Law Abiding Citizen (2009)

3,75

Drama / Thriller
109 minuten / 118 minuten (director's cut)

geregisseerd door F. Gary Gray
met Gerard Butler, Jamie Foxx en Leslie Bibb

Clyde Shelton (Gerard Butler) is een wrak na de brute inbraak in zijn huis, waarbij zijn vrouw en kind in koelen bloede vermoord worden. Al zijn woede en frustratie komen pas echt naar buiten als de dader door een juridische deal met beginnend aanklager Nick Rice (Jamie Foxx) niet de straf krijgt, die hij verdient. Tien jaar later neemt Clyde het recht alsnog in eigen hand en belandt in de cel. Tot verbijstering van Nick Rice begint de wraak van Clyde dan pas echt. In hoog tempo worden aanslagen gepleegd op advocaten en rechters, die destijds bij de zaak betrokken waren. En stuk voor stuk worden ze opgeëist door Clyde, die nog steeds opgesloten zit in zijn cel…

1259 BERICHTEN107 MENINGEN

avatar van RaoulDuke
geplaatst op 28 juli 2014, 22:34 uur, permalink
Totaal ongeloofwaardige film, die niks te zoeken heeft in de top 250. Met het verstand op nul overigens wel lekker kijkvoer. De ontknoping is te dom voor woorden.

avatar van MovieMind
geplaatst op 26 augustus 2014, 21:17 uur, permalink
Goede film...
Natuurlijk zijn er wat op of aanmerkingen, maar welke film heeft dat niet?
Dit is een vermakelijke film met inderdaad een wat minder maar acceptabel einde.
Zeker de moeite waard om eens te kijken.

avatar van ambrosini
geplaatst op 27 augustus 2014, 13:48 uur, permalink
Bloedstollend en spannend. Verhaal is goed..goed acteer werk van Gerard en Jamie

avatar van chevy93
geplaatst op 8 oktober 2014, 18:16 uur, permalink
Zoals wel vaker ben ik een van de laatste om dit soort films te proberen. Terwijl er de laatste jaren dozijnen van dit soort films uitgebracht worden, laat ik de meute het kaf van het koren.

En zowaar, het eerste deel kon me erg goed smaken. In een rap tempo volgen de scènes elkaar op en eigenlijk is het precies zoals een film als deze moet beginnen: met veel bravoure en gelijk de toon zettend. Voeg daar wat expliciete beelden aan toe en het begint al onderscheidender te worden van de grijze middelmaat.

Langzaam gaat de film over van een wraakfilm in een kat-en-muisspel. Eentje met een originele insteek en je regelmatig verstelt doet staan.

En dan... zakt de film als een pudding in elkaar. Het tempo wordt uit de film gehaald, verzandt in oude actiefilmclichés en heeft als kers op de taart een zeer matige apotheose. Niet voor niets zie ik dat het einde hier zo bekritiseerd wordt. Het strookt dan ook niet totaal met de karakter- en plotontwikkeling. Zonde.

geplaatst op 30 november 2014, 17:52 uur, permalink
Spannend en origineel plot. De film bevat naast het einde wel meer onwaarschijnlijke gebeurtenissen, maar daar kon ik wel in mee gaan.

avatar van RuudC
geplaatst op 12 december 2014, 15:08 uur, permalink
Onwaarschijnlijk, maar niet ongeloofwaardig. Om eerlijk te zijn heb ik me aan al die 'onwaarschijnlijkheden' totaal niet gestoord. Het zou ook hypocriet zijn, want in tenminste acht van de tien films in mijn top tien stikt het van de onwaarschijnlijkheden. Ik zou ook niet weten of een excapistische film zonder kan.

Gerard Butler heeft weer eens een goede rol te pakken. Zo jammer dat die gast zich leent voor rampzalige romantische troep. Hier komt hij aanvankelijk timide over, maar eenmaal aan de marteltafel is het ouderwets genieten. Als Clyde treedt hij heerlijk op tegen slappe rechtssysteem. Zijn plan vol onwaarschijnlijkheden volbrengt hij op fantastische wijze en steeds weer weet hij te verrassen. Het einde is weliswaar wat ontluisterend, maar tot die tijd zit de vaart er goed in. Toch zit je niet om ieder slachtoffer te grijnzen en sneuvelen er personages waarbij ik me sterk afvroeg of het terecht was. Ik vind deze vindingrijke film er verder niet minder om.

avatar van Piratje
geplaatst op 8 januari 2015, 17:56 uur, permalink
RuudC
Onwaarschijnlijk, maar niet ongeloofwaardig.
Volledig akkoord maar heb genoten van de onverwachte spanningen.
Hoort thuis in de top 250

avatar van Sketchead
geplaatst op 29 januari 2015, 17:16 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De opening van de film is erg sterk en grijpt je meteen bij je kladden. De eerste, gruwelijke dood (die mijn maag niet zo goed kon hebben, maar dat ter zijde) hakt er flink in en verhoogt de verwachtingen van de film tijdens het kijken. Maar dat weet ze echter niet waar te maken. De volgende moorden zijn wat minder krachtig, het kan me niet echt veel schelen of de personages wel of niet doodgaan en de manieren waarop zijn wat flauw (dat ding over het kerkhof?) maar je blijft hoop houden voor de grote conclusie van de film...die me uiteindelijk gigantisch teleurstelde. gegraven tunnels naar elke isolatiecel? Really?
Ook ik moest eventjes denken aan Se7en, maar daar is het ongelukkige einde van de film dat me zo intrigeert. Dat hier na de belachelijke oplossing (cool guys don’t look at explosions) alles weer goedkomt, zowel voor de zaak als voor de priveleven van de advocaat, was...ba dum tsh.

avatar van Robertdeniro
geplaatst op 9 april 2015, 23:19 uur, permalink
Prima film die je pakt. Je krijgt sympathie voor de "crimineel" die je eigenlijk als slachtoffer ziet en de advocaat belichaamt het dubieuze Amerikaanse rechtssysteem. Prachtig zoals een van de moordenaars in de val wordt gelokt, ook zitten er wat onwaarschijnlijke zaken in zoals de tunnels naar de gevangenis, maar het blijft boeien. Het slot is ronduit teleurstellend en slecht, doet absoluut geen recht aan deze film. Daarom 3,5 ster, anders minimaal 4 sterren.

avatar van CorvisChristi
geplaatst op 18 mei 2015, 23:29 uur, permalink
Nogal opgeblazen en onwaarschijnlijke film die redelijk begint, maar steeds idioter wordt.
Het is voor een keer leuk om gezien te hebben, maar daar blijft het bij.

En waarom staat dit in vredesnaam in de top 250?? 😜

geplaatst op 23 juli 2015, 9:07 uur, permalink
Deze moet zo snel mogelijk uit de top 250. Deze heeft daar niks te zoeken. Het verhaal begint vrij aardig en het lijkt dan ook meer dan een actiefilm te worden. De film wordt daarna zo onwaarschijnlijk, en volkomen idioot, dat het een script van furious 9 zou kunnen zijn. Edit, ik zie dat dit ook de regisseur is van the italian job. Dat is ook zo'n film met ongelooflijk veel onwaarschijnlijkheden, slechte scripts en onmogelijke zaken. ( 1 van de slechtste films die ik heb gezien)

avatar van Teejey
geplaatst op 16 september 2015, 21:43 uur, permalink
Inderdaad mega ongeloofwaardig, niet top-250 waardig en nergens bijzonder. Wel lekker tempo en dus weinig slaapverwekkende momenten.

Het einde vond ik dan juist wel best goed, in één klap is t ook over ipv zo'n lang einde die je emoties probeert op te wekken. Past prima bij de film.

Prima dom vermaak dus maar wel wat overrated, was veel meer uit te halen.

Toch 3 à 3,5* maar zeker geen must see.

avatar van zxstyle
geplaatst op 22 november 2015, 17:38 uur, permalink
Gijs2 schreef:

Hoewel ik ook vind dat deze film niets te zoeken heeft in de top250, lijkt het me beter voor de geloofwaardigheid van moviemeter als je een normale stem uitbrengt in plaats van een proteststem.
Wat je nu doet is dus het beïnvloeden van score's.

geplaatst op 26 november 2015, 20:05 uur, permalink
Het is geen proteststem. Het is oprecht 1 van de slechtste en meest ongeloofwaardige film die ik ooit heb gezien. Daarnaast neemt ie zichzelf uiterst serieus.

avatar van SmackItUp
geplaatst op 24 december 2015, 0:20 uur, permalink
Toffe en spannende thriller, maar eentje die een beter einde had verdiend. Komt een beetje over alsof ze niks beters konden bedenken.

avatar van Warp
geplaatst op 20 januari 2016, 14:43 uur, permalink
Goede thriller. Jammer dat ik bij het einde met m'n ogen rolde want het te ongeloofwaardig en slap.

geplaatst op 6 februari 2016, 17:59 uur, permalink
Ik zou eerst een 4,5 hebben gegeven, maar de laatste 20 minuten waren zo erbarmelijk slecht dat ik er nu niet meer van kan maken als een 3 voor de hele film.

De opbouw en het middenstuk waren goed, maar tja het einde was een ratjetoe.

geplaatst op 6 februari 2016, 18:02 uur, permalink
Gijs2 schreef:

Nou, dat ongeloofwaardige, deze film stamt al uit 2009, dus al 7 jaar na dato, ik zou de technologie met wat er hier gebeurt in die film maar niet onderschatten. Of weet jij het beter of ben je wereldvreemd? Kijk jij nooit journaal, dus in het echt, wat er momenteel gaande is. Ben benieuwd!

geplaatst op 8 februari 2016, 6:12 uur, permalink
cma schreef:

Ja das mexico en dan heb je te maken met het rijkste drugskartel van de wereld. Waar duizenden leden in zitten.

" journaal, dus in het echt". Wat bedoel je daar nou weer mee? Het staat er nu niet zo handig en das nog aardig van mij gezegd.

geplaatst op 9 februari 2016, 21:43 uur, permalink
Gijs2 schreef:

Mop, als je nu daadwerkelijk iets tegen mij kan zeggen, dan mag je reageren. Het is buiten proporties hoe jij op een film reageert, ben je ook zo in het echte leven??? Het gaat hier maar om een simpel filmpje, hoor!

Gezien dat je vanuit het niks begint over drugskartels in Mexico, overigens de grootste en die met met het meeste geld komen nog altijd uit Colombia, denk ik toch echt dat jij een beetje doorgesnoven bent c.q. de weg kwijt bent. Succes ermee!

Je begint een beetje op die hoofdpersoon van die film te lijken, hahaha.

geplaatst op 9 februari 2016, 22:50 uur, permalink
Uhhh tja. Ik reageer vreemd? Ik wilde niemand beledigen trouwens. Maar jij begon over journaal en volgens mij heb je het dan over mirakuleuze ontsnapping ( zoals in de film) en ja dan kom ik uit in mexico. Als je iets anders bedoelde.... so be it.

Jij mag wel wat doen aan je manieren. "Doorgesnoven, mop en onder een steen gelegen" zeg je maar tegen je onderdanige vent.

geplaatst op 11 februari 2016, 15:31 uur, permalink
Ga janken, joh.

Jij begon, tegen mij dus, jij begon. Jankerd. Met jou zal het nooit wat in je leven worden. Zorg dat je een leven gaat krijgen en hang niet continu op internet, maar doe wat aan je Nederlands, want dat is allerbelabberdst.

geplaatst op 13 februari 2016, 3:27 uur, permalink
Goede thriller die vanaf begin tot eind spannend blijft. De opening is, ondanks matig acteren van de 'schurken', erg heftig waardoor je er meteen inzit. Ik sluit me wel aan bij de kritiek dat het hier en daar ongeloofwaardig is en het eind tegenvalt (wellicht mede doordat ik liever een andere afloop had gezien).

avatar van mikey
geplaatst op 1 april 2016, 11:35 uur, permalink
Leuke thriller, lachwekkend ongeloofwaardig.

geplaatst op 2 april 2016, 10:05 uur, permalink
Spannende film.
Goed verhaal over een man die terecht woedend is omdat de moordenaar van zijn vrouw en kind er bij justitie bijzonder genadig vanaf komt.
Spannend, het einde is echter ongeloofwaardig.

avatar van tn2543
geplaatst op 12 april 2016, 18:50 uur, permalink
ondanks dat ik me niet echt verveeld heb tijdens de fim vond ik het achteraf toch een ongeloofwaardige slechte film met een zwak verhaal.

geplaatst op 21 april 2016, 22:17 uur, permalink
Eerste helft subtiel. Tweede helft standaard plot zoals je hem in veel actiefilms tegenkomt.

avatar van Night's Watch
geplaatst op 8 mei 2016, 17:53 uur, permalink
Dit is typisch zo'n film die ik op vier sterren heb staan, maar bij een herziening toch niet zo goed bevallen als de eerste keer. Zoals al vaker aangegeven wordt de film na een sterk begin een stuk zwakker, en eindigt helaas matig. Het niveau ligt over het geheel gemeten nog relatief hoog, hoog genoeg voor een verdiende drieënhalve ster.

avatar van rojaone
geplaatst op 9 juni 2016, 20:39 uur, permalink
Kijkt lekker weg aan het einde wordt het een standaard (voorspelbaar) verhaal.