- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De western
De western
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Een paar afleveringen Justin?
Tot nu toe zijn er drie seizoenen van de serie in Nederland verschenen.
In de USA zijn ze al iets verder met de releases.
De eerste box bevat het hele 1e seizoen van de serie, met 6 DVD's, en in totaal 22 afleveringen.
Deze box is inmiddels bij diverse aanbieders uitverkocht.
Seizoen twee is opgedeeld in twee boxen, met ieder 16 afleveringen.
Seizoen drie box bevat 30 afleveringen.
De Amerikaanse releases zijn duurder.
De serie liep 8 seizoenen lang (1959-1966)
Eric Fleming (Gil Favor) speelde in het laatste seizoen niet meer mee.
Met de populariteit van de serie was het na zijn vertrek gauw gedaan, en dat betekende het einde.
Justinw
-
- 5378 berichten
- 1803 stemmen
Zie nu wel een paar opties. Eerst kreeg ik alleen maar volume 1 van het eerste seizoen waar ik 20 euro voor moest dokken. Dank voor je uitleg
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen

Voor Zorro, The Riddle Rider en The Lone Ranger was er The Masked Rider:

Opgepast: minder geschikt voor High Noon fans ivm veel actie en vooral kruitdamp:
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Een stuk logischer ook dan half het gezicht bedekkende maskers.
Maar een acteur zal graag herkend willen worden 
Prima outfit ook trouwens.
trebremmit
-
- 3015 berichten
- 1465 stemmen
Ik wist niet dat er toen al zulke enorme dammen waren.
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
In de tijd waarin het verhaal van de film speelt bedoel je zeker trebremmit?
Ik vond het een interessante opmerking, omdat die scène bij de dam mij ook intrigeerde.
Daarna ben ik eens gaan zoeken naar een overzicht van Amerikaanse dammen, en de gegevens over de bouw ervan.
Dat is een hele klus, want het zijn er meer dan 8000 hele grote, per staat gesorteerd.
Maar al met al, ook de kleinere meegerekend, zijn het er zo'n 75.000 
Dat ging me toch een klein beetje te ver om uit te zoeken, haha.
Gezien de Mexicaanse outfit van een van de acteurs dacht ik dat het verhaal in Texas, Arizona, of New Mexico kon spelen.(ook al lijkt het landschap daar niet op)
Dus de info over de dammen in die staten bekeken.
Er bestonden daar (kort) vóór 1900 al dammen van de constructie zoals in de film te zien is, maar weinig.
De meesten dateren van kort na 1900 of (veel) later.
Wat een klus...dam..ned ! 
trebremmit
-
- 3015 berichten
- 1465 stemmen
Bedankt voor je research!
Ik vond het inderdaad wel apart dat je dat in een western ziet, heb ik volgens mij nog nooit eerder gezien. Het moet toentertijd wel een enorme klus zijn geweest om zoiets te bouwen en ik wist niet dat ze toen al beton hadden.
Die dam komt een beetje over als science fiction in een tijd waarin mensen nog met paard en wagen vervoerd werden.
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Het mag raar klinken, maar de oude Romeinen hebben het beton al uitgevonden, en naar verluidt is de juiste samenstelling daarvan verloren gegaan.
Die was grover, maar sterker dan die van het hedendaagse beton.(heb ik gehoord in een documentaire over de bouwtechnieken van de romeinen)
Werd wel vlekkerig, en daarom werd de betonlaag bij bouwwerken gecamoufleerd met bakstenen.
Oeioei, hoe brengen we dit terug on topic 
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Oeioei, hoe brengen we dit terug on topic

Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
"Adobe building 
Bedankt Dogie, dat had ik niet kunnen verzinnen".
Helaas (voor jou
)brengt mij dit wel op een gedachte...het voortzetten van de serie berichten over "The Singing Cowboys", waarmee ik een tijdje geleden bezig was.
Om de reeks af te ronden heb ik nog 2 delen in petto.
Hoezo ik daarop kom via 'Adobe" ...
Een van de songs die Roy Rogers (die in het komende hoofdstuk de "lead"heeft) zong was getiteld "My Adobe Hacieda" 
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Roy met Phyllis Brooks
.
Phyllis Brooks: zelden in Westerns gezien. Zeer wisselelende performances heeft ze; zeer slecht in Film-Noir The Shanghai Gesture (1941) bijvoorbeeld. In schril contrast met de altijd uitstekende Gene Tierney. Maar Howard Hughes vond haar goed genoeg ( ...maar dat had hij met zeer veel actrices).
'Brooks 'is een achternaam, die in Hollywood trouwens veel voorkomt, maar niet altijd familie.
Veruit de mooiste blijfven natuurlijk Louise en Hazel Brooks.
trebremmit
-
- 3015 berichten
- 1465 stemmen
Ik hoop nog altijd dat die westerns van Stewart op blu-ray komen, vooral The Naked Spur. Maar ook Bend of The River, Far Country, The Man From Laramie, Night Passage en Winchester 73.
Justinw
-
- 5378 berichten
- 1803 stemmen
The naked spur die ik heb bekeken was ook echt van slechte kwaliteit. De film erg sterk.
trebremmit
-
- 3015 berichten
- 1465 stemmen
Ja klopt, die kan echt wel een goeie release gebruiken, het is inderdaad een hele goede western alleen de slechte beeld en geluidskwaliteit verpest het wel een beetje.
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Daar zeggen jullie iets waar ik mij graag bij aansluit.
The Naked Spur moet echt een opgeknapte release krijgen.
Onbegrijpelijk dat ze daar geen werk van maken.
Justinw
-
- 5378 berichten
- 1803 stemmen
Run for Cover lijkt me wel leuk, wist niet dat Cagney ook in westerns speelde.
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Cagney speelde eigenlijk vrijwel altijd dezelfde rol, die van kleine dritkikker met een grote bek en een kort lontje.
Dat was zijn handelsmerk.
Of hij nu een drie-delig gangsterkostuum droeg, of een western outfit maakte niet veel verschil.
Echt thuishoren deed hij niet in het genre, en hij speelde maar in een klein aantal westerns, maar toch vond ik hem in 'Tribute to a Bad Man' een sterke rol neerzetten.

Twee acteurs die in het verkeerde genre lijken te zijn terecht gekomen, Bogart en Cagney

Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Jesse James Women (1954), met Peggy Castle

Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Randolph Scotts 'Gunfighters' uit '47 is nu volledig op Youtube te zien.
Geldt ook voor Lorne Greene's The Hard Man.
Justinw
-
- 5378 berichten
- 1803 stemmen
Ik zag het gister ook al dat Gunfighters erop stond. De kwaliteit is echter niet super.
kappeuter (crew films)
-
- 74673 berichten
- 5985 stemmen
For Robbing the Dead (2011) - IMDb (nog niet op MM)
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Leuk, maar veel te duur m.i.
Mustang Country is een kleine B film, en The Virginian kun je goedkoop krijgen.
Blijven twee goede films over (in de hoop dat de beeldkwaliteit de moeite waard is)
Wellicht duiken die films ietsje later een stuk goedkoper op in een andere release.
kappeuter (crew films)
-
- 74673 berichten
- 5985 stemmen
Inmiddels toegevoegd: For Robbing the Dead (2011)