menu

Film / Toplijsten en favorieten / Wat vind jij de mooiste filmtitels?

zoeken in:
IT !!!

Diesel
gotti schreef:

Los Amantes del Circulo Polar.

En dan op z'n Spaans...
Prachtige titel inderdaad..

speedy23 schreef:

Had ik hiervoor ook al gepost...

Sorry, had ik ff niet gezien!

gotti schreef:

Los Amantes del Circulo Polar.

En dan op z'n Spaans...

Diesel
Uitspreken op z'n Spaans.

E V
Eyes wide shut

dat is een fascinerende titel.

kijkert
E V schreef:

Eyes wide shut

Helemaal mee eens!

sydney
Fucking Åmål is op zich geen mooie filmtitel, maar eist wel op een zeer effectieve manier de aandacht op. Iedereen heeft in eerste instantie andere associaties. Pas als je de film gezien hebt, weet je wat ermee bedoeld wordt. Dus qua promotie, hadden ze geen betere titel kunnen bedenken, temeer omdat het ook nog de kern van de film weergeeft. En dat is mooi meegenomen.

sydney schreef:
Fucking Åmål is op zich geen mooie filmtitel...

Ik vind van wel.

Vind het ook niet echt leuk klinken. Geef mij dan maar Lilja 4-ever. Veel mooier imho.

Bah, Lilja 4-Ever mag in de categorie 2 Fast 2 Furious enzo.

kappeuter (crew)
Echt niet. In de ene titel zit ironie, in de andere niet.
Jij neemt Fight Club toch ook niet letterlijk?

E V schreef:

Eyes wide shut

Mee eens. Hier schuilt vanwege de contradictie iets mysterieus in...net als de film zelf. The Dark Side of the Sun vind ik ook een mooie titel...de film zelf is legendarische kermisbagger.

diversen schreven:
Eyes wide shut

Nee, dat vind ik eigenlijk helemaal niet - ik vind de titel erg vergezocht, en erg gekunsteld met de bedoeling Interessant te klinken. Beetje bewust vaag.

Ik durf te bewerend dat als Dario Argento deze titel zou hebben gekozen zou men hem om JUIST die redenen de grond in zou hebben geboord.

Overigens vind ik dit wel een van Kubricks meest interessante films.

Eyes wide shut geeft het conflict aan tussen het bewustzijn (eyes wide) dat als een robot wordt gestuurd door het onderbewustzijn (shut). Slechts in dromen (de film is gebaseerd op Traumnovelle van Arthur Schnitzler) worden droom en werkelijkheid één.

In die contekst past de titel precies bij het verhaal.
Ik begrijp dus ook niet dat je de titel vergezocht vindt, maar de film wel interessant.

Ik hoopte eigenlijk dat de film over echtelijke problemen ging en over het saaie leven. ipv freud

De film gaat ook over echtelijke problemen. Dus als je niet verder wil zoeken dan dat zit je ook prima bij EWS.

Kan het ook zijn dat hij met ogen open in zijn val liep?

redlop schrijft:
In die contekst past de titel precies bij het verhaal.
Ik begrijp dus ook niet dat je de titel vergezocht vindt, maar de film wel interessant.

Ja, ik weet ook wel waar de titel op slaat, en dat het in de context van de film past en op welke manier enzo. Maar mijn bezwaar is dat "variatie op een bekende uitdrukking". Eyes wide open, maar dan net dat laatste woordje tegengesteld. Dat suggereert diepzinnigheid, maar is eigenlijk nogal oppervlakkige en gekunstelde diepzinnigheid. Een vorm van mensen op een ogenschijnlijk verkeerd been zetten, maar dan toch zo doorzichtig dat niet elke betalende kijker zich een beetje een sufferd vindt. Ingewikkelder willen lijken dan het eigenlijk is. Dat soort dingen.

De film zelf vind ik (overigens in tegenstelling tot veel van Kubricks werk, dat ik zwaar overschat vind, maar daar is het hier niet de plek voor) bijzonder intrigerend, juist door de subject matter die je zo mooi omschrijft - aanzienlijk diepzinniger dan die in mijn ogen erg simpele titel.
Een film die me geboeid kan laten kijken, en dan ook nog met zo een enorme lengte, terwijl Tom Cruise erin zit - nou DAT is een knappe film, hoor!!

Ik vermoed dan toch nog steeds dat de (ik zeg het nog maar een keer: in MIJN ogen) erg simpele en zelfs vrij lullige titel veel mooier wordt gevonden dan hij misschien is OMDAT HET KUBRICK is, want dan "zal er wel iets achter zitten dat we niet helemaal begrijpen" enzo - veel gehoorde commentaren als je over zijn films aan het redekavelen bent.
Hetzelfde "niet begrijpen" bij andere regisseurs is dan vaak juist presies de aanleiding om de boel negatief te benaderen.

Maar nu maak ik het weer langer dan nodig

- Butch Cassidy and the Sundance Kid
- A Streetcar named Desire
- Who's afraid of Virginia Woolf?
- La grande Illusion
- Fantômas contre Fantômas
- Nosferatu, eine Symphonie des Grauens
- The Eternal Sunshine of the spotless Mind
- Lonely are the Brave
- Rebel without a Cause

Kabukiman schreef:
...Dat suggereert diepzinnigheid, maar is eigenlijk nogal oppervlakkige en gekunstelde diepzinnigheid. ...

De suggestieve diepgang achter een mysterieuze titel kan alleen bewaarheid worden door de diepgang van de film. En daarin slaagt de film. Een titel op zichzelf gekunsteld vinden (ongeacht de filmische invulling ervan) vind ik op zichzelf getuigen van een bevooroordeelde irritatie gebaseerd op ergernis rondom de massahype rondom een nochtans veelal ondoorgrondelijke cineast. Overigens ook door mij veelal ondoorgrondelijk bevonden maar daar stoor ik me niet aan.

Comment Faire l'Amour Avec un Nègre Sans se Fatiguer

kon 't niet laten

remorz schreef:

Comment Faire l'Amour Avec un Nègre Sans se Fatiguer

Wat betekent dat in het NL?

Ben even de franse expert van MM halen. Anouk, doe je plicht

Het betekent: Hoe de liefde te bedrijven met een neger zonder moe te worden.

Ghost World
Lost in Translation
Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain
Chucky
Kikujiro no Natsu
Plan 9 from outer space

Redlop schreef:
[De suggestieve diepgang achter een mysterieuze titel kan alleen bewaarheid worden door de diepgang van de film. En daarin slaagt de film.

Eventuele diepgang komt deze film niet ten goede meen ik . ik hou het op een modernistisch menselijk drama.

Diesel

Die film ken ik niet.

Bedoel je toevallig Child's Play?

Haha! Ja die bedoel ik. Ik dacht gewoon "Child's Play" toen ik dat typte, maar het ging toch mis. Chucky zou trouwens helemaal geen mooie filmtitel zijn.

Diesel
Clueless Dork schreef:

Chucky zou trouwens helemaal geen mooie filmtitel zijn.
Seed of Chucky klinkt wel goed.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:06 uur

geplaatst: vandaag om 13:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.