- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Meest overgewaardeerde films op MovieMeter (en IMDb)
Meest overgewaardeerde films op MovieMeter (en IMDb)
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Ik begrijp niet hoe sommige Japanse animatiefilms zo hoog scoren in de top 250 van IMdB en MM. Bijv. 34. Sen to Chihiro no Kamikakushi (2001) En het frappante is ook nog dat deze animatie 334,2k stemmen heeft op IMDB en MM 2.4k stemmen maar ik ken niemand in mijn privé omgeving die deze film gezien heeft of er van gehoord heeft. Gevalletje van 'hij staat in de top250, dus ik moet 'm wel goed vinden'?
199. Kaze no tani no Naushika (1984), ook nog zo'n 1.
Dat ga je krijgen met clubjes, tiplijsten van users, pakketservice.... op de site. Zie de toplijst dus maar meer als een tip i.p.v. toplijst.
Insignificance
-
- 3220 berichten
- 5586 stemmen
Bijv. 34. Sen to Chihiro no Kamikakushi (2001) En het frappante is ook nog dat deze animatie 334,2k stemmen heeft op IMDB en MM 2.4k stemmen maar ik ken niemand in mijn privé omgeving die deze film gezien heeft of er van gehoord heeft.
Maar aan wie ligt dat? De film won nota bene een Oscar. Ten koste van jouw geliefde Ice Age, als ik me niet vergis. Niet zo'n best voorbeeld. Sowieso zijn de (meeste) Ghibli's vermaard.
brabusRUS
-
- 1628 berichten
- 2808 stemmen
Oke, het winnen van een oscar heeft de bekendheid behoorlijk opgekrikt, maar nog steeds had deze film een klein marketing budget, veel kleiner dan de meeste Disney films. Ook heeft hij buiten Japan slechts 39 miljoen binnengebracht. En dan toch zoveel stemmen.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Sen to Chihiro no Kamikakushi heeft voor velen de weg naar Ghibli gewezen. Vergeet niet dat de distributie in het westen door Disney gebeurt. Dit en de Oscar verklaren de vele stemmen, niet ongebruikelijk voor filmsites waar mensen graag lijstjes bekijken. Dat het dan nog zo hoog scoort is omdat het bij een groot deel van de filmliefhebbers in de smaak lijkt te vallen. Ghibli heeft nog betere animatiefilms, maar deze is zeker niet slecht.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Sen to Chihiro no Kamikakushi (2001) ... ik ken niemand in mijn privé omgeving die deze film gezien heeft of er van gehoord heeft.
Naushika is ook terecht hoog gewaardeerd.
Sen to Chihiro no Kamikakushi was voor mij de ontdekking van de Aziatische animatie, en het is zeker geen onbekende film. Ik kreeg het ooit als tip door van een Spaanse filmliefhebber. Sen to Chihiro, El Laberinto del Fauno en Little Miss Sunshine was die tip. Beste filmtip die ik ooit gekregen heb
Laberinto staat op 1 in mijn top 10, Miss Sunshine kreeg 5* van me en Sen to Chihiro 4*.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Vergeet niet dat de distributie in het westen door Disney gebeurt.
In de VS wel, hier niet, dus die verklaring past niet echt bij een Nederlandse website. De film heeft gewoon veel aandacht gehad via een Gouden Beer in Berlijn, een Oscar voor beste animatie en gewoon een hoop buzz op het internet. Mainstream is het misschien geen gigantisch bekende film, maar binnen de filmwereld en onder filmfanatici des te meer.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Ik dacht dat de distributie verder ging. Maar nu je het zegt zijn de Ghibli-films hier veel moeilijker te verkrijgen, vooral geïmporteerd uit idd de VS.
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12835 stemmen
Dat valt toch best goed mee. Misschien niet alle Ghibli's ,maar tot een paar jaar geleden kon je er makkelijk meegritsen uit MediaMarkt bakken. Die releases met de zilveren bovenstrip.
Trouwens, Kaze Tachinu en Kaguyahime (de twee laatste Ghiblis) zijn hier ook gewoon op DVD en Blu-Ray uitgekomen voor érg weinig (10EUR stuk).
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 berichten
- 5068 stemmen
Ik dacht dat de distributie verder ging. Maar nu je het zegt zijn de Ghibli-films hier veel moeilijker te verkrijgen, vooral geïmporteerd uit idd de VS.
Eerder gewoon nl edities (waar er best veel uit zijn, alles vanaf Spirited Away in elk geval en enkele van ervoor ook) en geimporteerd uit de UK waar ze allemaal op DVD uit zijn (en niet door Disney worden gedistribueerd),
brabusRUS Spirited Away is gewoon een relatief grote film trouwens (groot geworden is beter gezegd). Kon je op elke straathoek kopen op DVD en is in bijna alle landen in de bioscoop en op DVD uitgebracht. En dat jij niemand kent die de film kent of gezien heeft ligt toch echt aan je kennissenkring, in de mijne is de film een stuk bekender dan veel Disneys van de laatste 20 jaar (ik bedoel films als Brother Bear, Tangled of The Princess and the Frog). Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt: Je hebt een algemeen publiek en een publiek dat meer dan gemiddeld geinteresseerd is in films en iets verder kijkt dat blockbusters. Binnen die tweede groep is dit gewoon een bekende film. En die genoemde Disneyfilms bereiken die groep juist niet. Die zijn niet echt uit hun familiefilmdoelgroep geraakt. Dat algemene publiek zijn niet de stemmers op MM of IMDB, maar dat zijn juist meer mensen uit de tweede groep. Daarom heeft Spirited Away veel meer stemmen dan die Disneys.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Spirited Away is toch wel vrij bekend vind ik ook. Tenminste er zijn mensen in mijn omgeving, die verder niet zo met film bezig zijn, maar die film wel hebben gezien of op zijn minst kennen. Er was toen hij uitkwam best wel aandacht voor. Internationaal was Mononoke de eerste die grootschalig werd opgepikt. Die was toen op het IFFR, ik denk als eerste Ghibli.
Eerder gewoon nl edities (waar er best veel uit zijn, alles vanaf Spirited Away in elk geval en enkele van ervoor ook) en geimporteerd uit de UK waar ze allemaal op DVD uit zijn
Alle, behalve From Up on Poppy Hill is in NL uit. De verkrijgbaarheid van (recente) anime's in het algemeen op NL-se DVD is nog wel redelijk. Kaze (wel ongelofelijk duur label) brengt er nog wel redelijk wat uit. Ik heb het juist gek gevonden dat met de populariteit van Ghibli ze het toch niet aangedurfd hebben de hele back catalogue in NL uit te brengen. Totoro lijkt mij toch wel een markt voor. Overigens zijn er volgens mij maar 2 (SA en Ponyo) met Nederlandse audio volgens mij. Dat geeft ook al aan op welke doelgroep er wordt gemikt.
brabusRUS
-
- 1628 berichten
- 2808 stemmen
Hoog tijd dus om die snel te bekijken, dan kun je die vervolgens aan je vriendenkring aanraden
Naushika is ook terecht hoog gewaardeerd.
Ga ik ook zeker doen!
Ik en een paar vrienden van mij vallen toch wel onder de tweede groep, maar kennen deze Japanse animatiefilm niet.
Misschien komt het omdat ik in 2001, toen deze film uitkwam, mij nog niet echt bezig hield met films. In ieder geval niet zoals nu. Ook heb ik deze film nog nooit op de Nederlandse TV gezien in de afgelopen 10 jaar, terwijl ik best wel wat films heb gezien in die tijd.
Ben erg benieuwd naar deze film en of ie daadwerkelijk zo goed is.
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Vertigo
Voor mij dé definitie van stoffige cinema.
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Dat is volgens mij meer een voorbeeld. Wat is stoffige cinema? Oude films?
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Wat is stoffige cinema? Oude films?
Neuh, niet per se gebonden aan een tijd(perk). Al ligt er op de oude Hollywood (studio) films wel de dikste laag stof, ja. Sommigen redden het dan op basis van charme een heel eind, of een soort voelbare beeldtaal (12 Angry Men, toevallig onlangs bekeken, geniet bijvoorbeeld van een letterlijke warmte). De statische taal die Hitchcock spreekt, versta ik niet.
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12835 stemmen
North by Northwest is nog een betere, al is het maar omdat die film probeert dynamisch te zijn. Vertigo is van nature al redelijk muf.
Herculaas
-
- 132 berichten
- 132 stemmen
Ik heb het juist gek gevonden dat met de populariteit van Ghibli ze het toch niet aangedurfd hebben de hele back catalogue in NL uit te brengen. Totoro lijkt mij toch wel een markt voor. Overigens zijn er volgens mij maar 2 (SA en Ponyo) met Nederlandse audio volgens mij. Dat geeft ook al aan op welke doelgroep er wordt gemikt.
Ik vind het ook onvoorstelbaar dat Totoro nooit in Nederland is uitgebracht.
Er bestaat overigens van vijf Ghibli-films een Nederlands gesproken versie: Kiki's vliegende koeriersdienst (alleen op vhs), Spirited Away, The Cat Returns, Howl's Moving Castle en Ponyo. Van het recente The Tale of Princess Kaguya dan weer niet, hoewel mijn dochter van drie hem fantastisch vond. Ze laten hier toch een doelgroep liggen.
Ponyo is redelijk bekend. Hij wordt regelmatig op tv uitgezonden en heeft volgens mij ook in de gewone bioscoop gedraaid (niet filmhuis).
Und3rdog
-
- 104 berichten
- 0 stemmen
Als volwassen man of vrouw naar tekenfilms kijken is zowiezo nogal treurig. Die mensen willen dan kennelijk niet volwassen worden maar hun ongetwijfeld slechte jeugd inhalen.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Als volwassen man of vrouw naar tekenfilms kijken is zowiezo nogal treurig. Die mensen willen dan kennelijk niet volwassen worden maar hun ongetwijfeld slechte jeugd inhalen.
Het is eerder onvolwassen om zo over animaties te denken... Doet me denken aan de pubers die zich bijvoorbeeld te oud en te stoer vinden om ik noem maar wat een bordspel te spelen. Dat benadrukt alleen maar hun onvolwassenheid. Er bestaan zat animaties die juist niet voor kinderen bedoeld zijn...Of je ervan houdt is iets anders...
Knap trouwens dat je als conclusie trekt dat volwassenen die naar animaties kijken een slechte jeugd hebben gehad, de zalen van Pixarfilms zitten volgens jou dus vol met probleemgevallen... 
horizons
-
- 5687 berichten
- 2402 stemmen
Je kunt het concept animatie ook gewoon leuk vinden... En dan variërend van commerciële bekende animaties tot de meer obscure gevallen.
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Ik dacht al, zal ik reageren......
(of negeren).
In mijn geval is inderdaad wel zo, dat ik vind dat je tegenwoordig veel leuke (computer)animaties hebt, die je vroeger niet had, dus ben inderdaad met een soort inhaalslag bezig.
Maar lastig voor te stellen voor als je rond de 20 ben. 
Er bestaan zat animaties die juist niet voor kinderen bedoeld zijn
En dan nog. Vaak is de humor, dan wel het verhaal ook leuk voor volwassenen. Een goede filmmaker zorgt dat het geschikt is voor jong en oud. Tenzij het echt gericht is op kinderen.
Cellulord
-
- 597 berichten
- 2382 stemmen
Juist! En mensen die horror kijken zijn gevaarlijk(e psychopaten)!

kimberlyVD
-
- 5946 berichten
- 1567 stemmen
Over kortzichtigheid gesproken... 
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 berichten
- 5068 stemmen
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Alexander1900
-
- 1708 berichten
- 563 stemmen
The Mist (2007) (o.a. slecht geacteerd) & The Deer Hunter (1978) (gaap)
TheBunk
-
- 746 berichten
- 3093 stemmen
Een top 20 van inspiratieloze meuk, om onbegrijpelijke redenen in trek bij de mensen.
1. The Shawshank Redemption
2. The Green Mile
3. Forrest Gump
4. Gran Torino
5. The Boy in the Striped Pyjamas
6. The Notebook
7. The Boondock Saints
8. Braveheart
9. The Help
10. The Dark Knight Rises
11. Rain Man
12. Scarface
13. Saving Private Ryan
14. Intouchables
15. Blood Diamond
16. The Lord of the Rings Trilogie
17. Avatar
18. American History X
19. Crash
20. The Usual Suspects
Und3rdog
-
- 104 berichten
- 0 stemmen
2001 An Space Oddysey
Drive
De Godfather 2
The Thing
Alien
Bladerunner
De Shining.......
Allemaal overgewaardeerde films die de houdbaarheids datum al lang zijn verstreken.
Vooral 2001 en The Thing zijn kwa effecten zeer slecht en kunnen wel een goeie cgi update gebruiken! Hoewel de Thing versie uit 2011 wel zeer de moeite waard is.
Drive is ook zon film die de hype niet waar maakt. Ryan Reynolds is echt een slechte acteur met zijn dode blik en zwijg zame personages altijd en de film heet Drive maar er word maar heel weinig in gereden......de titel slaat dus nergens op!
Donkerwoud
-
- 8660 berichten
- 3940 stemmen
Ryan Reynolds is echt een slechte acteur met zijn dode blik en zwijg zame personages altijd
Ryan Gosling...