- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De Afrikaanse film / films over Afrika
De Afrikaanse film / films over Afrika
herman78
-
- 3176 berichten
- 1281 stemmen
Ik vroeg me af of hier mensen zijn die goede Afrikaanse films kennen. Ik kom zelf niet verder dan The Gods Must Be Crazy, namelijk...
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
The Gods Must Be Crazy 2... grapje.
Ik heb er nog eentje in mijn bezit, namelijk Yankee Zulu een Zuid-Afrikaanse komedie uit 1994 van Gray Hofmeyr met Leon Schuster. De film is tweetalig Engels/Zuid-Afrikaans en bij wijlen zitten er echt enkele goeie grappen in. Op IMDB krreg deze prent van mij een 7...
soom
-
- 24841 berichten
- 2687 stemmen
One Love is ook een Afrikaanse film, dacht ik.
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Laten we eerst de Afrikaanse cinema eens afbakenen. Ik zal kort wezen.
- Al decennia lang floreert de Noord-Afrikaanse cinema, m.n. in Egypte werden veel (epische) films gemaakt. De laatste jaren zijn Marokko en Algerije flink in opmars.
- Ook decennia lang West Afrikaanse (franstalige!) cinema. Senegal, Mali, Burkina Faso produceren veel. Nu veelal in (financiele) samenwerking met Frankrijk overigens.
- Nigeria is big business. Video-films zijn daar lopende-band-films. Geen kwaliteit, maar ontzettend populair.
- Zuid(elijk) Afrika. Na de 'apartheid' periode, floreert de cinema in Zuid-Afrika, maar ook in Zimbabwe en Mozambique. Zuid-Afrika heeft nu voor het tweede jaar op rij een Oscar-nominatie binnen voor foreign language movie.
Onderwerpen:
- de vele misdaden in Afrika van allerlei regimes destijds.
- vrouwenrechten
- vluchtelingenproblematiek
- maar nu ook meer binnenlandse problematieken, zoals (de voorspelde filmhuis-hit) Tsotsi bewijst.
Met mondjesmaat druppelen Afrikaanse films de filmhuizen binnen. Maar de laatste jaren wordt het succes groter en de films professioneler. New African cinema krijgt meer en meer erkenning. Het is te hopen dat distribiteurs meer heil gaan zien in het aan de man brengen van Afrikaanse produkties alhier. En niet alleen westerse produkties over Afrika (Hotel Rwanda, the Constant Gardener bijv.)
moviefreak#1
-
- 14259 berichten
- 20551 stemmen
Ik kan Ousmane Sembene aanraden. Een Senegalese humanist/regisseur die steengoede humanistische films maakt. Het is nagenoeg onmogelijk op legale wijze aan zijn films te komen. Maar voor de downloaders onder ons zijn er wel een aantal films die je kunt bemachtigen. Xala is mijn tip.
EM-O-Bee
-
- 1 berichten
- 0 stemmen
Hallo beste moviemeter-bezoekers,
Weet iemand van jullie mischien of die natuur series op NaturalGeografic ook ergens te downloaden/ koop zijn?
Ik heb een tijdje geleden in de nacht een natuur film gezien, over een olifantje dat door een paar leeuwen werd gepakt, en toch nog weg wist te komen, en terwijl je die ""beelden ziet, hoor je een mannen stem hele mooie poezie erbij vertellen.
Er was ook een keertje een leeuw die echt een aso leeuw was, en toen kwamen er 3 grote mannetjes leeuwen, met grote maanen, en die gingen voor die ene leeuw liggen.
Toen hebben ze daar gelegen tot het nacht was, en toen gingen ze vechten... echt hele mooie beelden.
Ik ben dus op zoek, naar een natuur/ wild film, met poezie er achter gesproken
Of
Gewoon beelden, van hoe gruwelijk dieren zijn, en met elkaar om gaan. Ik weet niet goed hoe ik dit op een beetje goede manier kan neer zetten.
Maar zoek echt beelden van olifanten/ buffels of wat dan ook die kleine leeuwtjes dood schoppen voor hun eigen veiligheid..
Gewoon echt animal instinct film
Hopelijk kan iemand me verder helpen,
Alvast bedankt
Groeten Jorie
Hannibal
-
- 9037 berichten
- 3017 stemmen
Naar de echte Afrikaanse film moet je goed zoeken, omdat er geen belangstelling voor is. Er worden veel films gemaakt in Afrika, in Nigeria is er "Nollywood" waar aan de lopende band vreselijk slechte films worden gemaakt. Een aantal Afrikaanse landen hebben hun eigen "wood"
Er worden zo af en toe ook hele goede films gemaakt en soms haalt een echte Afrikaanse film de filmhuizen zoals Daratt of Teza
Vaak maken westerse landen films over Afrika zoals men Afrika wil zien: Moord en brand, oorlog, ellende, uitzichloosheid, genocide...
Wie eens wat anders wil, en eens een Afrikaanse feel-good film wil zien kijkt naar Nha Fala.
Ik hoor vaak kritieken dat een film over Afrika te 'westers' is.
Het is een opmerking die ontstaat uit onwetendheid over Afrika, dat "westerser" is dan de meesten zullen denken. "Africa is not a country", oftewel het verschil tussen oost en west, noord en zuid, is net zo groot, zo niet nog groter dan de verschillen tussen Nederland en Rusland en Turkije en IJsland.
Natuurlijk zijn er oorlogen, heerst er droogte, honger, maar "wij" (het westen) maken het groter dan het is omdat "wij" Afrika zo graag op die manier zien.
Er heerst hongersnood in een gedeelte van de hoorn, maar in veel media spreken ze over de hele hoorn, en sommigen denken dat heel Oost-Afrika, of zelfs heel Afrika doodgaat van de honger.
Er worden wel films gemaakt over de genocide van 1994 in Rwanda. Jammer dat de filmindustrie zo weinig maakt over de mooie kant van een groot deel van het Afrikaanse continent.
Het zal velen verbazen dat er zelfs een heuse Keniaanse SF bestaat. Een short welliswaar, maar toch!
Films uit / over Afrika die ik zelf goed vind:
The Gods Must be Crazy (Zuid Afrika, 1980) - Heerlijke humor, verschillen culturen op een leuke manier gebracht. Grappig door de knulligheid van de film.
Bamako (Mali, 2006) - Indrukwekkende betogen waar keer op keer uitspraken worden gedaan die de spijker op zijn kop slaan.
Shooting Dogs / Sometimes in April / Hotel Rwanda - Voor sommigen wellicht "te westers" door de gelikte beelden of de aanwezigheid van een rijke hotelmanager, maar stuk voor stuk goede films over de genocide van 1994 in Rwanda.
Ali Zaoua, Prince de la Rue (Marokko, 2000) - Vertederende film over stoere jongens met een klein hartje.
Beat the Drum (Zuid-Afrika 2003) - Ontroerende roadmovie
Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar beter nog:
Nog lang niet compleet, maar constantly growing.
neo
-
- 15405 berichten
- 9542 stemmen
Ik kan mij goed vinden in datgene wat zowel Mug als Verhoeven te melden hebben.
Voor aardige, tot zeer goede humoristische Zuid-Afrikaanse films is Jamie Uys de enige noemenswaardige waar ik films van heb gezien.
Veel echt goede films ben ik nog altijd niet tegenkomen, maar eerder genoemde films als Ali Zaoua, Daratt en Wooden Camera, The (2003) en Heremakono (2002) zijn de moeite waard.
Er zijn tal van films geproduceerd door voornamelijk Westerse landen die best de moeite waard zijn, maar die zijn voor mijn gevoel vaak (zelfs met een Afrikaans co-producerend land) niet echt Afrikaans zijn. De Fransen (co)producties zijn vermoedelijk nog het meest interessant.
Saimt el Qusur (1994) schijnt een pareltje te zijn. De dvd staat al een tijd te verstoffen in mijn kast, dus ik moet er maar eens aan beginnen. Ook
Va, Vis et Deviens (2005) is bijzonder goed.
Hannibal
-
- 9037 berichten
- 3017 stemmen
Ik kan mij goed vinden in datgene wat zowel Mug als Verhoeven te melden hebben.
Ik zie geen bericht van Verhoeven? Een user wiens berichten mij zelden ontgaan, want die staat tussen mijn user-updates.
neo
-
- 15405 berichten
- 9542 stemmen
Daarmee bedoel ik natuurlijk Hannibal....
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
Het merendeel van deze films / documentaires kun je zien op internationale Filmfestivals. Met het IFFR voorop. Verder wordt het 'Continent Afrika' compleet gepasseerd / genegeerd door Nederlandse (arthouse) distributeurs. Er worden helaas zelden of nooit films aangekocht.
Hier mijn lijstje van wat ik zag. Heb nog een lange weg te gaan...
Zuid-Afrika:
Triomf (**)
Tsotsi (****)
The Wooden Camera (***½)
Zimbabwe (***)
Ethiopië:
Teza (**)
Kameroen (Co-producent):
Chocolat (***½)
Tsjaad (Co-producent):
Un Home Qui Crie / A Screaming Man (***)
Senegal (Co-producent):
Ramata (***)
Libië:
Ar-Risâlah / The Message (**½)
Algerije:
Indigènes (***)
Mali:
Bamako (***½)
Tunesië:
Anonymes (*)
Marokko:
Casanegra (****)
Heaven's Doors (****½)
Nog op DVD liggen:
Ali Zaoua, Prince de la Rue
Daratt
Beat the Drum
Ezra
Moolaadé
U-Carmen e-Khayelitsha
Son of Man
Promised Land
Hannibal
-
- 9037 berichten
- 3017 stemmen
Fout kaartje Verhoeven, waar is Zuid-Soedan?
Hannibal
-
- 9037 berichten
- 3017 stemmen
Even vergeten te vermelden, maar de films van Claire Denis zijn hier natuurlijk ook het vermelden waard. (Chocolat, Beau Travail, White Material)
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Shooting Dogs / Sometimes in April / Hotel Rwanda - Voor sommigen wellicht "te westers" door de gelikte beelden of de aanwezigheid van een rijke hotelmanager, maar stuk voor stuk goede films over de genocide van 1994 in Rwanda.
huh? Nee, 'te westers' omdat het westerse films zijn. Een beetje vreemd trouwens om dit topic te verbreden naar '(non-Afrikaanse) cinema over Afrika'. Maar, soit, het gros van de Afrikaanse films wordt ook gefinancieerd vanuit allerlei westerse fondsen en co-producers.
Hannibal
-
- 9037 berichten
- 3017 stemmen
Sorry voor mijn afdwaling meneer mug, blij dat het uiteindelijk uw goedkeuring krijgt.
Als tegencommentaar op uw "huh?" verwijs ik naar de discussie bij Hotel Rwanda.
dimi303
-
- 3172 berichten
- 3247 stemmen
Films die ik heb gezien vanop het Afrikaanse continent:
Genenet Al Asmak ( Egypte -...
Esra ( Niger - 2007 ) ( niet op MM )
Munyurangabo ( Rwanda - 2007 )
Ali Zaoua, Prince De La Rue...
La Noir de ... ( Senegal - ... ( Samen met zijn kortfilm Borom Sarret )
Junun ( Tunesië - 2006 ) ( niet op MM )
O jardin de outro homem ( Mozambique - 2006 ) ( niet op MM )
Hannibal
-
- 9037 berichten
- 3017 stemmen
Afrikaanse Horror op het Africa In The Picture Filmfestival in Amsterdam.
Op 7 Oktober beleeft AITP een absolute primeur met de allereerste Afrikaanse Horror Night! Vergeet de gelikte Amerikaanse slasherfilms, weg met de Aziatische geestverschijningen. Hier is Horror uit Afrika, rauw en ongepolijst!
Van de fantastische sciencefiction short UMKHONGO uit Zuid-Afrika tot de in Kenia verbannen OTTO THE BLOODBATH. Naast griezelen valt er gelukkig ook wat te lachen met de hilarische horrorkomedie MAD COW.
PROGRAMMA HORROR
7 Okt/21:30/Ketelhuis 3
UMKHUNGO Matthew Jankes
MAD COW Michael Wright & Michael J. Rix
7Okt/23:00/Ketelhuis 3
PHYLLIS Zina Saro Wiwa
OTTO THE BLOODBATH Egregious Jitu, Q&A met de regisseur
Umkhungo
Mad Cow
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
"My friends call me Jimmy. .... Which is strange because my name is Vince." Die Mad Cow ziet er inderdaad hilarisch uit.
Mag District 9 hier trouwens vermeld worden als goeie Afrikaanse film (beetje internationale productie maar niettemin een typisch Zuid-Afrikaans thema van een filmmaker uit Johannesburg)? Of is dat te afwijkend?
magnifique
-
- 206 berichten
- 0 stemmen
Deze Zuid-Afrikaanse film is makkelijk verkrijgbaar op dvd, overal rond de 9 euro, ik heb deze zelf heel lang geleden voor 5,- euro gekocht bij Saturn op Zuidplein in Rotterdam.
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
Ik zou graag eens een mooie film zien waarin een van de razendsnel groeiende en veranderende Afrikaanse hoofdsteden een belangrijke rol speelt. Vooral in de landen die economisch in opkomst zijn. Luanda in Angola, Gaborone in Botswana of Lagos in Nigeria om maar eens wat te noemen.
Poisonthewell
-
- 4939 berichten
- 12513 stemmen
De beste Afrikaanse film die ik ken is Yeelen. Maar ook het oeuvre van de Godfather van de sub-Sahara cinema, Ousmane Sembene, is fenomenaal. Kijk vooral Ceddo, Xala, La Noire de... en zijn laatste Moolaade.
Ook erg leuk is Youssef Chahine's Hitchcockiaanse psychoseksuele thriller Bab el Hadid.
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
Heb me afgelopen weekend voor het eerst in de (west) afrikaanse cinema verdiept; met de volgende vier films
Noire de..., La (1966) Alternatieve titel: Black Girl (3)
Touki Bouki (1973) Alternatieve titel: Journey of the Hyena (4)
Yeelen (1987) Alternatieve titel: Brightness (3,5)
Vie sur Terre, La (1998) Alternatieve titel: Life on Earth (3)
Vier decennia vanaf de 'geboorte' van de moderne/onafhankelijke/echte Afrikaanse cinema tot aan een film over het nieuwe (ondertussen huidige) milennium. Aan de ene kant zijn de vooroordelen die ik had wel een beetje bevestigd en is het kijken van de films meer een interessante culturele bezigheid dan dat ik er herkenning of een ander soort beleving waar ik persoonlijk wat mee kan in vind, maar ik moet zeggen dat ik in het geheel toch wel positief verrast ben. Het zijn wél gewoon goede films; soms ook zeer poetisch zelfs. En aangezien ik nog zeer weinig van Afrika af weet, kan het ook helemaal geen kwaad om een keertje 'cultureel bezig' te zijn. Het is wéér een nieuw zijpad op mijn vele ontdekkingstochten door de cinema, maar ik ga meer zien!
Heb iig deze lijst (20 stuks) om voorlopig eens door te werken:
Souleymane Cissé - Den Muso AKA The Young Girl (1975)
Xala (Ousmane Sembene) 1975
Ceddo (Ousmane Sembene) 1977
Souleymane Cissé - Baara AKA Work (1978)
Gaston Kaboré - Wend Kuuni aka God's Gift (1982)
Med Hondo - Sarraounia (1986)
Flora Gomes - Mortu Nega AKA Those Whom Death Refused (1988)
Idrissa Ouedraogo - Yaaba (1989)
Djibril Diop Mambéty - Hyènes (1992)
Jean-Pierre Bekolo - Quartier Mozart (1992)
Djibril Diop Mambéty - Le Franc (1994)
Drissa Toure - Haramuya (1995)
Cheick Oumar Sissoko - Guimba the Tyrant (1995)
Djibril Diop Mambéty - La Petite vendeuse de soleil AKA The little girl who sold the Sun (1999)
Joseph Gaï Ramaka - Karmen Geï (2001)
Imunga Ivanga - Dôlé AKA Money (2001)
Abderrahmane Sissako - Heremakono aka Waiting for Happiness (2002)
Maria João Ganga - Na Cidade Vazia AKA Hollow City (2004)
Ousmane Sembene - Moolaadé (2004)
Abderrahmane Sissako - Bamako (2006)
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Finyé en La Génèse ontbreken op je lijstje. Van horen zeggen ook een hoogtepunt uit de Afrikaanse cinema. Ik ben zelf vooral onder de indruk van de drie Sisé films die ik zag, met name Yeelen, maar ook Baara en Finyé waren zeer de moeite. Maar ben verder ook geen kenner. Hou me aanbevolen voor tips.
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
een score van 1 op MM en een verfilming van een bijbelboek spraken me niet direct aan, maar uiteraard heb ik sowieso niet direct alle toppers te pakken met deze selectie. Ben inderdaad toch wel zeer benieuwd naar meer van Cisse. Ook van Mambety, mijn favoriet tot nu toe. Med Hondo sprak me ook wel aan, volgens wikipedia is zijn "Soleil O" een belangrijke vroege politiek geencageerde film, maar die lijkt wat moeilijker te vinden.
Waarschijnlijk is Guimba the Tyrant nog een aanrader voor Yeelen liefhebbers, had je die al gezien?
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Nee nog niet, heb ik pas wel zelf toegevoegd aan de site, omdat hij wel ergens op mijn radar stond
ghostman
-
- 5708 berichten
- 5 stemmen
Volgens velen is Al-mummia (1973) de beste Egyptische film allertijden . Niemand minder dan Roberto ROSSELLINI was verantwoordelijk voor het eindproduct ! De film is helaas niet op MM te vinden ...
ghostman
-
- 5708 berichten
- 5 stemmen
Jean-Luc Godard is een groot liefhebber van de Egyptische cineast Youssef Chahine ...