• 15.742 nieuwsartikelen
  • 177.901 films
  • 12.202 series
  • 33.970 seizoenen
  • 646.886 acteurs
  • 198.958 gebruikers
  • 9.370.003 stemmen

Filmdip

zoeken in:

weide1

• 34 berichten
  • 0 stemmen

Ik heb momenten gekend, een ruime tien jaar geleden, dat ik soms wel tot 4 films per dag keek. Kijken om het kijken.

Dat was niet vol te houden. Gevolg, ik heb de jaren daarna nauwelijks gekeken.

Tegenwoordig ben ik selectiever. Sowieso neem ik de te kijken film pas op als ik ook tijd heb ingepland om 'm te bekijken. Beetje zelfdiscipline.

RuudC

• 4636 berichten
  • 2529 stemmen

j0enne schreef:

Komt ook niet vaak voor, gewoon al 4 dagen geen film gekeken!

Donderdag de hele tijd voetbal op tv, vrijdag de hele tijd bezig geweest om m'n kamer helemaal op te ruimen en alle dvd's te ordenen, gister voetbal en vandaag voetbal.

En ik ben gestopt met voetbal te volgen, onder andere doordat het kijken van westrijden me geen voldoending meer gaf. Ik had na afloop echt het gevoel twee uur weggegooid te hebben. Naar mijn idee zijn er bar weinig wedstrijden die er echt uitspringen.

Verder heb ik er net een filmdip opzitten van een half jaar. Dat zou ik wel vaker moeten doen, omdat ik het ook erg leuk vind om nieuwe muziek te ontdekken.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

RuudC schreef:

(quote)

En ik ben gestopt met voetbal te volgen, onder andere doordat het kijken van westrijden me geen voldoending meer gaf. Ik had na afloop echt het gevoel twee uur weggegooid te hebben. Naar mijn idee zijn er bar weinig wedstrijden die er echt uitspringen.

Verder heb ik er net een filmdip opzitten van een half jaar. Dat zou ik wel vaker moeten doen, omdat ik het ook erg leuk vind om nieuwe muziek te ontdekken.

Jij bent toch PSV-er? Hmm, laat ik maar geen flauwe grappen maken

Ik vraag me wel af wat minder films kijken en nieuwe muziek ontdekken met elkaar te maken hebben. Je kan het niet beiden doen?

Zelf heb ik nooit echt een filmdip, maar ik kies er soms wel voor om in een bepaalde periode juist meer of even een stuk minder films te kijken. Zoals nu bijvoorbeeld, omdat ik graag weer een tijd series meer aandacht wil geven. Verder is er zo weinig interessants op de tv dat ik al snel bij films en series uit kom.

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Nou, het is gewoon een tijdrovende hobby, vooral als je het goed wil doen. Lijkt me vrij lastig te combineren, muziek kan ik ook alleen bijhouden met een niet volwaardige focus. Ik kan niet zonder muziek maar film is toch mijn grote passie en krijgt dus ook de absolute voorkeur. Vooral selecties maken die in je straatje passen is een proces dat adequaat en zorgvuldig moet gebeuren. Althans als je die passie heel serieus neemt en kwaliteit wil.

RuudC

• 4636 berichten
  • 2529 stemmen

The Oceanic Six schreef:

(quote)

Jij bent toch PSV-er? Hmm, laat ik maar geen flauwe grappen maken

Ik vraag me wel af wat minder films kijken en nieuwe muziek ontdekken met elkaar te maken hebben. Je kan het niet beiden doen?

Zelf heb ik nooit echt een filmdip, maar ik kies er soms wel voor om in een bepaalde periode juist meer of even een stuk minder films te kijken. Zoals nu bijvoorbeeld, omdat ik graag weer een tijd series meer aandacht wil geven. Verder is er zo weinig interessants op de tv dat ik al snel bij films en series uit kom.

Voetbal volg ik helemaal niet meer. Daar ben ik ben ik een klein half jaar geleden om verschillende redenen (waaronder bovenstaande) mee begonnen en dat bevalt me ontzettend goed. Ik kom ook niet meer in het voetbaltopic, al kan ik het soms niet laten om de berichten van Otherfool te lezen. Verder krijg ik nog wel wat mee op nieuwssites, maar ik zoek het niet meer op. Alle negativiteit rondom het spelletje heeft het voor mij gewoon verziekt.

Muziek is niet eenvoudig met films te combineren. Je zet geen plaatje op als je een film kijkt. Plus dat me bezig houden met muziek meer inhoudt dan even een nummertje downloaden. Ik heb een leuke collectie cd's en lp's, bezoek concerten, schrijf regelmatig recensies en dergelijke. Het is dus eigenlijk wel wat meer dan alleen nieuwe muziek ontdekken. Ik heb ook een vriendin die af en toe graag aandacht wil hebben en het huis ruimt zichzelf niet op.

Montorsi

• 9715 berichten
  • 2374 stemmen

Ook een filmdip, niet een bewuste keuze, of omdat het me niet meer trekt, maar simpelweg vanwege tijdgebrek. 3 dagen werken, half 7 opstaan en rond half 7 pas thuis, dan nog koken en eten etc. Voordat je dan helemaal klaar bent is het ook wel 8 uur half 9, en rond 10 uur-half 11 weer slapen, dus veel tijd voor een film heb je niet eens. Verder 3 a 4 dagen (af)studeren dus overdag in het weekend zit er ook niet echt veel in.

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12834 stemmen

Montorsi schreef:

3 dagen werken, half 7 opstaan en rond half 7 pas thuis

Daar wen je wel aan

Montorsi

• 9715 berichten
  • 2374 stemmen

Het is ook niet dat dat ik het heel zwaar vind, in mijn vorige functie was ik in 25min fietsen op m'n werk en begon ik 9 uur, nu is het ruim een uur reizen en wil ik half 9 aanwezig zijn om weer 5 uur weg te kunnen. Je houdt wel minder tijd over voor je hobby's, dat is wel jammer, maar dat duurt hopelijk ook niet lang meer wanneer de scriptie klaar is.

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12834 stemmen

En daarna moet je 50 jaar werken, is het gewoon week in, week uit zo

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Nu nog aan het afstuderen? Iets zegt me dat het reguliere werken een walk in the park gaat worden.

Montorsi

• 9715 berichten
  • 2374 stemmen

Onderhond schreef:

En daarna moet je 50 jaar werken, is het gewoon week in, week uit zo

Daar kijk ik wel naaruit, 4.5-5 dagen werken en verder weinig aan verplichtingen is toch wel een stuk comfortabeler dan 6 of 7 dagen hard werken.

ps. ik reken er op nog 40 jaar te werken, 50 zou wel erg overdreven zijn.

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12834 stemmen

Hangt er een beetje vanaf welk werk je gaat doen natuurlijk. School was vooral spielerei vond ik, maar ik was dan ook eerder iemand die een richting koos waarbij ik niet al te veel werk te verduren kreeg

Moet wel zeggen dat de verantwoordelijkheid bij werk héél wat hoger ligt dan bij school, waar je uiteindelijk maar voor jezelf werkt.

RuudC

• 4636 berichten
  • 2529 stemmen

Naomi Watts schreef:

Nu nog aan het afstuderen? Iets zegt me dat het reguliere werken een walk in the park gaat worden.

Afhankelijk van je functie. Mijn vriendin werkt in het onderwijs en heeft nauwelijks tijd en ik trek letterlijk en figuurlijk om vijf uur de (werk)deur dicht.

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Tuurlijk, mijn post was bewust kort door de bocht. Oftewel lang studeren staat gelijk aan een makkelijke baan .

Montorsi

• 9715 berichten
  • 2374 stemmen

Naomi Watts schreef:

Tuurlijk, mijn post was bewust kort door de bocht. Oftewel lang studeren staat gelijk aan een makkelijke baan .

Het tegenovergestelde lijkt me de bedoeling

RuudC

• 4636 berichten
  • 2529 stemmen

Inderdaad, of je bent een lamzak die achter de kassa in de buurtsuper verdwijnt, hehe.

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Montorsi schreef:

(quote)

Het tegenovergestelde lijkt me de bedoeling

Lang studeren voor een moeilijke baan? Mis nu wel waarom je dan zo lang zou studeren .

Al ben ik hier geen expert in, was al vrij snel klaar met school.

RuudC

• 4636 berichten
  • 2529 stemmen

Ik denk dat Montorsi en ik meer denken aan de chirurgen, advocaten en dergelijke.

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Uitzonderingen op de regel zijn er altijd. In dat geval snap ik lang studeren nog wel.

Montorsi

• 9715 berichten
  • 2374 stemmen

Ook als je op MBO-niveau zou beginnen en door zou groeien naar HBO en evt zelfs WO studeer je lang, lijkt me ook niet perse nadelig voor je carriere. Nu ben ik niet een langstudeerder vanwege meerdere studies ofzo, ik doe er gewoon abnormaal lang over.

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Heb je ook gelijk in. Succes ermee iig en hopelijk ben je z.s.m. klaar.

j0enne

• 9606 berichten
  • 3773 stemmen

Ik voel de komende maand een gigantische filmdip aankomen.

Metalfist

• 12407 berichten
  • 3964 stemmen

Ik zit voor het eerst sinds ik me heb aangemeld op de site ook wat in een filmdip. Als student had ik zo'n gemiddelde van 5 films op een week, maar als werkmens komt daar niet veel meer van in huis. Als informaticus zit ik sowieso al erg veel aan de laptop en ik heb niet veel zin om dan nog eens een paar uur per dag naar een scherm te staren. Ik merk zelfs nu al dat ik mijn laptop amper aanraak eenmaal ik ben thuisgekomen.

Voornamelijk wegens tijdgebrek dus (wat op zich wel jammer is, want die kijkachterstand van +300 gaat nu helemaal niet snel slinken), maar langs de andere kant ben ik mijn vrije tijd nu wel een stuk 'nuttiger' aan het spenderen. Wat meer aan het lezen, wat meer aan het sporten, wat meer afspreken met vrienden...

Dk2008

• 11166 berichten
  • 788 stemmen

Cupido schreef:

Ik zag het woord filmdipje ergens voorbij komen op de site en ik dacht: hmm ja dat slaat op mij. Ik zit momenteel namelijk nogal in een filmdip. Ik heb de laatste twee jaar redelijk wat films verslonden (van filmhuis en pulpfilms tot de wat oudere klassiekers) maar merk dat ik de laatste paar maanden maar bar weinig films zie. Ik stem alleen nog maar op wat random films die ik ooit een keer gezien heb, volg hier en daar een interessant topicje en ben veel bezig met films die nog uit moeten komen, maar films kijken: ho maar. Nu is dit enigszins begrijpelijk omdat ik een filmopleiding doe, vaak films moet analyseren en dit semester ook met praktijk bezig ben, zodat mijn aandacht in mijn vrije tijd logischerwijs niet teveel naar films uitgaat. Hoe dan ook, het voelt nogal vreemd: veel ouwehoeren en lezen over films en er maar weinig van zien. Ik vroeg me af of meer mensen hier zich in mijn filmdipje herkennen. Zijn jullie die films nooit eens zat?

OMG. Hier stond dat bericht. Ik heb de site een aantal keren afgezocht, maar nooit terug gevonden.

Het ging me dus om dat laatste, "zijn jullie die films nooit eens zat?".

Het antwoord is eigenlijk ja. Ik wilde de site dan ook grotendeels verlaten.

Vroeger had ik dat probleem niet. Je keek een film van tv. Of je nam hem op. Meer dan twee films ging niet eens en downloaden is ook iets van de laatste jaren. Daarna wiste ik de band, kon je weer wat nieuws opnemen. En voorbespeelde banden, zo goed als niet gekocht.

Toen werden de dvd prijzen lager en toen ging mis.

Ik heb alleen weer een heleboel weggedaan, dus nu zit ik veel in de herhaling van films die ik al vaker heb gezien. Op gegeven moment wordt dat rustiger. En na vier jaar begin ik maar weer met dezelfde films, tenminste dat is mijn streven.

Ik vind het zonde van mijn tijd. Maar 1 à 2 films per week dat is dan weer leuk als ontspanning. En verder luister ik liever muziek.

Ik vind de site eigenlijk ook tijdrovend.

Ik heb hier wel eens gereageerd:

Dk2008 schreef:

Ik heb eigenlijk heel vaak, al sinds ik op MM zit, een filmdipje (maar ik denk dat het steeds minder wordt).

Dat komt ook om dat ik wilde nagaan wat leuk is om op dvd te hebben en wat niet.

Ik heb heel veel films herkeken en daardoor vaak na afloop gehad dat ze tegenvallen ondanks de goede herinneringen. Eén film is niet zo erg, maar meerdere achterelkaar.... Hierdoor ook vaak het gevoel gehad, hou er maar mee op. Ik heb wel steeds vaker films maar gelaten voor wat het was. Gelukkig zijn er ook films die na al die jaren toch nog heel goed zijn gebleven of zelfs beter zijn geworden. En andere films kun je gewoon keer op keer bekijken..... alleen dat moet je natuurlijk ook niet te vaak doen. En dan komen er ook nog wel wat nieuwe films bij.

En zo'n filmdip wordt ook steeds minder. Ook is vier jaar geleden een film gezien hebben al best lang hoor.

ibendb

• 5034 berichten
  • 3212 stemmen

Ik heb nu weer last van zo'n filmdip. Niet omdat ik geen tijd heb, of zo. Maar simpelweg omdat ik het niet meer kan. Ik kan geen volledige film meer volhouden. Ik van na een dik uur in slaap. Dit is niet omdat ik niet graag films kijk, maar omdat ik dus mijn slaapprobleem heb. Erg vervelend, want ik kan nu amper mijn grootste hobby uitvoeren. In de bioscoop is dat dan anders: daar heb ik een Red Bulletje naast me staan. Alhoewel, ik ben de laatste tijd al enkele keren ingedommeld. Erg vervelend, want ik kijk zo graag films. Nu begin ik er gewoon niet meer aan omdat ik weet dat ik het einde niet ga halen.

mjk87 (moderator films)

• 14514 berichten
  • 4509 stemmen

j0enne schreef:

Ik voel de komende maand een gigantische filmdip aankomen.

Zit nu al bijna op twee weken. Vanmiddag ga ik nog even langs het filmhuis, maar vorig weekend druk, dit weekend ook volgepland en 's avonds terug van werk zijn er toch inderdaad andere dingen op tv. Dan gaat het hard.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

mjk87 schreef:

(quote)

Zit nu al bijna op twee weken. Vanmiddag ga ik nog even langs het filmhuis, maar vorig weekend druk, dit weekend ook volgepland en 's avonds terug van werk zijn er toch inderdaad andere dingen op tv. Dan gaat het hard.

Ik ook. Exact 2 weken terug de laatste film gekeken. Maar goed, dit noem ik geen dip maar een keuze voor andere activiteiten. Het WK volg ik gewoon van A tot Z, inclusief praatprogramma's. Als ik thuis van werken kom begint de eerste wedstrijd al haha. Misschien vandaag of aankomende week een filmpje tussendoor proppen, nu er 2 wedstrijden op hetzelfde tijdstip beginnen. The Raid 2 lijkt me zeer de moeite.

Ik kan me ook niet echt een filmdip bij mezelf herinneren. Ik verzet gewoon soms de prioriteiten. Dan ga ik een tijdje alleen series kijken. Of juist andersom, een tijdje weer veel films. Ligt er ook aan wat er uit is. Soms heb ik weken dat ik niks interessants klaar heb liggen. Film moet wel hobby blijven, geen verplichte activiteit omdat ''het moet''.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Nee, ik heb geen filmdip. Integendeel, ik wou dat ik wat meer films kon kijken. Mijn probleem is echter wel enigszins gerelateerd en ik wil er geen speciaal topic voor maken, maar ik heb een soort MovieMeterdip.

Dat wil niet zeggen dat ik iets tegen de site heb gekregen of er niets meer aan wil bijdragen. Verre van, maar ik merk dat mijn al lang lopende ambitie om bij iedere film die ik zie een recensie te schrijven schade heeft opgelopen. Dit loopt al wat langer. Toen ik me in 2005 hier aanmeldde was mijn liefde film wat eenkennig, neigend naar het obsessieve, maar door de jaren heen ben ik me (gelukkig overigens) in heel wat meer dingen gaan interesseren. Daardoor werd het steeds moeilijker om tijd te vinden voor de recencies en vooral het laatste half jaar of zo liep ik geregeld wat films achter. Meestal 2 of 3. Momenteel zit ik echter op 8 en de drang om uren achtereen of uren verspreid over meerdere dagen te besteden om die achterstand weg te werken is wat minder geworden.

Gebruikers die me een beetje kennen zullen wellicht denken: "Waarom niet wat kortere recensies?" Misschien zal ik dat doen voor films die me wat minder aangesproken hebben (in feite doe ik dat altijd al), maar eerlijk is eerlijk, voor een reeks korte recensies van een paar zinnen zou ik niet eens online komen. Na zoveel haar heb ik juist gemerkt dat waar ik het meest in geïnteresseerd ben ik recensies diegenen zijn die juist op details in gaan, of de gedachteprocessen die gebruikers hebben bij het kijken of gewoon die wat dieper graven wat betreft de inhoud of achtergrond van de film. Met recensies van een paar zinnetjes heb ik als lezer al niet veel (waarbij ik moet toegeven dat een handjevol gebruikers daar wel degelijk iets van weet te maken) en als schrijver nog minder. Ik weet niet hoeveel mensen mijn relatief lange hersenspinsels lezen, maar behoefte om dit aan te passen heb ik niet. Wel heb ik overwogen om er misschien een iets andere vorm voor te vinden, maar dat stel ik voorlopig even terzijde.

Voor ik een recensie schrijf gaat er altijd ook een aardig proces aan vooraf. Ik lees me na het kijken altijd in op een film, om meer informatie krijgen over het wie, wat, waar, waarom erachter, plus ik zoek recensies op om te weten wat er al niet al gezegd is. Wellicht een overblijfsel van mijn wat meer obsessieve periode, maar eerlijk is eerlijk, dit interesseert me altijd wel. Voeg daarbij nog het schrijfproces (minus spellingcheck, enigszins tot mijn spijt heb ik nooit het geduld opgebracht om mijn berichten te herlezen ter controle op spelfouten; mijn tijd is ook niet oneindig) en het duurt een tijdje.

Maar het is gewoon niet meer haalbaar. Toen ik een half jaar geleden na drie maanden afwezigheid door een reis naar New York terugkwam had ik een enorme recensie-achterstand opgelopen die ik wilde inhalen, maar dat is me nooit gelukt. Nu lukt het me ook niet meer om bij te houden wat recent zag en merk ik dat ik de handdoek in de ring moet gooien wat betreft alle films recenseren. Een luxe-probleem gelukkig. Het is vooral even uitzoeken welke films ik nog wel ga bespreken. Kwalitatieve uitschieters omhoog en omlaag waarschijnlijk, weinig bekeken films ook en films waar ik iets interessants bij zag dat niemand hier voor mij beschreef (ook iets wat mijn schrijfdrang wat tegenwerkt overigens: het feit dat veel wat ik bedenk bij films vaak al gezegd is op deze site door iemand anders). Maar wellicht heb ik ook een ander platform of zo nodig om het voor me fris te houden. Dat echter ook voorlopig terzijde.

Hmmm, ik wilde alleen even een kort bericht schrijven over mijn verminderde recensiedrang. Blijkt ook weer niet gelukt te zijn.

Finisterra

• 15532 berichten
  • 4688 stemmen

Zit sinds eind april ook in een filmdip. Heb sinds mei tot nu slechts 6 films gezien. Volgens mij niet meer voorgekomen sinds ik in 2006 actief films ben beginnen kijken. Vooral veroorzaakt door de combinatie van een voltijdse studie (rechten) met een halftijdse baan (20u/week) zorgen nu al 2 jaar voor veel minder tijd (en de workload voor de unief was heel hoog in mei/juni). Momenteel doe ik 'gewoon' een stage dus heb ik weer iets meer tijd (ben weg van 7u45 tot 19u), maar toch blijven de films op de stapel liggen. Uiteraard zit het WK voetbal er voor iets tussen want ik kijk nagenoeg alles. Bovendien ben ik in april ook begonnen aan Breaking Bad (net het 4e seizoen afgerond), maar heb er zelden meer dan 1 aflevering van gezien per dag.

Denk dat het vast wel zal terug komen, maar de drang om elke dag een filmpje te kijken is er toch al even niet meer.

FillumGek

• 8987 berichten
  • 3398 stemmen

Zit sinds eind januari al in een filmdip. Gebeurd gewoon van de ene op de andere dag eigenlijk. Opeens meer trek gekregen in series en als die boeiend blijken te zijn slokken ze zo al je vrije uurtjes op.

Nu met het WK en de komst van een PS4 blijft die dip nog wel even denk ik.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.