- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Toplijsten (centraal topic)
Toplijsten (centraal topic)
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8220 stemmen
Top geweest moet zijn...
Wat heb je daar nu aan als je NU vermaakt wil worden? Nu is het puur uit interesse kijken met HOOP op een dikke meevaller.
Door een oude film te kijken kun je toch ook NU vermaakt worden, door hem te zien.
Jij had het zojuist over iets wat je al eens gezegd had, maar volgens mij heb jij ook eens gezegd dat je juist door moviemeter weer films bent gaan kijken, omdat het recente aanbod in de videotheken vaak niet veel soeps was.
Excuseer als ik het mis heb...
Legan
-
- 18121 berichten
- 4947 stemmen
Ik begrijp het niet. Wat is nu de vraag of het standpunt? Dat klassiekers moeten oprotten als ze een bepaalde leeftijd hebben bereikt? Ach, het zal wel.
Sinds de downloadrevolutie worden oude films juist veel meer bekeken dan vroeger.
Van alle jaargangen, landen, genres, noem maar op.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31163 berichten
- 5455 stemmen
Valt me ook op dat er wel meer namen meer bekend zijn van naam dan de films zelf. Als je naar de oude films van Woody Allen kijkt zijn er slechts 2 die boven de 300 stemmen geraken: Annie Hall (369) en Manhattan (334) en de rest moet het met nog een pak minder stemmen doen. Ook Laurel en Hardy zijn bekender dan hun films. In totaal 3 films die net boven de 100 stemmen geraken: Flying Deuces (143), Sons of the desert (129) en Way out west (119)
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3079 stemmen
Door een oude film te kijken kun je toch ook NU vermaakt worden, door hem te zien.
Jij had het zojuist over iets wat je al eens gezegd had, maar volgens mij heb jij ook eens gezegd dat je juist door moviemeter weer films bent gaan kijken, omdat het recente aanbod in de videotheken vaak niet veel soeps was.
Excuseer als ik het mis heb...
Dan moet je wel, zoals mij, je eerst goed verdiepen op internet wat je aan kan spreken. Dat is maar een klein groepje die dit uitzoekt waaronder mijzelf.
De meeste videotheken op de cinefiele na, verhuren alleen het bekende, daarna de commerciele B-Films en dan komt pas het cinefiele gedeelte (De laatste tijd krijgt laatsgenoemde gelukkig steeds meer vraag) maar het aanbod in de winkel blijft beperkt.
Toch zit er groei in.
Zonder internet zou ik nu nog alle Spielberg's e.d kijken. En dat geldt zeker voor mij omdat ik alles aangeleverd krijg, dan zoek je niet zo snel dieper.
edit: 3 jaar geleden zou ik alle dagfilms hebben gezien, nu is dat maar 10 procent.
Maar 3 jaar geleden keek ik bijna geen films meer, was er op uitgekeken door het aanbod bij mij.
ToNe
-
- 2865 berichten
- 2336 stemmen
Een liefhebber met een meer-dan-gemiddelde smaak, zal altijd zijn nieuwsgierigheid voeden en verder zoeken. Dit kunnen andere filmgenres zijn of films uit een ander land. Een ander zoekt het in tijd.
Aan aanbod zal het niet gaan liggen.
Commercieel gezien is elke technologische vooruitgang weer een mogelijkheid om het catalogus weer nieuw leven in te blazen.
Als ik zie dat Criterion en Anchor Bay mondjesmatig beginnen met bluray zal 'oud' en 'obscuur' nog wel vollop aanwezig zijn.
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8220 stemmen
Dan moet je wel, zoals mij, je eerst goed verdiepen op internet wat je aan kan spreken. Dat is maar een klein groepje die dit uitzoekt waaronder mijzelf.
De meeste videotheken op de cinefiele na, verhuren alleen het bekende, daarna de commerciele B-Films en dan komt pas het cinefiele gedeelte (De laatste tijd krijgt laatsgenoemde gelukkig steeds meer vraag) maar het aanbod in de winkel blijft beperkt.
Toch zit er groei in.
Zonder internet zou ik nu nog alle Spielberg's e.d kijken. En dat geldt zeker voor mij omdat ik alles aangeleverd krijg, dan zoek je niet zo snel dieper.
edit: 3 jaar geleden zou ik alle dagfilms hebben gezien, nu is dat maar 10 procent.
Maar 3 jaar geleden keek ik bijna geen films meer, was er op uitgekeken door het aanbod bij mij.
Ja klopt, je moet je er inderdaad in verdiepen en dan merk dat er heel wat meer en mooiers te zien is dan wat de meeste videotheken hebben. Heb de laatste anderhalf jaar heel wat nieuws ontdekt. Verder merk ik dat we het redelijk eens zijn en dat onze discussie daarom wel redelijk is doodgebloed 
Goldenskull
-
- 24398 berichten
- 3097 stemmen
Als 'jongeling' wil ik ook wel even kort een 'bijdrage' leveren. Ik ben het vooral met kos (en consorten) eens. Zonder torrents ed zouden jongeren maar zeer sporadisch oude films kijken.
Het is echter wel zo, dat je interesse in film moet hebben. Voorbeeld daarbij; (vandaag) meisjes uit mijn klas hadden geen idee wat Trainspotting was (ze hadden gisteren Slumdog gezien). Nieuw of oud, interesse in film is belangrijk. Vervolgens hebben we het internet voor het aanbod. (Gelukkig maar)
->Hoewel oudjes mij lang niet altijd bevallen, verdienen ze het zeker niet om uit de top250 gezet te worden.
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3079 stemmen
Yups, dankzij het downloaden leven de oude films ook weer op.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16416 stemmen
Voorbeeld daarbij; (vandaag) meisjes uit mijn klas hadden geen idee wat Trainspotting was (ze hadden gisteren Slumdog gezien). Nieuw of oud, interesse in film is belangrijk. Vervolgens hebben we het internet voor het aanbod. (Gelukkig maar)

Tjee, dan is mijn voetbalvoorbeeld dus zo gek nog niet. Ik ben net vader geworden, maar het voelt ineens als opa 
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12875 stemmen
Trainspotting als oude film is toch niet zo vreemd? Toch al goed 13 jaar geleden. Iemand van 18 was toen dus 5 jaar toen de film uitkwam.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16416 stemmen
Trainspotting als oude film is toch niet zo vreemd? Toch al goed 13 jaar geleden. Iemand van 18 was toen dus 5 jaar toen de film uitkwam.

Ik vind Taxi Driver geen oude film. Die was uit toen ik 6 was.
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3079 stemmen
Dat klinkt inderdaad bizar, maar is wel logisch. Je staat er alleen niet zo snel bij stil.
Goldenskull
-
- 24398 berichten
- 3097 stemmen
Het was vooral om duidelijk te maken dat interesse in film nodig is, maar op zich is het inderdaad al een 'oude' film als je het zoals OH bekijkt. Toen ik 28 Days Later (2002) noemde wisten ze namelijk wél waar ik het over had. (Ik was natuurlijk aan het checken of ze enig verstand van de regisseur hadden.)
Ik vind het geen oude film, waarschijnlijk zij ook niet (als ze 'm kenden), maar voor een leek op filmgebied is iets van ouder dan 10 jaar eigenlijk al 'oud'.
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12875 stemmen
Taxi Driver komt uit een tijd dat ik nog niet eens geboren was. Alles ouder dan 25 jaar kan als klassieker aangeduid worden, dus mag ook gewoon terecht "oud" genoemd worden.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16416 stemmen
Omdat jouw leeftijd het referentiepunt is voor de term klassieker? Ik dacht dat de aarde om de zon draaide.
kos
-
- 46713 berichten
- 8868 stemmen
Zowel 'oud' als 'klassieker' lijken me nogal subjectieve termen in dit verband.
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12875 stemmen
25 is het getal dat gebruikt wordt voor autos, lig hier niks te verzinnen ...
kos
-
- 46713 berichten
- 8868 stemmen
Auto's
wie heeft het hier over auto's? Da's toch totaal wat anders?
kos
-
- 46713 berichten
- 8868 stemmen
Ga je me nu echt vertellen dat de term klassieker volgens jou ongeacht waar het om gaat en ongeacht de kwaliteit of ongeacht er een grote schare fans van is of ongeacht het binnen een genre valt dat al een miljoen jaar bestaat etc. etc. per definitie 25 jaar is?
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16416 stemmen
Volgens mij hebben we de discussie over klassiekers al vaker gehad. Een klassieker wordt (volgens mij) een klassieker omdat een groep mensen (liefhebbers) er dat stempel op plakken, omdat ze'm in lijstjes stemmen, er over schrijven, omdat het als referentie wordt bechouwd, iets baanbrekend was voor de tijd, etc etc. Niet vanwege leeftijd, omzet, kleur of zo iets dergelijks.
Een vergelijking: Zo wordt je ook geen autoriteit omdat je dat zelf vindt of omdat je al 3, 11, 18 of 93 jaar je bekwaamt in iets, maar je wordt beschouwd als autoriteit (door anderen). Iets dat buiten jezelf ligt om te bepalen.
De link met auto's kan ik ook niet zo plaatsen eerlijk gezegd.
kos
-
- 46713 berichten
- 8868 stemmen
Wat bazel jij toch allemaal
Alles ouder dan 25 jaar is toch per definitie een klassieker zeg je net? Dat is pas gebazel. Evenals een link met auto's.
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12875 stemmen
Ik zeg dat alles ouder dan 25 jaar als klassieker kan aangeduid worden. Als in "mogelijk".
Als in "denk even na voor je wat schrijft".
kos
-
- 46713 berichten
- 8868 stemmen
Of het nou 'kan aangeduid worden' of 'is een klassieker' is helemaal niet relevant. Het gaat om de grens die je legt van 25 jaar, daar had ik het over.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16416 stemmen
Ik zeg dat alles ouder dan 25 jaar als klassieker kan aangeduid worden. Als in "mogelijk".
Maar voor klassiekers geldt dat niet. Zie mijn eerdere post. Die definieer je niet op leeftijd, maar andere gronden.
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12875 stemmen
Of het nou 'kan aangeduid worden' of 'is een klassieker' is helemaal niet relevant.
Relevant genoeg om er heel verbaasd op te gaan reageren blijkbaar. En dan nog foutief.
Verder vind ik 25 jaar nu niet zo'n vreemde leeftijd. Films na 1985 kan ik maar bedenkelijk als "klassieker" beschouwen. Eens onder de jaren '80 lijkt het mij perfect logisch.
kos
-
- 46713 berichten
- 8868 stemmen
Relevant genoeg om er heel verbaasd op te gaan reageren blijkbaar. En dan nog foutief.
.
Je lult volgens mij maar wat, ik reageer verbaasd op jou onderscheid wat er niet toe doet? waar heb je het over?
Jij begint over 25 jaar is een leeftijd om iets als klassieker aan te duiden.
Zeg ik: dat hangt er maar van af waarover het gaat.
Zeg jij: nee, dat is zo, want bij auto's is het 25 jaar.
.
Zeg ik:
.
Zeg jij: je bazelt.
Zeg jij: Toch niet alles wat 25 jaar oud is kan klassieker zijn?
Zeg jij: 'denk na wat je schrijft' en dergelijke irrelevante onzin.
zo moeilijk was de discussie in principe niet totdat je zelf in een vreemde knoop sprong.
Maar ik denk dat dit de meest nutteloze discussie ever op MM is, dus laten we het er maar bij houden.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16416 stemmen
Verder vind ik 25 jaar nu niet zo'n vreemde leeftijd. Films na 1985 kan ik maar bedenkelijk als "klassieker" beschouwen. Eens onder de jaren '80 lijkt het mij perfect logisch.
Maar ik denk dat dit de meest nutteloze discussie ever op MM is, dus laten we het er maar bij houden.
maar op mijn 'nuttige' argumenten wordt niet gereageerd.