MENU

Law Abiding Citizen (2009)

3,76

Drama / Thriller

geregisseerd door F. Gary Gray
met Gerard Butler, Jamie Foxx en Leslie Bibb

Een aanklager, Nick Rice (Foxx), komt terecht in een wraakcomplot van iemand die getraumatiseerd is door het rechtssysteem. Hij moet het opnemen tegen een crimineel meesterbrein, Clyde Shelton (Butler), dat vanuit de gevangenis een hele stad onder controle heeft.

nummer 242 in de top 250

avatar van RaoulDuke
geplaatst op 28 juli 2014, 22:34 uur, permalink
Totaal ongeloofwaardige film, die niks te zoeken heeft in de top 250. Met het verstand op nul overigens wel lekker kijkvoer. De ontknoping is te dom voor woorden.

avatar van MovieMind
geplaatst op 26 augustus 2014, 21:17 uur, permalink
Goede film...
Natuurlijk zijn er wat op of aanmerkingen, maar welke film heeft dat niet?
Dit is een vermakelijke film met inderdaad een wat minder maar acceptabel einde.
Zeker de moeite waard om eens te kijken.

avatar van ambrosini
geplaatst op 27 augustus 2014, 13:48 uur, permalink
Bloedstollend en spannend. Verhaal is goed..goed acteer werk van Gerard en Jamie

avatar van chevy93
geplaatst op 8 oktober 2014, 18:16 uur, permalink
Zoals wel vaker ben ik een van de laatste om dit soort films te proberen. Terwijl er de laatste jaren dozijnen van dit soort films uitgebracht worden, laat ik de meute het kaf van het koren.

En zowaar, het eerste deel kon me erg goed smaken. In een rap tempo volgen de scènes elkaar op en eigenlijk is het precies zoals een film als deze moet beginnen: met veel bravoure en gelijk de toon zettend. Voeg daar wat expliciete beelden aan toe en het begint al onderscheidender te worden van de grijze middelmaat.

Langzaam gaat de film over van een wraakfilm in een kat-en-muisspel. Eentje met een originele insteek en je regelmatig verstelt doet staan.

En dan... zakt de film als een pudding in elkaar. Het tempo wordt uit de film gehaald, verzandt in oude actiefilmclichés en heeft als kers op de taart een zeer matige apotheose. Niet voor niets zie ik dat het einde hier zo bekritiseerd wordt. Het strookt dan ook niet totaal met de karakter- en plotontwikkeling. Zonde.

geplaatst op 30 november 2014, 17:52 uur, permalink
Spannend en origineel plot. De film bevat naast het einde wel meer onwaarschijnlijke gebeurtenissen, maar daar kon ik wel in mee gaan.

avatar van RuudC
geplaatst op 12 december 2014, 15:08 uur, permalink
Onwaarschijnlijk, maar niet ongeloofwaardig. Om eerlijk te zijn heb ik me aan al die 'onwaarschijnlijkheden' totaal niet gestoord. Het zou ook hypocriet zijn, want in tenminste acht van de tien films in mijn top tien stikt het van de onwaarschijnlijkheden. Ik zou ook niet weten of een excapistische film zonder kan.

Gerard Butler heeft weer eens een goede rol te pakken. Zo jammer dat die gast zich leent voor rampzalige romantische troep. Hier komt hij aanvankelijk timide over, maar eenmaal aan de marteltafel is het ouderwets genieten. Als Clyde treedt hij heerlijk op tegen slappe rechtssysteem. Zijn plan vol onwaarschijnlijkheden volbrengt hij op fantastische wijze en steeds weer weet hij te verrassen. Het einde is weliswaar wat ontluisterend, maar tot die tijd zit de vaart er goed in. Toch zit je niet om ieder slachtoffer te grijnzen en sneuvelen er personages waarbij ik me sterk afvroeg of het terecht was. Ik vind deze vindingrijke film er verder niet minder om.