menu

De Site / Gebruikers / Filmvoornemens 2010

zoeken in:
JDSsmetje schreef:

* 450 stemmen
* Andrei Tarkovsky ontdekken
* David Lynch ontdekken
* Meer arthousefilms zien
* Meer Europese films zien
* Meer Afrikaanse films zien
* Nog enkele klassiekers zien
- The Godfather triology
- Once Upon a Time in the West
- The Good, the Bad and the Ugly
- Scarface
- One Flew over the Cuckoo's Nest
- City of God

1) Niet gelukt. Moet er nog een 50 à 100tal zien.
2) Half gelukt. Heb momenteel 4 van de 9 Tarkovsky's gezien.
3) Ook half gelukt. Heb er tot nu toe 5 van gezien.
4) Goed gelukt. Volgens mij waren meer de meeste films die ik zag Europees.
5) Heb er wel enkele gekeken, maar toch wat onvoldoende om te zeggen dat dit geslaagd is.
6.1) Enkel de eerste gezien.
6.2) Niet gezien.
6.3) Wederom niet gezien.
6.4) Gelukt
6.5) Reeds gezien
6.6) Nog niet, komt de komende 9 dagen waarschijnlijk wel nog verandering in.

djelle
Vooral punt 6.2 dringend eens doen (Once Upon bekijken)! Je zal het je niet beklagen .

Nee, 6.3!

Gelukkig is 6.5 wel gelukt.

Chainsaw schreef:
- Toch iets vaker naar de bioscoop (in ieder geval meer dan dit jaar)
- Die steeds groeiende kijkvoorraad eens wat wegwerken
- In ieder geval één filmfestival bezoeken
- Weer eens wat top250 films bekijken.
- Op naar de 2000 stemmen

Grappig, geen van deze voornemen weten te halen. Volgende keer maar wat minder enthousiast zijn.

- Op naar de 2000 stemmen

Grappig, geen van deze voornemen weten te halen. Volgende keer maar wat minder enthousiast zijn.

Het jaar is nog niet om! Misschien moet je eens een marathon houden met 25 films .

soom schreef:
Het jaar is nog niet om! Misschien moet je eens een marathon houden met 25 films .

Haha, zó graag hoef ik mijn voornemen niet te halen hoor.

Ik verwacht dat mijn 'film-moeheid' van de afgelopen maanden vanzelf weer bijtrekt.

timbo_ schreef:
Ook maar weer eens wat voornemens maken.

Laten we zeggen weer een filmpje of 200 zien. Dus

1) 2400 of meer stemmen
2) Moviemeter top 250 nog steeds helemaal gezien hebben
3) IMDB top 250 helemaal gezien hebben (nog een stuk of
4) IFFR paar dagen bezoeken

1) Dit jaar tot nu toe 194 films gezien dus doelstelling 1 net niet gehaald.
2) Moviemeter top 250 nog steeds helemaal gezien. Vooral omdat Woodstock en Memories of Murder er op het laatste moment uitvielen.
3) Nog steeds niet helemaal gezien.

King Kong (1933)
A Christmas Story
Duck Soup
Le Notti di Cabiria
Black Swan
4) Weer een paar dagen geweest en was beste jaar in vijf edities.

Malick
Verhoeven schreef:

1.* Meer herkijken van films van voor het WiW-tijdperk;
2.* Minder films kijken;
3.* Sowiezo niet meer dan 3 of 4 films op een dag kijken (zelfs op een filmfestival);
4.* Me meer gaan concentreren op (mini)series;
5.* Kijkachterstand terugbrengen van 700 films naar 600;
6.* Alleen films kopen die ook écht de moeite waard zijn;
7.* Verder gaan met de Shakespeare film die hopelijk dit jaar nog in de post-production gaat (maar dit ligt niet aan mij);
8.* Rustig verder met het ''1001 Filmboek'' en de ''IMDB 250''.

Deels geslaagd.

1. Ik heb het een en ander herkeken maar dat kan altijd meer. Niet gehaald.
2. Gelukt.
3. Min of meer gelukt. Alleen blijft het IFFR een kriem. Zoveel moois in te plannen in zo weinig dagen. Maar de meeste dagen waren drie tot vier films.
4. Ik heb het een en ander gezien (Heroes, Shogun, House, The Boondocks en My Name Is Earl) maar dat kan altijd meer. Niet gehaald.
5. Faliekant mislukt. Sta momenteel op een kijkvoorraad van 856 films (inclusief korte films en series).
6. Jep, dat dan weer wel.
7. Is tot tot nader order uitgesteld. Maar we hebben wel wat gefilmd begin dit jaar. Maar vervolgens laten analyseren zodat we tot de conclusie kwamen om het een en ander te veranderen. Waaronder acteurs, locaties, camerawerk (meer uit de hand) en montage. Daarentegen hebben we wel een korte film gemaakt waar ik best trots op ben. Hier te zien.
8. Prima verlopen. Sta momenteel op 417 uit 1001 en 193 uit 250.

Interessant onderwerp.
Voor mij voelde 2010 als een terugkeer, door verschillende oorzaken, naar de jaren dat ik voor het eerst serieus cinema begon te ontdekken (dat ik voor het eerst naar het IFFR ging, voor het eerst een Tarkovsky huurde in de videotheek e.d. ongeveer mijn laatste studie en eerste werk jaren). Aan het begin van het jaar nam ik mij voor de Japanse New Wave beter te leren kennen (o.a. door het Kiju retrospectief op het IFFR en in het Filmmuseum), ook wilde ik de Brazilliaanse cinema en de jaren 30 induiken en wat later besloot ik ook nog de Nouvelle Vague eens vanaf de eerste films systematisch door te werken (met het overlijden van Rohmer en Chabrol een passend eerbetoon). Naast de nodige andere kleine zijpaden ter afleiding. Terreinen waar ik altijd al grote intresse voor had maar waarvan ik de grootste meesterwerken voor mijn gevoel nog niet had gezien.
Het meeste succes had ik met het ontdekken van de voor-oorlogse cinema dat, uiteraard, rijk met meesterwerken bleek. Napoleon, Limite, Pages of Madness, People on Sunday, Port of Shadows, Ekstase en zelfs vele Hollywood / pre-code films, die soms prettig boven de melodramatische conventies van het romantische komedie of musical genre uitstegen zoals Footlight Parade, It Happened one Night, It, His Girl Friday. En zelfs nu ik in een soort eindspurt dagelijks 'de oude doos' open trek, ben ik hier nog lang niet uitgekeken.
Ik heb veel boxen met Franse klassiekers gekocht en aardig op weg om Tati, Varda en Demy systematisch door te werken. Malle lukt ook aardig, Cocteau ook. Rohmer, Renoir, Rivette Godard, Resnais, Chabrol en Bresson komen wat sporadischer aan bod. Grootste echt nieuwe ontdekkingen voor mij zijn Akerman en Duras waarvan ik nog niet veel zag, maar wát ik zag is eigenlijk absoluut top 10 materiaal. Ben ook veel Duras gaan lezen door deze ontdekking. Alles bij elkaar toch de grootste duik die ik tot nu toe in de Franse cinema heb genomen en daarmee zijn ook mijn indrukken van de Japanse en Amerikaanse cinema weer in een nieuw daglicht komen te staan. Toch wel de drie grootste landen op cinema gebied... ondanks de invloed van de Duitse en Russische avant-garde die aan alles vooraf ging...
De Japanse en Brazilliaanse new wave zal ik volgend jaar misschien nog meer aandacht moeten geven. Met al deze inspiratie ben ik dit jaar ook weer een 'filmlijst' gaan bijhouden, zoals ik dat ook tussen 1996 en 2004 deed. Ook daar zal ik mee doorgaan. Andere voornemens heb ik eigenlijk niet.... ik moet wel ook weer meer gaan sportten, dat zal het filmkijken niet echt ten goede komen denk ik, dus maar afwachtten hoe het gaan lukken met dát voornemen...

Film Pegasus (moderator)
Film Pegasus schreef:
Net als alle jaren zullen er ook al de nodige voornemens gemaakt zijn voor het nieuwe jaar. Ook op filmvlak. Films die je wil zien, filmreeksen die je terug wil opnemen, achterstand collectie wegwerken, ...

Voor 2010 heb ik dit alvast 'gepland':

* Films uit de top 250 zien. Heb er al enkele gezien voorbije jaar, maar wil daar nog actiever uit putten.

* Voornemen van vorig jaar was om enkele animes te vinden. Enkel Akira is daarvan uit de bus gekomen. Maar heb er nog meer op m'n lijstje staan.

* De films bekijken van het topic 'Super Tip-Topper'.

* Bijwerken van recensies/meningen.

* In 2010 wil ik de Disney-collectie herbekijken en dan ook die films met de nodige commentaar voorzien.

Ik heb ondertussen enkele titels uit de top 250 gevonden en ook de animes is wat gelukt. Al mogen dat er best nog meer zijn. De film uit het super tip-topper topic vielen best wel mee al heb ik er nog veel laten liggen omdat ik ze niet kon vinden.

Het bijwerken van de recensies is op een gezonde manier gebeurd. Ik heb sowieso bij elke film die ik voorbije jaar iets geschreven en ook wat neergepent (typen in dit geval) bij films die ik vroeg al zag.

Beetje mislukt is het herbekijken van de Disney collectie. Ik was er aan begonnen, maar het wou niet echt vlotten omdat ik het idee in mijn hoofd had gestoken om ze mooi op volgorde te zien. En vooral bij de oudere films ben ik wat blijven steken omdat ik te lang op zoek was. Maar ik heb eind 2010 toch nog wat 'schade' kunnen inhalen.

Driello
Nog een toevoeging: Dit jaar wil ik mijn Woody Allen collectie compleet maken en natuurlijk kijken. Dat wordt nog wat, omdat ik geen idee heb waaar deze films te vinden en ik maar bepertke tijd beschikbaar heb. (het moet tijdens een korte vakantie naar Europa gebeuren).

Gast
geplaatst: vandaag om 11:16 uur

geplaatst: vandaag om 11:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.