menu

Film / Toplijsten en favorieten / Moviemeter Awards jaar 2008 (anno 2009)

zoeken in:
Score is gecomponeerd voor de film, soundtrack is een verzameling liedjes. Als ik het zo kort door de bocht goed heb.

dragje
Bijna, op een soundtrack kan namelijk ook gecomponeerde muziek specifiek voor de film staan. M.a.w. een combinatie van de twee.

Reinbo
Wat een onzin categorieën...

Film Pegasus (moderator)
Knisper schreef:
Score is gecomponeerd voor de film, soundtrack is een verzameling liedjes. Als ik het zo kort door de bocht goed heb.

Daar komt het idd op neer. Vroeger zaten die 2 categorieën er apart in. Maar op vraag bij het algemeen topic van de MM Awars, wilde men blijkbaar dit onderscheid houden. Er is ondermeer nu ook de vraag gekomen om naast cinematografie ook een categorie Art Direction te houden en een kleine vraag achter Documentaire, al is die niet voor iedereen interessant blijkbaar. Script is wel samengevoegd tegenover vroeger (origineel of bestaand verhaal zoals boek of toneelstuk) omdat niet iedereen wist of het wel origineel was of niet. Andere ideeën als Boekverfilming, Slechtste film, Titelsong ea werden verworpen om geen overdaad aan rubrieken te krijgen. Ook het idee om gewoon Beste acteur en Beste Actrice te nemen zonder hoofd- of bijrol had (nog) niet de nodige fans. Maar ik wil gerust tegen de volgende Awards rubrieken schrappen of toevoegen als daar vraag achter is.

Film Pegasus (moderator)
Ondertussen is de lijst van stemmen voor de 2e ronde al wat langer geworden. Al binnengekregen:

Onderhond
Chainsaw
Sven Vermant
Querelle
Reinbo
AHWA
Knisper
Spetie
Poisonthewell

Laat maar komen zou ik zeggen.

Reinbo schreef:
(quote)

Nee, maar het zou geen onterechte winnaar zijn. Had ook zeker voor beste film genomineerd moeten zijn. Dus ga 'm eerst maar eens kijken voordat je domme dingen zegt.

Nou vooruit, ik zal even proberen tijd te maken deze week voor die film.

Verder ben ik er niet voor om de categorieën voor acteurs en actrices te veranderen. De hoofd- en bijrolonderscheiding vind ik wel fijn.

Als er ergens geschrept mag worden dan is het wel in de verschillende beste film categorieën. 4 maal beste film is wel erg veel. Dat men een aparte categorie wil voor niet-Engelstalige films is begrijpelijk, omdat die inderdaad de neiging hebben om te domineren. Maar om daar dan nog eens drie categorieën aan te wijden vind ik wat overdreven. Zeker Benelux heeft hier niets te zoeken, wat nog eens bevestigd wordt doordat sommige films uit die categorie doordringen in de Europese categorie. Twee Beste Film categorieën is genoeg.

B_B
Het idee om soundtrack / score apart te nemen is wel goed maar is soms wel wat verwarrend. Bij Slumdog Millionaire bijvoorbeeld is het toch wat moeilijker onderscheid te maken tussen de 2 aangezien het bijna altijd om 'liedjes' gaat.

Film Pegasus (moderator)
Hebben al iets ingestuurd voor de 2e ronde:

Onderhond
Chainsaw
Sven Vermant
Querelle
Reinbo
AHWA
Knisper
Spetie
Poisonthewell
Apollinisch
speranza
Angrod_Pallanén

Vergeet zeker niets in te sturen. Ook wie niet in de eerste ronde heeft meegespeeld mag altijd stemmen op de 2e ronde. En die van ronde 1 moeten hier ook niet vergeten om opnieuw een stem uit te brengen natuurlijk.

Film Pegasus (moderator)
Hebben ook ingestuurd:

Onderhond
Chainsaw
Sven Vermant
Querelle
Reinbo
AHWA
Knisper
Spetie
Poisonthewell
Apollinisch
speranza
Angrod_Pallanén
13woutie13
B_B
killerfreak
The One Ring
Observator
Film Pegasus

Wie wil kan nog heel de dag stemmen tot een uur of 10. Dan kan ik vanavond laat de winnaars bekend maken.

Film Pegasus (moderator)
En weer eentje binnen gekregen:

Onderhond
Chainsaw
Sven Vermant
Querelle
Reinbo
AHWA
Knisper
Spetie
Poisonthewell
Apollinisch
speranza
Angrod_Pallanén
13woutie13
B_B
killerfreak
The One Ring
Observator
Film Pegasus
ILDIB

Hoe meer inzendingen hoe beter natuurlijk.

Film Pegasus (moderator)
Ik ga er nog een weekje bij doen, omdat net als bij de KO's de opkomst niet zo hoog is. Ik heb in elk geval deze lijstjes al binnen en plaats volgende week maandag dan de definitieve winnaars. Hopelijk vinden veel studenten toch nog een gaatje deze week om snel een stem uit te brengen.

Film Pegasus (moderator)
20 inzendingen gekregen. Niet veel, waar de examens wel een oorzaak in zullen hebben en 2008 is misschien te recent nog om er veel van gezien te hebben. In juli start ik de volgende Award met hopelijk nog meer inzendingen.

Maar eerst de winnaars op een rijtje. Door jullie gekozen, met zowel voor de handliggende keuzes als leuke tips. Hier komen ze:

Engelstalige film: SLUMDOG MILLIONAIRE
Wint het nipt van The Dark Knight, al heeft ook Vinyan zich sterk verweerd.

Niet-Engelstalige film: LAT DEN RÄTTE KOMMA IN
Nipt voor Martyrs.

Niet-Engelstalige film buiten Europa: TÔKYÔ ZANKOKU KEISATSU
Ruimschoots gewonnen.

Film Benelux: TBS
Het blijft een Nederlandse site, dus TBS wint voor Loft.

Regie: DANNY BOYLE - SLUMDOG MILLIONAIRE
Enige concurrent was Matt Reeves met Cloverfield. Fincher kreeg zelfs niemand meer achter zich.

Mannelijke hoofdrol: MICKEY ROURKE - THE WRESTLER
Stemmen wat verdeeld, maar Rourke mag met de prijs gaan lopen.

Vrouwelijke hoofdrol: EMMANUELLE BÉART - VINYAN
Wint met grote voorsprong op de rest.

Mannelijke bijrol: HEATH LEDGER - THE DARK KNIGHT
Enkel Robert Downey Jr. kon zich nog verweren, maar het was te verwachten dat Ledger met de stemmen ging lopen natuurlijk.

Vrouwelijke bijrol: PENELOPE CRUZ - VICKY CHRISTINA BARCELONA
In de 1e ronde waren de stemmen nog verdeeld, maar nu is Cruz de duidelijke winares.

Script: SLUMDOG MILLIONAIRE
Wint nipt voor In Bruges en Vicky Cristina Barcelona.

Score: VINYAN
Wint met een haarlengte van Slumdog Millionaire. Op de valreep.

Soundtrack: SLUMDOG MILLIONAIRE
Moet wel mooie muziek zijn in die film. Nipt verloren bij de score, maar ruimschoots gewonnen bij de soundtrack.

Cinematografie: SLUMDOG MILLIONAIRE
Wint hier nipt en verrassend van Cloverfield. De rest hinkelt achter.

Animatie: WALL-E
Weinig animo voor de animatie algemeen. Wall-E wint zeer duidelijk al blijkt aan de stemmen dat de animatie van dit jaar niet echt in de smaak viel.

Globaal gezien is vooral SLUMDOG MILLIONAIRE de winnaar. Andere namen die opvielen zijn:

- Vinyan
- The Dark Knight
- Cloverfield
- Vicky Christina Barcelona
- The Wrestler
- Låt den Rätte Komma In
- Wall-E

Iedereen hartelijk bedankt voor jullie inzendingen. Begin volgende maand begin ik de volgende Award, dan zijn de examens achter de rug.

Vrouwelijke hoofdrol: EMMANUELLE BÉART - VINYAN
Wint met grote voorsprong op de rest.

Wel terecht is dat slumdog net als bij de oscars de grote winnaar is. Sowieso denkt MM er in veel gevallen hetzelfde over als de oscar-jury. De categorieën (beste) engelstalige film, regie, mannelijke bijrol, vrouwelijke bijrol, script, cinematografie en animatiefilm leverden telkens dezelfde winnaar op.

kan me volledig vinden in de winnaars.

Hoe kan Ponyo nu verliezen van die schroothoop

AHWA
Omdat te weinig mensen die gezien hebben. Ik vond ze even goed, maar heb op Ponyo gestemd.

Vind het script van Slumdog nu ook niet zo fantastisch. Het zit goed in elkaar, maar meer eigenlijk niet. In Bruges was veel beter.

starbright boy (moderator)
Sterker nog: Slumdog is op veel vlakken een prima film, maar dè zwakke plek is toch echt het script.

Film Pegasus (moderator)
Ik heb Slumdog Millionaire nog niet gezien, maar de kans is idd groot dat veel mensen er op gestemd hebben omdat ze van 2008 nog niet veel andere films gezien hebben. Onbekend is onbemind in veel gevallen.

13woutie13
Welk jaar word het de volgende keer?

tip: 1995, 1999 of 2006!

13woutie13
trouwens, bedankt voor de organisatie film pegasus!

Reinbo
Waar is Rambo?

starbright boy schreef:
Sterker nog: Slumdog is op veel vlakken een prima film, maar dè zwakke plek is toch echt het script.

Mijn idee. Ik gun Slumdog Millionaire veel technische prijzen, maar het script zit toch niet helemaal lekker in elkaar.

Verder helaas weinig overeenkomsten met mijn stemmen en de uitslag. Wel benieuwd naar Vinyan.

Ik dacht even dat Eddie Marsan als beste mannelijke bijrol in Happy-Go-Lucky wel een kans zou maken, maar te weinig mensen hebben die film gezien waarschijnlijk.

Film Pegasus (moderator)
13woutie13 schreef:
Welk jaar word het de volgende keer?

tip: 1995, 1999 of 2006!

Goeie vraag. Ik kan mooi de jaren laten volgen ofwel willekeurig een jaartal nemen om zo wat te kunnen afwisselen.

Reinbo schreef:
Waar is Rambo?

Die is gillend en huilend naar huis gerend!

Lijkt me wel grappig om vanaf 2008 terug te tellen.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:57 uur

geplaatst: vandaag om 11:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.