menu

Mijn Updates +
Film / Toplijsten en favorieten / MovieMeter Top 100 2017 (+ persoonlijke top 10 2017 en floplijst)

zoeken in:
danuz schreef:
(O.a.) Arrival, Nocturnal Animals heb ik gewoon in 2016 in de bios gezien. Wat doen die in de lijst?
Dat is toch ieder jaar, dat er (een aantal) titels van het jaar ervoor in staan?

Als er maar genoeg mensen zijn die hem in de bios missen en het jaar erop kopen/huren/downloaden bij die release, dan mogen ze gewoon op de lijst. Bij dat soort titels vind ik het ook wat vreemd, maar ik had zelf dit jaar Cameraperson in mijn lijst omdat ik hem nu pas fatsoenlijk kon zien, al draaide hij in 2016 wel op Idfa. Maar ja

Ik zal daar inderdaad de jaren hiervoor ook al over hebben lopen zeuren ja

Komt vast omdat MM geen voorselectie maakt, dan zouden dit soort titels in ieder geval worden opvangen. Dan komen ze ook niet in meerdere jaarlijsten voor.
Cineville maakt een voorselectie, alhoewel Kuso daar dan weer niet tussen stond..

John Milton schreef:
Voor de liefhebbers ben ik zo vrij geweest om de top 100 op Icheckmovies toe te voegen:

MovieMeter Film of the Year 2017

Ik kom zelf tot 75/100.

Niet ontevreden, al zat ik vorig jaar op 84/100 zie ik. I'm slipping!
Ik kom aan 62 checks. Baby Driver, Contratiempo, Coco, Split, Logan Lucky, Patriots Day, Mudbound, Detroit en Jim & Andy haal ik thuis wel een keertje in.

danuz schreef:
Ik zal daar inderdaad de jaren hiervoor ook al over hebben lopen zeuren ja

Het hoort ook gewoon bij de mooie oudjaarstradities: vuurwerk, oliebollen en zeuren over de lijst/productiejaren.

Jordy

Dit jaar zijn er 578 ingestuurde lijstjes zie ik op de voorpagina, maar dat vind ik niet echt veel als je ruim 160.000 bezoekers hebt. Heb jij een lijstje van het aantal gestuurde lijstjes van zeg maar de laatste 10 jaar ofzo? Ben best benieuwd hoeveel mensen het wel deden in de topjaren van MM.

Ajax&Litmanen1 schreef:
Jordy

Dit jaar zijn er 578 ingestuurde lijstjes zie ik op de voorpagina, maar dat vind ik niet echt veel als je ruim 160.000 bezoekers hebt. Heb jij een lijstje van het aantal gestuurde lijstjes van zeg maar de laatste 10 jaar ofzo? Ben best benieuwd hoeveel mensen het wel deden in de topjaren van MM.

Vorig jaar 591.

Boven in de web balk 2017 in ander jaartal veranderen.

Ik zit op 86 gezien van de 100, zie wel weer een hoop vreemde noteringen La La Land (release 22-12) kan ik nog plaatsen, want die had ik zelf ook, maar de rest...

'Inhoudelijk' viel (los van m'n mening over de kwaliteit van de lijst) Alien: Covenant me het meest op. Hoge notering voor een film die op zoveel plekken zo sterk bekritiseerd werd. Zie ik verder ook nergens in toplijsten terugkomen, maar met zo'n eindpositie is dat hier dus zeker wel het geval geweest.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ik had ze exact een jaar geleden onder elkaar gezet :
John Milton schreef:
Overigens wel weer een nieuw 'dieptepunt' (klinkt wat overdreven) in het aantal ingeleverde lijstjes sinds 2007

2007 521
2008 684
2009 808
2010 936
2011 718
2012 769
2013 659
2014 789
2015 648
2016 591

Jammer. Hoop dat het weer aantrekt...

Op forum filmtotaal worden nog geen tien lijsten meer gehaald...

Er staat één film uit mijn Top 10 in de lijst en een aanzienlijk deel van mijn Top 10 van slechtste films van het jaar.

John Milton schreef:
(quote)

Ik had ze exact een jaar geleden onder elkaar gezet :
(quote)

Zelfs in de absolute topjaren nog geen eens 1000 inzendingen. Dat valt vies tegen. In dat perspectief valt het nu nog best mee, in tijden dat fora minder bezocht worden door social media.

Maar sociale media vullen toch niet de rol van nichefora in. Ik bedoel, er is toch nergens op Facebook een goede groep te vinden omtrent films in de lage landen? Als ik op Facebook zou zetten wat ik van een film vond, iedere keer dat ik een film heb gezien, gaan er veel mensen raar kijken volgens mij. Ik zet zelfs niet eens op Facebook meer waar ik naar uitkijk of wat de mooiste films van het jaar waren volgens mij (-> ook omdat ik er misschien te weinig heb gezien). En dan nog, als ik een trailer van Like Me zou moeten plaatsen, omdat dat de film is waar ik het meest naar uitkijk, gaan er ook veel raar kijken. En ik ben er ook zeker van dat niemand daarin geïnteresseerd is, en nog minder personen ook effectief naar dezelfde film zouden uitkijken als ik of daar een tip aan opgedaan zouden hebben. En hetzelfde geldt voor Mektoub, My Love, de remake van Suspiria, The Beach Bum, Annihilation, en name it.

Voor mij vult sociale media dus verre van die rol.

Oeps, dit jaar ook vergeten om mijn top 10 lijst in te zenden...

Dit was mijn top 200 zo ongeveer. ‎Movies of 2017 , a list of films by DionneDarko • Letterboxd

John Milton schreef:
Voor de liefhebbers ben ik zo vrij geweest om de top 100 op Icheckmovies toe te voegen:

MovieMeter Film of the Year 2017

Ik kom zelf tot 75/100.

Oh, dit had ik niet gezien en heb hem zojuist ook toegevoegd. Kun je de MovieMeter M als avatar zetten en Moviemeter als tag toevoegen? Dan zijn ze uniform. Of is het sowieso handiger als ik hem laat staan, zodat ze allemaal bij mij te vinden zijn?

Vind ik ook goed hoor, haal ik de mijne weg. Ik was gewoon ongeduldig
Link hem hier gelijk maar even, jouw lijst!

Ik vind onze gezamenlijke eindlijst 2017 tegenvallen. Zo veel matige films bovenaan de lijst en bv. de beste van 2017, Krotkaya (2017) - MovieMeter.nl, staat er niet eens in! En ook Fences (2016) - MovieMeter.nl en Hjartasteinn (2016) - MovieMeter.nl ontbreken geheel...

Ik kan het daarom niet laten om nog even mijn persoonlijke lijst - de echte lijst van beste films die in Nederland in 2017 in de bioscopen verschenen, haha - te posten:

1. Krotkaya (A Gentle Creature)
2. mother!
3. Blade Runner 2049
4. A Teströl és Lélekröl (On Body and Soul)
5. Song to Song
6. Fences
7. The Square
8.. Hjartasteinn (Heartstone)
9. Moonlight
10. The Big Sick
11. Thelma
12. Manchester By The Sea
13. The Glass Castle
14. Lady MacBeth
15. The Killing of a Sacred Deer
16. Poesia Sin Fin
17. Good Time
18. T2 Trainspotting
19. Ah-ga-ssi (The Handmaiden)
20. Toivon Tuolla Puolen (The Other Side of Hope)
21. Una Mujer Fantástica
22. Dunkirk

Grootste tegenvallers:
1. American Honey
2. Personal Shopper
3. Une Vie
4. Loving Vincent
5. Annabelle: Creation
6. Sieranevada
7. Sameblod (Sami Blood)
8. La Región Salvaje

1. Blade Runner 2049
2. Thelma
3. Paterson
4. Wind River
5. Nelyubov
6. The Killing of a Sacred Deer
7. The Square
8. Eshtebak
9. Columbus
10. 20th Century Women

11. Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
12. Dunkirk
13. Baby Driver
14. Bokeh
15. Moonlight
16. Berlin Syndrome
17. T2 Trainspotting
18. La Region Salvaje
19. Ava
20. Get Out

Meer verwacht van: Lady Bird, The Glass Castle, You Were Never Really Here, Façades, The Beguiled, Jackie

Extra mention wbt soundtrack: Ghost in the Shell
Extra mention wbt cinematografie: Jupiter's Moon

Slechtste films van het jaar: The Circle en Arsenal

Ghost in the shell heeft in deze lijst trouwens ook helemaal geen voet aan de grond gekregen. Toch redelijk vaak gezien in het afgelopen jaar (vergelijkbaar met Mother!), maar totaal geen fanbase dus.

En de fans van het origineel vonden deze remake ook verre van geslaagd geloof ik. Althans is mijn indruk.

Los van de fenomenale soundtrack vind ik het nu ook zeker geen topfilm.

HOOGTEPUNTEN (109):
01. In the Crosswind (Martti Helde)
02. Drift (Helena Wittmann)
03. La Idea de un Lago (Milagros Mumenthaler)
04. I Tempi Felici Verranno Presto (Alessandro Comodin)
05. Sleep Has Her House (Scott Barley)
06. Song to Song (Terrence Malick)
07. Quality Time (Daan Bakker)
08. Woodshock (Kate Mulleavy en Laura Mulleavy)
09. Dunkirk (Christopher Nolan)
10. By the Time It Gets Dark (Anocha Suwichakornpong)
11. Songs My Brothers Taught Me (Chloé Zhao)
12. Out There (Takehiro Ito)

Complete lijst: *KLIK*

DIEPTEPUNTEN (105):
01. Poesía Sin Fin (Alejandro Jodorowsky)
02. The Handmaiden (Park Chan-wook)
03. Caniba (Véréna Paravel en Lucien Castaing-Taylor)
04. Les Garçons Sauvages (Bertrand Mandico)
05. Burning Birds (Sanjeewa Pushpakumara)
06. Slava (Petar Valchanov en Kristina Grozeva)
07. Amori che non Sanno Stare al Mondo (Francesca Comencini)
08. Call Me by Your Name (Luca Guadagnino)
09. King Arthur: Legend of the Sword (Guy Ritchie)
10. The Circle (James Ponsoldt)
11. Demain tout Commence (Hugo Gélin)
12. Vincent (Christophe Van Rompaey)

Ik moet die nog altijd zien. En ik weet dat er gebruikers zijn die hem vorig jaar hadden opgenomen.

Verhoeven schreef:
HOOGTEPUNTEN (109):

The Lego Batman Movie op nr 109 !!! Die zag ik echt niet aankomen: goede tip!

Ja, leuke film. The Lego Ninjago Movie helaas gemist.

Voor het eerst mijn top 10 ingezonden op MovieMeter.
Hier kan je mijn volledige lijst raadplegen: Filmlijst 2017 - Kanjer

John Milton schreef:
(quote)
Dat is toch ieder jaar, dat er (een aantal) titels van het jaar ervoor in staan?

Als er maar genoeg mensen zijn die hem in de bios missen en het jaar erop kopen/huren/downloaden bij die release, dan mogen ze gewoon op de lijst. Bij dat soort titels vind ik het ook wat vreemd, maar ik had zelf dit jaar Cameraperson in mijn lijst omdat ik hem nu pas fatsoenlijk kon zien, al draaide hij in 2016 wel op Idfa. Maar ja

Er zijn ook wel stemmers uit België (waaronder ik) waarbij de releasedatum heel vaak anders is dan in Nederland. Zo is bijvoorbeeld La La Land pas op 17 januari een eerste keer bij ons vertoond en bij Nocturnal Animals was dit niet anders. Nu, ik ben mij er wel van bewust dat MovieMeter een Nederlandse website is dus misschien hebben wij, Belgen, geen recht van spreken.

Het internet kent geen grenzen.

Het zou zomaar kunnen dat ik eind dit jaar een film in mijn top 10 heb die in 2014 in premiere is gegaan (oké, alleen in Estland, Polen en Griekenland maar dan nog). Releasedatums zijn curieuze dingen .

Niet zo serieus nemen, uiteindelijk hanteren we toch na verloop van tijd het IMDb jaartal, en de eindejaarslijsten van MM gebruik ik zelf nooit om nieuwe films te ontdekken of als leidraad.

Nee klopt. Maar In the Crosswind staat op IMDb als 2014 film. Terwijl hij pas in 2017 hier is uitgekomen. Daar kijk ik wel naar als het aankomt op eindejaarslijstjes, want dan kan ik hem meenemen. Als ik het een goede film vind natuurlijk.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:25 uur

geplaatst: vandaag om 14:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.