MENU

Law Abiding Citizen (2009)

3,77

Drama / Thriller

geregisseerd door F. Gary Gray
met Gerard Butler, Jamie Foxx en Leslie Bibb

Een aanklager, Nick Rice (Foxx), komt terecht in een wraakcomplot van iemand die getraumatiseerd is door het rechtssysteem. Hij moet het opnemen tegen een crimineel meesterbrein, Clyde Shelton (Butler), dat vanuit de gevangenis een hele stad onder controle heeft.

nummer 233 in de top 250

avatar van TomPSV
geplaatst op 5 december 2012, 23:42 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Leuke film. Ik moest er in het begin wel even inkomen, maar daarna is het eigenlijk de hele tijd spannend geweest. Mooi om te zien dat iemand vanuit de gevangenis zoveel macht kan hebben en dat hij veel daden goed heeft voorbereid. Gerald Butler vond ik zijn rol goed neerzetten. Echt iemand waar je aan de ene kant wel kan begrijpen dat hij wraak wilt nemen, maar aan de andere kant ook een hekel hebt. Van Jamie Foxx ben ik echter niet zo'n fan, al deed hij het in deze film niet eens zo verkeerd.

Aan het einde van de film werd het helaas wel een stuk ongeloofwaardiger. Het was voor mij toch wel een teleurstelling dat hij een tunnel naar de gevangenis had gegraven. Het was wel een verrassende twist, maar natuurlijk verre van geloofwaardig. Het einde zelf vond ik dan wel weer leuk, toen Nick eindelijk Clyde een keer te slim af was en dat hij die bom in zijn cel liet ontploffen. Kortom een prima film die lekker wegkijkt en ook niet al te lang duurt. Daardoor verveelt het eigenlijk geen moment.

avatar van Honey Blossom
geplaatst op 3 januari 2013, 23:08 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Law Abiding Citizen is een erg sterke film over een moordenaar die het rechtssyteem wilt neerhalen. Ik heb de unrated director's cut gezien en ik moet zeggen dat er aardig wat bloed rondspoot!

Zo had de film me in het begin al meteen in zn grip met de inbreekscène. De gedachte dat zijn kleine meisje verkracht en vermoord werd. Crazy. Verder kwam er ook nog een smeuïge amputatie scène voor, een mooie head shot, een levend begravene en natuurlijk de levend opgeblazen vrouw. Allemaal gruwelijke daden. Een feest om naar te kijken!

Jamie Fox speelt een uitstekende nuchtere advocaat die zijn hoofd koel probeerd te houden terwijl hij in strijd is met zijn morele waarden. Leuk ook om Gerard Butler hier te zien als 'bad guy'. Hij klaart de klus wel bijzonder goed. knipoog!

Het was de bedoeling dat Jamie, Clyde zou spelen en Gerard, Nick, maar Jamie vond de rol van Nick leuker dus hebben ze gewisseld van rol. Dit heeft gelukkig mooi uitgepakt.

Jammer genoeg vond ik de ontknoping wat vergezocht. Waardoor de laatste 20 minuten van de film echt veel minder waren. Jammer.

Ruime 3,5*, it could have been an 8 though.

geplaatst op 16 januari 2013, 16:19 uur, permalink
Een fantastische film, alleen de twist op het einde is teleurstellend. Als het einde iets geloofwaardiger was geweest, had ie zeker die 4,5 verdiend. Nu heeft het toch net een bittere nasmaak die ervoor zorgt dat ik 0.5* lager moet geven.

avatar van pvl63
geplaatst op 22 januari 2013, 11:48 uur, permalink
Spannende film. Het verhaal opent zich langzaam, de finale is boeiend. Toch zitten er m.i. wat weeffoutjes in de film. Het sadisme waarmee Clay wraak neemt op de moordenaars van zijn vrouw en kind is stuitend te noemen.

avatar van Najade
geplaatst op 17 maart 2013, 8:55 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Zeer sterke film die helaas onderuit wordt gehaald door het Hollywood- einde.
Is de hoofdpersoon de hele film lang zijn tegenstanders meerdere stappen voor, tegen het einde ontdekken ze plotseling kinderlijk eenvoudig zijn plannen en schuilplaatsen, waar hij bovendien niet de moeite heeft genomen een draadje te spannen of een boobytrap te plaatsen. Jammer. In plaats van een boodschap achter te laten voor de wereld of in ieder geval de stad, stond het leven en de dood van de hoofdpersoon en zijn gezin nu in het teken van het bewust maken van de nieuwe Officier van Justitie dat hij wat meer tijd voor zijn gezin vrij moet maken en niet teveel deals moet sluiten...

Ondanks de tegenvallende ontknoping toch zeker het kijken waard.

geplaatst op 31 maart 2013, 10:01 uur, permalink
Fantastische film, echt gruwelijk

avatar van Eliandjiee
geplaatst op 18 juni 2013, 22:39 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Insanity?

Law Abiding Citizen. In zijn genre en soort een van de beste in mijn ogen. Hij doet me veel denken aan Se7en, en in sommige opzichten is dit dan ook de beste in dit soort films sinds Se7en.

Laat ik voorop stellen dat het verhaal en concept al enorm boeiend is en op mij origineel overkomt. Een fantastisch concept, maar hoe ontwikkelt het zich en hoe is de uitwerking?

Het begin is meteen heerlijk intens. Eerst wordt vluchtig op de emoties ingespeeld door de band tussen vader en dochter weer te geven. Vervolgens een intense brute overval Heerlijk!

De rest van de film behoudt het misschien niet een dergelijk tempo, maar wel het niveau. Het verhaal wordt fantastisch uitgewerkt en opgebouwd. De balans tussen dialogen en actie is in mijn beleving perfect. Ook de dialogen zijn boeiend en vervelen geen moment.

Gerard Butler zet een fenomenale badguy neer, die geniaal en zeer indrukwekkend overkomt. Ook Jamie Foxx zet een heerlijke rol neer als aanklager maar ook vader en mens Nick.

De opbouw is fenomenaal en lijkt toe te werken naar een fenomenale climax die deze film de perfecte film zou maken en een plekje in mijn top 10 zou opleveren. Maar toen kwam het enorm teleurstellende einde.
Najade hierboven heeft het ook al goed verwoord. De hele film lang is de badguy zijn opponenten altijd meerdere stappen voor, maakt hij nooit fouten. Hij is immers een geniaal meesterbrein. Hij lijkt onoverwinnelijk, niemand kan hem te slim af zijn en de kijker vraagt zich dan ook af hoe ze hem ooit zullen stoppen. Je verwacht daarom ook iets briljants, een briljante climax die aansluit bij de rest van de film. Maar het einde is dramatisch goedkoop. Zijn schuilplaats wordt ontdekt, dat kan uiteraard gebeuren. Maar vervolgens vinden ze zijn bom en die plaatsen ze binnen onmogelijke tijd maar even in zijn cel. Hij wordt kinderlijk eenvoudig in de luren gelekt. Hij heeft de bom niet beveiligd o.i.d. of er niet aan gedacht zijn schuilplaats beter te beveiligen. Iets wat de hele opbouw en zijn personage te niet doet. Het is enorm ongeloofwaardig en verpestte voor mij de film voor een deel. En ik vind dat Najade het perfect verwoord heeft dus vandaar ook even een stukje van haar hier: In plaats van een boodschap achter te laten voor de wereld of in ieder geval de stad, stond het leven en de dood van de hoofdpersoon en zijn gezin nu in het teken van het bewust maken van de nieuwe Officier van Justitie dat hij wat meer tijd voor zijn gezin vrij moet maken en niet teveel deals moet sluiten... Hier sluit ik mij bij aan.

Een film die geen moment verveeld, een perfecte opbouw en uitwerking heeft dat gebaseerd is op een enorm sterk concept, gedragen door fantastische acteurs die fantastisch acteren. Het is dan ook zonde dat het einde zo enorm teleurstellend en slecht is. Tot het laatste kwartier dacht ik echt dat deze film in mijn top 10 zou komen en dat de film perfect was, maar de perfecte climax bleef uit. Dood en dood zonde.

We sluiten positief af; bijna de gehele speelduur was voor mij perfect. Enkel het einde was slecht en stelde teleur, daarom een half puntje aftrek van de perfecte filmervaring.

4,5 sterren

avatar van Masqada
geplaatst op 1 juli 2013, 13:18 uur, permalink
Top film, tot de laatste 20 minuten, erg jammer.
Spanning zit er constant in en de film wordt geen moment saai.
Zat te twijfelen tussen 3.5 en 4 sterren, maar dat is door het einde toch echt 3.5 ster geworden.
3.5

avatar van Boneka
geplaatst op 10 augustus 2013, 15:27 uur, permalink
De film begint wat rommelig, maar dan begint ie flink te boeien. Het heeft zelfs een sfeertje van Seven en/of The Silence of the Lambs. En met wat fantasie Taken. Maar het is niet zomaar een wraakfilm. Sterker nog dat moet je denken. Het is een aanval tegen het rechtssysteem. Daarin schiet ie wel behoorlijk door. Ik kan leven met het eind, maar het is allemaal net even teveel van het goede zodat de geloofwaardigheid steeds verder wegdruipt. Neem nu dat gangenstelsel. En hebben ze geen camera's in cellen? Desalniettemin vond ik het een aardige film zonder hoogstaand te worden.

Heb op blu ray wel twee rare foutjes gezien. Vlak voor de explosie met auto's zien we een gekke hik in de film. En even later na zo'n 1.20 minuten zien we een gekke verticale lijn lopen van de lamp. Smetje op deze verder goede blu ray uitgave.

geplaatst op 7 september 2013, 21:39 uur, permalink
Lekkere "WRAAKFILM".

avatar van JeroenFR08
geplaatst op 9 september 2013, 15:19 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Zeer lekkere film. Butler levert misschien wel een van zijn beste prestaties ooit. Fox weer degelijk als altijd.

Door het begin wordt je er al helemaal in gezogen. Je hoopt natuurlijk dat hij de moordenaar van zijn vrouw en dochter pakt. Gruwelijke scenes in het pakhuis waardoor je nog meer in de film gezogen wordt.
Het verdere plan hoe hij iedereen 1 voor 1 wil vermoorden is spannend en ja, ook daardoor blijf je je aandacht bij de film houden.

Heb me toch niet gestoord aan het einde. De goede overwon uiteindelijk. Leuk.

Ik vroeg mezelf tijdens de film ook vaak af voor wie ik nou was. Uiteindelijk was ik toch wel voor Fox.

geplaatst op 9 september 2013, 22:41 uur, permalink
Toch weer een goede film van Gray, die niet de grote bekendheid geniet (vraag 10 redelijk in films geinterresseerde personen wie The Italian Job - toch een grote productie - regiseerde en 9 zullen het antwoord schuldig moeten blijven) maar inmiddels wel zijn sporen heeft verdient met Law Abiding Citizen als (voorlopig?) laatste huzarenstukje. Met name het eerste uur zit bijzonder goed in elkaar. De dunne draad die Butler bewandelt tussen goed en slecht is krachtig neergezet, niet in de laatste plaats door de uitstekende Butler zelf. Spanning, het onderhoudende plot en het intrigerende thema waar veel herkenbaarheid in gevonden kan worden tillen de prent moeiteloos naar een bovengemiddeld niveau. Ik vind het dan ook jammer dat naarmate het einde nadert Hollywoodiaanse invloeden de overhand krijgen en een verdiende 4 op de valreep neersabelen: 3, 5*

geplaatst op 10 september 2013, 11:36 uur, permalink
Een goede film! Heb hem voor twee keer al bekeken. Na mijn mening een aanrader voor mensen die een leuke filmavond willen beleven!

avatar van Roger Thornhill
geplaatst op 12 september 2013, 14:47 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Mooie schokeffecten: Butler die z'n celgenoot meermalen in zijn nek steekt, de rechter die doogaat doordat haar GSM explodeert, de auto's op de parkeerplaats die in de lucht vliegen (had ik helaas ooit al in een voorfilmpje gezien). Intrigerend gegeven, goed uitgewerkt, teleurstellende clou (Butler heeft van tevoren tunnels gegraven om vrijelijk de gevangenis in en uit te kunnen lopen?!).

avatar van eka81
geplaatst op 15 september 2013, 10:23 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Najade schreef:
Zeer sterke film die helaas onderuit wordt gehaald door het Hollywood- einde.

Ondanks de tegenvallende ontknoping toch zeker het kijken waard.

helemaal mee eens

avatar van ILDIB
geplaatst op 17 september 2013, 0:25 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Zelden ben ik zo ontevreden geweest over de ontknoping van een film. Foxx als winnaar, vreselijk, mijn sympathie lag bij butler. Ik hoopte echt dat in de slotscene die concertzaal nog opgeblazen zou worden..
Prima spel en spanning, prima film dat zeker.

De goede overwon? Ik heb daar zo mijn twijfels bij..

Wat dat betreft veel overeenkomsten met collaterel, waarin foxx ook ineens een held is en de superschurk simpel verslaat.

geplaatst op 19 september 2013, 9:17 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Daar sluit ik mij eveneens bij aan. Een psychopaat die zich zó goed voorbereid, laat zich niet zomaar pakken, tenzij hij dat zelf zo wil.

avatar van jippie2010
geplaatst op 24 september 2013, 16:55 uur, permalink
Heerlijke film!
Begint sterk, en net waar je denkt dat het misschien een vrij standaard plot zal worden,
veranderd de film in een ijzersterke psychologische thriller!
Niet dat het einde slecht was, maar zo'n sterke film verdiend een nog krachtiger einde.
Ik doe de film bijna tekort door het 4 **** te geven.

avatar van jippie2010
geplaatst op 24 september 2013, 16:56 uur, permalink
Lienos schreef:
Lekkere "WRAAKFILM".

Ehm nee, dat was het dus niet...

avatar van JeroenFR08
geplaatst op 2 oktober 2013, 13:09 uur, permalink
Ach komop kijk niet zo kritisch naar het einde. Dan verpest je de film een beetje voor jezelf toch. Denk er juist het goede van.

avatar van NYSe
geplaatst op 2 oktober 2013, 19:05 uur, permalink
Het is eerder het einde dat de film voor zichzelf verpest, niet zozeer het of de toeschouwer er al dan kritisch naar kijkt...

avatar van Justice4All
geplaatst op 5 oktober 2013, 14:52 uur, permalink
Sorry! Ik vind de film overgewaardeerd!
3,5 ster is voldoende voor deze film.

avatar van Justice4All
geplaatst op 5 oktober 2013, 14:55 uur, permalink
NYSe schreef:
Het is eerder het einde dat de film voor zichzelf verpest..
groot gelijk

avatar van mjk87
geplaatst op 27 november 2013, 20:41 uur, permalink
Nou, weer maar eens een film uit top 250 gepakt om die ook eens helemaal gezien te hebben. En wat deze film daarin doet is me wel een raadsel, want Law Abiding Citizen is natuurlijk niet goed.

De eerste vijf minuten zijn nog de beste, en eigenlijk de enige goede. Een verrassend begin met een redelijke opzet daarna tot... Ja, tot heel veel, maar daar wordt helemaal niets mee gedaan. De motieven van Butler zijn tegen het lachwekkende aan, alsmede alle handelingen die ik maar moet geloven. Ik ben best bereid het een en ander aan te nemen, maar dit ging toch even te ver. Bovendien, wat willen de makers nu? Het lijkt eerst een dramafilm te worden, met morele dilemma's, maar verandert al snel in een thriller. Bovendien door Butlers gedrag kan je nooit met hem meeleven en blijven die vragen een beetje op de achtergrond. Dat is bewust gedaan, maar waarom?

Butler speelt overigens nog best aardig en kijkt af en toe eng uit zijn ogen. Foxx is te veel soul, te veel coolness en te theatraal - ik ben sowieso geen fan van de beste man. En die burgemeester is trouwens ook om te brullen zo slecht als ze boos wordt. Kan je dan echt niemand beter vinden? Verder matige muziek, doodsaai geschoten, een zeer serieus kleurenpatroon met veel grijs en later wat bruin (al is Philly wel een goede locatie) om maar te zeggen dat het geen fijne wereld is, maar niks bijzonders waar ik even van werd opgeschrikt.

En dan die hele serieuze toon nog, alsof dit een grote film met nog grotere thema's. Dat is nogal belachelijk want meer dan een simpel onnozel thrillertje is dit niet geworden. 1,0*.

geplaatst op 18 december 2013, 22:09 uur, permalink
Is dit nou echt Top 250-materiaal? Persoonlijk ben ik het er totaal niet mee eens, naar mijn mening ontstijgt deze thriller niet tot nauwelijks de middelmaat. Gerard Butler zet overigens wel een erg sterke rol neer. Van Jamie Foxx ben ik geen fan. Kan er prima naar kijken, maar heb er niets mee of tegen.

avatar van arno74
geplaatst op 10 januari 2014, 10:22 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Als film mooi gemaakt en redelijk compleet, acteerwerk is voldoende, en ook levert het aardige beelden op.

Grootste minpunt is dat het script, vanaf het begin, van onwaarschijnlijkheden aan elkaar hangt. Aanvankelijk is het nog wel te accepteren dat een zware crimineel vrij rond loopt, zonder reden een huis binnenvalt, deze keer wel wordt gepakt, dat vervolgens het overweldigend bewijs zonder overtuigende reden aan de kant wordt gedaan en dat hij bijna vrijuit gaat terwijl zijn maatje, waar al helemaal geen bewijs tegen is, de doodstraf krijgt. Voor de filmbeleving kan ik dat allemaal door de vingers zien. Maar naarmate de film vordert moet je de fantasie de vrije loop laten wil je het nog kunnen volgen. De film begint sterk en misterieus, maar zodra duidelijk wordt hoe de hoofdpersoon te werk ging, met welk doel, en welke middelen hij daarvoor inzet, neemt de ongeloofwaardigheid alleen maar toe.

Een film die met een intelligent plot lijkt te komen, maar waarbij je al snel je verstand op 0 moet zetten.

avatar van kevin_vp
geplaatst op 19 maart 2014, 22:10 uur, permalink
Een paar spannende en gruwelijke scenes die je nog van ver zag aankomen. meer heeft deze film jammer genoeg niet te bieden

avatar van tbouwh
geplaatst op 21 juni 2014, 19:24 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Wat van vooraf een doorsnee vermakelijke thriller leek te zijn, bleek achteraf heel wat meer dan dat.
Clyde Shelton, een ´gezagsgetrouwe burger´, ziet zijn vrouw en kinderen gedood worden aan het begin van de film. Omdat de moordenaars niet naar behoren worden gestraft, en het rechtssysteem dus faalt, neemt Shelton zich voor gerechtigheid te laten geschieden in de vorm van wraakacties.
Shelton wordt briljant gespeeld door Butler, die ik veel liever zie in zijn actierollen ( deze film, Olympus has Fallen ) dan in de matige romantische komedies ed. waar hij ook vaak in te vinden is.
Van de acteur Foxx ben ik geen enorme fan, maar zijn rol in deze film vertolkt hij gedegen.
Wat deze film zo goed maakt, is de akelig precieze en ingenieuze manier waarop Shelton te werk gaat nadat hij zich heeft laten oppakken. Dit zorgt voor ´wauw´-momenten, constante spanning en een bovenal vermakelijke film.
Het verhaal is dus ontzettend goed, en door de goede regie en de prima acteerprestaties is dit een thriller die de middenmoot ver ontstijgt en na een kijkbeurt al tot mijn meer favoriete films gerekend kan worden.
Enig minpunt mijns inziens is de tamelijk korte speelduur. Als de film iets langer was geweest, was hij net iets minder gehaast geweest, en hadden bepaalde aspecten net iets beter uitgewerkt kunnen worden. Shelton werd nu te eenvoudig gepakt. Daarnaast is het enigszins ongeloofwaardig dat een advocaat als Foxx ineens FBI-achtige taken vervult.
Meer dan goed. 4,5*

EDIT: opvallend gegeven dat ik in deze filmmeer sympathie voelde voor Butler, die oprecht genaaid was door Foxx ( als deze vent in het echt advocaat zou zijn zou hij snel ontslagen moeten worden ).]
Het rechtvaardigt zijn daden niet, maar toch..

avatar van tbouwh
geplaatst op 21 juni 2014, 19:28 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
ILDIB schreef:
Prima spel en spanning, prima film dat zeker.

De goede overwon? Ik heb daar zo mijn twijfels bij..

Het was een vergaderruimte, geen concertzaal

geplaatst op 23 juli 2014, 15:20 uur, permalink
Vandaag na korte tijd herzien. Blijft geweldig, al ontbreekt het verrassingselement en komen sommige zaken wat onrealistisch over. Nog steeds 4.5*

avatar van RaoulDuke
geplaatst op 28 juli 2014, 22:34 uur, permalink
Totaal ongeloofwaardige film, die niks te zoeken heeft in de top 250. Met het verstand op nul overigens wel lekker kijkvoer. De ontknoping is te dom voor woorden.

avatar van MovieMind
geplaatst op 26 augustus 2014, 21:17 uur, permalink
Goede film...
Natuurlijk zijn er wat op of aanmerkingen, maar welke film heeft dat niet?
Dit is een vermakelijke film met inderdaad een wat minder maar acceptabel einde.
Zeker de moeite waard om eens te kijken.

avatar van ambrosini
geplaatst op 27 augustus 2014, 13:48 uur, permalink
Bloedstollend en spannend. Verhaal is goed..goed acteer werk van Gerard en Jamie