The Deer Hunter (1978)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door Michael Cimino
met Robert De Niro, Christopher Walken en Meryl Streep

Michael, Steven en Nick zijn drie jonge fabrieksarbeiders uit Pennsylvania die opgeroepen worden om in Vietnam te vechten. Voor ze gaan trouwt Steven de zwangere Angela, en hun huwelijksfeest is gelijk ook het afscheidsfeest van de drie jongens. Na een tijdje in de oorlog gevochten te hebben vallen de vrienden in de handen van de Vietcong, en worden ze gevangen genomen in een kamp waar ze gedwongen worden om Russisch roulette te spelen tegen elkaar.

nummer 89 in de top 250

994 BERICHTEN82 MENINGEN

avatar van Roger Thornhill
geplaatst op 3 april 2016, 12:01 uur, permalink
👍 Maar jouw volgende kijkbeurt zal vast ná de mijne zijn, want door jouw verhaal heb ik er meteen weer zin in gekregen... (Ik moet wel altijd even voor deze film gaan zitten, want ik kom er nooit ongeschonden uit, het kijken naar The deer hunter blijft ook na vele malen nog altijd één van de meest emotionele filmervaringen die ik ken.)

geplaatst op 9 mei 2016, 18:03 uur, permalink
Een film uit mijn jeugd, die ik toen al indrukwekkend vond.
Als kind van een soldaat en een moeder die in een jappenkamp heeft gezeten , ben ik opgegroeid met de trauma,s van een oorlog.
Nu 50+, kan ik deze film veel beter plaatsen, de waanzin van oorlog, kameraadschap onder de soldaten, de loodzware trauma,s die uit zo,n oorlog voortkomen.
De tragiek, niet benadrukt door vechtscenes, maar hoe met elkaar verder te gaan.
Wat een juweel van een film.

avatar van baspls
geplaatst op 3 juli 2016, 9:44 uur, permalink

avatar van mjk87
geplaatst op 4 juli 2016, 19:50 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Best mooi, al miste ik de emotionele impact. Dat zal deels door de structuur komen die echt drie losse delen beslaat. En door enkele keuzes die voor mij de film minder interessant maken. Het beste stuk is nog als Mike terugkomt en hij zich een houding moet geven tussen hen die gebleven zijn. Enorm sterk, ook door DeNiro's gezichtsmimiek die echt een gevoel van bevreemding geeft. Maar uiteindelijk is dit maar een klein stukje en komt de nadruk meer richting de andere twee veteranen, voor mij minder interessant. Ook het eerste uur is typisch, waar heel veel kan worden gedaan maar uiteindelijk een bruiloft van 40 minuten in zit. In Vietnam is het ook te fragmentarisch en zit je al te snel bij de berucht Roulette waardoor je als kijker nooit helemaal mee bent. Dat de film niet volstrekt oninteressant wordt komt ook door de acteurs die vrijwel allen geweldig staan te acteren, vooral met hun gezichten. Alleen Cazale vond ik wat irritant.

Maar goed, dat maakt het allemaal geen slechte film. Mooi geschoten, vooral de beeldende kracht is vaak sterk. Cimino weet heel goed wat hij wil tonen en geeft zo heel veel sfeer mee, of dat nu in het Vietnamese neonlicht is of de mist rond een Amerikaans staalstadje. Daarnaast kent de film enkele losse prachtige scènes met vooral schitterende muziek. Denk aan het jagen op de herten nog voor men naar Vietnam is gegaan. Soms duurt het wat te lang, is het te afstandelijk, maar er is genoeg moois. 3,5*.