn stelling is dat het na 2002 er op achteruit is gegaan. Dus moet je niet titels noemen die daarvoor uitkwamen...

Rustig...ik heb het niet tegen jou

Ik noem Franse films van de afgelopen jaren die ik erg goed vond. Dat vroeg Linda die dit onderwerp aansloeg.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Je mag maar 1 joker per week gebruiken Jeroen, dat weet je he. Het is net maandagmiddag, dus nu moet je het de rest van de week zonder doen, besef dat goed.

Redlop

• 8961 berichten
  • 3566 stemmen

Ik had je stelling niet eens gelezen.

Flipman

• 7109 berichten
  • 1141 stemmen

En Le Pacte Des Loups is ook nog net van voor 2002 (2001), dus die telt dan ook niet.

Hè! Dacht ik dat ik nog ergens over mee kon praten...

Menni

• 1762 berichten
  • 0 stemmen

Ik noemde Etre et Avoir enkel omdat deze algemeen bekend is, verder is er direct daarachter echt nog wel een stoot andere titels te vinden. Daarnaast vind ik het sowieso wat vroeg om over een achteruitgang te spreken, zelfs al zouden er een jaar of twee totaal geen goede Franse films uitgebracht worden. Vergelijk met Nederlandse films: twee jaar terug had ik er drie in mijn top 10 van het jaar staan (met Meisje ook Nederlandstalig), vorig jaar maar eentje en daarna een heel groot gat (okee, die eentje bereikte wel een eerste plaats). Maar een 'tussenperiode' van één of twee jaar, waarbij het ook nog 's afhankelijk is van wat je zélf hebt gezien (populariteit zegt me vrij weinig), is voor mij geen reden om van een verval te spreken. En wat Franse films betreft zie ik dat dus al helemáál niet .

.. maar goed, ik heb dan ook een zwak, speur het IFFR-schema altijd direct af op Franse titels en heb zodoende niets te klagen.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Ja dat is ook zo. Ik bespeur alleen een mogelijke trend die hopelijk snel weer gebroken gaat worden.

Het is niet alleen op mijn eigen smaak gebaseerd. Ik heb ook even naar de toplijst van Franse cinema gekeken op deze site, waar geen enkele film van na 2001 tussen staat, en dus wel een aantal jaren '90 films.

Maar goed, het is inderdaad wat speculatief en het is vooral ook gevoelsmatig dat ik het idee heb dat de Franse cinema er op achteruit gaat.

Menni

• 1762 berichten
  • 0 stemmen

Zoals ik al zei: populariteit zegt me niets, maar het kan best dat op dát vlak de afgelopen twee jaar wat minder zijn geweest. Niettemin: volgens mij heeft iets als La Haine er ook even over gedaan om geaccepteerd nu al bijna klassieker te worden? Ik zou me maar niet te veel zorgen maken, het komt wel goed .

mikey

• 28986 berichten
  • 5136 stemmen

Ha die linda!

Ik ben geen kenner, ik heb maar enkele franse films gezien (6 nog maar??)

Hier mijn top 6 dan (ze waren allemaal vreselijk):

1 Romance (1999)

2 École de la Chair, L' (1998)

3 Irréversible (2002)

4 Mon Père, ce Héros. (1991)

5 Pianiste, La (2001)

6 Harem Suare' (1999)

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Linda schreef op op 21 maart 2003:

Ik moet voor Frans een werkstuk gaan maken...

Frappant dat sommigen hier nu pas op reageren en de recente discussie negeren.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.