- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De western
De western
trebremmit
-
- 3015 berichten
- 1465 stemmen
Veel te duur inderdaad, het wachten is dan ook op een koopje op ebay 
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Een record: meer dan een week is hier niet gepost; kan 't ff niet laten: binnenkort:

Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Plaatje van Buck Jones en Silver, die ook ergens op lijken te wachten 

(Deze heb ik momenteel ook als bureaublad achtergrond in gebruik op mijn monitorscherm)
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
@ Brix. Misschien wachten Buck & Silver op mooie Western stills met Lupe Velez en Gary Cooper....

Stills/promoshots en LC uit romantische Western 'The Wolf Song (1929). Wacht op MM approval.
Gary Cooper als een Davy Crocket look-a-like in Western die zich in ca. 1840 afspeelt.
De titelsong is gezongen door de bloedstollende zangeres/acrice Lupe Velez en is ook op 78 rpm. uitgekomen: Youtube.
Volgens de media hadden Cooper (28) en Velez (21) toen een affaire.
Op deze foto, genomen op de set, zijn Lupe en (melkmuil) Gary nog in verkennende fase...

Maar dat duurde maar even...

Maar geeg Gary eens ongelijk: Lupe Velez.

Zeer zeldzaam, foto bioscoop uit 1929/1930:

Off topic, maar ook dit is Lupe Velez aka 'The Mexican Spitfire'

Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Best mogelijk Dogie 
In dat geval heeft het wachten zich geloond.
Prachtig fotomateriaal is dat.
Ja, die Lupe was me d'r eentje 
Ze was de dochter van een Mexicaanse prostituee, en werd op 13 jarige leeftijd naar een klooster gestuurd in Texas.
Dat was van korte duur.
Ze keerde terug naar Mexico, vond een baantje als verkoopster, en wist een beetje geld bijeen te schrapen voor danslessen.
Ze had talent, en maakte haar succesvolle debuut op het podium toen ze zestien was.
Drie jaar later emigreerde ze naar Hollywood, waar Hal Roach haar engageerde voor een film met Laurel & Hardy.
Velez was net zo bekend om haar geruchtmakende affaires als om haar films.
Haar bijnaam was "The Mexican Spitfire"!
Een slechte smaak van mannen had ze niet, maar de verhoudingen en huwelijken duurden nooit al te lang, haha.
Vechtpartijen bij de vleet, vaak in het openbaar.
Vooral die met echtgenoot Johnny Weissmuller waren wekelijks voer voor de Hollywood roddelbladen.
Ooit logeerden Weissmuller en Velez in hetzelfde hotel als onze oude koningin Wilhelmina.
Johnny en Lupe hadden weer eens ruzie, en Weissmuller zat haar achterna door de hotelgangen.
Een en ander ging gepaard met veel geschreeuw.
Opeens ging een kamerdeur open, en koningin Wilhelmina stond in de deuropening.
Met luide stem riep ze "Go get her Johnny !" 
Bij een andere gelegenheid was Velez aanwezig op een Hollywood feestje, waar Olympisch kampioen tienkamp Glenn Morris werd voorgesteld als "de nieuwe Tarzan".
Furieus krijste ze (met een vet Mexicaans accent) "No..no..no..there's only one Tarzeeen, and that's my Johneee !!!". Daarop ging ze Morris te lijf met haar vuisten, tanden en vingernagels...
Bekende acteurs waar Velez een verhouding mee had waren buiten Weissmuller o.a. Gary Cooper, zoals je al vertelde, Clayton Moore (vooral bekend als The Lone Ranger) Douglas Fairbanks, Charlie Chaplin, John Gilbert, regisseur Victor Fleming, Jimmy Durante en bokser Jack Dempsey.
Ze stierf jong (36) na een zelfmoordpoging, die anders uitpakte dan voorzien, hoewel het eindresultaat wel net zo definitief was als gepland.
Over het verloop van het door haar geplande "glamoureuze afscheid" kun je hier het e.e.a. lezen > Lupe Vélez - Wikipedia - nl.wikipedia.org
Om dit toch een beetje on-topic te brengen heb ik uit mijn digitale archief een plaatje (uit 1933) geplukt waarop Lupe (links) Johnny Weissmuller, en Lupe's zuster te zien zijn tijdens een ritje te paard in westernstijl.

Edit
Johnny's wens om rollen in westerns te bemachtigen is nooit in vervulling gegaan.
Zijn "jungle-held" imago drukte daarvoor een te grote stempel op hem.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
@Brix. Prachtige foto.
En tragische leven Lupez leek wat op die van Marilyn Monroe.
Lupe speelt ook in de Westerns The Squaw Man en Laughing Boy (wacht ook op MM approval)

Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Die foto's met paard heb ik nooit eerder gezien Dogie, erg mooi 
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Die foto's met paard heb ik nooit eerder gezien Dogie, erg mooi

Bij die Western staat op MM trouwens een movie-ad; zal deze (mooie) 1 -sheet in de loop van de dag nog ter correctie indienen.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
@Brix. Ik lees hierboven over Johnny Weissmuller; maar wat heeft hij hier voor schoeisel aan (Lupe doet er niet moeilijk over zo te zien):

(Lupe draagt ook iets, wat tegenwoordig erg gevoelig ligt...
)
Heeft Weissmuller ook nog in Westerns gespeeld?
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Unieke foto Dogie 
Als cross-dresser had ik Johnny nooit eerder gezien 
(Dat kledingstuk van Lupe lijkt op nerts)
Het antwoord op je vraag betreffende westerns is nee.
Weissmuller had die wens wel vaker te kennen gegeven, maar niemand wilde hem ervoor hebben.
Een hoed stond hem nochtans goed.
In de 'Jungle Jim' films droeg hij die ook meestal.
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Regenachtige dag vandaag,
mooi tijd om eens wat oude TV westerns te bekijken.
Op YouTube zijn er honderden te vinden.
Voor wie de serie niet kent, deze is een aanrader: 'Have Gun Will Travel', met de altijd schitterend acterende Richard Boone.
Dit is ongetwijfeld een van beste TV western series ooit, en een van de eerste die niet op een jeugdig publiek gericht was.
(Ik heb de voledige serie op DVD, een van mijn beste aankopen)
In alle afleveringen van de serie duiken bekende gastacteurs op, in deze is het Charles Bronson.
Veel kijkplezier > YouTube - Have Gun - Will Travel 1x02 - Part 1

madmax1
-
- 2216 berichten
- 711 stemmen
Mooi werk Doggie 
Prima serie Brix ga me wagen aan Wyatt-Earp Revenge.
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
ga me wagen aan Wyatt-Earp Revenge.
Ik ben al benieuwd naar je oordeel over Wyatt-Earp's Revenge madmax.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
@Brix. Heb de 1e seizoen van1e DVD releases van 'Have Gun Will Travel' ook gehad, maar snel weer doorverkocht. Zeer slechte transfers, ongenietbaar beeld en geluid. Dat waren die DVD's met 3 afleveringen per DVD, zoals ook in de begintijd van RAWHIDE en GUNSMOKE. Hoogstwaarschijnlijk bootlegs. Ik neem aan dat huidige kwaliteit beter is. Vond de episodes wel vrij kort..

'Laughing Boy' met La Lupe Velez en Ramon Novarro staat inmiddels ook op MM.

Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
TV-Western 'Two Faces West' (1960), met als guest-stars o.a. DeForest Kelley, Leonard Nimoy, Ryan O'Neal, Gregg Palmer...

Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Prachtige foto's zijn dat weer Dogie.
Betreffende 'Have Gun Will Travel' > nee gelukkig geen bootlegs, haarschepe beeldkwaliteit en prima geluid.
Het zijn releases van CBS, en ze hebben er aardig wat werk van gemaakt.
Per aflevering is er ook extra info over de cast en wetenswaardigheden, zoals ook bij de Amerikaanse release van Rawhide.
En alles in prachtige DVD boxen, met opschriften in reliëf etc.

Inderdaad korte afleveringen, maar daar houd ik erg van.
Ze konden vroeger een onderhoudend verhaal vertellen in dat tijdsbestek.
Die B-westerns ("matinee westerns") hadden ook nooit meer dan een uur nodig.
Dat is helemaal mijn ding 
Ik zie nu dat ik nog enkele seizoenen mis
Die zal ik dan maar op mijn verlanglijstje plaatsen)
Er zijn in totaal 6 seizoenen, en 226 afleveringen..
The Life and Legend of Wyatt Earp (Hugh O'Brian) TV serie heeft er dacht ik evenveel. Die heb ik wel compleet.
Ook korte afleveringen.

Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Der bloeitijd vam de Westerns was ook de bloeitijd van de Western -boeken en -strips, maar vaak beloofde de cover-art te veel...

Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
De covers "verkochten" de boekjes, dat was inderdaad altijd al zo.
Niet alleen met de westerns, want kijk bijvoorbeeld eens naar die populaire Illustrated Classics serie van vroeger.
Prachtige covers, maar vaak matige of slecht getekende inhoud.
Toch denk ik dat het aantal westernstrips dat er momenteel verschijnt niet veel onder doet voor dat van vroeger.
Kijk maar eens in het strip topic wat madmax1 zoal bij elkaar weet te slepen op dat gebied.
Allleen waren het vroeger vooral de goedkope tijdschrift-achtige boekjes, en nu zijn het dure albums.
De western pocketboekjes zijn wel helemaal van de markt verdwenen.
Daar wemelde het vroeger van, TV pockets (Walt Slade, Texas Ranger, etc.) Conny Coll, Louis l'Amour, Zane Grey etc. hadden allemaal eigen series.
Toch verschijnen er in Nederland en België nog steeds westerns in tijdschrift vorm.
Ik kom in de boeken en bladenwinkel nog met regelmaat een stuk of 4 verschillend titels tegen, die al vele jaren lopen.
Daaruit kunnen we concluderen dat er toch nog voldoende liefhebbers van het genre moeten zijn, want anders waren ze al lang gestopt met die uitgaven.
edit
Dit heeft niks met het voorgaande te maken, maar is wel een mooi plaatje 

Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Misschien wat kort door de bocht, maar voor mij de Amerikaanse 'Sam Hawkins':

Hier 'in actie':
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
'King of the Bullwhip' Lash LaRue vs 'Zorro', aka bullwhip battle (v.a. 01:37 min.):
Lash LaRue en Sunset Carson (1985):
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Opvallend is hierbij ook dat Fuzzy in Duitsland zo populair was dat hij tot hoofdrolspeler gepromoveerd werd van de films waarin hij in feite de side-kick was.
De films kregen allemaal de toevoeging "Fuzzy" in de Duitse titels.
De Duitsers spreken dat overigens uit als ' Foetsie'.(en ik ken mensen die dat graag hadden zien gebeuren met St. John
)
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Blijkbaar niet op de Franse tv-zenders, maar wel Franse DVD release:

Jammer, de serie is in full-HD; de US release is wel op Blu-ray verkrijgbaar.
[De Duitsers spreken dat overigens uit als ' Foetsie'.(en ik ken mensen die dat graag hadden zien gebeuren met St. John
)

(480p)
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen

Hell on Wheels, update.
Dominique McElligott

![]()
]

Justinw
-
- 5378 berichten
- 1803 stemmen
Moet nog 2 episodes van het eerste seizoen van Hell on Wheels checken. Tot nu toe erg leuke serie van AMC. AMC gaat steeds meer garant staan voor kwaliteit net zoals een HBO al jaren doet.
Hell on Wheels
Breaking Bad
Mad Men
The Killing
Stuk voor stuk kwaliteitsvolle series.
Broken Trail moet ik ook maar eens gaan bekijken.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Moet nog 2 episodes van het eerste seizoen van Hell on Wheels checken. .
Momenteel wordt er gewerkt aan seizoen 2.
The Swede 

Broken Trail moet ik ook maar eens gaan bekijken.
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Uit de tijd toen roken nog "gezond was".

Buck Jones

Gary Cooper

Steve McQueen

Glenn ford

Errol Flynn

John Wayne

Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen

The Redhead from Wyoming (Maureen O'Hara)

trebremmit
-
- 3015 berichten
- 1465 stemmen
Haha die van Wayne is wel hilarisch, roken om stemproblemen te voorkomen.