- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Surrealistische sprookjesfilms
Surrealistische sprookjesfilms
Leel Erine
-
- 3 berichten
- 336 stemmen
Ik ben op zoek naar meer vreemde, dromerige en sprookjesachtige films. Een beetje in de trant van de volgende films:
- Valerie and her week of wonders
- Fanny och Alexander
- Tideland
- Nosferatu: Phantom der Nacht
- Bröderna Lejonhjärta
- Dolls
- La double vie de Véronique
Van die films die voortkabbelen en ondertussen het ene na het andere fascinerende shot laten zien
.
Baggerman
-
- 10839 berichten
- 8277 stemmen
Sommige films van Juraj Jakubisko zijn dan wellicht wat voor je:
An Ambiguous Report about t...
en deze Tsjechische wellicht:
En de films van Jean-Pierre Jeunet, natuurlijk!
Verder nog:
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
Heb em toevallig gisteren ook al ge-name-dropped:
een letterlijk sprookje in dit geval; dromerige en sprookjesachtige art-house films zijn er te veel om op te noemen, maar heb er niet zo snel eentje paraat die kan tippen aan Valerie... wellicht Picnic at Hanging Rock (1975) , maar die heb ik nog niet gezien
oh, en ook deze zeker een kans geven Loong Boonmee Raleuk Chat (2010) ,hoewel dat wellicht een te trage en abstracte film is vergeleken met de andere titels... de scene bij de waterval is een van de meest sprookjesachtige ooit gefilmd.
Als die bevalt, kan ik vervolgens "Un Lac" tippen, van mijn favoriete regisseur. En "Nang Mai" ook, "Las" misschien... te veel om op te noemen dus...
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Perinbaba moet toch wel mijn favoriet wezen! Heerlijke, choatische film. Moet nog steeds meer van dat zien.
Edit: Zie dat Baggerman hem ook al heeft genoemd hierboven.
Leel Erine
-
- 3 berichten
- 336 stemmen
Dankjulliewel! Heel veel titels waar ik nog nooit van gehoord had, een paar trailers zien er veelbelovend uit!
Minotaures
-
- 7810 berichten
- 2534 stemmen
- Red Riding Hood
- Sleepy Hollow
- The Brothers Grimm
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Een Vlaamse: Taxandria (1994)
Prachtige film, maar een beetje bizar. Kon het destijds moeilijk plaatsen. (Mss nog eens herzien?) (fan-made trailer, hier)
ghost next door
-
- 10 berichten
- 0 stemmen
Oh, hier was ik ook naar op zoek!
& ik kan nog een paar andere films aan het lijstje toevoegen:
Ruslan i Lyudmila (1972), Angyali üdvözlet (1984), Tři Oříšky pro Popelku (1973) en Rusalochka (1976).
Verder misschien nog Sleeping Beauty (2011) en wellicht Peau d'Âne (1970).
Něco z Alenky (1988) is ook erg goed, en valt een beetje in het kader van Valerie, vanwege het Tsjechische surrealisme... Chytilová's Daisies (1966) vond ik ook leuk, maar niet op hetzelfde niveau ^