- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Avonturenfilms
Avonturenfilms
Larsco
-
- 29 berichten
- 40 stemmen
- vroeger was het Indiana Jones
- toen was er The Mummy
- daarna kwam National Treasure
- The Libriarian mag ook niet vergeten worden in dit rijtje
- tegenwoordig worden de Dan Browns verfilmd (Angels en Demons e.d.)
Maar wat nu als je deze allemaal gezien hebt en je toch zo verliefd bent op dit genre?
Heeft er iemand nog films die niet mogen ontbreken in dit rijtje?
Groetjes Larsco
mister blonde
-
- 12461 berichten
- 5410 stemmen
Nogal, ja.
Oudste geweldige avonturenfilm die ik zag was Thief of Bagdad van Raoul Walsh uit 1924 (ook de Technicolor versie van Powel is de moeite waard uit 1940). In de jaren '30 was er een hele reeks geweldige avonturenfilm; Captain Blood (1935), the Adventures of Robin Hood (1938) en the Sea Hawk (1940) (alledrie van Curtiz en met Flynn). The Scarlett Pimpernell (1934), King Kong (1933), Mutiny on the Bounty (1935), Gunga Din (1939)
In de jaren '50 zijn er veel goede gemaakt: Captain Hornatio Hornblower, ik wil graag Treasure Island zien van Haskin, the African Queen, 20.000 leagues under sea (ook andere films van Fleischer zoals Fantastic Voyage zijn de moeite waard), North By Northwest.
Wat meer 'recente' films: the Man Who Would Be King (1975). Absoluut de beste blijft voor mij toch de eerste Indiana Jones film, maar de rest uit die reeks is ook erg vermakelijk.
Tegenwoordig worden er veel te weinig leuke avonturenfilms gemaakt naar mijn zin. We moeten het doen met films als the Mummy, Prince of Persia of weer een Pirates of the Caribbean film (waar alleen de eerste echt de moeite waard is). Films kunnen er mee door, maar staat in schril contrast met de films die ik al noemde. Films als Sahara, National Treasure of the Libriarian vind ik echt de moeite van het noemen niet waard, zo ook de Dan Brown verfilmingen.
Aardige alternatieven zijn Aguire der Zorn Gotes, Fitzcarraldo (beide van Herzog) of Wages of Fear, maar als je al die alternatieven en ook andere Fantasy bijvoorbeeld erbij gaat betrekken, wordt dit helemaal een vreselijk lange lijst.
Heb het nu grotendeels uit mijn hoofd gedaan en films genoemd die ik op dvd heb, dus je mist waarschijnlijk nogal wat.
Larsco
-
- 29 berichten
- 40 stemmen
Bedankt voor alle tips, echter ben ik meer op zoek naar films van 1990 en recenter. De graphics van tegenwoordig maken het namelijk veel leuker om naar te kijken.
Leuke aanvulling vond ik pirates of the carribean en prince of percia, die passen wel echt in het rijtje thuis dat ik bedoel. Maar die heb ik helaas ook al gezien.
mister blonde
-
- 12461 berichten
- 5410 stemmen
Bedankt voor alle tips, echter ben ik meer op zoek naar films van 1990 en recenter. De graphics van tegenwoordig maken het namelijk veel leuker om naar te kijken.
Doodzonde, want je mist echt heel wat. Leukste avonturenfilms zijn gewoonweg al wat ouder (m.i.), probeer er gewoon eens een. Indiana Jones is ook al iets ouder en Spielberg wilde juist hier een authenthieke avonturenfilm van maken in de lijn van een aantal films die ik net noem, terwijl zijn nieuwste Indiana Jones veruit de minste is, mede door te gelikte graphics. Temple of Doom bijvoorbeeld lijkt als twee druppels water op Gunga Din.
Heb je er al een gezien van de films die ik noem? Zien er juist schitterend uit door geweldige grootse sets, waanzinnige stunts en hebben vaak een veel beter lopend verhaal. Probeer anders eerst eens wat minder oude zoals the Man who Would be King.
Deerect2007
-
- 126 berichten
- 871 stemmen
het is inderdaad doodzonde dat er een hoop mensen zijn die vormgeving boven inhoud kiezen. tis jammer genoeg een zinloze discussie omdat veel mensen zonder een klassieker gezien te hebben al een oordeel klaar hebben. als je ziet dat de TS zegt 'vroeger was er indiana jones' dan weet je eigenlijk al voldoende.
Larsco
-
- 29 berichten
- 40 stemmen
het is inderdaad doodzonde dat er een hoop mensen zijn die vormgeving boven inhoud kiezen. tis jammer genoeg een zinloze discussie omdat veel mensen zonder een klassieker gezien te hebben al een oordeel klaar hebben. als je ziet dat de TS zegt 'vroeger was er indiana jones' dan weet je eigenlijk al voldoende.
haha, ten eerste heb ik niet gezegd dat ik graphics verkies boven inhoud. Het maakt het alleen leuker vind ik. Ten tweede is hier geen sprake van een discussie maar van een vraagje van mij om aanbevelingen. On topic graag weer.
groetjes
mister blonde
-
- 12461 berichten
- 5410 stemmen
'Feit' is dat er tegenwoordig weinig goede avonturenfilms worden gemaakt, waardoor je bijna gedwongen wordt oudere films te bekijken.
Heb trouwens the Librarian helemaal niet gezien, dus heb deel 1 maar aangeschaft voor 1 euro. Ik vrees echter voor het ergste.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Mocht er nog belangstelling zijn voor films van voor de jaren '90 in dit genre raad ik nog The Princess Bride aan en het tweeluik Der Tiger von Eschnapur en Ds Indische Grabmal van Fritz Lang, vol Duist sprekende Indiërs, natuurlijk.
mister blonde
-
- 12461 berichten
- 5410 stemmen
Der tiger... ben ik al erg lang naar op zoek. Weet jij iets van een dvd?
Brix
-
- 19257 berichten
- 4676 stemmen
@ mister blonde:
Hier te vinden: Fritz Lang Indien - Edition (2 DVDs): Amazon.de: Fritz Lang: DVD & Blu-ray
Er is ook nog een DVD box te koop met deze versie- én een oudere versie (1938) waarin de Nederlandse acteur Frits van Dongen een hoofdrol speelt.
mister blonde
-
- 12461 berichten
- 5410 stemmen
Thx! Niet heel goedkoop en geen ondertiteling. Ik twijfel.... Misschien moest ik het gewoon eens doen.
Brix
-
- 19257 berichten
- 4676 stemmen
Er is ook een Engelstalige versie, maar die is veel duurder , en niet samen in één box te koop (je moet wel beide delen hebben, anders is het verhaal niet compleet)
kappeuter (crew films)
-
- 72630 berichten
- 5779 stemmen
Hercules: The Legend Begins (2014) - vanaf 6 februari 2014 in de bioscoop
thunderball
-
- 5661 berichten
- 1360 stemmen
Denk ook eens aan films over Sinbad en Sandokan uit de jaren '60 en 70 van de vorige eeuw.
Of films als She met Ursula Andress en Peter Cushing,
of King Solomon's Mines met Steward Granger. Diezelfde was ook al te zien in de zwaard en degenfilms Scaramouche en The Prizoner of Zenda, ook de moeite waard wanneer je daar van houdt.
alexspyforever
-
- 21063 berichten
- 2328 stemmen
Ik was een beetje misleid door de titel. Ik hou van fantasy maar het lijstje dat de OP geeft is niet meteen de fantasy waar ik zat aan te denken. Ik denk dan eerder aan sprookjsachtige wezenszoals feeën, trollen, mytische wezens en dergelijke. Maar dat zoekt ie dus niet.
kappeuter (crew films)
-
- 72630 berichten
- 5779 stemmen
Berichten verplaatst naar Film > Genres en landen > Stripheldenverfilmingen / superhelden
kappeuter (crew films)
-
- 72630 berichten
- 5779 stemmen
kappeuter (crew films)
-
- 72630 berichten
- 5779 stemmen
Kaamelott - Premier volet (2020)
Bioscoopfilm sequel van de gelijknamige serie.
kappeuter (crew films)
-
- 72630 berichten
- 5779 stemmen
kappeuter (crew films)
-
- 72630 berichten
- 5779 stemmen
Franse avontuur-komedie met Sting:
kappeuter (crew films)
-
- 72630 berichten
- 5779 stemmen
Uncharted (2022) - vanaf 10 februari 2022 in de bioscoop
kappeuter (crew films)
-
- 72630 berichten
- 5779 stemmen
kappeuter (crew films)
-
- 72630 berichten
- 5779 stemmen
The Lost City (2022) - vanaf 24 maart in de bioscoop
kappeuter (crew films)
-
- 72630 berichten
- 5779 stemmen
kappeuter (crew films)
-
- 72630 berichten
- 5779 stemmen
Franse avonturenfilm:
kappeuter (crew films)
-
- 72630 berichten
- 5779 stemmen
Nog een nieuwe Franse avonturenfilm:
Les trois mousquetaires: D'Artagnan (2023) - Reference View - IMDb
kappeuter (crew films)
-
- 72630 berichten
- 5779 stemmen
kappeuter (crew films)
-
- 72630 berichten
- 5779 stemmen
Nieuwe Count of Monte-Cristo film:
kappeuter (crew films)
-
- 72630 berichten
- 5779 stemmen
Brix
-
- 19257 berichten
- 4676 stemmen
Nieuwe Count of Monte-Cristo
Nóg maar eens een verfilming van het verhaal, maar ziet er wel heel goed uit moet ik zeggen.
Benieuwd of we die in Nederland ook in de bioscopen krijgen te zien.
kappeuter (crew films)
-
- 72630 berichten
- 5779 stemmen
Nóg maar eens een verfilming van het verhaal, maar ziet er wel heel goed uit moet ik zeggen.
Benieuwd of we die in Nederland ook in de bioscopen krijgen te zien.
Ja ik ben ook erg benieuwd.
Ik reken niet op een Nederlandse bioscooprelease, maar wie weet.