• 15.963 nieuwsartikelen
  • 178.985 films
  • 12.271 series
  • 34.076 seizoenen
  • 649.106 acteurs
  • 199.248 gebruikers
  • 9.388.664 stemmen

Toplijsten (centraal topic)

zoeken in:

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12874 stemmen

Ik denk dat dat qua uitvoerbaarheid nogal lastig is.

Ofwel 2 jaar na datum bioscoop, ofwel wanneer hij uit de top recent verdwijnt, whatever comes first. Kan me niet indenken dat dit "moeilijk uitvoerbaar" is.

En je krijgt een logischer resultaat dat meer strookt met het doel van de regel. Die regel is er namelijk om eerst mensen de kans te geven om de film te zien en te vermijden dat een film door gehype in de toplijst terecht komt. De huidige regel zorgt er echter voor dat films die hier wel een release krijgen een handicap krijgen tov films die hier niet uitkomen (en dus sneller in de Top 250 kunnen komen).

Klopt toch gewoon niet?

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

Onzin Nomak, er zijn honderden film die de 200 stemmen niet halen terwijl ze al 20 jaar oud kunnen zijn en top 250 waardig zijn. Veel films komen al moeilijk van de grond door slechte distributie of door andere redenen.

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

Maar Erwinner, het gaat hier toch over films die veel stemmen hebben.

Die oudere topfilms zoals bijvoorbeeld Sword of Doom, Seppuku en anderen, die geraken zowiezo nooit aan voldoende stemmen. Dit terwijl die films volgens mij zeker niet in de top 250 zouden misstaan.

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

Nomak schreef:

Maarja, als die films goed genoeg zijn, dan zullen ze vroeg of laat zowiezo in de toplijsten terecht komen. Of dat nu na 2 jaar is of na 5 jaar, veel maakt dat toch niet uit.

2 of 5 jaar vind ik nogal wat.

We nemen idd. Adams A. als voorbeeld. We praten langs elkaar heen geloof ik.

Knisper

• 13041 berichten
  • 1279 stemmen

Onderhond schreef:

Ofwel 2 jaar na datum bioscoop, ofwel wanneer hij uit de top recent verdwijnt, whatever comes first. Kan me niet indenken dat dit "moeilijk uitvoerbaar" is.

Ik begrijp niet wat je met dit alternatief bedoelt.

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12874 stemmen

Een film kan nu op twee manieren in de toplijsten komen toch?

1: Twee jaar na bios release.

2: Zonder bios release geldt 2 jaar na productiedatum (op 1 januari dan, op hetzelfde moment verdwijnen die films dan ook uit de top recent

Nu is het zo dat bijv een film als Keane (2004) tot goed 2010 zou moeten wachten om in de top 250 te komen (gesteld dat hij het juiste gemiddelde zou halen). Wat uiteraard compleet ridicuul is.

Mijn voorstel is dan ook, zelfs als de film in de bioscoop is verschenen, dat wanneer aan criterium 2 voldaan wordt een film gewoon in de top 250 kan. Films die een bioscoopdatum ingevuld hebben die kunnen er dan iets sneller in omdat daar gewoon 2 jaar gerekend wordt.

Lijkt mij een veel logischere regel, die dichter aansluit bij het idee achter de regel.

Goldenskull

• 24398 berichten
  • 3097 stemmen

Ik ben het eens met OH.. het werkt ook alleen maar in het nadeel van de kleinere films, erg jammer.

Knisper

• 13041 berichten
  • 1279 stemmen

Ik snap het punt, al zit je bij een Keane of Adam's Apples met hetzelfde probleem dat hij dan al gerechtigd is voor de top 250, terwijl hij nog in de bioscoop moet komen (wat hoe laat dan ook, altijd een rits stemmen met zich meebrengt, waarbij toch ongewenste effecten kunnen optreden). Het zou bij films met een afwijkend distributiepatroon wel een voordeel kunnen zijn, al zijn dat er niet zoveel.

Goldenskull

• 24398 berichten
  • 3097 stemmen

Het rare/hypocriete is, dat Keane bij wijze van met een gemiddelde van 3,80 en 200+ stemmen in 2007 in de top250 had kunnen staan, maar na een bios release in 2008 pas in 2010 opnieuw er in zou komen.. nog al scheve regeling al daar.

In de praktijk zal dit nooit voorkomen, maar de regeling klopt gewoon niet zoals het is.

Persoonlijk vind ik het dus erg jammer (zoals eerder gezegd) dat eigenlijk alleen kleinere films hier de dupe van worden.

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12874 stemmen

al zit je bij een Keane of Adam's Apples met hetzelfde probleem dat hij dan al gerechtigd is voor de top 250, terwijl hij nog in de bioscoop moet komen (wat hoe laat dan ook, altijd een rits stemmen met zich meebrengt, waarbij toch ongewenste effecten kunnen optreden).

Zie het probleem daar niet mee. Zo'n film heeft met 200 stemmen toch al bewezen dat hij meer dan enkel een klein kernpubliek aanspreekt, dus het hype gevoel wordt toch vermeden. Die films die na 3 jaar pas in de bios verschijnen zijn sowieso niet zo gevoelig aan het hele hoogstemmer-hype fenomeen lijkt me.

Hetzelfde zie je trouwens ook goed gebeuren bij films die uit de tiplijst komen. Hoog binnen en snel dalen. Hoort er gewoon bij.

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

Het zou bij films met een afwijkend distributiepatroon wel een voordeel kunnen zijn, al zijn dat er niet zoveel zegt Knisper.

Maak dan uitzonderingen voor deze enkele films. Moet weinig problemen geven lijkt mij.

Film Pegasus (moderator films)

• 31163 berichten
  • 5455 stemmen

Als je begint met uitzonderingen ga je een lijst samenstellen met films die JIJ goed vindt. Er zit geen regel in en er zullen dus films in zitten van gebruikers op MM die een meerderheid vinden die de film zowel kent als goed vindt. Wat natuurlijk niet wegneemt dat die films wel zouden passen in een top 250. Je kan enkel proberen om je favorieten films extra te 'promoten' zodat een groter publiek die te zien krijgt.

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

Het probleem is dat Adams A. al uit 2005 is. Dus promoten heeft geen zin want de 200 stemmen heeft ie al bereikt.

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

Dus die film zal er vroeg of laat zowieso inkomen als hij dat gemiddelde kan blijven vasthouden.

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

Hij had een jaar geleden al in de top kunnen staan als men de Amerikaanse Bioscooprelease wil aanhouden voor moeilijkere films.

We vallen een beetje in herhaling.

kappeuter (crew films)

• 74673 berichten
  • 5985 stemmen

Nog 2 stemmen nodig voor opname in de top 250:

Tôkyô Monogatari (1953)

%%%%%%

• 2543 berichten
  • 1234 stemmen

Ik heb laats Goodfellas gekeken ( Eindelijk eens een geweldige mafia film )

Ik snap begod niet hoe GoodFellas op plaats 13 komt en het aardige/redelijke Scarface in de top 10 komt

korp

• 151 berichten
  • 0 stemmen

%%%%%% schreef:

Ik heb laats Goodfellas gekeken ( Eindelijk eens een geweldige mafia film )

Ik snap begod niet hoe GoodFellas op plaats 13 komt en het aardige/redelijke Scarface in de top 10 komt

Ben ik het persoonlijk ook mee eens, maar ik vind het wel logisch. Scarface is veel bekender, iedereen (zelfs mensen die zich niet zoveel met film bezighouden) kent Scarface. Scarface is een algemeen geaccepteerde klassieker onder film-leken, Goodfellas niet zozeer.

''Ray Liotta? Wie?''

''Al Pacino? Scarface!''

Zou zomaar te maken kunnen hebben met die paar plekjes verschil in de top

stephan73

• 6269 berichten
  • 14458 stemmen

kappeuter schreef:

Nog 2 stemmen nodig voor opname in de top 250:

Tôkyô Monogatari (1953)

Ik zal hem deze week kijken (misschien zelfs vanavond!)

RedLine

• 298 berichten
  • 1418 stemmen

Ik vind 200 stemmen wel een beetje veel en vooral voor de onbekendere films.

Het zou beter zijn als inplaats van 200 stemmen bijvoorbeeld 150 of 175 nodig zijn voor de rop 250,

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16416 stemmen

RedLine schreef:

Ik vind 200 stemmen wel een beetje veel en vooral voor de onbekendere films.

Het zou beter zijn als inplaats van 200 stemmen bijvoorbeeld 150 of 175 nodig zijn voor de rop 250,

Die grens is net vorige maand verhoogd van 150 naar 200.

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

Mysterious Skin staat er weer bij.

Spetie

• 38871 berichten
  • 8217 stemmen

Interessant filmpje!

%%%%%%

• 2543 berichten
  • 1234 stemmen

Batman Begins in de top 250

doodah

• 1538 berichten
  • 1236 stemmen

Vind het zeker geen slechte film, maar een plaatsje in de top 250 vind ik toch net iets te hoog.

Goldenskull

• 24398 berichten
  • 3097 stemmen

Stond stabiel op 3,69/3,70.. maar sinds The Dark Knight ("wonderbaarlijk") gestegen...

Fikret8

• 6172 berichten
  • 4238 stemmen

Opvallend is dat Pulp Fiction als enige film in de top 20 zakt kwa gemiddelde sinds de afgelopen +/- 3 jaar.

Goldenskull

• 24398 berichten
  • 3097 stemmen

Tokyo Story staat inmiddels (weer) in de top250.

No Direction Home: Bob Dylan - 1 stem

Passion de Jeanne d'Arc, La - 8 stemmen

Beide voor heropname.

!!!!*Lucky

• 3933 berichten
  • 2935 stemmen

Goldenskull schreef:

Stond stabiel op 3,69/3,70.. maar sinds The Dark Knight ("wonderbaarlijk") gestegen...

wou net zeggen, dat heeft meer te maken met The Dark Knight dan met de film zelf. Hoewel ik Batman begins beter vind hoor, daar niet van.

opa_paul

• 202 berichten
  • 1554 stemmen

Nou moet ik toch al een lange tijd iets kwijt. Heb er nooit echt de tijd voor genomen om me te bemoeien met de forums. Ik zie mezelf als een film liefhebber en een redelijk actieve gebruiker.(zeker het afgelopen jaar) Om me nou ook nog te gaan verdiepen in alle forums kost denk ik gewoon te veel tijd, maar... ik vraag me wel af hoe jullie denken over het volgende:

Verdwijnen de oudere films nog wel uit de Top-250? Als het zo door gaat dan blijft de Top-250 nog wel wat schommelen, maar blijven de oudere films steeds stabieler staan. Films zoals The Godfather, The Godfather Part 2, Once upon a Time in the West, One Flew over the Cuckoo's Nest en The Good, the Bad and the Ugly, Taxi Driver, Apocalypse Now zijn films die inmiddels bijna 40 jaar oud zijn of zelfs ouder. Die films hebben al aardig wat stemmen gekregen, maar wordt steeds minder op gestemd aangezien ze steeds minder uitgezonden worden. Ik kan me ook voorstellen dat niet iedereen nog een 'oude' film wil zien. Vooral 'de jeugd' zal dit steeds minder doen. Dus wat gebeurt er over een paar jaar met deze films. Ik denk namelijk dat er de komende 10/20 jaar niet heel veel stemmen bij komen bij deze films. MAAR het hoge cijfer blijft staan! Dus hoe kunnen de nieuwere (misschien zelfs betere) films nou nog boven deze films komen? Door nog hogere stemmen te krijgen is niet echt mogelijk, omdat de gemiddelden al zo hoog zijn! Bij deze films vind ik het nog niet eens echt zo erg, omdat ik ze nog gezien heb en zelf ook nog goed vind. Toch wordt dit met de jaren minder. Het verhaal en de acteerprestaties blijven goed, maar de kwaliteit van het beeld/geluid/special effects e.d. wordt in vergelijking steeds minder!

Als ik dan kijk naar films als Twelve Angry Men, The Seven Samurai, Rear Window, North by Northwest, Casablanca, Double Indemnity. Die zijn al 60 jaar oud. Zouden er nou echt nog mensen zijn die opeens denken, goh, die ga ik eens kijken? Ik kan me niet voorstellen dat 'de jeugd' die films nog wil zien. Het zullen er in ieder geval niet veel zijn! Ik vraag me af of deze films nog wel ooit verdwijnen uit de Top-250? Ik kan me voorstellen dat er mensen gehecht zijn aan deze klassiekers, maar ze zullen er toch ooit uit moeten. Over 10/20/30 jaar ziet niemand die films nog, maar ze kunnen niet meer uit de Top-250 gestemd worden. Behalve door mensen die ze niet gezien hebben en de films naar beneden stemmen, wat ik persoonlijk niet correct vind! Je ziet het al aan de hoeveelheid stemmen bij die films in vergelijking tot de meer recente bekendere films. Nog 50 jaar en er staan alleen nog maar 'oude bejaarde films' in de Top-250 die alleen 'opa en oma' nog maar gezien hebben.

Hoop dat ik de liefhebbers van de films niet beledig..., maar moet het een keer kwijt!

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.