menu

Film / Genres en landen / De western

zoeken in:
geplaatst:
Roger Thornhill Goed van je dat je deze drie westerns aanhaalt
Bad Company ken ik van naam en sommige scenes .
Maar deze ga ik binnenkort zien.
The Wild Rovers en Pat Garett & Billy the kid.
Heb ik beide al gezien maar vergeten om op te stemmen .
The Wild Rovers staat mij nog van bij dat ie wat aan de saaie kant is .
Pat Garett & Billy the kid vind ik daar aan tegen wel goed .
Maar niet goed genoeg voor in de top 10.

Hier de lijst van de jaren 80.
Persoonlijk vind ik dit wel het minste decennium .
Al is voor mij Lonesome Dove een van de beste westerns ooit.
Ook zit in dit rijtje een Australische western ( The Man from Snowy River)
1980 – 1989
1. Lonesome Dove (1989)
2. Tom Horn (1980)
3. Pale Rider (1985)
4. The Tracker (1988)
5. The Long Riders (1980)
6. Silverado (1985)
7. The Ballad of Gregorio Cortez (1982)
8. The Man from Snowy River (1982
9. The Shadow Riders (1982)
10 . Heaven's Gate (1980)

Kris Kristofferson komt in dit rijtje met 2 westerns er het meest in voor.

De jaren 90 zijn sterke filmjaren er zijn dan ook vele mooie films uitgekomen . ook voor de westernliefhebber zijn er in die jaren mooie westerns uitgekomen.
Wel zitten er twee bij die wat meer opvallen .
Zo is Quigley Down Under een Australische en Last of the Dogmen speelt zich meer in de moderne wereld af met een groep indianen die zich al die tijd van de buiten wereld wist af te sluiten.

1990 – 1999
1. Dances with Wolves (1990)
2. Tombstone (1993)
3. Geronimo: An American Legend (1993)
4. Quigley Down Under (1990)
5. Unforgiven (1992)
6. Wyatt Earp (1994)
7.Last of the Dogmen (1995
8.The Ballad of Little Jo (1993)
9.The Jack Bull (1999
10. Purgatory (1999)

Verrassend dat Gene Hackman met 4 westerns in het lijstje terug te vinden is gevolgd door Kevin Costner met 2 westerns.

geplaatst:
Leuk, The ballad of little Jo erin!

geplaatst:
Dat ik deze link plaats wil absoluut niet zeggen dat ik het eens ben met de volgorde van deze toplijst

Greatest Westerns of the 21st Century – Cowboys and Indians Magazine - cowboysindians.com

geplaatst:
Hier alweer de laatste 2 .
Waar aardig wat verschil in zit met de link van Brix.
Wat niet erg is ieder zijn smaak en voorkeur .

2000 – 2009
1. Broken Trail (2006)
2.Open Range (2003)
3. Monte Walsh (2003)
4. Appaloosa (2008)
5. The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford (2007)
6. 3:10 to Yuma (2007)
7. Johnson County War (2002)
8.Into the West (2005)
9. The Missing (2003)
10. The Proposition (2005

Robert Duvall komt met 2 westerns er het meest in het lijstje voor.

2010 – 2019
1. Hatfields & McCoys (2012)
2. Klondike (2014)
3. Texas Rising (2015)
4. Hostiles (2017)
5. Deadwood (2019)
6. Sweetwater (2013)
7. Blackthorn (2011)
8. True Grit (2010)
9 Bone Tomahawk (2015 )
10. The Homesman (2014)

De eerste 3 zijn miniseries waardoor westerns als The Sisters Brothers (2018), The Duel (2016) en The Hateful Eight (2015) er niet in de top 10 staan .

Bill Paxton staat er met 2 westerns er het meest in het rijtje.
Ook heeft dit decennium 2010 - 2019 mooie westerns voort gebracht.
Hopelijk zet het deze lijn voort ,al begint 2020 wel heel rustig.
Al komen er tussendoor wel b westerns uit of hoe je ze ook noemen wilt.
Maar een western met een top acteur of regisseur is voor zover ik weet News of the World (2020) .
Een drama western met Tom Hanks .

Andere westerns die in de toekomst uit zouden moeten komen zijn .

John Wayne's remake The Cowboys van Tommy Lee Jones.
Of deze nog komt twijfel ik omdat deze er al jaren aan zou komen.

The Color of Lightening ,Wraiths of the Broken Land beide drama westerns van Ridley Scott.

The Brigands of Rattlecreek drama western met Matthew McConaughey.
Interessant hieraan is dat de schrijver S.Craig Zahler is o.a. bekend van Bone Tomahawk . Maar ook Wraiths of the Broken land komt van zijn hand.

Blood Meridian western met Vincent D'Onofrio.

The Wild Bunch remake van Mel Gibson.

Had ook ergens gelezen dat The Young Guns ook zou worden verfilmd .Weet iemand hier meer over ?

Ook Kevin Costner is al jaren bezig met een western Trilogie van de grond af te krijgen .Maar helaas is het rond dat project aardig stil geworden .
Gelukkig kunnen we nog wel geniet van de serie Yellowstone .

geplaatst:
Doe je nog een lijstje met a-typische westerns? Dit zouden ze bijvoorbeeld van mij zijn:

01. Jauja (Lisandro Alonso)
02. The Rider (Chloé Zhao)
03. Blanco en Blanco (Théo Court)
04. Mimosas (Oliver Laxe)
05. Rey (Niles Atallah)

geplaatst:
Malick schreef:

Ik kan heel slecht tegen acteurs met gepolijste gezichten. Bij Alan Ladd uit Shane kun je niets in zijn gezicht lezen. Schuilt niets achter. Te gladjes. Ik geloof hem niet.

Tommy Lee Jones en Benicio Del Toro zou ik graag (weer) eens in een western zien. Aan hun gezichten zie je dat ze geleefd hebben. Ze zijn niet gespaard. Ze hebben groeven, wallen en donkere kringen onder hun ogen. Perfect voor het smerige en zweterige wilde westen.

Op de keper beschouwd is dat m.i. vooral jouw persoonlijke beleving en voorkeur lijkt mij.
De werkelijkheid kan ook anders zijn.
Het beste voorbeeld daarvan is wellicht Audie Murphy.
Een jeugdig en glad uiterlijk, maar een man een getormenteerd en verscheurd innerlijk dat zijn gelijke in de acteurswereld waarschijnlijk niet kent.
"You can't judge a book by the cover" is in dit geval geen loze kreet.

Alan Ladd speelt in Shane zijn rol onderkoeld, met een zweem van geheimzinnigheid, zoals ook in het boek te vinden is.
Op mij komt hij helemaal niet ongeloofwaardig over.

Een kwestie van perceptie.

geplaatst:
Onderkoeld? Zweem van geheimzinnigheid? Dat heb ik niet ontdekt. Wij houden volgens mij van totaal andere acteerstijlen - een John Wayne trek ik bijvoorbeeld ook heel slecht.

geplaatst:
Dat lijkt mij ook
Ben zelf overigens ook geen John Wayne fan, maar desondanks vind ik sommige westerns waarin hij speelde wel goed.

geplaatst:
Eens met Brix, ik vind Ladd ook een geheimzinnige en geloofwaardige Shane spelen, maar ik denk ook dat het de bedoeling was dat hij er niet helemaal uit zag als een gunfighter. Lees ook dit stuk:

Shane movie review & film summary (1953) | Roger Ebert - rogerebert.com

geplaatst:
Dat is een interessante beschouwing, die ik met genoegen gelezen heb trebremmit
Dank voor het delen

geplaatst:
Malick schreef
Doe je nog een lijstje met a-typische westerns? Dit zouden ze bijvoorbeeld van mij zijn:

Nee hou het bij dit lijstje westerns .
Waar er toch al een paar bijzitten die wat afwijken van de rest.
Zoals : Lonely Are the Brave (1962) en de Australische westerns .
Deze vond ik voor mij zelf nog wel kunnen .
Misschien dat iemand anders dit al geen westerns vind omdat ze afspelen in Australië of al in een modernere tijd afspelen .
Maar er zijn wel films bij die het voor mij niet gehaald hebben zoals :

Bad Day at Black Rock (1955)
Hell or High Water (2016)
The Three Burials of Melquiades Estrada (2005)
No Country for Old Men (2007)
Als ik mij niet vergis vallen ze onder de Neo western.

geplaatst:
Wie weet de naam van deze (Western-) acteur ? https://i.postimg.cc/28dLjry7/xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.png
(links-onder)

geplaatst:
Rod Cameron?

geplaatst:
Ja, klopt, Rod Cameron

geplaatst:
mr rumson schreef:
Als ik mij niet vergis vallen ze onder de Neo western.
Lijkt me ook wel, deze vier zijn in ieder geval contemporain, in de zin van verhalen die spelen in (ongeveer) de tijd waarin de film werd gedraaid.

geplaatst:
@trembremmit en @Brix, bedankt voor de info. Ik kwam bij Stuart Whitman uit, maar kon maar niet de desbetrteffende still vinden.
Nu deze still en de bijbehorende Western gevonden. Meer hierover in het Strips topic....
https://i.postimg.cc/SKwN0DMP/Rod-Cameron-Stage-to-Tucson-1950-1.png
Rod Cameron ~ Stage to Tucson (1950)
https://i.postimg.cc/wBJYNH1W/Rod-Cameron-Stage-to-Tucson-1950-2.jpg
© Jean Giraud

geplaatst:
Goed speurwerk Dogie !

Die Giraud toch!
Pied-de Poule textielpatroon voor de broek precies natekenen was 'm toch wat teveel werk denk ik

geplaatst:
Ik was gisteren naar One-Eyed Jacks (1961) (van en met Marlon Brando) aan het kijken en het viel me op dat een deel van de film zich aan de zee afspeelt. Ligt het aan mij of is de combinatie zee en Western vrij zeldzaam? Ik kan me niet herinneren dat ik dat al eerder heb gezien, maar ik heb dan ook maar een kleine +100 Westerns gezien en ik vermoed dat er hier mensen zitten die zowat aan het tienvoudige zitten

geplaatst:
Metalfist schreef:
Ik was gisteren naar One-Eyed Jacks (1961) (van en met Marlon Brando) aan het kijken en het viel me op dat een deel van de film zich aan de zee afspeelt. Ligt het aan mij of is de combinatie zee en Western vrij zeldzaam? Ik kan me niet herinneren dat ik dat al eerder heb gezien, maar ik heb dan ook maar een kleine +100 Westerns gezien en ik vermoed dat er hier mensen zitten die zowat aan het tienvoudige zitten

Hannie Caulder (1971) komt bij mij op, maar inderdaad vrij zeldzaam volgens mij.

geplaatst:
Metalfist schreef:
Ik was gisteren naar One-Eyed Jacks (1961) (van en met Marlon Brando) aan het kijken en het viel me op dat een deel van de film zich aan de zee afspeelt. Ligt het aan mij of is de combinatie zee (oceaan) en Western vrij zeldzaam? Ik kan me niet herinneren dat ik dat al eerder heb gezien, maar ik heb dan ook maar een kleine +100 Westerns gezien en ik vermoed dat er hier mensen zitten die zowat aan het tienvoudige zitten
https://i.postimg.cc/Vs35D4fS/garden-of-evil-1954-zee.jpgGarden of Evil (1954) begint met een zee (oceaan)-scène, maar het verhaal gaat al snel landinwaarts verder.
Combinatie zee/oceaan <=> Western is inderdaad vrij uniek.

En zo zag een zee-kapitein er in het Wilde Western uit (wenig verschil met een raderbootkapitein)...
https://i.postimg.cc/6pWjSrzK/garden-of-evil-1954-zee-2.jpg

En in The Big Country (1958) speelt Gregory Peck een zee-kaptein, maar geen zee te zien in deze Western.

geplaatst:
Metalfist
Hier nog een paar westerns waar een zee in te zien is .
The Long Riders (1980)
In deze heb ik wel mijn twijfels kan ook een groot meer of iets zijn .

Distant Drums (1951)
Dit lijkt wel een vakantieoord parelwitte stranden palmbomen.
Zelfs een grootte driemaster is in beeld .
Wel is dit alleen in het begin van de film daarna vertrekt de bemanning hetland in.
Overigens is er dan nog water genoeg te zien omdat de film in de Everglades afspeelt.

The Shadow Riders (1982)
In deze western komt de zee langer in beeld omdat er ook gevechten plaats vinden .

Er zullen er vast nog wel wat meer westerns zijn met een zee of oceaan erin .
Overigens blijf ik het wel wat een iets wat vreemde gezicht vinden .
Cowboys bij de zee

Roger Thornhill schreef
Lijkt me ook wel, deze vier zijn in ieder geval contemporain, in de zin van verhalen die spelen in (ongeveer) de tijd waarin de film werd gedraaid

Ben het met je eens al is het af en toe lastig van waar de grens nu ligt.
Vooral bij de modernere zoals No Country for Old Men (2007) vallen ze bij Wikipedia ook onder het genre Neo western .
Hier op MM is het een misdaad .

geplaatst:
De zee speelt natuurlijk een belangrijke rol in Once upon a time in the West omdat "Mr Choo Choo" de Stille Oceaan nog zo graag vóór zijn dood wil zien... (Des te ironischer dat hij sterft vlakbij een klein plasje water dat maar nauwelijks zijn dorst kan lessen).

geplaatst:
Maar deze slaat toch alles , of niet? > The Sea of Grass (1947)

geplaatst:
Metalfist schreef:
Ik was gisteren naar One-Eyed Jacks (1961) (van en met Marlon Brando) aan het kijken en het viel me op dat een deel van de film zich aan de zee afspeelt. Ligt het aan mij of is de combinatie zee en Western vrij zeldzaam?
Als je het bij "zee" houdt, dan komt qua Westerns alleen de Golf van Mexico in aanmerking. "Western" komt van The Wild West of te wel Het Wilde Westen. Het westen van Noord-Amerika dus, en daar liggen de Stille Oceaan/Pacific en dus de Golf van Mexico aan.
In One-Eyed-Jacks wordt ook over Mexico gesproken en in eerder door mij genoemde Garden of Evil spoelen Engels sprekende overlevenden van een in brand staand schip aan land waar Spaanstalig gesproken wordt (setting: Mexico, 1849).
https://i.postimg.cc/PJcSqb6c/golf-v-M.jpg
kaart van de Mexicaanse Golf regio in de 19e eeuw

Chinezen duiken geregeld in Westerns op: zij kwamen via de Stille Oceaan in het westen van Noord-Amerika aan, en maakten ongewild deel uit van Het Wilde Westen.
Hieronder een still uit TV-Western Hell on Wheels, waar Chinezen arriveren in Noord Amerika. De Stille Oceaan is hierop niet te zien, maar nog wel de contouren van een 19e eeuws schip:
https://i.postimg.cc/ZYGTgGH8/HOW-S5-Angela-Zhou-schip.jpg

Immigranten uit Europa arriveerden in Noord-Amerika via de Atlantische Oceaan, dus aan de oostkust. Daar was geen sprake van Het Wilde Westen. Wel de onstaansregio van de Pinkertons: dat beroemde detective-bureau, die ook in Westerns opduiken, maar dat is een ander onderwerp. Kortom, het Westen van Noord-Amerika is dominant in Westerns.
Een Western kan uiteraard wel in het oosten van Noord-Amerika beginnen. Volgens mij is er bijvoorbeeld een Duitse Western, die Duitse immigranten volgt vanaf het moment dat ze via de Atlantische Oceaan in Noord-Amerika arriveren, en dan naar het westen trekken.
Films die zich voor de Amerikaanse burgeroorlog (welke in 1863 begon) spelen worden volgens mij ook niet altijd Westerns genoemd. Dit is het tijdperk van o.a. Daniel Boone, Davy Crocket en De Laatste der Mohicanen. (Maar bij The Deerslayer (1957) staat wel weer Western.)

PS
Wake of the Red Witch (1948) valt niet onder genre Western, maar speelt wel in de jaren 1860 op de Pacific... ...en met 2 uit Western bekende acteurs:
https://i.postimg.cc/zGWp7gBw/Gail-Russell-Wake-of-the-Red-Witch-1948.jpg
(YouTube: link. )

geplaatst:
Komt er van de jaren 70 serie Kung Fu een nieuwe serie.
Zie hieronder de link voor meer info .
Wat misschien nog interessanter is.
Dat er word gesproken over een nieuwe Maverick serie .
‘Kung Fu’ Reboot Pilot at CW Casts Olivia Liang in Lead Role – Variety - tinyurl.com

geplaatst:
Die Kung Fu pilot(en eventueel serie) lijkt mij geen western als ik dat bericht zo lees.(?)

geplaatst:
Vandaag ontdekt (en gekocht) in de boeken en bladenwinkel.
Een absoluut niet onaardig 146 pagina's-dik informatief blad (of boekje)
Een verzameling artikelen uit het blad Historia
Formaat 22cm X 30 cm, met vele illustraties.
Prijs € 9,95
De moeite en het geld waard m.i.
Leverbaar in Nederland en België

https://ibb.co/BKfQY3g

Momenteel bij Amazon.de actie 5 Blu-rays voor € 30.
Daar zitten ook aardig wat Westerns tussen.

https://imgbb.com/

Deze keer eens iets anders dan "beste dit en beste dat , top 10, 20, etc."

De meeste westerns kan ik vaker bekijken, sommigen zelfs héél vaak, met enige regelmaat.
Het maakt daarbij niet uit of het A, B, of C westerns zijn.
Kijkplezier dat ik eraan beleef is beslissend.
Dat is dus niet het geval met de films die in dit lijstje voorkomen.

"30 Westerns die ik nóóit meer hoef te zien!"  

Ik wilde er eerst 10 nomineren, maar er zijn er teveel.
Bij 30 heb ik de grens toch maar getrokken.
De redenen waarom dat zo is lopen uiteen, van "één keer was genoeg", verhaal of acteurs spreken mij niet aan, of te zwak voor een 2e kijkbeurt,  tot hartstikke foute sfeer (in mijn beleving)
Er zitten er zelfs bij waar ik ronduit een pest-hekel aan heb.

(De volgorde is willekeurig, en ik ga niet uitleggen wat en waarom )

1  A Fistful of Dollars
2  Unforgiven
3  Duck, you Sucker (Giù la Testa) ("Zapatta western")
4  3:10 To Yuma  2007)
5  Hostiles
6  The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford
7  Django Unchained
8  Jane got a Gun
9  3 Godfathers
10 McLintock
11  How the West Was Won
12 The Lone Ranger (2013)
13 The Sisters Brothers
14 Jonah Hex
15 Johnny Guitar
16  Butch Cassidy and the Sundance Kid
17  The Man Who Shot Liberty Valance
18  McCabe and Mts. Miller
19  Blazing Saddles
20  She Wore a Yellow Ribbon
21  Dead Man (1995)
22  A Million Ways to Die in the West
23  Seraphim Falls
24  Heaven's Gate
25  Bad Company
26  Quick and the Dead (1995)
27 The Sons of Kati3e Elder
28  El Topo
29  Meek's Cutoff
30  Maverick

TV series heb ik eruit gelaten, maar anders kwam Hatfields and McCoys bovenaan.

Je hebt een "foutje" gemaakt, Brix!
Je bedoelde natuurlijk op 1 Blindman i.p.v. A Fistfull of Dollars.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:36 uur

geplaatst: vandaag om 07:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.