• 15.963 nieuwsartikelen
  • 178.998 films
  • 12.271 series
  • 34.076 seizoenen
  • 649.163 acteurs
  • 199.256 gebruikers
  • 9.389.050 stemmen

Toplijsten (centraal topic)

zoeken in:

Onderhond

• 87616 berichten
  • 12875 stemmen

Ik denk dat Jordy een hartaanval krijgt als hij eraan denkt dat hij binnen 50 jaar nog steeds MM moet runnen

Spetie

• 38871 berichten
  • 8217 stemmen

Ik ben 30 en kijk graag films uit de jaren vijftig, terwijl ik die periode niet eens heb meegemaakt. En zo zijn er nog zat mensen en de films die jij opnoem zijn bijna allemaal "tijdloze klassiekers" en zullen daarom ik zeg nooit nooit, maar niet snel meer uit de toplijsten verdwijnen. Verder snap ik het probleem niet zo goed.

Enne je zegt:

Nog 50 jaar en er staan alleen nog maar 'oude bejaarde films' in de Top-250 die alleen 'opa en oma' nog maar gezien hebben.

Is jou goed recht natuurlijk, maar ik vind wel grappig dat iemand met zo'n usernaam als de jouwe zoiets durft te roepen.

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

Oude Opa's en Oma's die nu pas het internet onder de knie krijgen (en dat zijn er best veel), kunnen hier lid worden en uitgebreid stemmen op de klassiekers.

Wat de jeugd met die oude films moet, begrijp ik ook niet zo. Ikzelf kijk ze af en toe uit nieuwsgierigheid en om een beetje filmkennis op te doen. Maar ik kom meestal bedrogen uit...

Spetie

• 38871 berichten
  • 8217 stemmen

Erwinner schreef:

Wat de jeugd met die oude films moet, begrijp ik ook niet zo. Ikzelf kijk ze af en toe uit nieuwsgierigheid en om een beetje filmkennis op te doen. Maar ik kom meestal bedrogen uit...

Ja maar jij behoort ook niet meer tot de jeugd

Fikret8

• 6172 berichten
  • 4238 stemmen

Het aantal oudere films zullen minder worden gekeken, maar een handjevol films zullen altijd weer worden bekeken door nieuwe generaties. Ik heb films op MovieMeter kunnen ontdekken die 80 jaar terug genomineerd waren voor een oscar, maar hier op de site echt maar 1 of 2 stemmen hebben gekregen. Daarentegen zitten er ook films tussen met honderd stemmen die toendertijd minder bekend waren.

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

Spetie schreef:

(quote)

Ja maar jij behoort ook niet meer tot de jeugd

Juist daarom zou ik oude films beter moeten waarderen. Verder zit ik al 15 jaar in de videobranche en ken maar weinig mensen die op zoek zijn naar oude films, laat staan de jeugd!

Maar dat heb ik al eens hier gemeld toen ik net lid was hier. Achteraf denk ik dat op dit soort sites alle filmfreaks bijelkaar komen en dat het dan lijkt dat die films nog populair zijn. Doe maar eens een buurtonderzoek en ik weet zeker dat ik gelijk krijg.

Film Pegasus (moderator films)

• 31163 berichten
  • 5455 stemmen

Een film als C'era una volta il west is dan wel 40 jaar oud, de stemmen hier zijn nog niet zo oud. De site bestaat nog geen 10 jaar en in 2002 waren er amper 1000 gebruikers. Niet enkel de mening van oudjes dus...

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

Film Pegasus schreef:

Een film als C'era una volta il west is dan wel 40 jaar oud, de stemmen hier zijn nog niet zo oud. De site bestaat nog geen 10 jaar en in 2002 waren er amper 1000 gebruikers. Niet enkel de mening van oudjes dus...

Ja, maar dat zijn de klassiekers die alle oudjes wel kennen. Ik praat over de films die die grote bekendheid niet hebben of iig net onder die populariteitsgrens zitten.

Onderhond

• 87616 berichten
  • 12875 stemmen

Toch zie je een groot verschil in populariteit tussen de film uit papa's generatie en de film uit opa's generatie. Valt nog maar af te wachten wie er binnen 30 jaar nog naar C'era kijkt. Sowieso zijn het ook vooral mensen die aangetrokken worden door sites als deze die zulke films nog gaan bekijken.

Ajax&Filmfreak

• 3372 berichten
  • 3736 stemmen

Ik kan me zeker vinden in jouw verhaal opa, echter als 12 angry man, Casablanca, Rear window enz. niet in de top 250 stonden had ik ze nooit gezien. En als filmfreak wil je toch de betere klasiekers gezien hebben. Helaas ben ik al te veel verpest door de hedendaagse film (eigenlijk zou je van jongs af aan eerst de films uit de jaren 20, 30, 40 enz. moeten zien). Toch kun je aan veel klassiekers, zeker als je er meerdere gezien hebt, wel de kwaliteiten voor die tijd ontdekken en zien dat het toen gewoon echt top geweest moet zijn.

Misschien een apparte lijst voor films van voor 1980?

Fikret8

• 6172 berichten
  • 4238 stemmen

De beschikbaarheid van een film speelt ook een rol. Neem bijvoorbeeld films met Clark Gable. Meest populaire acteur van voor de WOII waarvan elke film in zijn tijd populair werd. Op moviemeter staan er maar 2 films van hem met meer dan 100 stemmen en de rest van zijn films kent zo goed als niemand (waarvan wel erg veel films zonder stemmen).

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

Top geweest moet zijn...

Wat heb je daar nu aan als je NU vermaakt wil worden? Nu is het puur uit interesse kijken met HOOP op een dikke meevaller.

kos

• 46713 berichten
  • 8868 stemmen

Het heeft allemaal niet zo veel met leeftijd te maken, ook niet met kwaliteit. Wel met naam en faam of een film nog geregeld bekeken wordt.

Reken maar dat The Sound of Music over 30 jaar nog net zo vaak op televisie te zien is.

kos

• 46713 berichten
  • 8868 stemmen

Erwinner schreef:

Wat heb je daar nu aan als je NU vermaakt wil worden? Nu is het puur uit interesse kijken met HOOP op een dikke meevaller.

Tenzij je veel klassiekers gewoon goed vind natuurlijk.

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

Fikret8 schreef:

De beschikbaarheid van een film speelt ook een rol. Neem bijvoorbeeld films met Clark Gable. Meest populaire acteur van voor de WOII waarvan elke film in zijn tijd populair werd. Op moviemeter staan er maar 2 films van hem met meer dan 100 stemmen en de rest van zijn films kent zo goed als niemand (waarvan wel erg veel films zonder stemmen).

Waarschijnlijk is er geen vraag meer naar.

Ajax&Filmfreak

• 3372 berichten
  • 3736 stemmen

Erwinner schreef:

Top geweest moet zijn...

niks, behave dat je nieuwsgierigheid gestild is.

Klopt ja gelukkig is dat toch vaker voor gekomen..

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

kos schreef:

(quote)

Tenzij je veel klassiekers gewoon goed vind natuurlijk.

En die groep is hier volop aanwezig (gelukkig maar), zo kunnen de anderen misschien nog iets ontdekken wat eruit springt.

kos

• 46713 berichten
  • 8868 stemmen

opa_paul schreef:

Over 10/20/30 jaar ziet niemand die films nog,

Ik vraag me af hoe je tot die conclusie komt. De laatste jaren spreken eerder van het tegenovergestelde. Sinds de downloadrevolutie worden oude films juist veel meer bekeken dan vroeger.

En muziek uit de jaren 60 en 70 wordt ook door heel veel jonge mensen beluisterd, elke generatie herhaalt dat zich.

Om maar te zwijgen over oude literatuur bijvoorbeeld.

Derhalve ook de term tijdloos.

Film Pegasus (moderator films)

• 31163 berichten
  • 5455 stemmen

edit (effe aanpassen)

oud materiaal zal stilaan verliegen, al ga je de echte filmliefhebbers (en muziekliefhebbers) wel hebben die via het downloaden opnieuw oud materiaal ontdekken. Langs de andere kant gaan die waarschijnlijk wel eerst zoeken naar oude films die in dergelijke toplijstje staan denk ik.

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

Film die nu klassiekers zijn zullen dat voorlopig nog wel lang blijven. Het is nog maar de vraag hoe de jaren80/90 het ervan af gaan brengen over pakweg 20/30 jaar.

Fikret8

• 6172 berichten
  • 4238 stemmen

Erwinner schreef:

(quote)

Waarschijnlijk is er geen vraag meer naar.

Lijkt me sterk dat er minder vraag is naar Clark Gable films dan naar films met andere bekende acteurs uit zijn tijd waarvan er tientallen R2NL dvd's beschikbaar zijn. Volgens mij speelt de vraag an sich hiermee weinig rol.

starbright boy (moderator films)

• 22427 berichten
  • 5130 stemmen

Met films uit de jaren 80 en 90 gebeurt hetzelfde als de vooorgaande decennia. Sommige films raken in de vergetelheid, anderen blijven bekend. Sommigen bij grote groepen, anderen bij een cultpubliek. En met succes heeft dat niet altijd te maken. Sommige dingen zijn te voorspellen. Pulp Fiction is al een moderne klassieker. Dat blijft ook over 20 jaar wel overeind. En een film als Shakespeare In Love is nu al in de vergetelheid aan het raken (ondanks oscars enzo), dus dat is over 20, 30 jaar net zoiets als The Turning Point uit 1977 nu is, veel bekroond en succesvol, maar vergeten.

Het is gewoon heel simpel. Het werkt zoals kos zegt met films net zo als met muziek en met literatuur. Uit de grote massa van alles dat er uit komt blijft er een kleine hoeveelheid over die generatie op generatie herontdekt zullen worden. een herdruk van Max Havelaar of Het Achterhuis verkoopt niet zo goed als de nieuwe Kluun en zo verkoopt een klassieker ook niet zo goed als de laatste Harry Potterfilm. Maar dat betekent niet dat ze weg zijn. Ze zijn alleen voor een minder massaal publiek.

• 22427 berichten
  • 5130 stemmen

Fikret8 schreef:

Lijkt me sterk dat er minder vraag is naar Clark Gable films dan naar films met andere bekende acteurs uit zijn tijd waarvan er tientallen R2NL dvd's beschikbaar zijn. Volgens mij speelt de vraag an sich hiermee weinig rol.

Toch is er iets aan de hand met de films van Gable wat niet aan de beschikbaarheid ligt. Op regio 1 is namelijk een deel wel te krijgen en toch zijn ook die films op IMDB aanzienlijk minder populair dan die van verschillende tijdgenoten. Gables films lijken de tand des tijds slechter te hebben doorstaan dan films van bijvoorbeeld Bogart of Stewart.

Onderhond

• 87616 berichten
  • 12875 stemmen

kos schreef:

En muziek uit de jaren 60 en 70 wordt ook door heel veel jonge mensen beluisterd, elke generatie herhaalt dat zich.

Om maar te zwijgen over oude literatuur bijvoorbeeld.

Derhalve ook de term tijdloos.

Elke generatie herhaalt een segment van de vorige generatie misschien (mama en papa invloed). Alleen is het doorgaans na 2 generaties wel helemaal afgelopen.

De jeugd die zich nog bezighoudt met muziek uit de jaren '30-'40 is wel heel dun bezaaid. Dus met de term tijdloos zou ik een beetje opletten.

kos

• 46713 berichten
  • 8868 stemmen

Het barst zelfs van jongeren die Bach en Beethoven luisteren. Da;s nog heel wat ouder.

Spetie

• 38871 berichten
  • 8217 stemmen

Erwinner schreef:

(quote)

Juist daarom zou ik oude films beter moeten waarderen. Verder zit ik al 15 jaar in de videobranche en ken maar weinig mensen die op zoek zijn naar oude films, laat staan de jeugd!

Maar dat heb ik al eens hier gemeld toen ik net lid was hier. Achteraf denk ik dat op dit soort sites alle filmfreaks bijelkaar komen en dat het dan lijkt dat die films nog populair zijn. Doe maar eens een buurtonderzoek en ik weet zeker dat ik gelijk krijg.

Ik weet dat je gelijk hebt Erwinner. Dat is in mijn omgeving om mij heen niet anders. Maar toch kent iedereen bijvoorbeeld een film als The Godfather zeker van naam.

Onderhond

• 87616 berichten
  • 12875 stemmen

kos schreef:

Het barst zelfs van jongeren die Bach en Beethoven luisteren. Da;s nog heel wat ouder.

Dat zijn dan ook al huishoudnamen geworden. En veel meer luisteren ze ook niet.

• 22427 berichten
  • 5130 stemmen

Onderhond schreef:

De jeugd die zich nog bezighoudt met muziek uit de jaren '30-'40 is wel heel dun bezaaid. Dus met de term tijdloos zou ik een beetje opletten.

In de jaren '30 en '40 was er nog nauwelijks sprake van een jeugdcultuur en iets dat je popmuziek zou kunnen noemen en zelfs de hoeveelheid muziek uit die tijd die werd uitgebracht op een geluidsdrager was tamelijk gering. Dus vrijwel onvergelijkbaar met popmuziek van latere datum. Eerder te vergelijken met de filmcultuur van voor 1915. Ik ben er tamelijk zeker van dat er over 25 jaar nog steeds jochies naar The Doors luisteren. Misschien wat minder dan nu, maar toch.

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16416 stemmen

Ik vind het wel meevallen, Kan me ook niet vinden in de stelling van opa_paul. Zeker omdat ik merk dat [kuch] 'de jeugd" [/kuch] geen oude films meer zou kijken. En wat is oud? Zo oud is de site ook niet en het users bestand is misschien wel verjongt, maar het is niet zo dat er alleen opa's ingeschreven waren vroeger.

Op de MM Meeting geconstateerd dat er een hele horde users is die niet live heeft meegmeaakt dat NL Europees Kampioen voetbak werd (toen kreeg ik mijn eindexamendiploma). En voor mijn gevoel is dat een recente gebeurtenis. Voor velen is dat blijkbaar voltooid verleden tijd. Pulp Fiction uit het voorbeeld van Starbright Boy is van zes jaar later. Toen waren die jonge users ook nof echt geen film aan het kijken.

Daarnaast zijn er juist recentelijk oudere users bijgekomen die best wel actief zijn met posten en zo, die dat beeld helemaal niet bevestigen.

Hier op de site zie je daarnaast juist dat er een groep jongere users is (met name bij de groep die ik als de vaste users beschouw) die daar wel voor open staan. Ik vind dat de Top 250 veel te veel wordt bevolkt door nieuwe dingen. De verkeerde nieuwe dingen dan. En ik hou écht niet alleen van oude dingen (eigenljk wordt de Top 250 vrijwel geheel bevolkt doorde verkeerde titels ), maar wta hier overblijft van oude dingen zjn toch wel de titels die de tand des tijds over het algemeen redelijk doorstaan, of die blijven hangen omdat iedereen het over heeft en ze regelmatig in lijstjes terugkeren van critici, magazines en andere websites. Ook ergerlijk trouwens.

starbright boy schreef:

Gables films lijken de tand des tijds slechter te hebben doorstaan dan films van bijvoorbeeld Bogart of Stewart.

Dat vind ik een boude bewering. Althans zou het dan aan Gable liggen? We gaan op onderzoek!

Fikret8

• 6172 berichten
  • 4238 stemmen

starbright boy schreef:

(quote)

Gables films lijken de tand des tijds slechter te hebben doorstaan dan films van bijvoorbeeld Bogart of Stewart.

Dit is inderdaad het geval (op een paar films na), maar als je toplijstjes met "de beste acteurs ooit" tegen komt, zie je altijd Clark Gable in een top 10 staan. Dit zegt nog altijd veel over zijn faam en populariteit. Naast Bogart en Stewart hebben enkel Grant, Cagney en Peck de tand des tijds beter doorstaan. Tog vind ik het vreemd dat er relatief minder van Gable beschikbaar is dan van acteurs die buiten de top 10 vallen.

Volgens mij worden er met R2NL dvd-uitgaves vrij weinig rekening gehouden met dit soort dingen als je kijkt wat voor troep er dan weer juist wel wordt uitgebracht.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.