• 15.775 nieuwsartikelen
  • 178.124 films
  • 12.218 series
  • 33.989 seizoenen
  • 647.158 acteurs
  • 199.037 gebruikers
  • 9.373.535 stemmen

De top 100 van... (top 150 van live action jeugdfilms/Baggerman)

zoeken in:

Film Pegasus (moderator films)

• 31148 berichten
  • 5448 stemmen

Ook hier weer 1 film gezien, het voor de hand liggende Hero. Maar wel met mooi 4*.

beavis

• 6627 berichten
  • 14795 stemmen

5/15 gezien, weer netjes 1 op 3, en daarbij valt me op dat ik Hero redelijk laag heb gewaardeerd... tijd voor een herziening misschien, want niemand kan ontkennen dat die film visueel indrukwekkend is. Maar dat is natuurlijk niet altijd genoeg. Crouching Tiger Hidden Dragon zal sowieso een absolute wuxia favoriet blijven voor mij, waarop Hero net iets te veel een overtreffende trap probeerde te zijn. Taipei Exchanges spreekt me wel aan en Rigor Mortis ook. Mijn persoonlijke favoriet hier is op dit moment Dog Bite Dog, dus dan zou ik Guilty blijkbaar ook moeten gaan zien...

McSavah

• 9960 berichten
  • 5268 stemmen

8/15, de hoogvorm blijft dus nog even aanhouden en dat zonder To en Pang!. Dit keer geen 4.5* maar wel een flink aantal 4* en ook twee serieuze missers. Eindelijk ook een echt goede omnibus.

4.0* - Taipei Exchanges | Spring Subway | Dog Bite Dog | Millennium Mambo | About Love

3.5* - Guilty

2.0* - Springtime in a Small Town | First Time

Opvallend om Odagiri en Ando in deze batch tegen te komen. Beide films heb ik echter niet gezien. Rigor Mortis is een recente die ik al bijna eens had opgezet. Dat komt nog wel eens, maar het lijkt me niet helemaal iets voor mij. Naar Hollywood Hong-Kong ben ik hier het meest benieuwd. Sowieso wil ik meer Fruit Chan proberen. Let the Bullets Fly zou ik toch ook nog weleens willen proberen en Hero stiekem ook. Luisterde vroeger regelmatig een nummer uit de soundtrack en ik kijk er naar uit die in de film weer tegen te komen.

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Onder de hoog aangeschreven arthouse horen waarschijnlijk de remake van Spring Time (die vond ik matig) en Hou's Millennium Mambo (die ik hooguit redelijk vond). Gelukkig is hier die Tian-film over de wolf die ik boven verwachting vond.

Jiang Wen ga ik zeker nog proberen. Taipei Exchanges destijds gekocht na de vorige MoMe Top 1000 en vervolgens in de pakketservice gedaan. Leuk, maar niet bijzonder.

Ik denk dat Jia Zhang Ke en Edward Yang niet meer komen...

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8281 stemmen

Gezien dit keer:

4,5* Hero

4,0* Dog Bite Dog

4,0* Taipei Exchanges

3,0* 14 Blades

2,0* The Warrior and the Wolf (véél te donker!)

About Love heb ik al een tijdje in de kast staan. Van Hou moet ik ook weer eens wat zien. Ik heb alleen wat van zijn oudere werk gezien en dat vond ik al goed, dus...

Die film met Dicky uit Cj7 staat wel hoog in de lijst, zeg!

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12843 stemmen

Mochizuki Rokuro schreef:

Ik denk dat Jia Zhang Ke en Edward Yang niet meer komen...

Als er één onderliggende gedachten achter deze top 200 zit dan is het wellicht om aan te tonen dat China meer is dan dat soort films

Jia heeft er trouwens nog héél even ingestaan, maar heb 24 City uiteindelijk vervangen door Laughing Times.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

#65-51 (4/15 gezien)

Iron Monkey, Fong Sai Yuk (4,0*)

Once upon a Time in China (3,5*)

Accident (3,0*)

#50-36 (8/15 gezien)

In the Mood for Love (5,0*)

Mad Detective (4,0*)

PTU, The Wayward Cloud, Fearless, Zhou Yu’s Train (3,5*)

Time and Tide (3,0*)

Tai Chi 0 (1,0*)

#35-21 (6/15 gezien)

Millennium Mambo, Hero (4,0*)

Dog Bite Dog, Springtime in a Small Town (3,5*)

14 Blades, Let the Bullets Fly (3,0*)

Totaal gezien: 75/180

Finisterra

• 15532 berichten
  • 4694 stemmen

80-66: 5/15. 3.5* voor House of Flying Daggers, Lips and Soul, True Legend. 3.0* voor Reign of Assassins. 2.5* voor A Chinese Fairy Tale. Suzhou River ligt al zolang klaar, maar komt er maar niet van.

65-51: 2/15. Here, Then en Dream Home 4.0*.

50-36: 9/15. In the Mood for Love, Isabella 4.5*, The Wayward Cloud, Zhou Yu's Train 4.0*, Juliets, Time and Tide 3.5*, The Go Master, Electric Shadows 3.0*, Mad Detective 2.5*

35-21: 14/15. Alleen About Love nog zien. Toppers: Millenium Mambo 4.5*, Guilty, First Time, 14 Blades, Hero, Dog Bite Dog, Spring Subway, The Butcher..., Taipei Exchanges 4.0*. De tegenvaller toch wel Springtime in a Small Town. Vond die ontzettend saai terwijl ik het trage temp normaal net waardeer.

Totaal: 58/180.

Blijkt toch wel duidelijk dat de hoge cijfers van Onderhond een inspiratiebron zijn.

maxcomthrilla

• 15578 berichten
  • 2843 stemmen

12/15 gezien

4,5* Dog Bite Dog

4,0* Spring Subway, Hollywood Hong Kong, The Butcher, The Thief & The Swordsmen, Millenium Mambo, 14 Blades, The Warrior and the Wolf, About Love, Taipei Exchanges, Hero, First Time

1,5* Springtime in a Small Time

Stabiel lijstje: veel moois, Hollywood Hong Kong vorige week pas gezien. Bizarre film in de goede zin van het woord, droge familie, guitige humor. Spring Subway herinner ik mij altijd als die film met die prachtige muziek en met een overdaad aan fantastische subway scenes. Let the Bullets Fly ooit eens aan begonnen maar na een half uur afgezet. De overige 2 films wil ik graag zien!

Spetie

• 38871 berichten
  • 8151 stemmen

3/15 gezien. Hero, Dog Bite Dog en het ietwat tegenvallende Millenium Mambo. De eerste twee vond ik overigens wel goede films.

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12843 stemmen

Echt opvallend hoe matig Springtime in a Small Town gewaardeerd wordt. Het is één van de klassiekste films in mijn lijst denk ik, dan pik ik er blijkbaar weer net degene uit die de rest niet zo goed ligt

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12843 stemmen

Dag 13! De voorlaatste alweer. Ondertussen zijn we bij de films aangekomen die ik zonder uitzondering met hand en tand kan en wil verdedigen. Ik denk alleen wel dat het weer iets obscuurder wordt tov de vorige paar dagen. Maar dat wil gewoon zeggen dat er meer te ontdekken valt.

http://www.onderhond.com/temp/china-200/020.png

020. MovieMeter | Onderhond | Yesasia

http://www.onderhond.com/temp/china-200/019.png

019. MovieMeter | Onderhond | Yesasia

http://www.onderhond.com/temp/china-200/018.png

018. MovieMeter | Onderhond | Yesasia

http://www.onderhond.com/temp/china-200/017.png

017. MovieMeter | Onderhond | Yesasia

http://www.onderhond.com/temp/china-200/016.png

016. MovieMeter | Onderhond

http://www.onderhond.com/temp/china-200/015.png

015. MovieMeter | Onderhond

http://www.onderhond.com/temp/china-200/014.png

014. MovieMeter | Onderhond | Yesasia

http://www.onderhond.com/temp/china-200/013.png

013. MovieMeter | Onderhond | Yesasia

http://www.onderhond.com/temp/china-200/012.png

012. MovieMeter | Onderhond | Yesasia

http://www.onderhond.com/temp/china-200/011.png

011. MovieMeter | Onderhond | Yesasia

020. Fuk Sau Che Chi Sei [Revenge: A Love Story]

#####

Ik had het eerder al even over Josie Ho's 852 Films. Na hun eerste succes met Dream Home deden ze dat nog eens dubbel en dik over met Ching-Po Wong's Revenge: A Love Story. Wong is sowieso op z'n best als het allemaal wat harder mag zijn en kan hier voor een keertje alle registers opentrekken. HK films zijn vaak nogal preuts, zowel wat betreft naakt als hard geweld, maar daar trekt 852 Films zich niks van aan. Als je naar de still kijkt kan je misschien denken dat het een horror film betreft, maar dit is gewoon een bikkelharde thriller. En hadden we gisteren nog Juno Mak als regisseur, dan neemt hij in deze film de hoofdrol voor z'n rekening. Tegenover hem staat Sora Aoi, die hadden sommigen misschien in Mochizuki's lijst verwacht, maar blijkbaar is hij niet zo pinku-minded.

019. Sha Sheng [Design of Death]

#####

Was Cow al leuk, dan doet Guan er bij z'n volgende film nog een schepje bovenop. Een bits en best gemeen verhaaltje wordt met veel plezier en vol overgave verteld. Het dorpseikeltje is dood en Guan gaat op zoek naar de reden van z'n dood via een serie flashbacks. Het eerste uur is misschien wat taai voor sommigen, aangezien de personages in de film niet meteen de meest sympathieke zijn. Dat heeft allemaal wel z'n reden en tijdens een fijne finale wordt alles netjes uit de doeken gedaan, maar dan moet je het wel zo lang volhouden natuurlijk. Maar wie al eens graag een mooi plaatje ziet hoeft zich geen zorgen te maken, Design of Death houdt je wel bezig.

018. Shamo

#####

Vaak zie je ze niet, maar Hong Kong kent wel een aantal manga/anime live-action verfilmingen. Initial D, City Hunter en Wicked City zijn de namen die me zo meteen te binnen schieten, maar geen enkele evenaart het niveau van Shamo. De geblondeerde Shawn Yue is een attractie op zichzelf, verder een film waarin Pou-Soi Cheang zich helemaal kan laten gaan. Verwacht je dus aan een harde actie en onsympathieke personages in een puike vormgeving. Mensen die nieuwsgierig zijn zou ik eerder Dog Bite Dog aanraden om met Cheang te starten, maar deze geniet toch mijn persoonlijke voorkeur.

017. Zui Hao De Shi Guang [Three Times]

#####

Mijn favoriete Hou en niet toevallig de Hou die in drie verschillende stijlen gefilmd is. En dan zou je verwachten dat ik het moderne segment als beste naar voren zou schuiven, maar uiteindelijk vind ik het 60s deel toch het mooist. Een erg simpel liefdesverhaaltje, maar met zoveel rust en overgave gefilmd dat het één van de puurste liefdesverhaaltjes ooit op film vastgelegd is. De andere twee segmenten zijn ook geweldig, maar vanwege meer drama toch nét iets minder goed, zo mélig ben ik dan wel blijkbaar. Verder fijn om 3x Qi en Chang tegenover elkaar te zien, geeft de film ook wel iets extras.

016. Yi Nian Zhi Chu [Do Over]

#####

Een film die ik gemist heb op DVD. Ondertussen heb ik m'n lesje wel geleerd. Hong Kong en Taiwan zijn best gul in het uitbrengen van DVDs met Engelse subs, maar die dingen raken best snel OOP en mis je die ene kans dan kan je echt in de krochten van het web gaan graven om alsnog aan een DVD te komen. Bij deze film is het me nog steeds niet gelukt jammer genoeg. In ieder geval een prachtig jongeren drama. Fris, modern, eigenzinnig, een lichte fantasy touch die het allemaal nog nét dat beetje unieker maakt. Films als deze hebben er mede voor gezorgd dat het land zich eindelijk uit de greep van de Hou's en Tsai's heeft kunnen losrukken.

015. Chuan Qiang Ren [The Wall-Passer]

#####

Ik zou bijna het verhaaltje van Do Over kunnen overkopiëren naar deze film, met dat verschil dat Wall-Passer wel in m'n DVD kast staat te pronken. Een aparte mix tussen drama en fantasy, beide genres ook iets meer uitgesproken dan in Do Over. Het enige gevaar met dit soort films is misschien dat het allemaal best pril, jeugdig en soms wat wild aanvoelt. Voor mezelf zijn dat duidelijke pluspunten, maar wie echt solide scripts en stijlvaste films verkiest zal dit allicht wat teveel van het goede vinden.

014. Mon Seung [Diary]

#####

Het gat met de andere Pang films is misschien wat opmerkelijk, maar dit is dan ook wel een écht hoogtepunt. Een echte horrorfilm is het niet, ondanks dat er wel wat elementen van terug te vinden zijn (vooral in het begin van de film). Eerder een zeer duister mystery met sterke thriller invloeden. En Oxide Pang die aardig met de voeten van de kijker speelt. Iets voorbij halverwege zit er een scene waarvan ik de eerste keer absoluut niet wist wat er mee aan te vangen. Shawn Yue is ondertussen een bekende naam hoop ik, Isabella Leung is ook al voorbij gekomen, hoofdpersonage Charlene Choi nog niet. Zij vormde ooit een duo met Gillian Chung, twee pop prinsesjes die zich enkel aan zeer commercieel werk waagden. Met Cheung is het nooit meer goedgekomen, Choi heeft zich toch kunnen omscholen tot een wat betere actrice.

013. Ye Yan [The Banquet]

#####

Xiaogang Feng is geen onbekende. Met Aftershock en Assembly heeft hij twee films gemaakt die toch een wat groter publiek bereikt hebben (beiden rond de 100 stemmen op MM). Maar het was vooral toen hij in de voetsporen van Yimou Zhang trad dat het echte meesterwerk uit z'n vingers kwam gerold. Wel opgelet, men zegt wel eens dat de martial arts uit Hong Kong eerder een soort van ballet is, in deze film wordt dat idee tot het uiterste gedreven. Daardoor zit er wat minder actie in dan je op het eerste zicht zou verwachten. Visueel ook veruit de mooiste van al die epische martial arts films uit de 00's, zelfs Hero moet in deze z'n meerdere erkennen.

012. Di Si Zhang Hua [The Fourth Portrait]

#####

Het tijdperk van Hou en Tsai mag dan wel voorbij zijn, Taiwan is in ieder geval nog één arthouse regisseur rijk, al is het toch iemand die vooral z'n eigen stijl ontwikkeld heeft. The Fourth Portrait was mijn eerste kennismaking met de films van Mong-Hong Cheung en ik was er toen al meteen weg van. Visueel uitmuntend, traag en gefragmenteerd, maar toch ook af en toe erg fris en verrassend en met een prachtige overkoepelende sfeer. Voor de fans van Japanse dramas is dit wellicht één van de meest ideale films om een overstap te wagen.

011. 2046

#####

Voo mij hét beeld van 2046, eigenlijk ook hét beeld van Wong Kar Wai. Hoewel Kar Wai in m'n gedachten getrouwd is met Christoper Doyle, is het toch enigszins apart dat deze film m'n favoriet van de Love trilogy is. Een deel van de verklaring ligt in het futuristische gedeelte van de film, iets wat mij persoonlijk toch iets beter ligt, vooral qua stilering dan. Het ziet er ook echt allemaal verrukkelijk uit, hoewel dat voor sommigen het overvloedige romantische gekissebis niet zal kunnen doen vergeten. Ik vind beide aspecten van de film fantastisch, dus mij hoor je absoluut niet klagen. De vrouw op de still is trouwens Faye Wong, eigenlijk een zangeres die ook in een paar films is komen opdraven. 2046 was een laatste, maar dat iconische beeld heeft ze toch maar mooi meegepikt.

• 31148 berichten
  • 5448 stemmen

Weer 1 gezien: 2046. Tijd voor een herziening. In gedachten was In the mood for love beter, maar het is te lang geleden dat ik 2046 nog gezien heb... Toch nog 3.5*

Finisterra

• 15532 berichten
  • 4694 stemmen

20-11: 8/10. 2046 is een van mijn favoriete films tout court. Mon Seung scoort 4.5*. Revenge: A Love Story, Ye Yan en The Fourth Portrait 4*. The Wall-Passer, Three Times en Shamo 3.5*.

Sha Sheng en Do Over liggen al een tijdje klaar.

Totaal: 66/190.

John Milton

• 24222 berichten
  • 13387 stemmen

2046 beter dus nog dan In The Mood For Love? Ik had hem er van de week ingedaan, maar er leek iets mis met de framerate. Maar ik moet wel zeggen dat het van wat ik meekreeg totaal iets anders was dan wat ik had verwacht!

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8281 stemmen

Dit keer 4 gezien:

The Fourth Portrait / Design of Death 4*

2046 en The Banquet 3*

2046 gezien op een moment dat ik heel moe was, dus die verdient wellicht een herkansing. Persoonlijk vind ik Cow beter (te behapstukken) dan Design of Death, maar de laatste mag er ook wezen. Geen gemakkelijke film echter. De hoofdpersoon Niu Jie Shi is wel een ontzettend interessant en irritant karakter. Ik hou er van als het een regisseur uiteindelijk lukt om de kijker tòch sympathie voor zo iemand te gaan laten voelen.

The Fourth Portrait is wel wat voor de mensen die Edward Yang in deze lijst missen of die van Hou houden. Quote mezelf: 'Chung weet het mooie en het mooie in het lelijke van Taiwan te vangen en hierdoor is het genieten geblazen!'

Shamo staat al heel lang in mijn kast op zijn kijkbeurt te wachten, blij te kunnen veronderstellen dat deze wel eens de moeite waard kan zijn.

Onderhond schreef:

Hong Kong en Taiwan zijn best gul in het uitbrengen van DVDs met Engelse subs, maar die dingen raken best snel OOP en mis je die ene kans dan kan je echt in de krochten van het web gaan graven om alsnog aan een DVD te komen.

Ja, irritant is dat! Soms denk je dan zo'n laatste exemplaar te vinden en dan blijkt die alsnog 'out of stock', omdat ze vergeten waren dit aan te vinken! Ook veel films in jouw lijst zag ik ooit staan bij de popcorn nights van Yesasia of een andere gunstige actie en die nam ik toen niet (keuzes, keuzes...). Nu nergens meer te vinden of achterlijk duur.

Observator

• 18281 berichten
  • 3579 stemmen

De stijgende lijn zet zich voort: 7/10, waarvan vier in mijn top 100.

4,5* - The Fourth Portrait (36), The Wall-Passer (58) en Diary (71)

4,0* - Three Times (95) en 2046

3,5* - Revenge: A Love Story en Design of Death

Van de resterende drie spreekt Do Over me het meest aan.

Black Math

• 5430 berichten
  • 1753 stemmen

5/10. Three Times onlangs gezien, maar kwam niet zo geweldig op me over als van te voren gehoopt, maar heeft er wel voor gezorgd dat Millennium Mambo wat omhoog is geschoven op mijn prioriteitenlijst. 2046 en The Fourth Portret heb ik allebei 4,5* gegeven. Van de laatste is veel weggezakt, erg bijzonder was het plot geloof ik niet echt, maar ik herinner me wel dat het visueel zo ontzettend mooi was.

Design of Death is me helemaal ontgaan. De meeste films die ik hier voorbij zie komen stonden wel op de radar, maar deze niet. Prachtige still, en de omschrijving klinkt ook veelbelovend. Hoog op de kijklijst dus. Shamo staat ook al een tijd op die kijklijst, maar om de een of andere reden komt het er maar niet van. Toch ook binnenkort maar proberen.

beavis

• 6627 berichten
  • 14795 stemmen

2/10 gezien. Wall Passer en Banquet staan al jaren op mijn kijklijstje en 2046 bij de hoognodige herzieningen. Fourth Portrait had ik al bij de MMtop1000 opgepikt... in dit blokje loop ik dus duidelijk achter / valt er nog wat moois te ontdekken.

McSavah

• 9960 berichten
  • 5268 stemmen

5/10. De meeste staan dit keer op een onvoldoende. 2046 is een van de films die ik graag wil herzien. Three Times zou daar wellicht ook profijt van kunnen hebben.

3.5* - 2046 | Shamo

2.5* - Diary | Three Times | Revenge: A Love Story

The Fourth Portrait, The Wall-Passer, Do Over en Design of Death stonden al op mijn kijklijst. Bij Shi Hun (2013) haalde ik al mijn achterstand betrefende Mong-hong Chung aan en verklapte ik titels in de hogere regionen van deze lijst. Wel slecht dat ik Do Over en The Wall-Passer daar oversloeg.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

beavis schreef:

2/10 gezien. Wall Passer en Banquet staan al jaren op mijn kijklijstje en 2046 bij de hoognodige herzieningen. Fourth Portrait had ik al bij de MMtop1000 opgepikt... in dit blokje loop ik dus duidelijk achter / valt er nog wat moois te ontdekken.

Was je nu maar niet in slaap gevallen bij Revenge: A Love Story?!

Ronde twaalf alweer. Zag Taipei Exchanges, Millennium Mambo en Hero. Die Zhuangzhuang's wil ik al heel lang zien. Komt echt wel een keer.

Dertien. Zag 2046, Three Times en Revenge: A Love Story. Die laatste was ronduit slecht. Wil The Fourth Portrait, The Banquet en The Wall-Passer nog een keertje zien.

beavis

• 6627 berichten
  • 14795 stemmen

Oh dat was die inderdaad, wat ik er van zag was slaapverwekkend het plot klonk ook al verschrikkelijk...

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Zag er slechts 3/10 :Three Times (4,0*), The Banquet (3,5*) en 2046 (3,5*).

2046 heb ik ooit een 0,5* omlaag gedaan maar weet niet of dat wel zo terecht was. Moet ik maar eens in de herziening gooien. Verder lijkt Shamo mij een interessante film.

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12843 stemmen

John Milton schreef:

2046 beter dus nog dan In The Mood For Love?

Hangt er vanaf waar je naar op zoek bent denk ik. ITMFL is de traditionelere films van de twee, 2046 speelt wat meer met verschillende genres en is unieker.

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12843 stemmen

Dag 14! De grote finale. Al heeft de aspirant-Sherlock uiteraard al lang door dat deze top 200 maar een filtertje is op mijn persoonlijke toplijst, een lijst die gewoon publiekelijk te raadplegen valt. Kijkend naar de titels en het aantal stemmen worden deze laatste 10 een wat taaie brok voor sommigen, als échte tiplijst zijn een aantal titels misschien ook iets te moeilijk te verkrijgen, maar ik vind het nu eenmaal de 10 beste.

http://www.onderhond.com/temp/china-200/010.png

010. MovieMeter | Onderhond

http://www.onderhond.com/temp/china-200/009.png

009. MovieMeter | Onderhond

http://www.onderhond.com/temp/china-200/008.png

008. MovieMeter | Onderhond | Yesasia

http://www.onderhond.com/temp/china-200/007.png

007. MovieMeter | Onderhond

http://www.onderhond.com/temp/china-200/006.png

006. MovieMeter | Onderhond | Yesasia

http://www.onderhond.com/temp/china-200/005.png

005. MovieMeter | Onderhond

http://www.onderhond.com/temp/china-200/004.png

004. MovieMeter | Onderhond | Yesasia

http://www.onderhond.com/temp/china-200/003.png

003. MovieMeter | Onderhond | Yesasia

http://www.onderhond.com/temp/china-200/002.png

002. MovieMeter | Onderhond | Yesasia

http://www.onderhond.com/temp/china-200/001.png

001. MovieMeter | Onderhond | Yesasia

010. Luan Qing Chun [Beautiful Crazy]

Chi Y Lee is een exponent van de recente Taiwanese film boom. Kwam in het tweede deel van de 00's opzetten, leverde een paar geniale films af en verdween dan weer van de aardbodem. Hij kwam al een keertje voorbij als één van de regisseurs van 24h Taipei, maar Lee doet het toch vooral geweldig wanneer hij wat meer tijd krijgt om iets op te bouwen. Beautiful Crazy lijkt op het eerste zicht een wat doorsnee coming of age filmpje, maar de zeer aparte timing (Lee valt vaak halverwege een scene in, om daarna pas de aanloop van de scene te tonen - noemde het eerder al het mini-Irréversible effect), het sterke acteerwerk en de prachtige cinematografie maken van dit filmpje een waar pareltje. Kan zich makkelijk meten met de het betere Japanse drama werk.

009. Lian Ai Zhong De Bao Bei [Baober in Love]

Dit was voor mij dé eye opener. Ik kende van China vooral Yimou Zhang en een paar typische arthouse dingetjes, maar dit was compleet anders. Blits, modern en met als speerpunt uiteraard weer Xun Zhou. Kleine fantasy elementen zorgen voor nog wat extra flair, enkel het verbindingsstuk in het midden voelt niet helemaal vlot aan. Maar da's een klein euvel als je kijkt wat deze film verder allemaal te bieden heeft. Bouwt verder op de legacy van films als Suzhou River, maar de stap vooruit is zo'n grote dat dit toch écht een nieuwe mijlpaal was.

008. Shi Hun [Soul]

Mong-Hong Chung's beste. De tweede film die ik van hem zag, toch altijd een beetje tricky wanneer je de eerste film op handen draagt. Anderzijds is het dan extra mooi als een regisseur die verwachtingen zelfs nog weet te overtreffen. Shi Hun is niet zo'n héél makkelijke film, met een onsympathiek hoofdpersonage dat er enkel in slaagt zichzelf steeds meer in de nesten te werken. Blijkbaar staat er op MM een "horror" aanduiding, geen idee waar die vandaan komt eigenlijk. Maar zeggen wat het wél is, is ook niet meteen heel eenvoudig. Thriller denk ik dan, vanwege de toch wel overheersende duistere en kille sfeer. Maar wel weer grandioos mooi in beeld gebracht. Qua cinematografie is dit 200% mijn ding.

007. Pk.com.cn

Je hebt moderne films, je hebt films over jongeren, en dan is er nog zo'n kleine niche van films die gemaakt lijken dóór jongeren. Pk.com.cn is er zo eentje. Ik heb het gevoel dat de filmwereld nog niet echt klaar is voor films als deze, maar ik vind ze niks minder dan geniaal. Pk.com.cn is in alles een product van de internetgeneratie. Een mix van stijlen, weinig echte focus, snel afgeleid, maar als collage onovertroffen. Het is een soort anthology geremixed tot één film. Had eerder al gezegd dat Jaycee Chan een goeie smaak had in films, dat bewijst hij door zeer prominent op de duiken in deze. Eeuwige dank voor wij mij een linkje naar de DVD kan bezorgen, want dit is één van die films die ik jammerlijk ben misgelopen (hij bestaat wel in ieder geval).

006. Man Jeuk [Sparrow]

Mijn lievelings To. Zelfs naar To-normen een aparte film, die niet door iedereen gepruimd wordt. Volgens mij zit de luchtigheid daar weer voor iets tussen. Een still met paraplus is onvermijdbaar bij deze film, maar ik heb uiteindelijk toch gekozen voor de lach van Simon Yam (centraal), die de film voor mij perfect samenvat. Quirky humor, maar op een extreem gestileerde manier gebracht. To huurde zelfs een dans (of was het ballet?) expert in om de ritmiek van sommige scenes te verbeteren, wat zich uiteindelijk zou vertalen in de magnifieke eindscene. Je ziet To en de acteurs gewoon zichtbaar plezier hebben en daar kan ik dan ook wel van genieten. Maar de humor moet je wel liggen, dus allicht is het toch beter om met een iets gangbaardere To te starten.

005. Lee's Adventure

Het zou een vervolg kunnen geweest zijn op Pk.com.cn, in ieder geval behoort deze film tot diezelfde niche. Gebaseerd op een mixed media internet short kent ook deze film z'n roots in de leefwereld van de jongere generatie. En ook hier duikt Jaycee Chan weer op als hoofdpersonage, je zou voor minder fan worden. Opvallende fantasy toetsen, verschillende stijlen door elkaar, een bijna onnavolgbaar verhaaltje en hopen vaart. Typisch voor films als deze is dat ze wat ongebalanceerd aanvoelen, aan ieder voor zich om te bepalen of dat negatief of positief is.

004. Yi Dai Zong Shi [The Grandmaster]

Er is al wat over Yip Man gezegd in deze lijst, je zou bijna vergeten dat Kar Wai Wong zich ook gewaagd heeft aan een film over de beste man. Staat volledig los van de Yip Man films trouwens, Wong maakt er gewoon z'n eigen ding van. Visueel moorderend, ook de actiescenes zijn van ongekend niveau. Wel geheel anders dan de vlotte, creatieve martial arts van Hark, (Woo-Ping) Yuen en (Corey) Yuen, maar minstens zo indrukwekkend. Alleen jammer dat het weer een kapotgeknipte film is, vooral de rol van Cheng heeft daar nogal onder te lijden. Dat maakt dat wie veel belang hecht aan een solide plot deze film maar beter links kan laten liggen. Ik kan er zelf niet van wakker liggen, vooral niet als het zó mooi uitgevoerd wordt.

003. Hetun [Blowfish]

Een klein MM fenomeen. 28 stemmen lijken niet zoveel, maar op IMDb zijn het er maar 88, dus naar verhouding een superpopulaire Taiwenese film hier op MM. Ook Chi Y Lee's beste werk vind ik, waarbij hij erg dicht gaat aanleunen bij de Japanse cinema. Zwijgzame personages, strakke cadrages en mooi ingetogen acteerwerk. Wie niet veel aankan met dat soort cinema zal ook hier niet veel uithalen, want de soms vreemde acties worden qua interpretatie volledig overgelaten aan het publiek. Maar voor de fans van bijvoorbeeld Hiroshi Ishikawa is dit toch wel een aanrader met de ogen dicht.

002. Xing Kong [Starry Starry Night]

Een film met dewelke ik een speciale band heb. Los van dat ik het een absoluut fantastische film vind en dat Tom Lin alle lof verdient, is dit de enige film waarin ik er in ben geslaagd om mét naam op de poster gequote te worden. Je koopt er verder niks voor, maar het zijn wel dat soort dingen waardoor je 7 jaar na datum nog steeds noest voorblogt. Wat de film zelf betreft: prachtig drama, wéér met kleine fantasy elementen (je begint zowaar een patroon te herkennen) en vooral erg warm. Tom Lin zagen we al eerder met Winds of September, maar dit is nog een niveautje of 2 hoger.

001. Xiao Shi Da Kan [Honey PuPu]

Geen verrassing denk ik, staat niet voor niks in m'n persoonlijke top 3. Er zijn in deze top 10 al een aantal films voorbij gekomen waarbij ik verwees naar de "internet generatie", dit moet wel dé film zijn die daarbij het dichtst aansluit. Een film die loopt als een Google search, met als centraal thema "gemis". Ook hier weer wordt met verschillende stijlen gespeeld, waarbij ze vooral op unieke en atypische manieren toegepast worden. De stad en omgeving als canvas van een digitaal kunstenaar, met een paar geniale scenes tot gevolg. Toch apart dat dit soort filmpjes dan uit China en Taiwan moeten komen, landen waar ik het een aantal jaar geleden absoluut niet van verwacht zou hebben. Is dit een film voor iedereen? Absoluut niet, maar ik vind wel dat iedereen hem een kans zou moeten geven, al is het maar omdat dit (voor mij althans) aanvoelde als een nieuw soort cinema. Allicht komt de film wat te vroeg, maar het zou me verbazen als we binnen 10 jaar niet naar deze film zullen kunnen verwijzen.

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12843 stemmen

En daarmee hebben we alle 200 films gehad! De verschillende reacties indachtig is de lijst wat mij betreft in z'n opzet geslaagd. Veel stats heb ik niet om af te sluiten, wél een klein extratje voor mensen die de lijst nog eens rustig willen raadplegen zonder daarbij te zoeken waar hij ook weer juist begon in dit topic:

De volledige lijst in één image! (jpg)

## OPGELET! (mensen met een data abonnement - de volgende links zijn ~80MB) ##

De volledige lijst in één image! (png)

De volledige lijst met links (webpagina)

Spetie

• 38871 berichten
  • 8151 stemmen

2/20 van de laatste twee dagen. Twee keer Kar Wai Wong, met vooral The Grandmaster als geweldige afsluiter. Verder niet zo heel raar dat ik niet zoveel gezien heb, ik zie er voor mezelf ook niet veel aansprekends tussen de laatste titels staan.

Toch heb ik van de totale lijst wel een paar tips op kunnen doen en is de manier waarop het aangepakt is erg mooi gedaan. Onderhond Bedankt voor het kijken in "de keuken" van een voor mij niet zo heel bekend filmgedeelte van de wereld.

Totale score 25/200, precies 1/8 gezien van de totale lijst.

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8281 stemmen

Onderhond hartelijk dank voor het presenteren van deze mooie lijst en de tips die daaruit voortvloeiden!

Van de laatste batch slechts 3 gezien. Starry Starry Night: dat hengelen duurde wel lang, maar volkomen terecht. Geweldig mooie film!

Sparrow is tevens mijn favoriete To. Het was de eerste die ik zag en van mij mag hij nog veel meer van dit soort films maken!

Baober in Love vond ik ook erg mooi. Ongebrijpelijk die 4,8 op IMDB????

Veel van de rest stond al in mijn nogkijkenlijst.

Badalamenti

• 23135 berichten
  • 3566 stemmen

Mooie lijst, mooie presentatie !

Ik klok uiteindelijk af op 27/200. Mager beestje dus al is dit laatste blokje voor mij wel het beste met 5/10. De meeste onbekenden blijken voor mij uit China te komen....

• 31148 berichten
  • 5448 stemmen

Van de laatste blok heb ik The Grandmaster gezien, 4*. Mooie lijst, al heb ik er niet veel van gezien. Maar wat ik gezien heb scoorde wel telkens hoog. Dus misschien dat ik hier toch nog wat tips kan opdoen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.