- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De western
De western
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Madmax: heb je iets van de Durango Kid westerns met Charles Starrett? (66 stuks in totaal als ik mij niet vergis)

Jock Mahoney in de outfit van de Durango Kid (hij was de stunt-double voor Charles Starrett in die films)

madmax1
-
- 2216 berichten
- 711 stemmen
Oi oi oi wordt een zoekdag vandaag.
Maar nu niet ga een potje kaarten in de saloon haha.
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Wapens thuis laten madmax, je weet wat er kan gebeuren tijdens die spelletjes 
madmax1
-
- 2216 berichten
- 711 stemmen
kon het niet laten en ben boven nog even gaan snuffelende , was dat niet die zingende cowboy, niet Geene Autry... Maar het wordt te laat wel nog gevonden Linda Stirling 12 delige serie de vrouwelijke zorro staat op MM.wel zou ik het leuk vinden welke user die dit heeft geplaats,of kan je daar achter komen dat ik het niet weet.
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Leuke serial Madmax, niet zo goed als 'Zorro's Fighting Legion', maar wel de moeite waard (voor de liefhebbers)
Ik kan niet helemaal volgen wat je bedoelde met die vraag (Gene Autry)
Had je het over de Durango Kid?
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
kon het niet laten en ben boven nog even gaan snuffelende , was dat niet die zingende cowboy, niet Geene Autry... Maar het wordt te laat wel nog gevonden Linda Stirling 12 delige serie de vrouwelijke zorro staat op MM.wel zou ik het leuk vinden welke user die dit heeft geplaats,of kan je daar achter komen dat ik het niet weet.
Tav Linda Stirling, quote:"The only female to play a "Zorro" role. She is well remembered by serial buffs for her starring role as a masked heroine in the classic "Zorro's Black Whip" (1944).

** Mooie Spaanse poster (2x klikken voor vergroting).
Af te raden voor High Noon fans: onderstaande clips bevatten namelijk veel actie scenes:
- Part 1
- Part 2
Niet te verwarren met Western "The Black Whip" uit 1956.
madmax1
-
- 2216 berichten
- 711 stemmen
Dogie bedankt
Brix
Ik meen dat zijn meer van die zangfilm.s.
Voor een jaar of 7 op Mininova die had zoo’n 4000 titels van westerns, die had ik allemaal
maar er is me een externe schijf gecrasht en nu ben ik ze weer allemaal bij mekaar aan het sprokkelen(Mininova mag niet meer publiceren was de grootse western site) zodoende weet ik niet meer wat ik heb.
madmax1
-
- 2216 berichten
- 711 stemmen
Ook op deze site een spaghetti western collectie van zoo’n 500 titels die kan je nu niet meer vinden. Daar waren ook nog westerns bij die zijn nooit op dvd uitgebracht,
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
@Dogie_Hogan: prachtige plaatjes van Linda Sterling !!
@madmax:
aha, dat bedoelde je.
Ja, een cowboy song hoorde er in die tijd meestal wel bij.
(Zelfs in A-westerns)
Maar in de Durango Kid serie zijn die veel minder aanwezig dan in de 'singing cowboy westerns' van bijvoorbeeld Tex Ritter, Gene Autry, Roy Rogers en Rex Allen.
Daarin waren de hoofdrolspelers zelf ook zangers.
Charles Starrett dus niet.
Zijn films hadden meer iets van die van Hopalong Cassidy weg (al waren dat duurdere producties)
Alles draait om de actie, met af en toe een western deuntje voor de couleur locale.
Hij is in dit topic al eerder aan de orde geweest (een hele tijd geleden) maar een hernieuwde kennismaking kan geen kwaad:
Charles Starrett (1903-1986)
Speelde in 131 B-westerns (=record)
Was een van de oprichters van de Screen Actors Guild.

In Nederland waren de Durango Kid films niet echt bekend, maar de vele stripverhalen die er in de jaren '60-'70 van verschenen (in de zeer populaire Sheriff Classics serie) wel degelijk.

madmax1
-
- 2216 berichten
- 711 stemmen
@Dogie_Hogan geweldige plaatjes van Linda Sterling (iets geheimzinnigs ) moet ik toch weer eens
bekijken maar ja met zoveel nieuwe film,krijg je bijna niets meer afgekeken.
@ brix
Kan zijn dat ik de verkeerde voorhad, daar kwam iedere keer een hele muziek kapelle aandraven.
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
@madmax1:
Misschien is je geheugen beter dan je denkt 
In al die films met Starrett zit wel een muzikaal western gezelschap, zoals The Sons of the PIoneers bijvoorbeeld.
Maar ze spelen geen rol van betekenis, zoals in die 'singing cowboy' films, en hij doet er zelf niet aan mee.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
@Brix. Wie was of waren dan wel de zingende cowboys?
Jimmy Wakely, Johnny McBrown?
madmax1
-
- 2216 berichten
- 711 stemmen
. The Sons of the Pioneersdie waren nog te pruimen ,maar als die Gene Autry begon te kweelen stond de hele
Patronaat voor het snoephandeltje te wachten . en had je buiten de mooiste vuistgevechten haha.
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
@madmax1 :
Daar kan ik begrip voor opbrengen.
Autry is zelfs voor mij als fan van de matinee westerns niet te harden.
Die nasale stem, met slepende timing (soms nog net binnen de maat van het lied) kan ik alleen met kromme tenen aanhoren.
Ik krijg ook meestal de indruk dat hij met zijn gedachten niet bij de opnames van de film was, en dat zou achteraf bezien ook wel eens zo kunnen zijn geweest, haha.
Mijn tante sleepte me wel eens mee naar die Autry westerns toen ik nog een ukkie was.
Zij was een grote fan van hem.
Het enige bezienswaardige aan de Gene Autry films was / is voor mij zijn paard Champion.
Dat dier kreeg later nog een eigen TV serie "Champion the Wonder horse".
Ik heb nooit begrepen waarom Autry zo'n megaster onder de B-western "cowboys" was.
Tot zijn dood, in 1998 bleef hij in de top 10 van western "moneymakers'staan.(A-westerns meegerekend!!)
Hij was vooral een uitgekookte zakenman, met gouden handjes.
Mensen die met hem samenwerkten vertelden dat hij zelfs tussen de opnamen van de films, in de draaipauzes, voortdurend bezig was met zijn beurszaken te regelen.
Hij stuurde dan medewerkers erop uit om aandelen te kopen etc.
Hij verdiende gouden bergen met zijn liedjes (Rudolph the red-nosed reindeer, dat iedereen wel met kerstmis langs hoort komen, is er zo een)
Hij was geen miljonair, maar miljardair 
TV serie producent, en eigenaar van een eigen football ploeg, had een eigen Gene Autry western stripverhalen serie, en noem het maar op.
Als er geld te verdienen viel was hij er als de kippen bij.
Ik zal nooit de uitspraak van een regisseur over Autry vergeten, al weet ik op dit moment de naam van de man niet zo gauw, wel een bekende (B)western regisseur in ieder geval.
Misschien William Whitney(?)
Hij zei (zo ongeveer) het volgende "Ik probeer er na al die jaren nog steeds achter te komen wat Autry zo populair maakte bij zoveel mensen.
Hij zag er niet goed uit, bewoog niet goed, had geen aangename zangstem en kon niet echt goed zingen, kon nauwelijks acteren, was geen echt geweldige ruiter... maar iets moet hij toch gehad hebben voor al die bewonderaars...ik ben er alleen nog niet achter wat dat geweest kan zijn"...het intrigeert mij wel."
Pas in recentere jaren heb ik toch wat films met Autry op DVD gekocht, want als western liefhebber die serieus aan een verzameling bezig is, moet er toch wel iets van hem bij zitten.
Maar dat ik nu met enthousiasme naar die DVD's grijp zou teveel gezegd zijn 

Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
@Dogie_Hogan:
Ik wil graag nog op die zingende cowboys terug komen.
Ik maak een overzichtje.
madmax1
-
- 2216 berichten
- 711 stemmen
Ja die wist het wel,
Gisteren bij het omwoelen toch ook nog een paar van tegenkomen.
Maar daar heb ik de muziek vervangen voor reclame haha.
madmax1
-
- 2216 berichten
- 711 stemmen
Dogie-Hogan,nogmaals bedankt voor die tip statistieken echt een leuk gegeven voor mij.
Wat te doen met westerns die niet op dvd zijn bv speelfilms, hang je altijd af van die ibm of een andere tacktiek?
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Dogie-Hogan,nogmaals bedankt voor die tip statistieken echt een leuk gegeven voor mij.
Wat te doen met westerns die niet op dvd zijn bv speelfilms, hang je altijd af van die ibm of een andere tacktiek?
madmax1
-
- 2216 berichten
- 711 stemmen
Ik zie het al ik heb mijn vraag verkeerd geformeerd.mocht het zijn dat ik westerns heb die nergens staan vermeld hoe krijg je die op MM.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Ik zie het al ik heb mijn vraag verkeerd geformeerd.mocht het zijn dat ik westerns heb die nergens staan vermeld hoe krijg je die op MM.
madmax1
-
- 2216 berichten
- 711 stemmen
@Dogie_Hogan
Hell.on.Wheels.S01E10.God.of.Chaos, stip op tijd binnen straks kijken ik moet nu weg.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
@Dogie_Hogan
Hell.on.Wheels.S01E10.God.of.Chaos, stip op tijd binnen straks kijken ik moet nu weg.
trebremmit
-
- 3015 berichten
- 1465 stemmen
Vandaag deze docu over Budd Boetticher toegevoegd, erg leuke docu, zo wist ik bijvoorbeeld niet dat hij een stierenvechter geweest is.
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
@trebremmit:
Inderdaad interessant.
(Een tijdje geleden op TV te zien geweest)
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Het beloofde overzicht van de " zingende cowboy" acteurs.
Deel 1 >
De allereerste "Singing cowboy " was Ken Maynard, die in de film 'Sons of the Saddle' (1930) enkele liedjes zong.
Maynard was destijds een heel grote western ster, en zijn witte paard, genaamd Tarzan was even populair als hijzelf.
Maynard was een buitengewoon bekwame stuntruiter.
Maar wat zijn vele fans niet wisten is het feit dat hij (achter de schermen) ook een dierenbeul was.
Hij bezat een viertal bijna identieke witte paarden, die hij in de films gebruikte.
Wanneer die eens iets niet helemaal naar zijn zin deden mishandelde hij de dieren tijdens de draaipauzes met slagen en schoppen tot ze van pijn krijsten.
Hij presteerde het zelfs een keer om een paard voor straf in volle vaart op een boom af te jagen.
Vlak voor het bereiken van de boom sprong hij eraf en liet het dier er tegenaan denderen...
De getuigenissen van filmmedewerkers daarover zijn zwart-op-wit vastgelegd.
Van Maynard, hoe beroemd dan ook, wil ik geen films im mijn collectie hebben, en dit is tevens de laatste keer dat ik zijn naam noem.
Een foto plaats ik ook niet 
Als zingende cowboy stelde hij verder ook niets voor, in latere films zong hij nog maar af en toe.
Over naar de "écht " eerste zingende westernheld Singing Sandy genaamd, en het hoofdpersonage in 8 westerns, te beginnen met ' Rider of Destiny"(1933)
Singing Sandy was niemand meer of minder dan...John Wayne !
Dat zal voor menigeen een verrassing zijn denk ik ?
Niet minder voor Wayne zelf destijds, want die kon geen zuivere noot zingen.
Hij playbackte al de liedjes, die in werkelijkheid gezongen werden door Robert N. Bradbury.
Dat wist het bioscooppubliek niet, en de films waren heel populair.
Wayne had er nog jaren mee door kunnen gaan als het aan de filmproducenten gelegen had, maar hij weigerde.
In 1935 hield hij het voor bekeken.
Een historisch moment...John Wayne als zingende cowboy

Wordt vervolgd
madmax1
-
- 2216 berichten
- 711 stemmen
@ Brix
je weet waar je aan begonnen bent.
Inmiddels deel 10 van Hell of WHeels afgekeken.
Een van de mooiste opening scènes die ik in een western heb gezien. Niet het gewenste resultaat tussen Lilie en Cullem, wel de beste aflevering van de serie die op het einde open blijft.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
@ Brix
je weet waar je aan begonnen bent. Inmiddels deel 10 van Hell of WHeels afgekeken.
Een van de mooiste opening scènes die ik in een western heb gezien. Niet het gewenste resultaat tussen Lilie en Cullem, wel de beste aflevering van de serie die op het einde open blijft.
Nog geen nieuws over aanvang seizoen 2 HoW op de IMDb. Verwachtingen seizoen 2.
madmax1
-
- 2216 berichten
- 711 stemmen
@Dogie_Hogan ( Krijg, zoals eerder vermeld, afl. 9 + 10 op DVD-R .)
Dat is dan kwaliteit verlies ik heb een hd brander en alles op hd schijf 8 gb 4 x speed
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
@Dogie_Hogan ( Krijg, zoals eerder vermeld, afl. 9 + 10 op DVD-R .)
Dat is dan kwaliteit verlies ik heb een hd brander en alles op hd schijf 8 gb 4 x speed
5x Dominique McElligott

Jessica Lange, Dominique McElligott