- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Meest overgewaardeerde films op MovieMeter (en IMDb)
Meest overgewaardeerde films op MovieMeter (en IMDb)
mikey
-
- 28986 berichten
- 5138 stemmen
ook al stemt iemand eerlijk, dan nog kan ik dat een overwaardering vinden.
U-96
-
- 11875 berichten
- 2064 stemmen
Ik denk wel dat dit wel gebeurd, mensen die achter de zgn. massa aanlopen en toch maar hoog stemmen op Pulp Fiction omdat ze bang zijn om kritiek te krijgen, of denken dat ze de film misschien niet goed begrepen hebben omdat de rest wel hoog stemt.
Tja, ik heb ook getwijfeld om wel eerlijk vanuit mij op Prul Fiction te stemmen. Kwam wel redelijk overeen met de hierboven genoemde redenen.
LeeGer
-
- 176 berichten
- 328 stemmen
Ik denk wel dat dit wel gebeurd, mensen die achter de zgn. massa aanlopen en toch maar hoog stemmen op Pulp Fiction omdat ze bang zijn om kritiek te krijgen, of denken dat ze de film misschien niet goed begrepen hebben omdat de rest wel hoog stemt.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
En dit allemaal omdat een bepaalde user geen zin heeft om een waslijst aan plotholes samen te stellen en te posten bij een film die deze user niet trekt? Jeetje. Ik krijg nu al zin om de film te gaan bekijken met pen en papier in de hand.
LeeGer
-
- 176 berichten
- 328 stemmen
En dit allemaal omdat een bepaalde user geen zin heeft om een waslijst aan plotholes samen te stellen en te posten bij een film die deze user niet trekt? Jeetje. Ik krijg nu al zin om de film te gaan bekijken met pen en papier in de hand.
kos
-
- 46690 berichten
- 8847 stemmen
Als jij denkt dat ik mensen napraat is dat jouw goed recht.
Ik kan me niet herinneren dat hier ooit gedaan te hebben en die film is voor mij absoluut niet interessant genoeg om er maar per se een berichtje bij te posten, dus de woorden van iemand anders overnemen is wel het laatste wat ik zou doen. Maar goed, als jij dat denkt dan is dat jammer.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
En of kos moderator is of niet, dat doet er in deze discussie niet toe.
Da Jando
-
- 1383 berichten
- 1062 stemmen
Wat een onzin LeeGer. Ik vind juist dat er op deze site een grote groep mensen is die hun mening leuk weet te beargumenteren. Dit in tegenstelling tot veel andere fora waar men niet veel verder komt dan: vette film man, of: Yo, wat een kut film. Kan me trouwens ook goed voorstellen dat mensen weinig zin hebben om een uitgebreid bericht te tikken over een middelmatige of slechte 13 in een dozijn film.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
maar omdat iedereen hier elkaar napraat en films tot de grond toe afkraakt. Vraag je vervolgens om enkele argumenten en voorbeelden van wat er aan mankeert, dan staan ze met hun mond vol tanden en weten ze niets op te noemen.
tsja, elkaar napraten ? Ik geloof juist dat dat hier niet het geval is.
Poisonthewell
-
- 4939 berichten
- 13401 stemmen
The Shawshank Redemption, en dan vooral dus qua positie. Zo rond de #200 was ook wel goed geweest.
Kabukiman
-
- 414 berichten
- 75 stemmen
Ja, mee eens. Wat THE SHINING betreft dan.
Zeldzaam rammelende film. Nu hou ik erg van low-budget horror films, en op dat vlak is er heel veel te vinden dat erg aan The Shining doet denken. Maar wat de Low Budget films zo charmant (en ingenieus) maakt is dat men met zeer beperkte middelen grote zaken in beeld moet brengen - dat maakt dat de regisseur op het puntje van de tenen loopt om het voor elkaar te krijgen - deze extra EFFORT druipt vaak door in het gehele eindproduct. Enkele door het budget opgelegde beperkingen kun je dan als kijker graag op de koop toenemen.
Zo kan er zelfs weleens een technisch erg slechte film toch zeer vermakelijk zijn, vanwege de liefde voor het werk dat vaak zichtbaar is, vanwege de poging die men toch doet iets ordentelijks te maken al moet het op een budget dat normaalgesproken niet het ontbijt van Jack Nicholson kan betalen.
The Shining ziet eruit als een middelmatige low-budget productie. Het vervelende is alleen dat hij gemaakt is door een regisseur die zichzelf de luxe van een schier oneindig budget en eindeloos opnieuw genomen takes kon veroorloven.
Als je DAN met dit rotzooitje aankomt, ja, dan kan ik echt niet meer spreken van een Goede Film.
Het is van begin tot eind duidelijk dat Kubrick niet de minste affiniteit heeft met Horror.
mikey
-
- 28986 berichten
- 5138 stemmen
Ik ben het eigenlijk op geen enkel punt met je eens, kabikuman!
kijkert
-
- 3584 berichten
- 0 stemmen
Ik ben het eigenlijk op elk punt met je eens, mikey!
Kabukiman
-
- 414 berichten
- 75 stemmen
Jullie zijn het dus eens met het niet met me eens zijn, als ik het goed begrijp 
Maar dat mag, natuurlijk, ook. Ben ik gewend, want van Kubrick mag je nooit iets slechts zeggen -maar echt, als je zoals ik zwelgt, leeft, druip, snuif en bestaat van, door en op basis van horrorfilms is het echt heel moeilijk voor te stellen waarom dit nou zo een geweldige film wordt gevonden.
Ik ken er erg veel die voor een fractie van dit budget zijn gemaakt die aanzienlijk spannender, beter, sfeervoller, beter en wat dan ook zijn.
Maar afgezien van "als je hiet niet goed vindt dan begrijp je deze mysterieuze en ondoorgrondelijke regisseur kennelijk niet" heb ik nog slechts zelden argumenten gehoord die me ook maar enigszins kunnen overtuigen van de kwaliteit van deze film.
Kubrick kon echt hele mooie dingen maken, maar hier is de plank wat mij betreft geweldig misgeslagen. Alleen al Shelly Duvall.....mijn hemel, wat een irritant slecht geacteer, hier (terwijl ze toch echt beter kan). En......
Maar zo kan ik nog wel doorgaan, wat natuurlijk geen zin heeft.
Nee - ik vind de film schromelijk overschat (en vond het wel aardig wat argumenten in de strijd te ggooien bij dit topic, in plaats van alleen maar titels te noemen)..
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
The Shining is dan ook geen horror maar een psychologisch drama.
mikey
-
- 28986 berichten
- 5138 stemmen
De shining is een maatsschappelijk/sociaal drama/horror. Ik kan me trouwens niet herinneren dat een B-productie enger was dan de deze. Misschien Halloween, maar die heeft eigenlijk weer een A-status. En dat hij door Kubrick is gemaakt, vind ik niet zo heel erg belangrijk. Maar wel weer leuk voor je feitenkennis.
Kabukiman
-
- 414 berichten
- 75 stemmen
kos:
The Shining is dan ook geen horror maar een psychologisch drama.
Is altijd lastig, die genrescheidingen (waar ik ook het liefst helemaal vanaf wil - maar op de een of andere manier kom ik The Shining toch heel vaak weer tegen onder Horror, vandaar dat ik die term even noemde. Als je een Psychologisch Drama wilt verfilmen lijkt de keuze van een Stephen King verhaal me niet bepaald voor de hand liggend).
Maar het maakt niet zo gek veel uit, voor mij, als psychologisch drama is hij naar mijn smaak nog veel meer mislukt dan als slechte recht-toe-recht-aan-horrorfilm. Ik kan maar niet voorstellen dat Shelly nog voor hun vertrek naar het hotel niet ziet dat er met Jack (die dan al erg eng is waardoor een en ander erg voorspelbaar is) iets gevaarlijks aan de hand is. Later wordt hij niet veel meer griezelig dan hij al is.
Het door Mikey genoemde maatschappelijk/sociaal element zie ik er absoluut niet in.
Ik kan me trouwens niet herinneren dat een B-productie enger was dan de deze. Misschien Halloween, maar die heeft eigenlijk weer een A-status.
Maar de term B-film heb ik niet gebruikt hoor! Ik had het over een low-budget productie, wat niet altijd hetzelfde is.
Chad Ferrin heeft bijvoorbeeld met The Ghouls een film gemakt die mij (voor het eerst in jaren deed en film dat weer eens, ben wel wat gewend) enorm de stuipen of het lijf joeg. En dat voor een bedrag van 15.000 dollar. Sublieme film.
En dat hij door Kubrick is gemaakt, vind ik niet zo heel erg belangrijk. Maar wel weer leuk voor je feitenkennis.
Doet me deugd dat iemand daar eens niet op let. Helaas constateer ik heel vaak dat dat toch voor vele kijkers en self-acclaimed kenners wel vaak het geval is. Films met een zelfde hoeveelheid aan rammelende zaken door bepaalde andere regisseurs gemaakt worden JUIST op de punten afgekraakt waar deze film (en anderen van deze maker) juist om wordt geprezen. Dan ligt het ineens aan onkunde en beperkt budget.
Wat Halloween betreft ben ik het helemaal met je eens: die heeft een (hoewel ik niet van de verdeling in A- en B-films hou) A-status - wat maar weer eens aangeeft dat het dus best kan, want ook dat is bepaald niet heer Carpenter's Duurste, maar wel een van de besten, wat een beetje onderschrijft wat ik zei over de kwaliteiten die bepaalde Low Budget films hebben.
Wes Craven is ook zo een voorbeeld van iemand die aan het begin van zijn carriere aanzienlijk betere films maakte dan later, toen er meer ruimte was.
Kabukiman
-
- 414 berichten
- 75 stemmen
Fight Club
HE-LE-MAAL mee eens!!!
[/quote]
mikey
-
- 28986 berichten
- 5138 stemmen
Ha die kabukiman. Goed he? FisherKing ziet er een psychologisch drama in ik hou het graag op het sociale vlak. Zo'n discussie is ook al ergens gevoerd over Eyes Wide Shut. Je zou kunnen zeggen dat Kubrick films maakt voor iedereen; voor elk wat wils. Dat vind ik gewoon erg knap. Zonder dat ik een uitgesproken fan ben van hem. Misschien een beetje. Waarom het eventueel een sociaal/maatschappelijke film is, verwijs ik je naar deze forum:
http://moviemeter.nl/?forum&to...
have a big fun man! ps sorry dat ik je gevoelens voor Craven niet met je deel 
Kabukiman
-
- 414 berichten
- 75 stemmen
Ho, maar dat geeft niks - dat doet bijna niemand.
Ik heb even de discussie die je linkt doorgelezen, en snap nu wat je bedoelt met je sociaal/maatschappelijk. Ben het er niet (helemaal) mee eens, en op die manier gezien blijf ik het toch een slechte film vinden, vanwege de vele andere dingen die nergens naartoe leiden en alleen maar als Red Herrings lijken te dienen. Hoewel ik blij ben dat het Horrorpredikaat er met die uitleg een beetje vanaf is.
Ik ben het hier helemaal met MarkFish eens, trouwens.
Die omschrijft in een regel waarom ik m nog steeds zo overgewaardeerd vind. Maar ik zal hem (met al het gelezene) nog eens aan een nieuwe kijkbeurt onderwerpen, het is al een paar jaar geleden.
BenicioDelToro
-
- 4178 berichten
- 1391 stemmen
Couldn't agree with you more ...
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
Wat mij betreft is de gehele top 250 overgewaardeerd. ZO'N eensgezindheid kan bij welke film dan ook niet juist zijn
.
Kabukiman
-
- 414 berichten
- 75 stemmen
Wat mij betreft is de gehele top 250 overgewaardeerd. ZO'N eensgezindheid kan bij welke film dan ook niet juist zijn
Heb de hele lijst (nog) niet gezien, zal dat eens even checken. Maar ik denk eigenlijk wel dat ik het hier blind mee eens kan zijn 
mikey
-
- 28986 berichten
- 5138 stemmen
Toegeven dat het ook niet mijn favoriete lijst is. Zelfs Jaws staat er niet in. Aan de andere kant: POWER TO THE PEOPLE!
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
Power to more women, zou ik zeggen.. 't Valt me iedere keer weer op als ik dit soort lijsten bekijk, hoe bijzonder laag het aantal aansprekende vrouwenrollen is in de hoogste regionen.
HerrieM
-
- 136 berichten
- 86 stemmen
.
Nou die stelling gaat mij een beetje te ver. Er is niet voor niets verschil tussen persoonlijke en algemene lijst.
eensgezindheid hoeft niet per definitie slecht te zijn.