• 148.911 films
  • 8.182 series
  • 24.958 seizoenen
  • 546.973 acteurs
  • 323.723 gebruikers
  • 8.484.094 stemmen

De Afrikaanse film / films over Afrika

zoeken in:

John Milton

• 17812 berichten
  • 9587 stemmen

Ja die vind ik ook niet tellen eigenlijk, denk dat ICM wat lossere regels hanteerde voor die toplijst. Voor het door mij zo gewaardeerde Uit welke landen kijk jij films? - topic tellen we doorgaans alleen het eerste productieland, en zo kijk ik er eigenlijk ook naar. Tanna (2015) is dan een Australische film, en niet Vanuatu. Helaas

Flavio (moderator films)

• 3664 berichten
  • 4054 stemmen

Dat ben ik met je eens hoor, als ik zoek op landen selecteer ik niet de co-producenten. Anders krijg je soms vreemde uitkomsten.

Wat betreft die Afrikaanse lijst...Mijn favoriet uit de lijst beschouwde ik eerlijk gezegd tot voor kort vooral als Italiaanse film maar dat is kennelijk (onlangs?) gewijzigd naar Algerije. Zal af en toe nog wel een Afrikaanse film meepakken, ben bv nog wel benieuwd naar de Egyptische cinema, ik zag uit mijn hoofd alleen Bab El Hadid en dat smaakte wel naar meer.

John Milton

• 17812 berichten
  • 9587 stemmen

De gerestaureerde versie van Al-Mummia (1969) kan ik je wel aanraden als je die kunt vinden, en die Doa al Karawan (1959) die ik hierboven noem (Egypte) heb ik inmiddels ook kunnen vinden, dus die ga ik binnenkort maar eens kijken.

John Milton

• 17812 berichten
  • 9587 stemmen

Ik wil even Dhalinyaro (2018) pluggen, de eerste (?) film uit Djibouti

'

Dhalinyaro' Is the Female Coming-of-Age Story Bringing Djibouti's Film Industry to Life - OkayAfrica

De trailer heeft geen Engelse ondertiteling, maar de film zelf wel.

eRCee (moderator films)

• 12174 berichten
  • 1800 stemmen

In mijn top-250 stonden twee 'volbloed' films van het Afrikaanse continent:

105. Bamako (Film, 2006) - MovieMeter.nl

235. Heremakono (Film, 2002) - MovieMeter.nl

Ik vind dit ook films die zich in hun 'Afrikaansheid' onderscheiden, dus niet alleen speelt het zich daar af maar ook de beeldtaal en de vertelwijze zijn eigen. Dit bijvoorbeeld in tegenstelling tot een film als The boy who harnassed the wind, ook al heeft die ook z'n kwaliteiten.

John Milton

• 17812 berichten
  • 9587 stemmen

Ook 2 x 3,5* van mij (Heremakono moest ik nog op stemmen op MM, thanks!). Ik vond zijn film Timbuktu dan weer iets sterker, al kan het ook schelen dat ik die op het grote doek heb gezien. Hoe dan ook alledrie fijn.

Ik zou eens een toplijst van het hele continent moeten maken, leuk klusje. Er is zowaar ook een topic voor: Beste Afrikaanse films

Staat nog geen enkel bericht van mij in, schandalig

John Milton

• 17812 berichten
  • 9587 stemmen

Vanaf 00 uur vannacht: Gratis online festival voor (voornamelijk) Afrikaanse Film, mits je beschikking hebt over VPN:

Durban International Film Festival - DIFF

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.