• 15.735 nieuwsartikelen
  • 177.873 films
  • 12.196 series
  • 33.962 seizoenen
  • 646.802 acteurs
  • 198.940 gebruikers
  • 9.369.475 stemmen

Top 10 (of meer) Kung Fu/ Martial Arts

zoeken in:

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Plaats hier je favoriete Martial Arts- films.

Vroeger heb ik talloze Martial Arts-films gezien die voornamelijk uit de States afkomstig waren. Als jongetje vond ik dat vet, maar naarmate ik ouder werd vervaagden die films nogal snel en tegenwoordig komen ze op me over als ongeinspireerde C-zooi. Door een samenloop van omstandigheden heeft het Martial-Arts-genre een hernieuwde liefde bij me aangewakkerd. Dat komt oa door de plotsklapse hit Ong-Bak (Pinkaew, 2003), een film die me toonde dat Martial Arts me nog steeds in extase kon brengen, mits goed gemaakt. En toen kreeg ik weer zo’n rush: de films met Bruce Lee werden weer van stal gehaald, ik begon me in te lezen op diverse Kung Fu websites, de Shaw Brothers werden door mij ontdekt en momenteel bestel ik iedere maand wel weer een paar Kung Fu filmpjes om te honger te stillen. Raarste conclusie die ik op het moment kan trekken is: juist de films van de meest legendarische Martial Arts held, Bruce Lee, vallen me het meest tegen. Het is al ergens gezegd: Bruce Lee kon veel, maar regisseurs, choreografie, maar ook de plots van die films vallen me enorm tegen. Ook moet ik zeggen dat ik het een genre vind dat enorm moeilijk te beoordelen is. Soms is het plot fantastisch maar vallen de fightscenes tegen, een andere keer is het omgekeerd. Soms is het plot episch, serieus en meeslepend, een andere keer is het zo’n luchtige cheesy nonsens, dat je eigenlijk niet weet wat je ermee aan moet. En ook de Chinese humor is wisselvallig. Soms enorm geslaagd in de ene scene, en dan weer zo irritant flauw in de volgende scene. En in de Hong Kong/ Shaw –flicks loopt ook nog vaak een flauwe sidekick met fake hazetandjes en geschilderde sproeten rond. Inmiddels kan ik me daar overheen zetten. Wat me toch het meest lijkt aan te trekken in de Martial Arts-film zijn de uiteenlopende vechtstijlen en de fantastische choreografieen die ervoor zorgen dat de actiescenes als een esthetisch ballet aanvoelen. Eigenlijk wat John Woo in zijn Hong Kong periode met de gewone actiefilm deed.

Ik ben zeer benieuwd naar de lijstjes. Misschien stromen de nieuwe tips wel binnen. Ik heb geen Japanse Chanbaras (zoals Zatoichi ed) in de lijst opgenomen omdat die films eigenlijk een apart genre vormen (hoewel dat natuurlijk ook Martial Arts-flicks zijn). De films die ik goed vind (en om uiteenlopende redenen):

Hsia Nu (King Hu, 1969) 4,5*

Iron Monkey (Woo-ping Yuen, 1993) 4*

Return to the 36th Chamber (Chia-Liang Liu, 1980) 4*

Five Fingers of Death (Chang-hwa Jeong, 1972) 4*

Magnificent Butcher (Woo-ping Yuen/Sammo Hung, 1979) 4*

Wo Hu Cang Long (Ang Lee, 2000) 4*

Legend of a Fighter (Woo-ping Yuen, 1982) vette 3,5*

Five Deadly Venoms (Cheh Chang, 1978) vette 3,5*

36th Chamber of Shaolin (Chia-Liang Liu, 1978) vette 3,5*

Boxer from Shantung (Cheh Chang/Hsueh Li Pao, 1972) vette 3,5*

Hapkido (Feng Huang, 1972) vette 3,5*

Fist of Legend (Gordon Chan, 1994) 3,5*

Invincible Shaolin (Cheh Chang, 1978) 3,5*

Ninja in the Dragon’s Den (Corey Yuen, 1982) 3,5*

Tom Yum Goong (Pinkaew, 2005) 3,5*

Come Drink with Me (King Hu, 1966) 3,5*

Ying Xiong (Yimou Zhang, 2002) 3,5*

En dan volgt de rest.

Onderhond

• 87585 berichten
  • 12833 stemmen

4.5* - Fearless

4.5* - Tom Yum Goong

4.5* - Ying Xiong / Hero

4.0* - Fong Sai-Yuk

4.0* - Iron Monkey

4.0* - Ong-Bak

4.0* - Fong Sai Yuk II

4.0* - Shi Mian Mai Fu / House of Flying Daggers

4.0* - Wong Fei Hung / Once Upon ... 1

4.0* - Saat Po Long / SPL

4.0* - Drunken Monkey

4.0* - Wong Fei-hung Chi Tit Gai Dau Neung Gung / Last Hero in China

4.0* - Tai Ji Zhang San Feng / Twin Warriors

4.0* - Wong Fei Hung Ji Yi: Naam Yi Dong Ji Keung / Once Upon ... 2

4.0* - Seven Swords

Ik plaats later nog wel even overzicht van m'n 3.5*, waar wat mere Shaw Bros werk inzit, en waar je volgens mij ook iets meer aan hebt.

Vind het een leuk genre waar zowat enkel de choreografie en de in beeld gebrachte actie er wat toe doet. De films met een boeiend verhaal zijn enorm spaars in dit genre, maar dat doet er voor mij maar weinig toe.

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3278 stemmen

4,5*

Tom Yum Goong

Wo Hu Cang Long (Crouching Tiger, Hidden Dragon)

4*

Jui Kuen II (Drunken Master II)

Ong-Bak

Long Zheng Hu Dou (Enter the Dragon)

Fong Sai-Yuk

Tai Ji Zhang San Feng (Twin Warriors)

Huo Yuan Jia (Fearless)

Kung Fu

Shi Mian Mai Fu (House of Flying Daggers)

Ying Xiong (Hero)

3,5*

Jie Zi Zhan Shi (Scorpion King)

Jing Wu Jing Xiong (Fist of Legend)

Jing Wu Men (Fist of Fury)

Jui Kuen (Drunken Master)

Meng Long Guojiang (Way of the Dragon)

Van de Shaw Brothers heb ik nog maar een paar films gezien maar die vond ik niet zo bijzonder. Misschien net de verkeerde gezien, dus ik sta open voor tips.

Ook jammer dat Drunken Master II nergens te koop is. Althans, niet de versie met Jackie Chan. Toch de film met de geniaalste (en langste?) vechtscene die ik ooit zag. Die moet ik nodig herzien, kijken of de actie nog overeind blijft met al dat geweld van mensen als Jaa tegenwoordig.

kiriyama

• 9849 berichten
  • 0 stemmen

- Fearless

- ong-bak

- hero

- house of flying daggers

- rumble in the bronx

Maar echt m'n genre is het niet.

Onderhond

• 87585 berichten
  • 12833 stemmen

Mijn 3.5* films:

Bai Fa Mo Nu Zhuan / Bride with the White Hair

Bai Fa Mo Nu Zhuan II

Chang Jen Men / The Lady Is The Boss

Fei Hu Wai Chuan / The Legend of the Fox

Feng Liu Duan Jian Xiao Xiao Dao / The Deadly Breaking Sword

Kerd Ma Lui / Born To Fight

Man Cheng Jin Dai Huang Jin Jia / Curse o/t Golden Flower

Wong Fei Hung Ji Saam: Si Wong Jaang Ba / Once Upon ... 3

Wong Fei-hung Chi Saiwik Hung Si / Once Upon ... 6

Yi Tian Tu Long Ji Zhi Mo Jiao Jiao Zhu / Kung-fu Master

Yong Chun / Wing Chun

Zhan Shen Chuan Shuo / The Moon Warriors

beavis

• 6627 berichten
  • 14782 stemmen

Opzoek naar een kungfu topic vond ik deze, misschien heb ik er nog een over het hoofd gezien... Anyway

heb me de laatste tijd ook (weer) wat meer in kungfu verdiept. Ik ben meer aangetrokken door wuxia dan pure kungfu. Dus films die zich afspelen in de "martial world" (jianghu) waar zwaarvechters o.a. kunnen vliegen en dan vooral die van begin jaren 80 waarin ook veel neon special effecten worden gebruikt. Eigenlijk goedkoop effectbejag waarmee een achteruit hollende Shaw Brothers studio probeert de new wave die door mensen als Sammo Hung en Jackie Chan bij Golden Harvest is ingezet weerstand te bieden. Maar in mijn ogen erg cool. Heb recent de klassieker "Holy Flame of the Martial World" gekeken en kijk nu erg uit naar de Bastard Swordsman serie.

Mijn favoriete kungfu film is denk ik wel Ming Jian / the Sword, met een geweldige Adam Cheng in de hoofdrol. Ik kijk ook uit naar de

"be careful my sweetheart" serie van drie films waarin hij samen met Brigitte Lin de hoofdrol heeft (the legendary swordsman, night orchid, be careful my sweetheart)

Voor degene die nu eindelijk eens een goed overzicht wil hebben van het kungfu genre raad ik dit artikel aan: http://www.teleport-city.com/movies/dvdjournal/2007/01/bastard-swordsman-1-2.html

Maar ik hoop natuurlijk dat hier wat mensen rondhangen die al meer gezien hebben en mij misschien nog wat extra aan- of afraders kunnen geven.

Lad

• 5700 berichten
  • 0 stemmen

Dan denk ik direct aan films als Fearless en Hero...

Fikret8

• 6169 berichten
  • 4233 stemmen

En ik aan Huo Yuan Jia (Fearless) en Shi Mian Mai Fu (House of Flying Daggers)

Ying Xiong (Hero) en Wo Hu Cang Long (Crouching Tiger, Hidden Dragon) behoren verder ook absoluut tot mijn favorieten.

Adrenal

• 1381 berichten
  • 0 stemmen

Als je wat tips wilt kan je misschien de stemmen en top 10 van gebruiker the Lexx eens checken.

zinulzki

• 126 berichten
  • 639 stemmen

Fist Of Fury

Shaolin vs Lama

The Shaolin Temple (Shaw Bros)

Once Upon A Time In China

Way Of The Dragon

The Big Boss

The 36th Chamber Of Shaolin

Return Of The Streetfighter

The Magnificent Butcher

Ninja's In The Dragon's Den

Drunken Master

Ong-Bak

Crouching Tiger, Hidden Dragon

Hero

House Of Flying Daggers

The Boxer From Shantung

Iron Monkey

Five Deadly Venoms

Cripled Avengers

The Water Margin

Curse Of The Golden Flower

Fearless

Shogun Assassin

Eight Diagram Pole Fighter

mister blonde

• 12689 berichten
  • 5824 stemmen

1) House of Flying Daggers

2) Touch of Zen

3) Iron Monkey

4) the 36th Chamber of Shaolin

5) Crouching Tiger Hidden Dragon

6) Once upon a time in China (top 10 in gesneaked, moet hem eigelijk eerst herzien)

7) Fist of Fury

8.) Five Deadly Venoms

9) Police Story

10) Ong Bak

Verder nog heel veel dat er net niet in thuis hoort en veel Amerikaanse shit. Ben met name nog benieuwd naar Drunken Master en Come Drink With Me.

Legan

• 18121 berichten
  • 4947 stemmen

Ik denk dat een kung fu top 10 (gelijk mijn nieuwe top 10) er ongeveer zo uit zou zien

01. Pedicab Driver (1989 - Sammo Hung Kam-Bo)

02. Come Drink with Me (1966 - King Hu)

03. Dragon Inn (1966 - King Hu)

04. The Avenging Eagle (1978 - Chung Sun)

05. Magnificent Butcher (1979 - Woo-ping Yuen & Sammo Hung Kam-Bo)

06. Drunken Master (1978 - Woo-ping Yuen)

07. Kung Fu Hustle (2004 - Stephen Chow)

08. Death Duel of Mantis (1978 - Cheung Git)

09. Silent Swordsman (1966 - Li Kao)

10. Legendary Weapons of China (1982 - Chia-Liang Liu)

Ik mis Cheh Chang hierin, maar dat komt vast nog wel.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Crippled Avengers proberen dan!

Ik zoek Pedicab Driver en Dragon Inn nog! Nog steeds geen dvdrelease gehad (of misschien oop)

Legan

• 18121 berichten
  • 4947 stemmen

Ramon K schreef:

Crippled Avengers proberen dan!

Al gedaan (3,5*). Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik eigenlijk gewoon te streng ben voor Cheh Chang omdat het mijn favoriete kung fu regisseur is. In principe kunnen de meesten met gemak 0,5* omhoog. Triest eigenlijk .
Ramon K schreef:

Ik zoek Pedicab Driver en Dragon Inn nog! Nog steeds geen dvdrelease gehad (of misschien oop)

Nieuwe poging wat betreft Pedicab Driver. In voorraad op hkflix (PanMedia single disc version 2) met hier een review van de dvd (PanMedia 2-disc / 2 versies).

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

Ramon K schreef:

Plaats hier je favoriete Martial Arts- films.

Vroeger heb ik talloze Martial Arts-films gezien die voornamelijk uit de States afkomstig waren. Als jongetje vond ik dat vet, maar naarmate ik ouder werd vervaagden die films nogal snel en tegenwoordig komen ze op me over als ongeinspireerde C-zooi. Door een samenloop van omstandigheden heeft het Martial-Arts-genre een hernieuwde liefde bij me aangewakkerd. Dat komt oa door de plotsklapse hit Ong-Bak (Pinkaew, 2003), een film die me toonde dat Martial Arts me nog steeds in extase kon brengen, mits goed gemaakt. En toen kreeg ik weer zo'n rush: de films met Bruce Lee werden weer van stal gehaald, ik begon me in te lezen op diverse Kung Fu websites, de Shaw Brothers werden door mij ontdekt en momenteel bestel ik iedere maand wel weer een paar Kung Fu filmpjes om te honger te stillen. Raarste conclusie die ik op het moment kan trekken is: juist de films van de meest legendarische Martial Arts held, Bruce Lee, vallen me het meest tegen. Het is al ergens gezegd: Bruce Lee kon veel, maar regisseurs, choreografie, maar ook de plots van die films vallen me enorm tegen. Ook moet ik zeggen dat ik het een genre vind dat enorm moeilijk te beoordelen is. Soms is het plot fantastisch maar vallen de fightscenes tegen, een andere keer is het omgekeerd. Soms is het plot episch, serieus en meeslepend, een andere keer is het zo'n luchtige cheesy nonsens, dat je eigenlijk niet weet wat je ermee aan moet. En ook de Chinese humor is wisselvallig. Soms enorm geslaagd in de ene scene, en dan weer zo irritant flauw in de volgende scene. En in de Hong Kong/ Shaw -flicks loopt ook nog vaak een flauwe sidekick met fake hazetandjes en geschilderde sproeten rond. Inmiddels kan ik me daar overheen zetten. Wat me toch het meest lijkt aan te trekken in de Martial Arts-film zijn de uiteenlopende vechtstijlen en de fantastische choreografieen die ervoor zorgen dat de actiescenes als een esthetisch ballet aanvoelen. Eigenlijk wat John Woo in zijn Hong Kong periode met de gewone actiefilm deed.

Ik ben zeer benieuwd naar de lijstjes. Misschien stromen de nieuwe tips wel binnen. Ik heb geen Japanse Chanbaras (zoals Zatoichi ed) in de lijst opgenomen omdat die films eigenlijk een apart genre vormen (hoewel dat natuurlijk ook Martial Arts-flicks zijn). De films die ik goed vind (en om uiteenlopende redenen):

En dan volgt de rest.

Opmerkelijk stukje toch, ik maak ongeveer hetzelfde mee - dan wel in deze periode- maar ook vroeger.

- Ong-Bak deed naar méér oude koeien uit de sloot proeven.

- Bruce Lee's vallen gewoon tegen.

- The States hebben mijn honger naar méér verpest.

- Zit sinds kort ook op die andere website's te gluren.

- De aankopen druppelen binnen.

Vroeger ontweek ik bijv. de films van Bruce Le. Laatst dus één van hem bekeken,zie ik dat het een geweldige film is, weliswaar met mankementen maar met een ongelofelijke choreografie.

Rest mij één vraag: nasynchronisatie is vaak onontkoombaar. Maar betekent dat met bijv. een Bruce Lee film, het gegil óók niet origineel is van de "gilmaster" (Bruce Lee)?

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Rest mij één vraag: nasynchronisatie is vaak onontkoombaar. Maar betekent dat met bijv. een Bruce Lee film, het gegil óók niet origineel is van de "gilmaster" (Bruce Lee)?

Ik weet het eerlijk gezegd niet. Volgens mij heb ik nog nooit een film met een Lee imitator gezien.

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

Maar ik vraag me ook af je met de uitgaven uit onze landen uberhaupt het originele stemgeluid van Bruce hoort.

Legan

• 18121 berichten
  • 4947 stemmen

Geen ervaring mee (gelukkig), dus ikzelf moet je het antwoord schuldig blijven.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Erwinner schreef:

Maar ik vraag me ook af je met de uitgaven uit onze landen uberhaupt het originele stemgeluid van Bruce hoort.

Ik neem aan van wel (cantonees in ieder geval). De engelse dub zal wel door iemand anders ingesproken zijn. En dan denk ik dat de kreten gewoon 'intact' blijven (die hoeven niet vertaald te worden).

Onderhond

• 87585 berichten
  • 12833 stemmen

Erwinner schreef:

Vroeger ontweek ik bijv. de films van Bruce Le. Laatst dus één van hem bekeken,zie ik dat het een geweldige film is, weliswaar met mankementen maar met een ongelofelijke choreografie.

Welke was dat? Op zich wel benieuwd naar meer, maar wat ik totnogtoe zag was echt zó enorm slecht ... en dan vooral de regie van de martial arts stukken zelf.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Vroeger ontweek ik bijv. de films van Bruce Le.

Ik dacht dat ie een imitator bedoelde!

(Le ipv Lee)

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

Dat was Si Wang Ta (1981)

Bruce Lee komt alleen het 1e kwartier erin voor. Ook een tweetal scene's die te donker zijn belicht in het middenstuk. Maar er wordt lekker veel gevochten, en dat zag er goed gelikt uit.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Ik heb de film niet gezien maar wordt daar niet gewoon het echte Lee materiaal uit Game of Death hergebruikt?

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

Nee, volgens mij maar één gevecht met Lee. Zelfs die scene was discutabel, kon ook Le zijn geweest.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Ik zal die dvd binnenkort even bestellen. Een knaak bij freerecord momenteel dacht ik zo.

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

Ja, hij ligt daar te graai

Edit: Ik zie dat daar geen Mr. Le in speelt. Was iig een geweldige vechter.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Dan kan ik jou Warriors Two en Prodigal Son wel aanraden, twee Sammo Hung klassiekers die daar nu ook zo goedkoop te krijgen zijn!

En Eastern Condors!

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

Ga ik ook maar effe naar de FRS . Als ik ze zelf inkoop zijn ze rond de 6 euro ex. BTW

Onderhond

• 87585 berichten
  • 12833 stemmen

Sommo Hung en Corey Yuen. Die wil ik nog wel een keertje zien dan. Logisch ook dat de choreografie daar wel in orde is

Goto

• 1736 berichten
  • 0 stemmen

Inmiddels toch aardig wat flicks gezien, en ik ben meer en meer fan geworden. Hieronder een overzicht:

01 - 4.5*- Ye Yan / The Banquet

02 - 4.0*- Tom Yum Goong / Muay Thai Fighter

03 - 4.0*- Siu Nin Wong Fei Hung Ji Tit Ma Lau / Iron Monkey

04 - 4.0*- Wong Fei Hung / Once Upon A Time In China

05 - 4.0*- Ong-Bak

06 - 4.0*- Huo Yuan Jia / Fearless

07 - 4.0*- Ying Xiong / Hero

08 - 4.0*- Fong Sai Yuk

09 - 4.0*- Saat Po Long / SPL

10 - 4.0*- Lung Fu Moon / Dragon Tiger Gate

11 - 3.5*- Shi Mian Mai Fu / House of Flying Daggers

12 - 3.5*- Kung Fu / Kung Fu Hustle

13 - 3.5*- Wong Fei Hung Ji Yi: Naam Yi Dong Ji Keung / Once Upon...2

14 - 3.5*- Jui Kuen / Drunken Master

15 - 3.5*- Sien Nui Yau Wan / A Chinese Ghost Story

16 - 3.5*- Wong Fei Hung Ji Saam: Si Wong Jaang Ba / Once Upon...3

17 - 3.5*- Ging Chat Goo Si / Police Story

18 - 3.5*- Chat Gim / Seven Swords

19 - 3.5*- Siu Lam Juk Kau / Shaolin Soccer

20 - 3.5*- Hung Fan Au / Rumble in the Bronx

21 - 3.5*- Man Cheng Jin Dai Huang Jin Jia / Curse of the Golden Flower

22 - 3.0*- Dung Fong Tuk Ying / Eastern Condors

23 - 3.0*- Long Xiao Ye / Dragon Lord

24 - 3.0*- Shao Lin San Shih Liu Fang / 36th Chamber of Shaolin

25 - 3.0*- Xin Jing Cha Gu Shi / New Police Story

26 - 3.0*- Shi Di Chu Ma / The Young Master

27 - 3.0*- Yat Goh Hiu Yan / Mr Nice Guy

28 - 3.0*- Sien Nui Yau Wan II Yan Gaan Do / A Chinese Ghost Story 2

29 - 3.0*- Jui Kuen III / Drunken Master 3

30 - 3.0*- Sien Lui Yau Wan III: Do Do Do / A Chinese Ghost Story 3

31 - 3.0*- Knock Off

32 - 3.0*- San Wa / The Myth

33 - 3.0*- So Hak-Yi / Heroes Among Heroes

34 - 3.0*- Hak Hap / Black Mask

35 - 3.0*- Danny the Dog

36 - 3.0*- Wo Hu Cang Long / Crouching Tiger, Hidden Dragon

37 - 2.5*- Xun Cheng Ma / The Postman Fights Back

38 - 2.5*- One, The

39 - 2.5*- Long Xiong Hu Di / Operation Condor 2: The Armour of Gods

40 - 2.5*- Gekitotsu! Satsujin Ken / The Streeth Fighter

41 - 2.5*- Satsujin Ken 2 / Return of the Streeth Fighter

42 - 2.5*- Showdown in Little Tokyo

43 - 2.5*- Long Xing Tian Xia / The Master

44 - 2.0*- Dragon: The Bruce Lee Story

45 - 2.0*- Xia Ri Fu Xing / Twinkle, Twinkle Lucky Stars

46 - 2.0*- Jian hua Yan yu Jiang Nan / To Kill with Intrigue

47 - 2.0*- Tejing Xinrenlei / Gen-X-Cops

48 - 2.0*- Gyakushû! Satsujin Ken / The Street Fighter's Last Revenge

49 - 2.0*- Zhong An Zu / Crime Story

50 - 1.5*- Huo Shao Dao / Island of Fire

51 - 1.5*- Wo Shi Shei / Who Am I?

52 - 1.0*- Long Zheng Hu Dou / Enter the Dragon

53 - 0.5*- Cradle 2 the Grave

54 - 0.5*- Romeo Must Die

Er zitten een paar twijfelgevallen bij, maar het meeste is toch pure Martial Arts. Vooral bij de lage stemmen zitten er nog wel een paar die ik eens moet herzien.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.