Schindler's List (1993)

5166 stemmen | gemiddelde 4,22
Verenigde Staten
Drama / Oorlog
195 minuten
geregisseerd door
Steven Spielbergmet Liam Neeson, Ralph Fiennes en Ben Kingsley
Oskar Schindler is een ijdele en hebberige Duitse zakenman die echter tijdens het Nazi-regime zeer menselijke trekjes begint te vertonen wanneer hij besluit om zijn fabriek te gaan gebruiken als vluchtplaats voor Joden. Gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Schindler, die op deze manier ongeveer 1100 Joden van de gaskamers van Auschwitz heeft weten te redden.
5,0
[permalink] geplaatst op 28 februari 2010, 19:04 uurwibro schreef:
Deze film die ik twee keer gezien heb kon mij eigenlijk ook niet boeien. Daar komt nog bij dat ik hem af en toe te sentimenteel vond. Maar ja van Spielberg kun je dat natuurlijk wel verwachten. Slecht is de film daarentegen niet. De film is op feiten gebaseerd en ongeloofwaardigheid kun je Spielberg niet verwijten. Dus een 0,5* - en daarin ben ik het met de meeste users eens - vind ik niet terecht. Als deze film echt je ding niet is dan past imo een cijfer van minimaal 2,0*.
Dat is eigenlijk precies wat ik er ook mee probeer te zeggen!
0,5
[permalink] geplaatst op 28 februari 2010, 19:08 uurwibro schreef:
Als deze film echt je ding niet is dan past een cijfer van 2,0*, 2,5* of 3,0*.
Maar dan stem je niet puur op de film, maar op randzaken als het onderwerp of realisme. Dat heb ik bij deze film niet gedaan, en dat ben ik ook niet van plan.
5,0
[permalink] geplaatst op 28 februari 2010, 19:20 uurDeden de punten die ik hierboven noemde je ook niks?
5,0
[permalink] geplaatst op 28 februari 2010, 20:05 uurAls de film je niets doet, zie je toch op z'n minst dat het acteren prima is, de cinematografie, het geluid... de montage?
Het is toch onmogelijk om een 0.5 stem op dit productioneel meesterwerk NIET als een protest stem te zien.
Ik neem aan dat je toch de manier waarop deze tragedie is weergegeven je tegen de borst stuit? Exploitatie gevoelens? Ik bedoel... je walgt van deze film om hem het minimale te geven?
4,5
[permalink] geplaatst op 2 maart 2010, 19:18 uurPrachtige Film..
het Z/W maakt de film alleen maar beter. Het geeft een andere dimensie aan het verhaal. Het meisje met de rode jas is ook erg aangrijpend. Zeker als zij daar op die kar ligt.
Het einde vond ik een beetje afgeraffeld.
Voor mij mocht de film nog wel 3 uur mogen duren
Conclusie: Hele mooie aangrijpende film, al vond ik Der Pianist beter!
5,0
[permalink] geplaatst op 2 maart 2010, 23:00 uur
bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezenHet einde vond ik een beetje afgeraffeld.
Hiermee bedoel je het einde van de film neem ik aan en niet
het feit dat hij de echte mensen die gered zijn door Schindler in beeld heeft gebracht?
5,0
[permalink] geplaatst op 3 maart 2010, 21:14 uurMijn maag draait gewoon om bij het zien dat mensen dit meesterwerk 0,5 durven geven...
Zo'n stem uitbrengen valt gewoon niet te verantwoorden..
Het acteerwerk alleen verdient al meer dan 0,5 dan heb je de prachtige muziek nog en de fantastisch beelden..
Ook al vind je de film saai het kan gewoon niet de slechtste film zijn die je ooit gezien hebt..
Waarschijnlijk hebben ze de film nog eens niet uitgekeken..
4,5
[permalink] geplaatst op 3 maart 2010, 21:22 uurPeanut schreef:
Het einde vond ik een beetje afgeraffeld.
Waarom afgeraffeld dan? Ik zelf vind het wel een mooi einde.
[permalink] geplaatst op 4 maart 2010, 19:20 uur
kramersietse
3,0
[permalink] geplaatst op 4 maart 2010, 19:44 uurTja het is weer zover, de lente breekt weer aan, maar met het mooie weer breekt ook een zware tijd weer aan, we herdenken weer de vele slachtoffers van de wereldoorlogen in april en mei, dan moet ik altijd weer twee films kijken: Jakob the Liar met Robin Williams en natuurlijk Steven Spielberg's Schindler's List.
De eerste moet ik kijken om het positieve verhaal wat die film nog probeert te vertellen over een verschrikkelijke periode voor de mensen die in gevangenschap leven.
Schindler's List omdat die film een eye-opener was voor mij op zeer jonge leeftijd. Voordien was de wereldoorlog(en) een ver-van-mijn-bed show, nadien een verschrikkelijke gebeurtenis wat ik zelf nooit hoop mee te maken.
Ik geef deze film een 3 omdat ik niet alles wil geloven wat het verhaal probeert te vertellen. Het is een waargebeurd verhaal, maar helemaal overtuigen kan ie mij niet.
Heb ooit eens een film gezien met Harvey Keitel die eigenlijk dichter bij de waarheid in de buurt lijkt te komen, misschien dat iemand mij de titel kan geven want die ben ik kwijt, daar werden de vergassingen bijna natuurlijk nagespeeld. Maar heb helaas deze dvd niet, dus kijk ik plichtsgetrouw Schindler's List maar.
kramersietse
3,0
[permalink] geplaatst op 4 maart 2010, 19:46 uurThe Grey Zone heette die film met Harvey Keitel.
5,0
[permalink] geplaatst op 5 maart 2010, 18:13 uurIk vind deze film alleen al door de muziek 5 sterren waard
5,0
[permalink] geplaatst op 7 maart 2010, 7:08 uur
bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezenDit is toch wel een van de meest indrukwekkende verhalen vanuit de oorlog. En toegegegeven, dat waren er meerdere. Toch vond ik het heel intrigerend om te zien hoe de toch behoorlijk egocentrische Schindler zich zo heeft ingezet voor de joden. Het laat je nadenken over waar je zelf misschien toe in staat zou kunnen zijn in zo'n situatie. Als hij het kon ..... Iets waar ik eigenlijk niet over na wil denken.
Meestal heb ik behoorlijk moeite om films uit deze tijd te kijken omdat het me altijd zo deprimeert. Het knappe is dat deze film me ook heeft geinspireerd. Dat gebeurt nooit zo vaak met een film uit de oorlog. Alleen bij La Vita e Bella is dat gelukt. Heel mooi stukje op het einde, tijdens de credits, als je de echte joden die door hem gered zijn, stenen op het graf van Schindler neerleggen. Dat vond ik wel een kippenvelmoment.
5,0
[permalink] geplaatst op 7 maart 2010, 12:46 uurchevy93 schreef:
Ik zou dit geen film meer 'uit deze tijd' noemen. Hij is immers al 16 jaar uit.
Met "een film uit deze tijd" bedoel ik dus "een film uit DIE tijd, een film over de tweede wereldoorlog bedoel ik dus eigenlijk" ..... doink .....
5,0
[permalink] geplaatst op 10 maart 2010, 2:04 uur
Potverdomme wat ben ik het niet eens met die man!
Hij qoutte ''Schindler's List was about succes, the holocaust was about failure''. Schindler's List volgt Oscar Schindler. dat was een succesvol man tijdens de oorlog. Die bestonden! Wat een domme quote vind ik dat zeg!
4,0
[permalink] geplaatst op 10 maart 2010, 2:14 uurAls er meer mensen als Oscar waren geweest had het mogelijk een succes mogen heten. 6 miljoen Joden die de dood vonden wordt in Schindler's List ook niet extreem belicht. Het gaat om het succesverhaal van 1 man om de kijker toch nog een soort van kleine voldoening te geven dat er ook nog enige menselijkheid bestond bij sommige Duitsers. Ik begrijp die quote dan ook wel enigszins. De holocaust op zichzelf is natuurlijk de neergang van al het menselijke. Dat niemand die vergassing op een bepaald moment heeft kunnen tegenhouden zegt alles over het onmenselijke van mensen die gebrainwasht zijn. Schindler's List vertelt over 1 heel klein lichtpuntje in die grote gitzwarte periode, wat dan als succesje gezien kan worden.
5,0
[permalink] geplaatst op 11 maart 2010, 14:42 uurmoviemafketel schreef:
Als er meer mensen als Oscar waren geweest had het mogelijk een succes mogen heten. 6 miljoen Joden die de dood vonden wordt in Schindler's List ook niet extreem belicht. Het gaat om het succesverhaal van 1 man om de kijker toch nog een soort van kleine voldoening te geven dat er ook nog enige menselijkheid bestond bij sommige Duitsers. Ik begrijp die quote dan ook wel enigszins. De holocaust op zichzelf is natuurlijk de neergang van al het menselijke. Dat niemand die vergassing op een bepaald moment heeft kunnen tegenhouden zegt alles over het onmenselijke van mensen die gebrainwasht zijn. Schindler's List vertelt over 1 heel klein lichtpuntje in die grote gitzwarte periode, wat dan als succesje gezien kan worden.
Helemaal mee eens! Die quote impliceert dat Schindler's List over de holocaust gaat. Maar de film gaat echter over wat Oscar Schindler heeft gedaan, niet de holocaust! Het speelt zich alleen daar in af.
Die man zal wel een gefrustreerde Kubrick fan zijn die er niet tegen kan dat Schindler's List hoger in de top 250 staat dan welke Kubrick film dan ook.

5,0
[permalink] geplaatst op 11 maart 2010, 17:11 uurIk kan me toch wel vinden in Gilliam's statement (die hij niet zelf maakt overigens, maar waar hij het mee eens is)
Gilliam geeft aan hoe Spielberg het verhaal verpakt als een 'succesverhaal' over Schindler en zijn 'winst' in het redden van een groep joden. Kubrick zou eerder het verhaal van Schindler hebben gezet tegen de grotere boodschap dat de Holocaust een 'failure' is van de hele menselijke beschaving.
Daar ben ik het ook mee eens. Het zou een (nog) betere film zijn geworden.
5,0
[permalink] geplaatst op 11 maart 2010, 17:33 uurVind het eerder gezeik.. Vooral het feit dat hij zegt dat deze film geen stof tot nadenken geeft. Misschien geen stof tot nadenken direct door deze film, maar het onderwerp zelf geeft al genoeg stof tot nadenken.
Dat Kubrick het anders heeft gedaan geloof ik best, maar is deze film slecht(er), omdat het niet op Kubrick's manier gedaan is? Wat ik nogal raar vind is dat hij doet alsof het helemaal niks uitmaakt. "Duizend mensen gered? Boeien..", want daar komt het op neer. Sorry hoor, maar al red je er 2. Dan is dat nog noemenswaardig. Je moet wel heel pessimistisch zijn om zo'n uitspraak te doen.
Bovendien snap ik niet waarom hij op Schindler's List commentaar gaat hebben. Neem bv. de aardbeving in Haïti. Als er iemand na een week onder het puin vandaan gehaald wordt, komt er een onderwerp van 5 minuten op het journaal. Hoor je wat over die tientallen mensen die na een week dood gevonden worden? Nee! Ga daar commentaar op hebben en niet op deze prachtige film.
Hij doet het voorkomen alsof Spielberg van Schindler's List een soort vrolijk sprookje heeft gemaakt met een hollywoodachtige happy end.
5,0
[permalink] geplaatst op 11 maart 2010, 19:06 uurHij bracht het echt wel iets genuanceerder hoor. Hij zette het verschil in films van Kubrick en Spielberg uiteen.
Kubrick zet aan tot discussie en geeft geen klinkende antwoorden, in tegenstelling tot Spielberg. Dat is waar hij een voorkeur heeft. Hij zegt nergens dat hij de film slecht vindt, alleen dat als het aan hem ligt, hij liever de onrustbarende eindes heeft, waaruit (pittige) discussies kunnen ontstaan. Daar ben ik het wel mee eens.
chevy93 schreef:
Wat ik nogal raar vind is dat hij doet alsof het helemaal niks uitmaakt. "Duizend mensen gered? Boeien..", want daar komt het op neer. Sorry hoor, maar al red je er 2. Dan is dat nog noemenswaardig. Je moet wel heel pessimistisch zijn om zo'n uitspraak te doen.
Die 2 of 1000 is natuurlijk wel 'motiverend' (verander de wereld en begin bij jezelf) maar in het licht van wat er gebeurd is is het natuurlijk ook "boeien".
chevy93 schreef:
Neem bv. de aardbeving in Haïti. Als er iemand na een week onder het puin vandaan gehaald wordt, komt er een onderwerp van 5 minuten op het journaal. Hoor je wat over die tientallen mensen die na een week dood gevonden worden? Nee! Ga daar commentaar op hebben en niet op deze prachtige film.
Dat is ook precies wat hij bedoelt. Wij als 'kuddevolk' vinden het een prettig gevoel geven als er in al die ellende van 250.000 doden er ééntje overleeft na een week. Dat hebben we blijkbbaar nodig om het geweld van moeder aarde te kunnen verwerken. In SL lijkt inderdaad de boodschap: "Er zit altijd nog wel wat goeds in de mens en uiteindelijk redden we het wel".
Kubrick zou ons waarschijnlijk (volgens Gilliam) de donkere kant hebben laten voelen aan het einde... Het einde van Spielberg zet minder aan tot nadenken en "ons zelf veranderen" dan wanneer je de boodschap voelt: "Over 100 jaar hebben we elkaar ECHT helemaal uitgemoord."
5,0
[permalink] geplaatst op 11 maart 2010, 21:34 uurWij als 'kuddevolk' vinden het een prettig gevoel geven als er in al die ellende van 250.000 doden er ééntje overleeft na een week.
Helemaal mee eens, maar daarom hoeft hij niet deze film af te kraken. Kraak leven het kuddegedrag van de mens af.