- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Algemeen
- Laat jij je beïnvloeden door recensenten?
Laat jij je beïnvloeden door recensenten?

Brooke-S
-
- 63 berichten
- 0 stemmen
Laat ik me beinvloeden door recensenten: nee hoor, natuurlijk niet. het zijn mensen met een bepaalde mening en die kan mijlenver van die van mij vandaan liggen.

Brooke-S
-
- 63 berichten
- 0 stemmen
Op mijn vorige bericht moet ik toch nog terugkomen: misschien laat ik me wel onbewust beinvloeden. Bijvoorbeeld: de film ''Drive' die kreeg hier 5* dus dacht ik zien! Ik heb ca 30 min. moeite gedaan om die 5* te ontdekken tot ik erachter kwam dat over smaken ook in films verschillen. Over smaak valt niet te twisten. Of juist wel. Van de weeromstuit heb ik m daarom een halve * gegeven. Ik begreep en begrijp nog steeds niet dat deze film zo werd opgehemeld.Maar dat is weer mijn pers. visie.

Dick2008
-
- 9980 berichten
- 805 stemmen
Nee. Ik lees het wel vaak, ook hier, wat er over die film wordt geschreven maar het gebeurt zelden dat mijn reactie is "dit is dan geen film voor mij" en achteraf heb ik eveneens zelden een reactie als "had in nou maar geluisterd". Ook bij dvd/Blu-rays review is mijn reactie toch vaak "ach joh waar let je toch allemaal op".
Er zijn wel kernpunten die genoemd worden waar ik het achteraf mee eens ben (kan zijn). Een goede recensie hoort naar mijn mening een aantal plus- en minpunten te noemen. Niet teveel, niet te weinig en in evenwicht.

kappeuter (crew films)
-
- 69462 berichten
- 5540 stemmen
Berichten verplaatst naar Film > Algemeen > Filmrecensenten

De filosoof
-
- 1843 berichten
- 1290 stemmen
Ja, voor mij is de waardering van de professionele recensenten vaak doorslaggevend om te bepalen of ik een film wel of niet wil zien. In eerste instantie ga ik af op het onderwerp van de film en de trailer, hetgeen films kunnen doen in- of uitsluiten, maar voor de verfijndere selectie ga ik af op de professionele kritieken. Al was het maar omdat die 'realistischer' zijn dan de waarderingen van de meeste 'gewone' filmliefhebbers die vaak geneigd zijn om ofwel één ster te geven (als ze de film niet leuk vonden) of vijf sterren (als ze de film leuk vonden) welke extreme waarderingen meer zegt over die gebruikers dan over de film...
De motivering van de recensenten voor hun waardering interesseert me dan meestal weer niet: er wordt gesproken om die sterren niet meer uit te delen, omdat veel mensen alleen maar naar het aantal sterren kijken en het hele stukje van de recensent verder niet lezen dat veel meer zou zeggen over de film dan het aantal sterren. Welnu, dat gaat over mij: ik heb (alleen) die sterren nodig dus ik hoop dat de sterren blijven...

Grindhouse62
-
- 2062 berichten
- 14895 stemmen
Ik absoluut niet. Al jaren niet meer. Slechte ervaringen mee. En dat noemen zich professionals.

de grunt
-
- 4268 berichten
- 1569 stemmen
Peter Bradshaw heeft er kijk op.
Op dit forum zou ik deze naam willen noemen: Insignificance

misterfool
-
- 323 berichten
- 703 stemmen
Ik laat me beïnvloeden door recensenten wat betreft de beschrijving van een film: zou dit iets kunnen zijn waaraan ik tijd wil besteden. Welke stijl hanteert de filmmaker? De kwaliteit van een film beoordeel ik zelf en doorgaans ga ik dus niet af op de beoordelingen van anderen. Niettemin ga ik wel deels af op het gemiddelde hier op de site en op IDMB. Dat wil zeggen echt diepe onvoldoendes zullen waarschijnlijk mijn tijd niet waard zijn.

alexspyforever
-
- 20764 berichten
- 2328 stemmen
Ik absoluut niet. Al jaren niet meer. Slechte ervaringen mee. En dat noemen zich professionals.
Tja als ze professionals zijn worden ze ervoor betaald. Ze krijgen vast wel meer van de filmmaatschappij als ze diens film positief beoordelen. Het is een vorm van reclame.
En neen ik bespaar mij hun recensies, ik lees zelf wel de beschrijving en hoor wel eens rond als ik twijfel.

TornadoEF5
-
- 5455 berichten
- 1400 stemmen
Toch wel, al is het dan onbewust, niet specifiek, maar de waarderingen van films gaan wel bepalen of ik een film ga zien of niet... Een voorbeeld: The 15:17 to Paris (2018) is een film met een zeer lage waardering op IMDb en MM maar die wel best een interessant onderwerp kent. Door de lage waardering ben ik echter niet langer meer geïnteresseerd om de film te kijken.
Anderzijds is de mening van een professionele recensent vaak niet echt mijn mening, dus houdt zo een dergelijke review of een slechte metascore me vaak niet tegen om een film te bekijken. Bij bepaalde genres ligt de lat hoger dan bij andere. Zo zal ik alleen de allerbeste gewaardeerde oorlogsfilms gaan kijken, maar zal de lat bij indie drama / romantiek en bij horror lager liggen, omdat dat vaak genres zijn die over het algemeen minder gewaardeerd worden door het publiek en wel meer door mij.

KillerPony 3000
-
- 154 berichten
- 0 stemmen
Gemiddeldes op Imdb of hier zeggen niks, genoeg films die laag scoren maar mij juist wel bekoren of omgekeerd. De meest accurate maatstaf voor filmselectie vind ik de trailer, dan nog kan het tegenvallen maar je kan er het meest uit afleiden of het tenminste in je straatje past. Recensies lees ik wel graag van bepaalde gebruikers en zeker achteraf, om te zien wat zij er van vonden. In die zin kan het mij wel beinvloeden, ik zou een film weleens durven herzien als hij of zij het zag vanuit een andere ooghoek of zaken opmerkte die ik niet zag. Dat maakt zo'n site wel leuk. De betaald recensent is doorgaans doodsaai politiek correct voorspelbaar, en inderdaad vaak meer lobby dan iets anders.

Donkerwoud
-
- 7854 berichten
- 3419 stemmen
Ik gebruik recensies om het kaf van het koren te scheiden, maar uiteindelijk zie ik ze meer als een ding op zichzelf dan of ze 'kloppen' of in lijn zijn met mijn eigen mening. Ik vertrouw als kijker op de bagage die ik zelf meeneem. Wat ik leuk vind aan dit soort 'recensiesites' is dat je elkaars smaak leert kennen en ziet dat mensen soms hele onverwachte (maar wel interessante) criteria hanteren in wat ze wel of niet belangrijk vinden aan films.

Richardus
-
- 1618 berichten
- 814 stemmen
Nee, ik lees pas recensies (critic reviews IMDB) als ik vlak voor de film in de bios zit te wachten tot de film begint. En dan meer nog om een beeld te krijgen van de inhoud en interpretaties dan dat ik de meningen als steekhoudend aanneem. Dat bekijk ik zelf wel.
Verder ga ik af op eerdere films van de regisseur, trailer en rating/meningen hier op MM. Alleen voor de bredere keus op festivals doe ik in het keuzeproces vooronderzoek middels de dan nog vaak nog spaarzame critic reviews.