- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De Nederlandse film
De Nederlandse film
Charlie Brown
-
- 70 berichten
- 0 stemmen
Regisseur Roskam spreekt van kloof tussen arthouse en commerciële films
Charlie Brown
-
- 70 berichten
- 0 stemmen
Een aantal jaren geleden maakte me toenmalige betere wederhelft de opmerking dat het toch raar is hoe stiefmoederlijk oude Nederlandse films worden behandeld. Films van pakweg na 1999 komen uit op blu-ray, films van voor die tijd op zijn best op een Dvd met een trailer. Vandaag kreeg ik weer eens een paar van die oude films binnen en ik moet zeggen, ze had wel een punt. Als je het vergelijkt met de landen om ons heen lijkt het of er geen klap wordt gegeven om ons Nederlands film erfgoed. Spetters is daarop een uitzondering, een mooi blu-ray die eigenlijk als blauwdruk zou moeten dienen voor hoe het wel moet. Dat is toch één van de redenen waarvoor we een Eye hebben, preservering en propaganda voor de Nederlandse film. Het lijkt er sterk op dat alles wat niet multiculti en intellectueel verantwoord is, en van Nederlandse bodem, vies bah is. Nederlands erfgoed dat men eigenlijk zou moeten negeren, maar je moet je centen als instelling nu eenmaal enigszins verantwoorden, dus we gooien het op de markt maar wel zo sober mogelijk.
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Helemaal mee eens. Vrij beschamend. Ook Spetters overigens; mooi opgepoetst, maar geen enkele extra te vinden, terwijl er in het archief van Beeld en Geluid - en waarschijnlijk ook EYE zelf - genoeg te vinden is, zoals bijv. de uitzending van 'Andere Tijden' over de film.
Charlie Brown
-
- 70 berichten
- 0 stemmen
Helemaal mee eens. Vrij beschamend. Ook Spetters overigens; mooi opgepoetst, maar geen enkele extra te vinden, terwijl er in het archief van Beeld en Geluid - en waarschijnlijk ook EYE zelf - genoeg te vinden is, zoals bijv. de uitzending van 'Andere Tijden' over de film.
Inderdaad beschamend, er moet nog zoveel bruikbaar beeldmateriaal bij Beeld en Geluid liggen dat relevant is voor films van voor 1999. Het zou al mooi zijn als al deze oude films gerestaureerd uitgebracht werden op blu-ray, dan wil ik het gebrek aan extra's nog wel accepteren. Ik ben ook behoorlijk teleur gesteld in Eye. Het lijkt of het Instituut Eye belangrijker is, dat de Nederlandse film een nagedachte is. Met al dat geld dat in Nederland in de kunst en cultuur sector werd en wordt gepompt kan men toch ook wel eens wat meer uitgeven aan de Nederlandse filmische identiteitsgeschiedenis. En als er dan geen relevant beeld en geluid materiaal bestaat dan maken ze maar eens wat nieuwe docu's voor zo'n uitgave. Mijn voormalige betere wederhelft wees me er toen ook op dat er in Nederland een rare houding is als het gaat om onze eigen cultuur. Alles wat vreemd is, is lekker. Alles wat van eigen bodem komt, is vies bah. Dat het de rede zou kunnen zijn voor de beroerde uitgaves van oude Nederlandse films. Het was me nooit opgevallen maar sinds haar opmerking springt het mij steeds meer in het oog. Er is een cultureel-politische omslag nodig in onze houding naar onze eigen (film)cultuur. Het is tijd voor een veel positievere houding naar ons zelf.
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Er is een cultureel-politische omslag nodig in onze houding naar onze eigen (film)cultuur. Het is tijd voor een veel positievere houding naar ons zelf.
Charlie Brown
-
- 70 berichten
- 0 stemmen
Denk niet dat wij dat nog gaan meemaken.
Het kan soms raar en onverwacht lopen. Vraag maar eens aan de Duitsers. Het zijn soms de bomen en niet het bos die de verandering maken.
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Van de zes Nederlandse films / documentaires die ik afgelopen tijd zag waren er vijf van regisseuses.
- Om de wereld in 50 Concerten (Heddy Honigmann)
- Gluckauf (Remy van Heugten)
- Dorsvloer vol Confetti (Tallulah Hazekamp Schwab)
- Greencard Warriors (Miriam Kruishoop)
- Silent Ones (Ricky Rijneke)
- Het Nieuwe Rijksmuseum - De Film (Oeke Hoogendijk)
Female Gaze? Wat is dat.
Charlie Brown
-
- 70 berichten
- 0 stemmen
Female Gaze? Wat is dat.
Afgaand op het artikel, film feminisme. Zoiets als De stilte rond Christine M. Als ik eerlijk ben komt het bij mij over als moeilijk doen op de vierkante millimeter door mensen met mindere talent. Ik wil gewoon een kwaliteits-film zien. En als de film niet zo best is dan wil ik gewoon vermaakt worden zonder één of andere ideologische overtuiging.
Hoe was trouwens Dorsvloer vol Confetti ?
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Vier nieuwe Nederlandse speelfilms ondersteund
De speelfilms Hotel de grote L van regisseur Ineke Houtman, scenarist Sjoerd Kuyper en producent Eyeworks Film & TV Drama, Miss Sing Song Suriname van regisseur Mischa Kamp, scenarist Fiona van Heemstra en producent Caviar Film & TV Nederland, De Kleine Vampier 3D van regisseurs Richard Claus en Karsten Kiilerich en scenaristen Richard Claus en Larry Wilson en producent First Look en Prooi van regisseur/scenarist Dick Maas en producent Shooting Star Filmcompany worden door het Nederlands Filmfonds gesteund met een realiseringsbijdrage.
De speelfilm Hotel de grote L ontvangt een realiseringsbijdrage van € 550.000.
Regie: Ineke Houtman
Scenario: Sjoerd Kuyper
Producent: Eyeworks Film & TV Drama
Logline: De 13 jarige Kos wil, omdat zijn vader na een hartaanval in het ziekenhuis ligt, het familiehotel redden met ‘hulp’ van zijn drie zusters. Hiertoe moet hij zien door te dringen tot de vreemdste schepsels op aarde: meisjes….
De speelfilm Miss Sing Song Suriname ontvangt een realiseringsbijdrage van € 550.000.
Regie: Mischa Kamp
Scenario: Fiona van Heemstra
Producent: Caviar Film & TV Nederland
Logline: In deze muzikale film heeft de 15-jarige Gifty een grote wens: haar roots vinden in Suriname. Tijdens haar zoektocht naar haar familie ontdekt zij een groot geheim dat haar het diepe Surinaamse binnenland invoert en haar deelname aan de zangwedstrijd op het spel zet.
De lange animatiefilm De Kleine Vampier 3D ontvangt een realiseringsbijdrage van € 500.000.
Regie: Richard Claus en Karsten Kiilerich
Scenario: Richard Claus en Larry Wilson
Producent: First Look
Logline: Anton en Rudolph zijn jongens van 13 jaar. De één sterveling, de ander een vampier. Grotere culturele verschillen bestaan er niet. Desalniettemin ontwikkelt zich tussen hen een hechte vriendschap.
De speelfilm Prooi ontvangt een realiseringsbijdrage van € 500.000.
Regie: Dick Maas
Scenario: Dick Maas
Producent: Shooting Star Filmcompany
Logline: Een leeuw zet zijn tanden in Amsterdam.
Bron: Nederlands Filmfonds
gotti
-
- 14075 berichten
- 5884 stemmen
Ben ik de enige die een kinderfilm met de titel "Hotel de Grote L" enigszins dubieus vind klinken?
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Op zijn minst onhandige titel ja... Wat ik vreemd vind is het geld voor De Kleine Vampier 3D. Het lijkt een Duitse productie.
kos
-
- 46688 berichten
- 8846 stemmen
Logline: De 13 jarige Kos wil, omdat zijn vader na een hartaanval in het ziekenhuis ligt, het familiehotel redden met ‘hulp’ van zijn drie zusters. Hiertoe moet hij zien door te dringen tot de vreemdste schepsels op aarde: meisjes….

Quentin
-
- 10202 berichten
- 8544 stemmen
Op zijn minst onhandige titel ja... Wat ik vreemd vind is het geld voor De Kleine Vampier 3D. Het lijkt een Duitse productie.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Oh ja. Het kwam me al bekend voor. Een remake danwel vervolgfilm blijkbaar.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Filmmakers blijven boekenkasten plunderen - AD.nl
Is natuurlijk van alle tijden en ook in Hollywood gebeurt het veelvuldig. Bij de bekendere films is misschien wel 40 procent een boekverfilming.
Al heb ik wel het idee dat het in België minder vaak gebeurt.
Dit is wel opmerkelijk als dit nog door gaat:
Frans Weisz is nu al 76. Je hebt in de filmwereld nog oudere filmmakers, maar toch.
Prudh
-
- 3124 berichten
- 1874 stemmen
Slechte intro: Ventoux is geconceptualiseerd en bedacht als film, maar omdat het script sneller klaar was dan dat de financiering rond was, besloot Wagendorp dat hij het eerst als boek liet uitbrengen. Ventoux is technisch gezien dus geen boekverfilming.
VincentL
-
- 1117 berichten
- 642 stemmen
Slechte intro: Ventoux is geconceptualiseerd en bedacht als film, maar omdat het script sneller klaar was dan dat de financiering rond was, besloot Wagendorp dat hij het eerst als boek liet uitbrengen. Ventoux is technisch gezien dus geen boekverfilming.
Noem je het dan een filmverboeking? 
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Verplicht leesvoer:
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Waarom is dat verplicht leesvoer? Laten we daar eens mee beginnen.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
De GTST-isering - JohanNijenhuis-ering van de Nederlandse film:
Het is wachten op Nick en Simon de film.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Filmfonds luidt noodklok over 'kinderwet' - FILM - PAROOL
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Opnames Adios Amigos gestart
Distributeur Dutch FilmWorks en filmproducent BosBros zijn gestart met een nieuw avontuur, voorlopig genaamd Adios Amigos. De film, geïnspireerd op het Vlaamse Hasta la Vista! (2011), vertelt het verhaal van drie lichamelijk beperkte vrienden die er schoon genoeg van hebben dat de fantasieën die ze hebben over vrouwen nooit werkelijkheid worden. Want wie ziet hen nou staan.. of zitten? En zo ontstaat het plan om naar Salou op vakantie te gaan, want – zo denken ze – in Salou willen alle vrouwen met je naar bed. De jongens vinden een chauffeur op internet en zij belooft hen naar het zuiden te brengen. Met iedere gereden kilometer gaat de reis (die helemaal niet naar Salou blijkt te gaan, maar naar Kroatië) minder over seks en meer over vriendschap…
Adios Amigos draait naar verwachting vanaf eind september 2016 in de bioscoop.
(persbericht)
Wat is dat toch met die vele Nederlandse remakes van Vlaamse films en vice versa... 
Volgend jaar komt ook al Brasserie Valentijn (2016) uit.
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Is de koek op... en begint nu het kruimelwerk?
.
(Ik vind dat ze in het verleden toch "betere" (lees amusantere) films maakten dan de laatste jaren. Maar kan aan mijn smaak liggen).
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
'Laat competente mensen filmplannen beoordelen' | de Volkskrant
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Stijging aantal Nederlandse films op buitenlandse festivals :: De Filmkrant
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
OPRICHTING "VERENIGING VAN PROFESSIONELE SPEELFILM ONDERNEMERS"
Directe aanleiding: De voorkeur van brancheverenigingen om inzake de piraterij te blijven overleggen met de ambtenaren in plaats van de overheid actief met een claim te bestrijden
Producenten Klaas de jong en Bernard Tulp zijn de initiatiefnemers van een nieuwe vereniging voor filmproducenten.
Het idee bestond al langer maar de directe aanleiding is het verschil van inzicht betreffende het beleid van Filmproducenten Nederland (FPN) inzake de bestrijding van piraterij. Samen met de NVPI, de NVF en handhavingsorganisatie BREIN verwierp de FPN in een persbericht (dd 29 sept 2015) de claim die bij monde van rechtenorganisatie SEKAM bij de overheid was gelegd. De FPN kiest voor stil overleg met de ambtenaren. De schade voor de industrie loopt door piraterij zoals Popcorn Time jaarlijks in de honderden miljoenen euro’s.
Naast een actieve rol in het bestrijden van de piraterij heeft de “Vereniging van Professionele Speelfilm Ondernemers” als doelstelling de Nederlandse professionele speelfilm onder de aandacht te brengen van een zo groot mogelijk publiek, zich sterk te maken voor het behoud van de bestaande financieringsbronnen én het aanboren van nieuwe financieringsbronnen voor speelfilms.
Alleen producenten, die minstens twee films met meer dan honderdduizend bioscoopbezoekers op hun naam hebben staan, kunnen van deze vereniging lid worden.
De vereniging is gevestigd in Amsterdam.
(persbericht)